Slechte vriendin?

  • 29 January 2018
  • 6 reacties
  • 264 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
(Sorry dat dit zo'n lange tekst is, ik weet niet hoe het komt maar ik heb meer moeite met korte verhalen schrijven dan met lange)

Ik heb dus een vriendin (A) en met haar ben ik al bevriend sinds groep drie. We zitten nu samen in de klas in de tweede. Ik zit in een vriendengroepje met A, en nog twee andere meiden M en F. Vorig jaar gingen A en ik allebei eerst met andere meiden om. Ik ging toen veel om met M. Toen ging A opeens veel meer om met M en werd ik compleet buitengesloten, zelfs M merkte dat en F merkte dat ook. Zelfs random kinderen in de klas merkten het. Dus toen was ik er een beetje klaar mee en ging ik haar dus vertellen wat ik ervan vond. Toen ontstond er een ruzie van een week lang. Dat heeft toen resultaat gehad voor één of twee weken, maar na de zomervakantie begon alles weer opnieuw.
Ik noem even op wat ze allemaal doet:
- Ze sluit mij en F buiten.
- Ze geeft hele kwetsende opmerkingen, zoals: zeikwijf, poesie, aansteller, dom, ongezellig, saai, gek… en dit zijn alleen nog de standaard beledigingen van de dag. Ze doet ook gewoon aardiger tegen mij wanneer M er niet is, en wanneer ze er wel is lijkt het wel – en is het ook zo – dat ze mij aan het vernederen is.
- Ze zorgt ervoor dat als F ziek is ik de hele dag alleen zit, terwijl we een vriendengroepje zijn en we zouden met iedereen uit het groepje mogen zitten. Maar A wilt perse de hele dag naast M zitten, en dan zit ik weer alleen. Als ik vraag of ik naast een van hen mag gaan zitten, gaan ze opeens allemaal excuses lopen te bedenken die nergens op slaan en vaak ook niet waar zijn en ze loopt altijd te ontkennen dat ik alleen had gezeten, terwijl dat niet te ontkennen is. Bijna elke dag krijg ik weer van andere klasgenoten te horen dat ik best vaak alleen zit en dan vragen ze of dat komt door A en M.
- Ze denkt alleen maar aan M. Als zij en M er zijn loopt ze weg en laat ze mij en F achter. Als F en ik samen met A alvast lopen, gaat ze helemaal vragen waar M is en op haar wachten. Vandaag nog waren er dus twee wegen om de school uit te gaan (F was er toen niet want zij had nog een keuzevak die wij niet hadden). Meestal namen we de kortere weg, maar ik moest dit keer langs de receptie om briefjes op te halen. Toen zei A dat ze via de kortere weg ging omdat ze heel veel haast had en snel thuis moest zijn. Toen zei M dat ze naar de mediatheek ging en toen ging A met haar mee. Ja hoor, heel veel haast.
- Ze roddelde over F toen F veel met twee andere meiden omging, maar het was haar eigen schuld dat F veel met die andere twee omging: Zij doet alleen maar alles met M; ze laat ons niet eens iets met hen doen. F kreeg daar een beetje genoeg van en ging anderen zoeken om daar iets mee te doen en toen begon A met roddelen over F. Ik had dat toen gelijk tegen F gezegd, want ik vind dat niet kunnen en ze is en blijft gewoon mijn vriendin, met wie ze ook omgaat.
En het gekke is ook gewoon dat wanneer ik de hele dag alleen zit het geen enkel probleem is, maar wanneer F dan even naast andere meiden gaat zitten is het wel een probleem.
Ze denkt dat zij degene is die het groepje bij elkaar houdt, maar zij is juist degene die het uit elkaar haalt. F had ook eerlijk tegen mij gezegd dat ze meer met andere meiden omging omdat ze A echt niet meer mocht.

Een van de meest kutte dingen is ook dat ze alleen maar aardig tegen mij doet wanneer ik echt op het punt sta zelfmoord te plegen of ziet dat ik me weer heb gesneden (Lees a.u.b. ook mijn andere topic over zelfmoord plegen). Maar dan ook echt alleen dan. Als ik huil, zit ze me gewoon uit te lachen. En dat is niet overdreven ofzo, dat doet ze echt. Heeft ze al meerdere keren gedaan.

Doordat ik hier mee zit heb ik vaker zitten spijbelen voor school omdat ik gewoon klaar met haar was - maar ook omdat het gewoon super slecht gaat op school en ik in een soort van depressie zit en het liefst zelfmoord pleeg wanneer ik de kans krijg. Ik praat ook met heel veel mensen, en ik heb met een paar mensen - onder andere de vertrouwenspersoon van school en mijn allerbeste vriendin die was verhuisd - over gepraat, en die zeggen allemaal dat ik haar moet loslaten en dat ik andere vriendinnen moet gaan zoeken. Dit was letterlijk wat mijn vriendin zei: 'Die A mag echt neervallen, als ik haar zie ga ik echt zo boos worden!'
Maar het probleem is dat ik geen nieuwe vriendinnen wil zoeken, aangezien dat onmogelijk op deze school is omdat er allemaal vaste vriendengroepen zijn en er zijn ook niet zo veel mensen waar ik zo goed mee om kan gaan als F en M. En als ik niet meer met A omga kan ik ook niet meer met M omgaan. F wordt dan geen probleem, maar M dan dus wel.
Wat ook een probleem is is dat ik niet goed ben in goede argumenten vertellen als er ruzie ontstaat. Als ik dingen opschrijf lukt dat wel altijd heel goed en dat merkt de rest ook, maar A wilt juist conversaties face-to-face, maar dat gaat sowieso fout bij mij.

Ugh... ik moet nu eigenlijk nog heel veel leren voor een toets voor morgen, maar ik kan me gewoon echt niet concentreren door alles wat er in mijn hoofd omgaat en ik moest het gewoon even opschrijven...

Ik hoop dat jullie een oplossing weten, alvast heel erg bedankt!
meisje zonder stem

6 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Hey hey,

Sjonge jonge jonge... Wat een lastige situatie voor je zeg!

A is duidelijk geen goede vriendin ze is sowieso geen vriendin. Ze vernederd je, ze breekt je mentaal en ze naait je waar je bij staat. Zoals iedereen al zegt: laat haar gaan. Negeer haar en kijk dr nooit meer aan. Doe of ze er niet is.

Ga met F en haar andere vriendinnen chillen. Vraag aan F of je erbij mag zitten en zo zal je misschien goede vriendinnen maken! A moet je laten gaan en je focussen op de mensen die je wel met respect behandelen.

Over het depressief en zelfmoord... Praat hierover met je vertrouwenspersoon. Maar ik raad je ook nog aan om naar de kinderpschyloog te gaan. Niks engs of raar aan maar juist goed.

Laat die A gewoon gaan. Negeer dr, kijk haar niet aan, zeg geen woord.

Succes en laat haar niet je school verpesten!
Dankjewel kaasplank
maar wat depressief en zelfmoord betreft... ik heb al gepraat met mijn vriendinnen, mentor, persoonlijke coach op school, vertrouwenspersoon van de school, ouders, psycholoog, huisarts, kindertelefoon en depressielijn maar niks heeft geholpen...
Reputatie 3
Badge +4
Dan ligt het echt aan jezelf... Dan moet JIJ er iets aan veranderen! Hoe? Geen idee. Je zit in de puberteit. Je groeit, gebruikt veel energie, je hormonen gaan te keer etc etc etc. Dit kunnen ook vervelende gevoelens geven.

Als het niet helpt dan moet jij er iets aan veranderen. Geef het tijd en blijf praten. Alleen nooit... Maar dan ook nooit opgeven. Want je kan het en je komt er wel. sommige moeten daar meer voor doen Dan andere.
Hee,
Tegen depressie kan helpen om dw oorzaken wegvan te halen. Zoals door niet meer met A om te gaan. Ik snap dat je nog van haar houdt als vriendin, maar hou je ook van haar zoals ze nu is? En houdt ze nog van jou?
Ze doet je expres pijn en lacht je uit. Dat is fout. Of ze nou een goede reden heeft of niet. Vrienden doen het tegenovergestelde. Je zou kunnen vragen waarom ze zo doet (eventueel met je mentor erbij), maar je mag haar ook laten vallen als een baksteen. Dat is prima. Je zou 'hard to get' kunnen spelen, maar je hoeft überhaupt geen aandacht meer aan haar te besteden. Met M kan dat wel, maar als A er niet bij is. Je zou ook met M kunnen praten over hoe A doet, dan weet je of je big met M om wil gaan. En misschien luistert A wel als M met haar praat. Of je betrekt M meer bij het groepje van jou en F.
D
Ik bedoelde: of je *nog met M om wil gaan (autocorrectie)
Dat is echt kut voor je ik word ook gepest ik word achtervolgd met stokken

Reageer