Ouders respecteren mijn privacy niet

• 22 June 2022
  • 3 reacties
  • 102 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Hoii.

Ik heb laatst ontdekt dat mijn ouders mijn en mijn broer onze privacy niet respecteert.

Mijn moeder klopt voordat ze binnenloopt. Dat is het probleem niet. Maar als ik me aankleed bijvoorbeeld, zeg ik ‘nee’ als in kom niet binnen.

Of ze klopt door, of ze loopt alsnog naar binnen.

Ze zegt dat we allebei vrouwen zijn en dat ze daarom mag binnenlopen. Nee, mam. Ik wil alleen omkleden.

Laatst hadden mijn vader en broer ruzie en pa dreigde zijn zoekgeschiedenis te checken. Dus hij kijkt naar zijn zoekgeschiedenis zonder dat hij het weet.

Dit doet hij tegen mij al de hele week:

Ik douche altijd in de ochtend. Maar de seconde dat ik de douche opendraai, komt hij binnen om zijn tanden te poetsen, terwijl hij beneden lekker spelletjes op zijn telefoon aan het spelen was. Het lijkt wel alsof hij wacht tot hij de douche hoort om binnen te lopen en compleet te negeren dat ik daar sta.
Ik weet niet of hij ook naar mij kijkt terwijl ik daar sta, maar als hij dat doet…

Dusja, ouders zijn nog veel en veel irritanter geworden. 

Soms wens ik dat ik al zelfstandig was…

3 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Heeft jouw badkamer geen slot???

Ok, doe dan dit:  Ga naar de badkamer en draai de kraan aan. Wacht tot je broer? je vader?  Dat schrijf je niet,  naar boven komt om tanden te poetsen. Dan doe je de kraan dicht en zeg je iets als 'zo als jij nu even je tanden poetst ga ik daarna lekker alleen in mijn eentje douchen, fijn alleen zonder dat er iemand toekijkt. Alleen.'

Wat betreft je moeder. Ga naar de action.  Koop of een wig voor de deur, dat is een driehoek die je onder de deur kunt schuiven. Hij kan dan niet meer open.  Of een steel voor een bezem, dat is een doodgewone houten stok en die kost daar €2,85.  Die zet je schuin onder de deurklink zodat die niet meer naar beneden kan.    Het kan zijn dat het beter werkt als je een stukje afzaagt: Het werkt het beste als hij onveveer 5cm boven de deurklink uitsteekt als je hem rechtop hebt - dan kan hij precies goed schuin eronder staan.

Als je moeder dan weer wil doorlopen zeg je rustig 'ik zei nee, even wachten'.

Als je moeder een discussie over jouw privacy wil aangaan, zeg dan dat zij niet jouw privacy bepaalt, want dan is het jouw privacy niet meer. 

Trouwens, die stok werkt misschien ook wel in de badkamer als je geen slot hebt.   

Wat ontzettend vervelend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of kan vinden hoe de wetgeving op zulke situaties in elkaar zit. In internationale verdragen is het recht op privacy voor kinderen wel vastgelegd. Het is alleen een beetje vaag of de door jouw genoemde voorbeelden daaronder vallen.

Heb je wel eens geprobeerd hier met hen over te praten en om samen afspraken te maken? Geef gewoon heel duidelijk aan dat je privacy nodig hebt en dat zij dat moeten respecteren, verwijs eventueel naar dat internationale verdrag. Geef aan dat jij degene bent die bepaalt wie er binnen komt. Nee is nee. Als jij niet wilt dat iemand binnenkomt als je aan het omkleden bent, ongeacht of jullie hetzelfde geslacht zijn, is dat heel logisch.

Ook zou ik heel duidelijk aangeven dat je het niet langer oké vindt als mensen tijdens het douchen binnenkomen. Dat is gewoon privé en als jij dat aangeeft horen ze daarnaar te luisteren. Het is op die leeftijd vrij ongebruikelijk dat je ouders aanwezig zijn als jij ontbloot bent.

Als praten nou niet werkt, zijn er misschien ook nog wel een paar dingen die je zelf kan doen. Ten eerste, heb je geen slot op de badkamerdeur die je dicht kan doen? Dat lijkt me toch de makkelijkste oplossing voor mensen die ongewild binnenkomen. Hetzelfde geldt voor je slaapkamer, zit daar geen slot op? Wat die zoekgeschiedenis betreft, kan je die natuurlijk ook zelf wissen en makkelijker is nog om incognito of privé modus te gebruiken voor dingen die je niet in je geschiedeins wilt.

Ik zou je adviseren om eens contact op te nemen met de Kindertelefoon. Zij weten misschien beter hoe de rechten van het kind in elkaar steekt en of jouw situatie valt onder kindermishandeling. Zij kunnen je ook vast adviseren met hoe je dit het beste kan aanpakken.

Oh ja nog een vraagje: Is privacyschending kindermishandeling? Dit klinkt dramatisch maar ik denk echt dat pap mij mishandeld. Hij gaat al zo lang door…

Reageer