Vraag

situatie thuis

  • 22 May 2022
  • 3 reacties
  • 104 Bekeken

Badge

ik wil echt heel graag niet meer bij 1 van mn ouders wonen, en hier is waarom;

ik heb al meer dan 4 jaar problemen met mijn ouders, in de corona tijd ging het nog slechter want mijn moeder werkte niet maar mijn vader wel dus was ik alleen met mijn moeder, ging ze me forceren om beneden te zitten met mijn laptop en naast haar mijn lessen te volgen en mijn huiswerk te maken, ik had vaak ruzie met haar en ze heeft me ook geslagen, mn haren eruit getrokken en geprobeerd mij met de stofzuiger te slaan en ik kon mijn vader niet bellen want ze pakte mijn telefoon ook af. wat later hebben ze mij verteld dat ze zouden scheiden en was ik daar erg blij mee maar mijn moeder deed al wat beter tegen mij doordat mijn nicht met haar heeft gepraat, dus maakte ik de keuze om toch bij haar te gaan wonen om naar een nieuwe school te kunnen gaan en een nieuwe frisse start te maken, het ging goed voor een tijdje maar toen begon ze weer zo kut te doen tegen mij, ik had meerdere keren gezegd dat ik terug bij mijn vader wou gaan wonen, maar werd niet geluisterd. uiteindelijk na een paar maanden heb ik weer een hevige ruzie met haar gehad en heeft de buurvrouw gezegd dat ze mij bij mijn vader moest laten wonen maar dat ik dan geen telefoon, laptop of tv zou krijgen ook niet voor school, ik was het er mee eens omdat ik echt graag weg wou en ik mocht van mijn moeder een maand lang niet meer naar de stad waar zij woonde komen, ook niet voor familie of bij iemand op bezoek komen, in de zomervakantie heb ik ook weer een hevige ruzie met haar gehad omdat ze mijn telefoon had gecheckt en heeft gezien dat ik met een persoon die ik online had leren kennen contact mee had gehad en werd ze boos, gooide ze mijn telefoon heel hard kapot op de grond en had ik weer problemen heeft ze me ook weer proberen te slaan met een stofzuiger maar heb ik haar ook uit zelf bescherming iets terug gedaan en heb ik me ook in mijn kamer opgesloten en mezelf gesneden wat ik vaker deed als ik zo een erge ruzie heb gehad met mijn moeder terwijl ze mijn tante belde omdat ze niet wou dat ik nog bij haar in huis zou slapen en moest ik de laatste paar dagen bij mijn tante blijven, mijn nicht kwam ook mee en wou met mij praten en zag het bloed door mijn shirt drukken en ging naar mijn moeder toe om te vragen of ze wist dat ik dat deed en reageerde mijn moeder met “ja ze mag er ook  mee door gaan en ik hoop dat ze binnenkort lekker dood gaat”.  nu woont ze ook alweer in dezelfde stad als waar ik woon en ben ik nog vaker bij haar, ze doet hier ook zo tegen mij, ze schreeuwt tegen mij, geeft mij de schuld op dingen die niet mijn schuld zijn, scheld me uit, beledigt mij zonder reden.

mijn vader is ook niet veel beter, mijn vader en ik hebben ook vaak discussies en hij was laatst vergeten mijn telefoon aan de lader te doen aangezien ik niet mijn telefoon de hele dag bij me mag houden en ik hem moet inleveren hoort hij die aan de lader te doen voor mij, dus werd ik een beetje boos op hem omdat het ook al de tweede keer die week was en zei ik dat hij alweer mijn telefoon niet aan de lader had gedaan en begon boos te praten wat hij dan schreeuwen vond en gooide een borstel tegen mij, ook zit hij me iedere keer te dreigen met als ik niet doe wat hij zegt dat hij me weer gaat slaan of iets tegen me aan gaat gooien, ik heb hem ook verteld van mijn moeder ik vertel het hem altijd maar hij doet er niks aan en forceert mij ook om naar mijn moeder te gaan, vorige week heb ik hem ook gevraagd om eten voor mij te bestellen en negeerde hij me gewoon, heeft hij ook geen eten voor mij gehaald en niks gemaakt en er was thuis ook niet veel om eten mee te maken en heb ik om 10 over half 10 (20 minuten voor mijn bedtijd) maar instant noodles gemaakt omdat mijn vader geen eten voor me had en zelf gewoon met zijn vriend voetbal aan het kijken was. mijn vader heeft zelf ook in het verleden mij vaak klappen gegeven en mij ook een keer geschopt omdat ik aan het huilen was.

ik vind het echt niet fijn bij beide van mijn ouders. ik wil erg graag weg hier want er wordt nooit geluisterd naar mij en ik vind het echt niet meer leuk, ik zou erg graag bij een vriend of vriendin van mij willen wonen of in een pleeggezin maar mag ik dat wel zelf beslissen  als 14 jarige en is dat mogelijk met deze situatie


3 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

 

Groetjes,

Anne_K (De Kindertelefoon)

Hallo KM,

Dit is een hele vervelende situatie. Buiten met vrienden en docenten praten heb je nog 2 mogelijkheden. Laten we met 1 beginnen 

Veiligthuis

Je kunt altijd met veilig thuis bellen. Het voordeel hiervan is dat je geen aangifte doet, maar er wel een onderzoek zal plaatsvinden. Er zou zelfs een huisverbod kunnen worden afgegeven voor 1 of beide ouders voor 10 dagen met verlening tot 4 weken om het onderzoek te doen.  Je hoeft na advies van Veiligthuis geen melding te maken. 
veiligthuis.nl bellen 24/7 0800-2000

 

Aangifte

Aangifte kan je doen bij de politie. Wanneer je dit doet zal er een strafrechtelijk onderzoek gedaan worden. Je naam komt onder de aangifte en als je onder de 16 bent worden je ouders op de hoogte gesteld. 
 

voordelen en nadelen

Veiligthuis: 

pro:

- Je doet geen aangifte

  • 24/7 bereikbaar
  • Er wordt naar je geluisterd 
  • Je kan anoniem je zorgen delen

Cons

  • Je moet kunnen bellen
  • Er wordt tegen je ouders gezegd dat er iemand zich zorgen maakt

Politie/ aangifte

pro:

  • Het wordt direct strafrechtelijk 
  • Je kan het bij een politiebureau doen

con:

  • je naam komt onder de aangifte
  • Je gaat het direct strafrechtelijk doen

Ik hoop zo je vraag te hebben beantwoord. 
Voor meer vragen stel ze gerust. 
 

Met vriendelijke groet,

MS

Reputatie 3
Badge +1

Hi.

Ik zou naar een vriend/vriendin gaan of naar een docent ofzo. Met hen erover hebben en misschien kunnen zij iets voor jou regelen. Ik vind het heel heftig voor je en ik zou je nu graag een knuffel willen geven. Verder weet ik niet echt hoe ik je anders moet helpen…

Succes!

Reageer