Vies huis

  • 14 May 2018
  • 4 reacties
  • 2499 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hee,

Mijn huis is vies. Is het altijd al geweest. De vloer is plakkerig, je hoort het loslaten onder je voetzolen als je eroverheen loopt, er is schimmel achter de bank (alleen dat zie je niet, want het is achter de bank), de keukenvloer is altijd nat, de prullenbak en wasmand zitten meestal vol (dus een deel van de inhoud ligt er dan naast of achter), het huis stinkt soms naar de wc, er is schimmel op het plafond boven de douche, het tafeltje in de woonkamer plakt soms van het bier, het bestek en de borden uit de kast zijn de helft van de tijd nog vies, dingetjes die geen plek hebben blijven jaren staan, de lamellen plakken aan elkaar, eten bevat soms zelfs nog plastic, haren of het is over datum (mijn vader eet dan gewoon door), we hebben muizen, spinnen, spinnenwebben en stofwebben en daarnet lag er een enorme naaktslak in de keuken.
Het is ook niet echt mooi opgeruimd of ingericht, er mist sfeer. Er mist het gevoel alsof het compleet is als je klaar bent met schoonmaken of opruimen. Het behang bladdert van de muur, de meubels passen niet bij elkaar, er slingeren minstens 5 keer zoveel kranten in de woonkamer als in de krantemanden past, dat soort dingen.

Voor al deze dingen zijn wel goede redenen te verzinnen. Mijn vader kan sinds hij zijn heup heeft gebroken het bad niet meer in, dus hij kan daarboven niet schoonmaken. De keukenvloer is nat omdat hij steeds wordt gedweild omdat er redelijk vaak iets op valt. De vloer is plakkerig doordat er te hard is geschrobt, waardoor het bovenste laagje eraf ging en er een lijmlaagje vrijkwam, ofzoiets. Maar toch. Als ik een workout wil doen of een dans wil oefenen, kan dat niet, want de grond is te vies. Als ik met blote voeten wil rondlopen, doe ik buiten mijn schoenen uit en doe ik ze weer aan als ik naar binnen ga. In de keuken draag ik altijd schoenen. En zelfs in mijn kamer plakt de vloer en zit alles onder het stof, de kruimels en onder mijn haren (ik heb best veel haaruitval). Ik dacht altijd dat mijn vader mijn kamer schoonmaakte, tot ik erachter kwam dat dat niet zo is en dat het alleen wordt schoongemaakt als ik stofzuig (niet elke maand) of bij de grote schoonmaak (1 keer per jaar).

Ik mis thuis de sfeer en het thuisgevoel. Ik kan niet mijn schoenen uitdoen als ik thuiskom en alles wat ik niet in mijn kamer bewaar, zie ik nooit meer terug. De bank is niet geschikt om op te liggen en zomaar iets eten is vaak ook niet veilig. Als ik er iets van zeg, raakt mijn vader geĆÆrriteerd en als mijn moeder er iets van zegt, raken mijn vader en ik geĆÆrriteerd, omdat de discussie en de kritiek elke dag wordt gevoerd.

Mijn vraag is: is dit gewoon een vies huis, of is het echt niet leefbaar? Het is soms wel schoon (als er bezoek is), je ziet de viezigheid niet meteen, maar als je er al jaren woont en de sfeer ontbreekt altijd, is het gewoon niet leuk meer. Als ik bij iemand anders thuiskom, is mijn eerste reactie altijd: wauw, mooi ingericht, en schoon, en geordend. En dan ben ik er verder ook helemaal niet mee bezig. Thuis wel. Maar nooit lang, want ik ben het gewend.

Liefs,

4 reacties

Hoi Durf!

Als ik jouw beschrijving van jouw huis zo lees (wat ik trouwens heel mooi opgeschreven vind), vind ik dit niet 'normaal'. Het klinkt wel echt vies. De vloer is gewoon echt aan vervanging toe, iemand moet het huishouden goed oppakken en schoonmaken. Ook moet de koelkast gewoon worden bijgehouden.

Jij hebt dit geprobeerd aan te kaarten, maar dat werd slecht opgevat. Dat is jammer.
Hebben jullie genoeg geld thuis? Wellicht zou jij dan een plan kunnen maken om dingen te laten vervangen of een plan maken zodat het huishouden wordt opgepakt.

Op je profiel zie ik dat je 18 bent. Zit uit huis gaan er al aan te komen? Heb je het gevoel dat je daar aan toe bent? Is het mogelijk? Wellicht dat dat iets voor jou is. Dan heb je zelf controle over jouw huis en kun je het schoon houden en inrichten naar jouw wens. Jouw eigen thuis creƫren.

Als je nu overal kleedjes in huis legt? Of in ieder geval in je eigen kamer, dan kun je normaal op de vloer lopen zonder schoenen.

Verder zou ik het blijven aankaarten, zodat je ouder zich realiseren dat het niet normaal is.

Gr. Pin
Hee,

Dank je wel voor je reactie! We hebben het er wel eens over bij gezinstherapie, maar het schiet nog niet echt op. Het is niet zo erg als ik het beschrijf, denk ik, ik denk gewoon een paar keer ber dag BAH daar had ik niet in moeten gaan staan. En het eten en het bestek moet ik gewoon contoleren, is nog geen halve minuut per dag.
Als mijn zus thuiskomt, vindt ze het bloedirritant en begint ze met schoonmaken. Ze woont in een studentenhuis, die staan niet echt bekend om de goede hygiƫne, maar in mijn huis is het vooral irritant.

Uit huis gaan lijkt me wel wat, daar ben ik volgens mij wel aan toe, maar ik zit nog een jaar op de middelbare school. Ik zit er sinds kort wel een beetje serieus overna te denken, maar ik denk niet dat ik dat nu doe. Ik heb namelijk nooit geleerd hoe je goed moet schoonmaken, en discipline is ook niet echt mijn sterkste punt.

Ik ben nog op zoek naar een vloerkleed voor mijn kamer (alleen voor de sfeer), alleen mijn vader heeft door zijn heup dat hij op speciale schoenen loopt, die heeft hij altijd aan, zelfs als hij even op bed ligt. Als ik een vloerkleed heb en zijn schoenen zijn nat, kan hij dus niet mijn kamer in. Vind ik niet erg, ik hou van privacy, maar het is toch niet helemaal leuk voor hem. Daarbij moet zo'n vloerkleed ook worden schoongemaakt, en kan hij dat dan niet doen.

Ik heb al vaak een ontwerp gemaakt voor verschillende kamers, maar ik heb niet het soort ouders dat snel beslist. 'Gewoon even kleedjes neerleggen' kan, maar mijn moeder ziet alles wat we eraan doen als een experiment. En dan zouden we moeten besluiten over de kleedjes.

De vloer is trouwens bijna 10 jaar geleden vervangen (ik weet niet hoelang die dingen meegaan) en ik hou de koelkast bij. Ik heb hem zelfs geordend, maar daar doen mijn ouders niet aan mee. Geld is geen enkel probleem.

Weet je zeker dat dit niet enigzins normaal is? Hoe schoon moet het minimaal zijn? Is het het waard dat we elkaar zoveel kritiek geven zodat we niet in een stuk tomaat op de keukenvloer staan?

Liefs,
Neem de tijd om het te lezen en er over natedenken hoe je het gaat aan pakken

De vloer van je huis is plakkerig...
Zo als pin zij een kleed voor op je kamer is slim.

Een keer als jij vrij bent en je ouders kunnen niet in de weg lopen ruim je alle kasjes uit en ga je ze schoon maken en de spullen af wassen en weer in de kast zetten

Is het een idee omdat je niet van de heledag schoenen aan houden houd. Dan zou je sloffen of croks kunnen dragen als je thuis komt.

Is het een idee om een lucht vervrisser op te hangen bij de wc?

Is het een idee om zelf als je ziet dat de prul vol zit de zak naar bvb de container te brengen?

De lamellen plakken... is het een idee dat je dat een keer in het weekend met je moeder of vader schoon maakt.

Je kan aan je vader vragen of hij muizen gif kan bestellen om de muizen te doden.

Ga een keer als het hele gezin thuis is met z'n alle opruimen. Misschien krijg je er gezeik van maar daarna is het beter voor idereen...

Voor de banken/stoelen die in de woon kamer staan die niet bij elkaar passen heb ik een op lossing. Koop een aantal flies dekens om over de meubels te leggen zo passen ze wel bij elkaar. En als iemand het kout heeft is dat makkelijker. En een stuk goed koper!

Pak een keer alle kranten en zeg tegen de gene van de kranten. Gooi alle kranten we die niet van 2018 zijn.

Zet een bepaald spul speciaal voor schimmel op het boodschappenlijstje. Voor in de bad kamer. Misschien gaat het niet weg maar kan het niet erger worden.

Je kan aan je zus vragen of je een foto mag van de schoonmaak rooster in de studenten flat. Dan kan je er zelf 1 maken en iedereen doet z'n vaste klusje of schruif het elke week door.

Haal aantal doze en doe alle losse spullen er in en laat het uit zoeken


Woonkamer taffeltje 1 keer perdag door de gene die als laatste naar bed gaat

Over het afval nog een keer... moeten jullie afval scheiden? Zo ja. Maak een lijst wat in welke bak moet. Neen bvb 3 prullenbakken.
1ste. Voor de rest afval
2de. Voor het plastic
3de. Voor het groen afval
(Zet de gene van groen afval buiten bij de schter deur dan gaat het nuet dtinken

Je bent 18 en je wilt dicipliene krijgen en volgens mij ook zelf je kamer onder houden. Bvb:
1x in de week kamer op ruimen of elke avond de troep die je die dag heb gemaakt
Minimaal 1x in de week kamer stof zuigen
Zelf je was doen.
Zelf lakens verschonen
Afnemen voor stof zuigen

Van me moeder ideetje:
Bied je aan als schoomaak(st)er en misschien kan je ook nog geld verdienen
Schter is achter
Nuet is niet
Dtinken is stinken

Reageer