Skip to main content
Vraag

Tradities ?

• November 25, 2025
  • 7 reacties
  • 102 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Hoi, hebben jullie vaak te maken met tradities of traditionele gebruiken in je omgeving of thuis? Welke zijn dat? En vind je dat leuk of minder leuk of soms leuk? Doe je er zelf aan mee of ben je er deel van? 

Ik ben benieuwd! Bedankt vast! 

Groetjes Tjempie xxxx

7 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • November 26, 2025

Goedemorgen ​@Tjempie 

Een leuk en interessant onderwerp! Ik heb zelf zeker met veel tradities van doen. Ik kom uit een strikt levensbeschouwelijke omgeving zogezegd, en wij zijn omringd door traditionele manieren en gebruiken. Of ik ze allemaal leuk vind betwijfel ik inmiddels zelf wel maar ik leef er wel naar. Zal ik er een paar noemen? Het kan ook voor mij een manier zijn om mijzelf wat nader te introduceren aan jullie want via een topic leverde mij dat een waarschuwing op vanwege chatten (?) , dat durf ik dus niet meer. 

Een paar dingen waar ik vrijwel dagelijks mee van doen heb. We zijn vaak even stil. Voor de maaltijd bijvoorbeeld en begin en einde van de dag. Ik draag altijd rokken of rokjes, nooit broek . Dat is om te benadrukken dat vrouw zijn een andere levens invulling betekent dan man zijn. Jongens dragen een broek en als het te pas komt,  een korte(re) broek, vooral onder de leeftijd van 18. Om te benadrukken dat jongens dan nog geen man zijn is de kleding ook leeftijds eigen dus wat "kinderlijker". We hebben ook klederdracht, die op feestdagen gedragen wordt. Nou moet je feest niet zien als party time met veel muziek en drank, nee alles is ingetogen en met besef van onze menselijke maat en fouten die we maken. Nog iets traditioneels is de rol van man en vrouw. Ik besef dat wat ik nu vertel voor veel van jullie een heel ouderwets fenomeen is, maar bij ons is de man hoofd van het gezin en zijn vrouw dienend en aan hem gehoorzaam. Zij is wel weer leidend in huis en opvoeding van de kinderen. Het is dus niet zo dat jongens hun moeder overrulen, integendeel. Kinderen zijn strikt gehoorzaam aan beide ouders. Kunnen ook gewoon door beide worden bijgestuurd. Jongens gaan leren of studeren om te werken en hun gezin later te kunnen leiden en onderhouden, meisjes gaan ook leren of studeren maar vooral met het oog op hun gezins taken en huishoudelijke toekomst. Natuurlijk werken wij ook maar het zal altijd ondergeschikt zijn aan het gezin en aan wat de man besluit. Overigens wordt van jongens en mannen wel waardering en liefde voor hun meisje, vrouw en later kinderen verwacht. Geweld bijvoorbeeld is absoluut uit den boze. Nouja, dat zijn er een paar. Ik heb ook altijd een ring om met een symbooltje erin, het rokje mag nooit korter dan een handbreed boven de knie, ik draag vaak een haarband, en verder nooit make up, dat mag niet. Ik heb altijd een tasje met daarin enkele spulletjes zoals een klein Boekje, een doekje en een symbool van ons geloof. Jullie merken vast al dat ik een paar dingen niet bij de naam noem zoals het symbool en boekje. Dat mogen we niet, dat is aan onze God. Eigenlijk mag ik zijn naam ook niet noemen maar anders begrijpen jullie er helemaal niets meer van 😉. Ik boet wel voor fouten, deze mag ik wel even maken. Dat licht ik nog even toe. Als we de regels overtreden thuis of op school moeten we boeten. Boeten voor fouten kan via gebed, of werken, afzonderen of een schrijftaak. Zo kreeg ik pas geleden straf, overschrijfwerk op school voor een scheldwoord. Een jongen uit mijn straat had een tijdje geleden een meneer beledigt en hij heeft daarvoor een schrijftaak en een middag klussen op school opgelegd gekregen. En gedaan. Want wij mogen niet in bezwaar als ons iets wordt opgelegd.  We hebben ook een actief verenigingsleven. Er op uit, zang, toneel, zwemclub enzovoort. Maar wel allemaal in ons eigen circuit.

Ik ben op het forum gekomen om wat meer te leren over hoe andere kinderen buiten mijn "bubbel" leven en denken en ik vind het tot nu toe erg interessant. Ik lees over hoe jongens nou eens geen baas (willen) zijn, over andere levenswijzen en liefde anders dan zoals wij die invullen. Volgens mij wordt ik er rijker van in mijn hoofd maar het botst heel erg met mijn traditionele waarden en manier van leven. Maar toch ben ik blij dat ik hier ben. 

Groetjes en dank je dat je dit wilde lezen. Xxxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • November 26, 2025

Hey! Leuk bedacht ​@Tjempie . Ik heb ook wel met tradities te maken. Bij ons in de stad is er een eigen soort Halloween en al eeuwen oud. Ik kan ivm anoniem niet alles verklappen maar het gaat ook met kinderen en jongeren langs deuren en een feest in je buurt. En met verkleden en boodschappen verkondigen (niks geks hoor, grappige dingen). Wel gezellig iig. En ik ging eerst altijd met mijn moeder en buren mee op 4 mei naar het grote plein in de stad voor de herdenking en tegenwoordig doe ik dat ook maar dan met de scouts, in traditionele kleding met hoed of pet en lintjes aan de kousen enzo en als erewacht zeg maar. Heel bijzonder vind ik dat. Met kerst en pasen hangen we 's avonds een tas met eten (tegenwoordig blikken en/of bonnen) aan de deur voor mensen die het nodig hebben. En in de familie maken we met oudjaar altijd een complete Tsjechische maaltijd 😋 ( ​@Diana  je bent welkom hoor haha) 

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • November 26, 2025

Sinterklaas, natuurlijk.  Met surprises en gedichten en ´s avonds sinterklaasspel.  Zonder de minste twijfel het mooiste feest van het jaar.  Mijn paardje zou graag eens paard van Sinterklaas spelen maar ze is geen schimmel en daar zijn mensen toch wel heel streng in.

@Tover01 lief aangeboden maar ik eet geen vlees en dan ben je snel uitgegeten op z’n Tsjechisch.  Maar het lijkt me wel heel gezellig.

Tover01
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • November 26, 2025

@Diana  2 van de traditionele gerechten zijn smažený sýr en kuba, die zijn beide zonder vlees ☺️ en er zijn nog bramboračka  en ovocné knedlíky 😋 allemaal lekker, ik zet ze wel een keer in de recepten topic 😉. liefs, Tover xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • November 27, 2025

Trouwens mooi verteld ​@Nngirl ! Ik begrijp nu waarom je dingen vind zoals je vind. En knap dat je je open stelt. Het belangrijkste is dat je gelukkig bent. Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • November 27, 2025

Lieve dank Tover. Zeker dat ben ik. De kerst nadert weer en ik vind dat een warm gevoel en het kent een aantal prachtige tradities. Zoals een late avond dienst op kerstavond, met de hele familie samen zijn beide dagen, de symbolen en het zingen. Ook het met de meisjes samen de maaltijd voorbereiden is erg gezellig. Wat jij vertelt is ook leuk, en dat van die tas aan de deur is liefdevol en geweldig. Jullie zijn fijne mensen, dat merk ik aan jou ook. 

Groetjes xxxx

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • November 28, 2025

Hoi, bij ons Sinterklaas met surprises en gedichten. Kerst met de hele familie. De grote verjaardags dag, dan vieren we alle verjaardagen tegelijkertijd 😄 en de rest van de verjaardagen alleen in ons gezin. Met Pasen naar Zwitserland waar we dan met een hele groep uit de vriendengroep van mijn ouders bij elkaar komen, super gezellig. En daar dan elk jaar met een dorps feest mee doen en lekker eten. En dansen in een mooi jurkje. Echt zo gezellig!  En elk jaar een goede doelen bal in de buurt. 

Groetjes Tjempie xxx