Vraag

Hoe regel ik dat mijn zus de voogdij krijgt?

  • 23 January 2021
  • 1 reactie
  • 85 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey

Ik wil heel erg graag dat mijn zus de voogdij krijgt, mijn moeder is niet instaat om dingen te regelen en zit mij constant af te zeiken. Ik ben 15 en gelukkiger als ik van haar af ben. Hoe regel ik dit? Ik struggel hier al heel lang mee en paar maanden geleden was jeugdzorg ook in beeld.


1 reactie

Hey Saar,

Voogdij is een ingewikkeld iets. In principe krijgen je biologische ouders altijd de voogdij. Natuurlijk zijn er situaties waarin dit niet kan, dan beslist de rechter wie de voogdij krijgt of wat het beste is.

Je kunt bijvoorbeeld eens op internet zoeken in welke situaties je zus de voogdij kan krijgen; https://www.wetrecht.nl/voogdij/

Maar dit klinkt allemaal veel makkelijker dan het is. Er wordt bv uitgebreid onderzocht of je zus wel voor je kan zorgen (ook finincieel) en waarom je ouders niet voor je kunnen zorgen. Er komen rechter, advocaten, jeugdzorg, kinderbescherming en allemaal andere dingen bij kijken. Ook worden er andere opties bekeken en onderzocht wat de beste optie voonderzocht (Bron)

Als jij je niet veilig voelt thuis kun je contact op nemen met Veilig Thuis. Je kan hen 24/7 gratis anoniem bellen voor steun, hulp en advies en je kunt ook elke dag chatten. Meer informatie staat op de site, www.veiligthuis.nl

Sterkte!

Groetjes,
Simply Me

Reageer