Puber zus

  • 27 August 2015
  • 6 reacties
  • 928 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Mijn zusje is nu 11 en begint met puberen. Ze heeft steeds vaker een grote mond en probeert me van alles de schuld te geven. Ze begint ook steeds vaker tegen me te zeggen 'ik snap wel waarom jij geen vrienden hebt' en ik weet niet wat ik dan moet zeggen. Ik zit in de 2de en ik heb niet echt vrienden en ik kan er echt niet tegen dat ze dat tegen mij zegt. Ik probeer me in te houen, maar soms heb ik gewoon zin om haar een klap in haar gezicht te geven. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen zodat ze weer een beetje normaal tegen me gaat doen.

6 reacties

Hey :)
Heel erg voor je dat je zusje zo tegen je doet..
Misschien kan je er over praten en haar vertellen dat je het echt niet leuk vind hoe ze doet en wat ze zegt.
Of je kan wanneer ze weer zo doet een tijdje niet praten met der en laten zien dat het je raakt en je echt boos maakt.
Je kan misschien vaker leuke dingen doen samen , shoppen / samen naar buiten etc, zodat jullie band beter wordt met elkaar.
Als jij aardig tegen haar doet denk ik ook dat ze dat terug zal doen.
Ik hoop dat het goedkomt.

xx.
Heyy elle239!
Als eerst wil ik 1 ding zeggen: zussen zijn geweldig. Jullie hebben toevallig dezelfde ouders, maar jullie zijn dichtbije familie en wonen bij elkaar en ja, dan begin je vanzelf van elkaar te houden. Vooral kleine zusjes kunnen heel lief, maar ook heel irritant doen (aldus mijn grote zusje), omdat de grote zus al volwassen is en de kleine zus net een puber wordt.
Je kan een keer een gesprek met haar voeren als jullie alleen zijn. Dan kan je vragen waarom ze zo doet, zorg dat ze weet dat je er voor haar bent (als dat zo is) en stel rechtstreekse vragen. Misschien heeft ze zelf geen vrienden of wordt ze gepest, en gebruikt ze vervolgens jou als uitlaatklep. Zeg dan hoe jij zoiets zou oplossen, dan doet zij dat waarschijnlijk ook zo, want je bent toch een voorbeeld voor haar.
Succes!
Liefs,
Heyhey,

Puberen hoort bij de leeftijd, dat is ook gezond. Jullie zijn zussen en jullie 'horen' ruzie te maken. Het klinkt misschien stom, maar daar leren jullie allebij echt heel veel van.
Maar dat betekend niet dat je zusje niet te ver kan gaan. En als ze jou echt pijn doet met wat ze zegt, vind ik dat ze een stap te ver gaat.
Wat je kan doen is, op een moment dat zij geen puberbui heeft, even met haar gaan zitten en uitleggen wat je vervelend vind. Als je niet alleen met haar wil gaan zitten kan je vragen of een van je ouders/verzorgers erbij komt zitten.
En als ze iets tegen jou zegt wat jij te ver vind gaan, kan je ook zeggen 'nu ga je dus te ver'. Of jullie kunnen een woord afspreken, en als een van jullie dat zegt is de ander te ver gegaan. want ja, als dat voor haar geld moet het ook voor jou gelden vind ik. Anders denk ik dat het niet eerlijk is en dat de afspraak ook minder goed werkt.
Echt, praten is t toverwoord.

Succes en liefs,
Reputatie 1
Badge

Hey 

Ik ben natuurlijk nu ook rond die leeftijd (ik ben 12) maar heel vervelend dat ze zo tegen je doet. Het allerbeste is dan om even weg te lopen en als het erg is. Een gesprek te voeren met het hele gezin of gwn alleen met haar. Want misschien heb je dan niet veel vrienden, jij wil ook een gelukkig leven. En niet deze zwarte pagina van je levwnsboek.

Hey 

Ik ben natuurlijk nu ook rond die leeftijd (ik ben 12) maar heel vervelend dat ze zo tegen je doet. Het allerbeste is dan om even weg te lopen en als het erg is. Een gesprek te voeren met het hele gezin of gwn alleen met haar. Want misschien heb je dan niet veel vrienden, jij wil ook een gelukkig leven. En niet deze zwarte pagina van je levwnsboek.

Dit was 6 jaar geleden, deze kinderen zijn net volwassen. Dus ik denk dat deze mensen veel aan jouw advies nu hebben. Sorry dat ik zo flauw doe maar ik irriteer me hier altijd heel erg aan. Kunnen mensen gewoon eerst ff de datum checken wanneer ze advies gaan schrijven?

Reputatie 1
Badge

Hey 

Ik ben natuurlijk nu ook rond die leeftijd (ik ben 12) maar heel vervelend dat ze zo tegen je doet. Het allerbeste is dan om even weg te lopen en als het erg is. Een gesprek te voeren met het hele gezin of gwn alleen met haar. Want misschien heb je dan niet veel vrienden, jij wil ook een gelukkig leven. En niet deze zwarte pagina van je levwnsboek.

Dit was 6 jaar geleden, deze kinderen zijn net volwassen. Dus ik denk dat deze mensen veel aan jouw advies nu hebben. Sorry dat ik zo flauw doe maar ik irriteer me hier altijd heel erg aan. Kunnen mensen gewoon eerst ff de datum checken wanneer ze advies gaan schrijven?

Hey! Sorry dat ik je geïrriteerd heb. Ik had even niet de datum gecheckt. Dit doe ik de volgende keer weer.

 

Reageer