Vraag

Niet gelovig

  • 6 September 2019
  • 1 reactie
  • 131 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb ouders die sinds kort streng islamitisch zijn. Ik ben 5 jaar geleden naar een andere stad verhuist. Daarvoor hadden wij het label islamitisch maar hoefde ik niks met het geloof te maken te hebben. Waar ik nu woon zijn er veel Nederlandse mensen maar ook zeker veel Marokkaanse mensen. Ik heb altijd Nederlandse vriendinnen gehad en ik voel me daarbij altijd meer op mijn gemak. Mijn ouders gingen langzaam steeds meer met Marokkaanse mensen om die hun heel de dag het geloof aansmeren. Nou heb ik niks tegen de islam, ik geloof er zelf alleen niet in. Nu mag ik elke keer niet naar verjaardagen van mijn vriendinnen omdat zij vinden dat een moslim-meisje niet sĀ“avonds naar buiten mag. Mijn broers mogen alles doen wat ze willen, ze gaan uit, 1 drinkt zelfs en alle drie hebben een vriendin gehad of hebben er nu nog steeds 1. Alleen mijn zussen en ik mogen niks. Nou zijn mijn zussen allebei boven de 18 en ik 1 al getrouwd (Met dwang van mijn ouders omdat ze een vriendje had. Ze is getrouwd met een achterneef van mijn moeder uit Marokko.) dus zij kunnen doen wat ze willen. Ik mag niet zeggen dat ik niks met het geloof te maken wil hebben en ik moet elke zondag gedwongen naar de moskee met een hoofddoek op. Niemand luistert naar me als ik zeg dat ik er niks mee te maken wil hebben. Ik wil niet meer samenleven met deze mensen als ik niet mezelf kan zijn en ze mij dwingen. Ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven want ik merk dat ik hier niet met mijn vriendinnen over kan praten omdat zij het niet begrijpen. Hun ouders steunen hen met alles terwijl ik van mijn ouders altijd vanaf de zijlijn moet kijken. Ik mag nu ook geen vriendinnen meer met hun zijn omdat mijn ouders vinden dat hun een slechte invloed op mij hebben terwijl zij nooit iets negatiefs over het geloof hebben gezegd.

1 reactie

Hey,

Vervelend dat je zelf niet mag beslissen en het is ook niet eerlijk dat je zus gedwongen moest trouwen. Dit soort dingen gebeuren vaker en je bent niet de enige.

Je ouders gaan steeds meer om met andere moslims en jij mag niet naar feesten van vriendinnen.

Dat je niet naar feesten mag in de avond, komt niet alleen dat ze vinden dat je islamitisch bent, maar dat heeft ook een andere reden: bezorgdheid. Je ouders zijn misschien bezorgd dat je iets overkomt. Jongens daarentegen zijn sterker en minder kwetsbaar, in hun ogen. Algemeen gezien klopt dat ook wel, dat jongens sterker zijn, maar sommige meiden zijn natuurlijk sterker dan sommige jongens.

De andere zaken vind ik ernstiger. Ze gaan niet om met andere mensen dan Marokkaanse, wat ervoor zorgt dat ze ook minder goed kunnen omgaan in de Nederlandse samenleving. Je zou ze kunnen aansporen om met meer Nederlanders uit de buurt te praten. Vraag anders eens een buurman of -vrouw om met je ouders een praatje te maken als hij of zij ze ziet.

Ook kun je met Veilig Thuis contact zoeken. Zij luisteren naar je en kunnen iemand sturen om te beoordelen hoe het bij jullie thuis gaat. Ze kunnen advies op maat geven en kunnen je in extreme gevallen naar een pleeggezin sturen, als je dat zelf ook wil.

Groetjes,

Geen_Naam

Reageer