problemen thuis

  • 28 September 2018
  • 1 reactie
  • 64 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heey,
ik ben een meisje van 16. En vind het superkut thuis.
Ik woon thuis met me vader moeder broer zusje.
Maar me broer ik heel erg competitie gericht, ik heb een wat lager niveau gedaan (kader). En nu ben ik sowieso de rest van mijn leven te dom voor hem, ik wou zelf ook wel een hoger niveau doen en ik had het ook best wel aangekund. Maar de school deed er helaas niks mee.
We hebben altijd ruzie als we elkaar zijn en dan zegt die dat hij van alles kan en ik helemaal niks en dat ik maar een domme vmbo-er ben. Meestal ga ik dan maar naar boven om mezelf te snijden.
Maar hier moesten me ouders natuurlijk weer achterkomen (ik heb totaal geen goede band met ouders, we hebben altijd ruzie en ze geven me altijd straf) ☹ ze zijn echt heeel boos omdat ik het heb gedaan. Ik ben er echt klaar mee. Altijd als iemand vraagt gaat het goed, moet ik ja zeggen van mezelf omdat ik gewoon dichtklap als ik een gesprek over mezelf aanga omdat ik niet weet hoe ik het moet vertellen.
Tips zijn welkom

1 reactie

Hoi

Wat vervelend dat het er thuis zo aan toe gaat. Helemaal niet ok dat je broer zo tegen je doet. Jammer dat zijn opmerkingen ervoor gezorgd hebben dat je snijdt. Ook niet fijn dat je ouders boos zijn geworden.

Je klapt dicht bij een gesprek. Dat begrijp ik. Gesprekken kunnen eng zijn, zeker als het over jezelf, of een kwetsbaar deel van jezelf, gaat. Zou je het minder eng vinden om in een brief op te schrijven wat er in je omgaat? In die brief kan je neerzetten wat je hier neergezet hebt. Die brief kan je laten lezen door iemand die je vertrouwt.

Heb je een fijne mentor? Je kan steeds bij je mentor terecht, ook voor problemen buiten school. Je zou je mentor kunnen mailen. Je bent vast niet de enige die een gesprek eng vindt, en ik kan me voorstellen dat school daar begrip voor heeft. Een andere leraar, een familielid of de huisarts kunnen ook jouw vertrouwenspersoon zijn.

Het zou goed zijn als je alternatieven vindt voor het snijden. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen op te schrijven wat er allemaal in je omgaat. Misschien voel je je geholpen met een gesprekje met de KinderTelefoon. Daar kan iemand naar je luisteren, en je nuttig advies meegeven.

Groetjes
Kenshin

Reageer