Vraag

Tijdelijk ergens anders wonen

  • 12 February 2018
  • 1 reactie
  • 322 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi!
Ik woon thuis met mijn vader, moeder, broer, broertje en zusje. Met z’n zessen dus. Het is altijd heel druk en chaotisch thuis, soms is dat ook wel leuk maar vaak niet.
Elke dag is er ruzie, vaak over kleine onzinnige dingetjes. Toch escaleert het vaak tot een ruzie waar het hele gezin bij betrokken wordt.
Mijn vader en broer hebben een hele slechte band, zij praten nooit tegen elkaar en als ze dat wel doen is het met veel geschreeuw en gescheld. Daar beginnen dan ook vaak de grootste ruzies.
Verder zijn weekenden, vakanties en feestdagen gewoon verschrikkelijk. Het begint of eindigt vaak met een ruzie waarbij mijn moeder zegt dat ze alleen gaat wonen en waarbij iedereen alleen eindigt (op z’n kamer of gewoon ergens anders).

Mijn ouders zijn vaak teleurgesteld of boos als wij thuis niets doen (opruimen, stofzuigen etc.). Ze zijn beiden druk met werk en (mijn moeder) met een opleiding. Ze verwachten/hopen dat wij met z’n vieren thuis meer gaan doen, natuurlijk gebeurt dat niet. Dus offer ik mijn vrije vrijdag op om het huis op te ruimen en schoon te maken. Niet iets wat ik heel leuk vind, maar het is beter dan het weekend met een ruzie beginnen.

Ik merk dat ik er heel moe van word. Ik slaap slecht, ik eet meer dan normaal (ik ben zeker niet dik) en ik sluit mezelf vaker op in mijn kamer. School en sport is voor mij echt ontsnapping.

Er wordt door mijn vader vaak gezegd dat het misschien handig is als mijn broer misschien voor een tijdje het huis uit gaat. Mijn broer is vaak een van de starters van de ruzie.
Maar ik zit er steeds vaker over na te denken of er voor mij geen optie is om tijdelijk ergens anders te gaan wonen. Bijvoorbeeld voor de periode van de voorjaarsvakantie tot de meivakantie. Gewoon dat ik 8 weekjes even weg ben van de drukte. Misschien dat het dan ook beter met mij gaat.

Ik wil dit eigenlijk best graag, maar ik vind het lastig om dit ter sprake te stellen met mijn ouders. En ik weet niet waar ik dan naar toe kan.

Wat denken jullie? Wat moet ik doen?

Xx vermoeid meisje van bijna 16

1 reactie

Hey,
Ruzie thuis is altijd vervelend (helaas ervaring mee). Dat je ouders boos worden als je thuis niks doet, vindt ik eigenlijk niet heel raar. Op jullie leeftijd is het heel normaal om thuis iets te doen. Van de andere kant is het natuurlijk niet de bedoeling dat jij dat dan allemaal maar moet gaan doen op je vrije dag.
Ik snap dat je op jezelf wil gaan wonen en dat is met zo'n situatie wel handig misschien. Het is wel lastig dat je nog zo 'jong' bent.
Om op jezelf te gaan wonen, ben je denk ik nog een beetje te jong dus moet je kijken of je bij iemand kan gaan wonen. Het liefst familie die in de buurt woont of anders misschien een goede vriend/vriendin/kennis.
Als je echt uit huis zou willen, zou ik eerst zelf even kijken of en hoe dat zou kunnen. Als je dan een plan hebt hoelang en bij wie je zou willen gaan wonen, kun je met diegene naar jou ouders gaan. Ook daarvoor is familie weer handig, want dat werkt denk ik beter dan als je met vrienden of kenissen je ouders moet gaan overtuigen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Succes
Jonah

Reageer