Beantwoord

Opa heeft zelfmoord gepleegd

  • 11 May 2019
  • 5 reacties
  • 531 Bekeken

Badge
Hey,
Drie maanden geleden hoorde ik in een telefoongesprek dat mijn lieve, zorgzame opa ineens zelfmoord had gepleegd. Ik wist niet wat ik moest. Huilen natuurlijk, veel, maar ik kon er met niemand over praten en voelde me zo eenzaam. Mijn familie was vroeger pas om negen uur 's avonds compleet, maar nu zat iedereen zodra ik thuiskwam van school met een betraand gezicht aan tafel. Ik wilde niet praten over wat er was gebeurd, omdat ik er niet aan herinnerd wilde worden of openlijk huilen. Praten net anderen doet me toch weinig en ik wil sterk kunnen zijn. Maar soms wil ik gewoon dat iemand me begrijpt, dat ik me niet hoef te schamen of in stilte alleen te huilen. Tips?

Groetjes Clale.
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 May 2019, 15:08

Bekijk origineel

5 reacties

ach wat erg voor je,
ja ik weet hoe het is. mijn oma heeft zichzelf ook van het leven berooft.
wat ik toen van een kennis heb gehoort is dat ze (in jouw geval hij) geen briefje of boodschap hebben achtergelaten omdat ze waarschijnlijk bang zijn geweest dat ze het dan niet meer durfden.

Voor de rest, gewoon lekker uithuilen en als hij die keuze heeft gemaakt zal hij er vast een goede reden voor hebben gehad. Hij heeft geen angst of pijn meer.

xxx
Hey Clale wat erg van je Opa,
Dierbaren komen en gaan, daar kan je niks aan doen, emoties komen vanzelf, mijn opa is 2 jaar geleden gestorven, op dat moment had ik een vriendin die me kon troosten, zoek je dierbaren op en zoek er troost bij, je hoeft je nergens voor te schamen.
Badge
hai clale

mag ik weten waarom hij zelfmoord heeft gepleegd? als je het niet weet of wilt vertellen hoef je er niet op te reageren.

je kon met niemand praten. maar je wilt met iemand praten. je kan altijd bij kt chatten en of bellen. maar je kan ook net je mentor, leerling bergeleider, vertrouwens persoon praten. en je kan hier ook altijd je verhaal doen. er staan dan een hoop mensen voor je klaar.

je wilt het niet horen maar je kan maar op 1 manier het herwerken. door je gevoel te uiten. maar dat kan ook via tekenen, schrijven.

groetjes
bella

Hey, bedankt voor de tip. Niemand weet waarom, hij heeft niks nagelaten. Ik had de dag daarvoor nog met hem gebeld en hij zei dat hij nog naar Nederland wilde komen (hij woonde in Amerika). Daarom was het nog onverwachter. Wij denken dat hij het niet aankon om oud te worden.
hey!

Wat erg voor jou dat dit is gebeurd. Ik wens jou en je familie allereerst heel veel sterkte toe!
Ik snap dat het ontzettend moeilijk is om te aanvaarden dat dit gebeurd is.
Je durft niet goed te huilen bij anderen omdat je sterk wilt blijven. Waarom is dit voor jou zo belangrijk?
Het allersterkste wat je kunt doen is het uiten van je emoties en durven openlijk te huilen. Dat is écht sterk!

Zou je willen proberen om er met je familie over te praten? Zij gaan momenteel door exact hetzelfde als jij.
Iets wat je ook zou kunnen helpen is deze site bekijken. Ze bieden online contact aan met anderen van wie een geliefd persoon is overleden vanwege zelfmoord, misschien kan het je helpen om er met hen over te praten.

Je kan ook steeds bij je mentor of vertrouwenspersoon op school terecht. Zij zijn er voor je als je het even moeilijk hebt.

Iedereen heeft z'n eigen manier om dingen te verwerken. Wat helpt voor jou het beste? Sommigen helpt het om er veel over te praten, anderen steken het liever zo ver mogelijk weg en leiden zichzelf af.
Er zijn verschillende manieren om zoiets op jouw manier te verwerken en hem te herdenken. Je kunt zelf proberen wat het beste bij jou past.

Groetjes
Lot
hai clale

mag ik weten waarom hij zelfmoord heeft gepleegd? als je het niet weet of wilt vertellen hoef je er niet op te reageren.

je kon met niemand praten. maar je wilt met iemand praten. je kan altijd bij kt chatten en of bellen. maar je kan ook net je mentor, leerling bergeleider, vertrouwens persoon praten. en je kan hier ook altijd je verhaal doen. er staan dan een hoop mensen voor je klaar.

je wilt het niet horen maar je kan maar op 1 manier het herwerken. door je gevoel te uiten. maar dat kan ook via tekenen, schrijven.

groetjes
bella

Reageer