Vraag

Ouders sturen me naar de dokter SOS!

  • 26 January 2018
  • 11 reacties
  • 3346 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi

Ik Ben zeventien en heb al 1 jaar iets met een jongen die me heel veel heeft geholpen in de tijd dat ik uithuis was wegens huiselijk geweld en sinds kort ben ik ontmaagd , inmiddels woon ik weer thuis en zijn me ouders er achter gekomen dat ik een vriend heb (ze mogen hem niet ) maar ik ben niet van plan om hem te laten gaan ... Nu komt het grootste probleem me ouders hebben voor maandag een afspraak bij de huisarts gemaakt om te kijken of ik maagd ben !! Me ouders mogen er echt niet achter komen dat ik dat niet ben en ik kan ook niet weigeren !!
Wat moet ik doen ?

11 reacties

Hey
Allereerst, waarom mogen je ouders dat niet weten? Het is niet dat je heel jong bent ofzo.
Daarnaast heb je een leeftijd dat je zelf mag mee beslissen wat er net je lichaam geveurt. Als je dat onderzoek niet wil, kun je heg het gewoon weigeren. Je ouders hebben dan wel een vermoeden, maar als je het wel laat doen weten ze het zeker.

Jonah.
Hoi,

Ik snap wel dat dit een privé zaak is die je liever niet met je ouders bespreekt. Je bent 17 jaar, qua zorg en dergelijken ben je ze helemaal niks verplicht. Je kunt het dus wel weigeren. Ook kun je bij de huisarts vragen of je ouders even weg kunnen, leg je de situatie uit en dan mag je je huisarts beroepen op zijn/haar beroepsgeheim. Als jij niet wilt dat je ouders weten wat je tegen de huisarts zegt, dan mag de huisarts dat ook niet aan hen vertellen.

Ik ben trouwens wel benieuwt hoe je ouders dat dan willen laten aantonen. Ik ben me niet bewust van een test die dat kan.

Gr. Pin
Hi Xxd,

@Jonahhf en @Pin hebben allebei gelijk, maar ik denk dat er “meer aan de hand is”.
Ik snapte het topic ook niet helemaal eerst, maar mijn zus zegt dat het best wel zou kunnen zijn dat geloof een rol speelt. Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, maar bij moslimmeisjes (als ik dat zo mag zeggen) kan het zijn dat ouders een “maagdelijkheidsverklaring” van een dokter willen hebben.
Ik weet niet of “Nederlandse/in Nederland werkende” artsen zo’n verklaring geven, maar het kan dat de arts waar jij naar toe moet een islamitische achtergrond heeft en wel bereid is om zo’n verklaring af te geven.

Misschien kun je van te voren die arts bellen en het met hem bespreken? Als het een goede kennis van jouw ouders is, kan dit lastig zijn.

Over maagdelijkheidstesten en –verklaringen bestaan een heleboel onwaarheden, zoals je kunt lezen in de volgende (kranten)artikelen:

https://www.allesoverseks.be/themas/lichaam/maagdelijkheid/hoe-kan-ik-bewijzen-dat-ik-nog-maagd-ben
Hoe kan ik bewijzen dat ik nog maagd ben?

Vraag
Alleen jij weet of je nog maagd bent of niet. Je lief of een arts kan dat niet weten of vaststellen.

Briefje
De kans dat een arts kan zien of jij al seks hebt gehad, is zeer klein. Dat lukt alleen als het seksueel contact heel recent was. Sommige artsen zijn wel bereid om een briefje te schrijven, zodat je niet in de problemen komt met je familie, je lief of aanstaande.

Hersteloperatie?
Een hersteloperatie is een verkeerde term, want er is geen echt maagdenvlies dat kan worden hersteld. Een gynaecoloog kan wel het weefselrandje wat strakker innaaien, maar de kans dat je zal bloeden is nog steeds zeer klein.

Middeltjes
Er bestaan middeltjes om te doen alsof je bij geslachtsgemeenschap bloedt. Zo zijn er gelatinecapsules met een rode vloeistof die je vòòr het vrijen in je vagina stopt. Ook een bebloede zakdoek wordt soms gebruikt om de ander ervan te overtuigen dat je nog maagd bent.
- Einde artikel
Lees het hele artikel op de website, er staat nog meer info

https://www.trouw.nl/home/maagdelijkheid-is-niet-medisch-aantoonbaar~a9261a69/
Maagdelijkheid is níet medisch aantoonbaar

Ineke van Seumeren en Ines Balkema | Gynaecoloog UMC Utrecht; oprichter Stichting Mythe ontkracht en voor voorlichting over het maagdenvlies - 9 juni 2011

In landen als India en Egypte speelt maagdelijkheid van vrouwen een belangrijke rol in het bewaren van de familie-eer. Desnoods wordt met middeleeuwse methoden getest of vrouwen nog maagd zijn. Dat is ook gebeurd bij 17 vrouwelijke demonstranten op het Tahrirplein. Een anonieme generaal bevestigde tegen CNN dat bij hen de test was uitgevoerd om te voorkomen dat ten onrechte militairen van verkrachting werden beschuldigd. Het feit alleen al dat de vrouwen met mannen op het Tahrirplein gekampeerd hadden, was voor de generaal genoeg om aan te nemen dat ze geen maagd meer waren en hen wegens prostitutie te vervolgen.

Toevallig verscheen op dezelfde dag een vergelijkbaar bericht uit India, waar meisjes aan een maagdelijkheidstest werden onderworpen nadat ze aangifte van verkrachting deden. Ze moesten de zogenaamde vingertest ondergaan. Een gynaecoloog stopte twee vingers (de zogenaamde diameter van een penis) in de vagina van de meisjes om te testen of ze al eerder seks hadden gehad. De meisjes waarbij de vingers er makkelijk ingingen, hadden de verkrachting zelf uitgelokt, want ze waren al seksueel actief.

In veel landen is nog steeds niet bekend dat maagdelijkheid bij vrouwen medisch niet aan te tonen valt. Zelfs in het moderne Nederland zijn veel mensen ervan overtuigd dat je kunt zien of voelen of een vrouw wel of geen maagd is. De medische feiten zijn anders. Het maagdenvlies is geen dicht vlies. In de meeste gevallen is het een klein flexibel randje, soms hard en stug, soms gekarteld of halvemaanvormig. Het verschilt per vrouw en zegt niks over maagdelijkheid. Een vagina is gemaakt om een baby door te laten, het is een illusie om te denken dat een vagina oprekt van zoiets kleins als een penis.

De excessen in Egypte en India bewijzen opnieuw dat het benadruken van de maagdelijkheid van vrouwen in de praktijk vaak een machtig middel is om vrouwen in bedwang te houden. Het is voor meisjes en vrouwen uiterst moeilijk om zich te verdedigen tegen iets wat ze niet gedaan hebben, zeker als beweerd wordt dat dit medisch aangetoond is. En dat in culturen waar roddels en een slechte naam vaak al voldoende zijn om de hele familie te schaden.

Toen in Egypte de vrouwelijke demonstranten, geheel ontkleed, de maagdelijkheidtest ondergingen, stonden militairen foto's te maken. Door dit soort praktijken laten vrouwen het wel uit hun hoofd te demonstreren of om aangifte van verkrachting te doen. Het is een ernstige schending van de mensenrechten van vrouwen. Dank aan Trouw, Amnesty en Human Rights Watch dat dit soort verhalen naar buiten wordt gebracht. Hopelijk kan aandacht het tij doen keren. In zowel India als Egypte wordt naar aanleiding van de berichtgeving in elk geval gesproken over het afschaffen van dit soort middeleeuwse testen. Het is van groot belang nu goed te volgen of dit daadwerkelijk gebeurt, en daarbij aandacht te besteden aan het feit dat maagdelijkheid medisch niet valt aan te tonen.
- Einde artikel

Ik hoop dat je erover met je huisarts kunt praten en dat jouw ouders (voor het geval dat wat hier boven staat speelt) inzien dat een maagdelijkheidstest onzin is.
Je moet zelf bepalen of je aan je ouders gaat vertellen of je wel of niet ontmaagd bent. Ik kan me voorstellen en heel goed begrijpen dat je de gevolgen van het wel of niet vertellen meeweegt in die beslissing.

Veel sterkte iig en ik hoop dat je iets hebt aan mijn reactie.

Groetjes,
M&M’s
Nog een aanvullend artikel:
https://www.trouw.nl/home/-zelfs-bij-het-traplopen-zou-het-maagdenvlies-kunnen-scheuren-~a328d9ee/

'Zelfs bij het traplopen zou het maagdenvlies kunnen scheuren'

Somajeh Ghaeminia– 14 november 2012
Het zou een ballonnetje zijn waar de man doorheen moet prikken. Dat vliesje moet heel blijven, dus niet sporten, geen tampons, zelfs traplopen geeft risico op ontmaagding. Er zijn moeders die hun oor te luisteren leggen wanneer hun dochter het toilet bezoekt. Want haar plasgeluid zou verraden of het meisje nog maagd is of niet.
De mythes over seks en maagdelijkheid die in (vooral moslim-)gezinnen bestaan, zijn soms om ronduit van in de lach te schieten. Gelachen werd er dan ook tijdens de goedbezochte conferentie 'stille dillemma's van jongeren met een niet-westerse achtergrond (en hun ouders), mythes rond maagdelijkheid', georganiseerd door Stichting Mythe Ontkracht.

Abortussen
Maar de aanwezige artsen en andere zorgverleners, maatschappelijk werkers, docenten, jongerenwerkers en een handvol jongeren kennen evengoed uit eigen ervaring de schrijnende problematiek waar deze mythes soms toe leiden: Het aantal abortussen bij meisjes van Marokkaanse en Turkse afkomst is twee tot drie keer zo hoog als onder Nederlandse meiden.

Een meisje dat niet bloedt tijdens haar huwelijksnacht zou geen maagd zijn. De eer en trots die haar familie haar oplegde heeft zij verkwanseld. Er wordt geroddeld over haar en haar gezin. Een arts zou haar maagdelijkheid moeten bewijzen. Maar het probleem is dat maagdelijkheid niet valt te bewijzen. Ondertekent de arts - die vaak in het land van herkomst wordt bezocht - niet een maagdelijkheidsverklaring, dan doemt er een enorm probleem op. Ze raakt ze in een identiteitscrisis of wordt in het ergste geval door haar familie verstoten. "Ik twijfelde niet alleen aan mijn maagdelijkheid", vertelt een ervaringsdeskundige, "maar aan mijn hele ik".

Dubbele moraal
Hoe deze hardnekkige mythes te doorbreken wanneer binnen de culturen een dubbele moraal geldt voor jongens en meisjes? Want waarom moeten meisjes hun maagdelijkheid bewijzen en jongens niet. Hoe de roddelcultuur te doorbreken, die ervoor zorgt dat ouders niets van feiten willen weten, uit angst dat hun kinderen aan het experimenteren slaan? Wordt het probleem wel bestreden zolang Nederlandse gynaecologen in bijzondere gevallen nog een 'hersteloperatie' uitvoeren, die de kans op bloeding tijdens de seks groter moet maken? En wat adviseer je een meisje dat ten einde raad is en voor haar leven vreest? Vragen waar de aanwezigen mee worstelen.

De oplossing ligt vooral bij de jongeren zelf, lijkt de conclusie te zijn. "Door hen goed voor te lichten en hen te voorzien van de juiste informatie, zullen zij hun eigen kinderen deze mythes besparen", aldus psychologe en seksuoloog Bianca van Moorst. Niet alleen de meisjes, merkt een hulpverlener op. "Zeker ook de jongens. Laat je niet bedonderen zodra een meisje niet bloedt."

Social media
Jongerencoach Jarina Hamidullahkhan en Jasmina Nellestijn zien in het gebruik van social media veel kansen. "Jongeren geloven feiten eerder als ze het horen van een leeftijdsgenoot", zegt Nellestijn, beheerder van websites als Marokko.nl. Ze wijst op het zelfreinigend vermogen van communitywebsites en Twitter en Facebook. "Laat ze via social media in discussie gaan met elkaar en stuur bij zodra nodig. Vaak corrigeren ze elkaar. Het is laagdrempelig, het voelt veilig voor jongeren, verwijs ze via social media naar websites met de juiste informatie en met de juiste hulp."

Dat het fictieve vliesje iemands identiteit zou moeten bepalen, daar geloven de jongeren op het Amsterdamse congres niet in. "Het gaat om de maagdelijkheid, dat je die bewaart voor de juiste persoon. Het gaat om je eigen waarden", zegt de achttienjarige student Reddouan Ghelali. Zijn stagebegeleidster Sonia de Brito vult aan: "Die waarden kan niemand controleren".

Geen vlies, maar een randje rond de vagina
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het 'maagdenvlies' geen vlies maar een randje rondom de vagina dat verschillende vormen kan hebben. Of een vrouw ontmaagd is of niet, is niet aan dat randje af te zien. Bekend is dat bij 40 tot 50 procent van de vrouwen geen bloedverlies optreedt tijdens de 'eerste keer'. Toch wordt in veel culturen veel belang gehecht aan het bloeden tijdens de huwelijksnacht, als bewijs van maagdelijkheid. Om vrouwen en meisjes te beschermen, schrijven artsen soms middelen voor om een bloeding te faken. Zo zijn er capsules met een rode kleurstof die de vrouw kan inbrengen. In het uiterste geval kan een arts een 'hersteloperatie' uitvoeren, hoewel die zelden het beoogde effect heeft. Over de vraag of Nederlandse artsen daarmee een mythe in stand houden, woedde een aantal jaren geleden een fel debat.
- Einde artikel

Groetjes,
M&M's
@jonahhf Nee klopt ik ben niet “Jong” en wist wat IK feed het was special en was niet zo maar iets maar mijn ouders zijn islamitisch en als ik het weiger hebben ze niet alleen een vermoeden maar weten ze het zeker . En dat zal niet goed voor mij uit pakken ze vinden al dat ik een hoer ben omdat ik een vriend heb
@pin denk je echt dat het kan ? Nou volgens hun kan je dat evht bij de dokter laten checken ? Ik wil ook niet gaan het is ook heel beschamend voor mij
@m en ms ja klopt ik ben nou ja mijn ouders zijn moslim ik niet zo zeer En dank u voor alle informatie maar ik kan dit jammer genoeg aan mijn ouders vertellen omdat ze niet luisteren , mijn vaders woord is het laatste woord ook al heb ik al mijn bewijzen . En nee ik heb gewoon een Nederlandse arts een brouw ik hoop dat ik haar. Apart kan spreken en dat me stiefmoeder niet bij het onderzoek zelf zal zijn
Hoi,

Ik zou je huisarts vooraf mailen wat er aan de hand is en of ze je wilt helpen. Dus ofwel ze vertelt je ouders dat je maagdelijkheid niet kunt aantonen, of ze vertelt je ouders dat je nog maagd bent. Gewoon mailen.

En ja, je bent zelfstandig in de zorg. Maar weigeren enzo helpt inderdaad niet mee in jouw situatie, omdat dat als bevestiging geldt voor je ouders.

Gr. Pin
Hi Xxd,

Tsja, als je vader overtuigd is van zijn gelijk en alle wetenschappelijke bewijzen naast zich neerlegt, wordt het wel lastig praten over de zin of liever gezegd onzin van een “maagdelijkheistest”.

Hopelijk kan jouw huisarts je hierbij helpen en @Pin heeft hiervoor al een goede tip gegeven, namelijk van te voren met je huisarts proberen te praten en duidelijk te maken wat het probleem voor jou is in dit geval. Mocht je niet direct de huisarts zelf te pakken krijgen dan kun je iig proberen het zo goed mogelijk uit te leggen aan de assistent(e) van de huisarts. Ik hoop dat het dan goed komt.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw vader geen genoegen neemt met wat de huisarts vertelt en op zoek gaat naar een andere huisarts die wel zo’n test wil doen. Ik weet niet of die te vinden zijn, maar ok. Dat risico is er wel een beetje.

Het feit is dat je ontmaagd bent en dat jij dat weet. Verder is het wetenschappelijk niet te bewijzen dat je ontmaagd bent, tenzij je kort voor de “test” nog seks gehad zou hebben en er (denk ik) nog sperma in jouw vagina te vinden is. Want ik denk dat dat dan het enige is dat kan “aantonen” dat je seks hebt gehad, maar dat weet ik niet precies. Beter heb je dus vanaf nu tot de afspraak geen seks, want als er iemand van familie bij het onderzoekje zou zijn, zou die misschien iets kunnen zien?

Ik bedenk net dat het al zondag is en maandag heb je die afspraak bij de huisarts, dus weinig tijd om je huisarts van tevoren te spreken, want op zondag is die wsch. vrij. Wat je ook nog kan doen is op zondag de huisartsenpost bellen (het telefoonnummer kun je wel google-en door te zoeken op huisartsenpost “jouw plaatsnaam”) en vragen of jouw huisarts toevallig dienst heeft en dan zou je er misschien al met haar over kunt praten. Of anders kun je met de assistent(e) van de huisartsenpost overleggen of en hoe dat gaat als iemand zo’n “maagdelijkheidstest” aanvraagt, als ze daar tijd voor heeft ofzo. Idk.

Je kunt ook een briefje schrijven met je verhaal en dat briefje op zondag bij de huisarts (thuis en praktijk) in de brievenbus doen. Op de envelop kun je bijvoorbeeld in grote letters “HELP, wilt u dit zo snel mogelijk lezen” schrijven, dan is de kans het grootst dat ze de envelop openen. Anders komt het misschien op de gewone stapel post en maken ze die niet gelijk open. In de brief kun je eventueel jouw mailadres of telefoonnummer/whatsapp (kies wat voor jou veilig is en wat jouw ouders niet controleren) zetten, zodat de huisarts jou kan bereiken.

Verder weet ik nu ff niks om je nog meer te helpen.

Sterkte en succes.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat/afloopt.

Groetjes,
M&M’s
Heel erg bedankt allemaal , me huisarts heeft me geholpen en me ouders gezegd dat ik maagd ben
Heel erg fijn dat je huisarts dat heeft gedaan! Hebben je ouders nog argwaan?

Reageer