Vraag

Ruzie

  • 9 September 2018
  • 2 reacties
  • 97 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi allemaal,
Mijn stiefbroer heeft iets heel stoms gedaan, waardoor hij nu in de problemen zit. Er is daarom veel spanning in huis, en er hangt een zwaarbeladen sfeer. Er zijn veel ruzies tussen mijn stiefvader en mijn moeder, want mijn moeder wil dat zij ook betrokken wordt erbij, maar mijn stiefvader wil dit liever afhandelen buiten ons huis. Hij heeft wel gezegd dat hij mijn moeder op de hoogte gaat houden, maar blijkbaar is dit niet genoeg voor mijn moeder. Het zou verstandig zijn van haar om mijn stiefvader even met rust te laten, maar dat zit niet in haar (ze is best koppig). Nu heb ik mijn moeder als een bemoeial neergezet, maar mijn stiefvader is al net zo erg. In ruzies hoor ik altijd hetzelfde uit zijn mond komen:
- “Waarom luister je niet?”
- “Dit is niet mijn schuld, JIJ lokt het uit!”
- “Je bent gewoon op zoek, je roept het gewoon op.”
- “Het is klaar nu.”
- “Waar ben je mee bezig?”

En nog meer van dat soort dingen. Ik dacht altijd dat hij gewoon wat koppig was, net als mijn moeder, maar ik begin nu toch wat narcistische trekjes te zien... ik geloof niet dat hij een volledige narcist is, want hij houdt wel van zijn kinderen en van mijn moeder, het is niet alsof hij alleen maar spelletjes speelt met mensen om te bereiken wat hij wilt ofzo. Hij wil gewoon altijd gelijk hebben. Altijd. En alles wat mijn moeder doet, dat kan hij beter. Hij weet alles, zij weet niks. Nooit in zijn leven zal hij toegeven dat hij fout zat. Nooit zal hij haar ook maar 1 keer gelijk geven. Nee hoor, zijn ego is te groot. Als mijn moeder hem bekritiseert, zelfs wanneer het een beetje grappend bedoeld is, dan zijn de rapen gaar. Enorm vermoeiend, niet alleen voor hun, maar voor iedereen, want hun ruzies beïnvloeden iedereen in huis.

Vandaag is mijn verjaardag. Ik werd wakker door hun geschreeuw. Vandaag zou een gezellige dag worden zei mijn moeder, met een lekker ontbijt en alles wat er verder bijhoort. Maar de sfeer is nu al verpest.

2 reacties

Hoi !

Allereerst een heel gelukkige verjaardag en ik hoop dat je er ondanks alles toch wat van kan genieten ! (miss. met vrienden afspreken ?)

De situatie bij jou thuis is echt niet fijn , voor niemand . Dat je broer dingen heeft misdaan mag hij best op aangesproken worden , maar dit zijn geen goede manieren hiervoor .

Misschien kan je eens proberen met het hele gezin samen aan tafel te zitten en het probleem voor te leggen . Jij bent er echt klaar mee - wat heel logisch is in deze situatie - en dat mag je zeker laten merken .

Als het gesprek niet werkt of ze staan niet open voor een gesprek is het misschien nuttig om een ander persoon in te schakelen . Ik denk dan bijvoorbeeld aan een tante , nonkel , grootouder ,... iemand die jij vertrouwt en jouw ouders best een beetje kent .
Ik veronderstel dat jouw stiefbroer ook wel klaar is met deze situatie , dus het kan fijn zijn om samen hulp te zoeken voor jullie probleem .

Veel succes !
Groetjes , Lot
Hoi

Wat jammer dat het er thuis zo aan toe gaat. Helemaal niet gezellig. Misschien kan je eens wat met je moeder gaan doen. Op dat moment kunnen jullie het hebben over deze situatie. Met iedereen rond de tafel gaan zitten, zoals @xLotx zei, is ook een goed plan.

Ik hoop dat je verjaardag toch nog leuk wordt. Zoals @xLotx zei, kan je met vriendinnen afspreken. Ik hoop althans dat dit filmpje je wat aan het lachen kan brengen.

Groetjes
Kenshin

Reageer