Beantwoord

mogen ouders hobbys ontnemen?

  • 18 August 2019
  • 6 reacties
  • 581 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo mensen, ik ben een jongen, 16 jaar en zit in een erg benarde situatie. De ellende begon al toen ik al klein was, mijn broertje werd altijd voorgetrokken(werden mijn ouders meerdere keren op geattandeerd, maar dat maakte zij niks uit) ik werd vroeger wel eens onder de koude douche gezet. Ik wist toendertikd niet dat dat kindermishandeling was, maar ik kon er ook niks van zeggen. Vroeger was het wel een stuk minder fysiek, want hoe ouder ik word, hoe vaker ik fysieke incidenten krijg met mijn vader. Zo ook deze vakantie. Mijn broertje en ik waren alleen in het vakantiehuis en hij begint mij te slaan, ik sla terug(hij is 2 jaar jonger) de reden vraag jij je misschien af?? Hij wilde mij straf aannaaien... Maar toen mn ouders terugkwamen vroegen zij alleen aan hem wat er gebeurt was, en het werd zoals altijd weer gedraait alsof ik het weer gedaan had... Mijn vader kwam naar mij toe en zonder iets te vragen gaf hij mij een platte hand in mn gezicht... Ik was geshockeerd... Ik kreeg gelijk een jaar schermloos en ik moet van voetbal af. Over voetbal gesproken... Voetbal is alles voor mij, ik kan daar mij helemaal in kwijt. Maar kinderen hebben toch ook rechten?? Als kind mag je toch onbezorgt sporten? Maar vorig seizoen was ook de regel, als ik een onvoldoende had gehaald, mocht ik geen wedstrijd spelen. Ik heb zo geen sociale contacten meer, en ik krijg steeds meer het gevoel alsof ik elders beter af ben dan hier. Ik heb ook een app oo mn telefoon waarbij ze kunnen kijken wat ik doe, ze kunnen apps blocken, ze kunnen kijken waar ik ben, hoelang ik iets doe. Ik word op alles gecontroleerd. Ik ben ook een aantal jaar geleden weggelopen puur om mijn ouder in te laten zien dat het niet goed is wat zij doen, maar dat heeft averechts gewerkt... Het is er alleen maar strenger op geworden.

Hebben jullie misschien tips of kunnen jullie iets voor mij betekenen?
Dankjulliewel alvast...
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 August 2019, 02:53

Bekijk origineel

6 reacties

Je ouders mogen je zeker geen hobbies ontnemen, en je ook niet zo erg controleren en je op deze manier mishandelen. Als het kan, aangezien je dit bericht ook hebt geplaatst, zou ik proberen te bellen of anders chatten met de kindertelefoon, want het gaat echt te ver vind ik. Zij kunnen je dan helpen. Als het niet kan, probeer het dan iemand op school zoals je mentor te vertellen, die kan dan misschien ook wat voor je doen.
Laat het alsjeblieft iemand weten, want wie weet gaat het zelfs nog verder en wou je dat je eerder actie ondernomen had.
Probeer je in ieder geval zoveel mogelijk te beheersen als je boos of zoiets wordt, en te voorkomen dat het erger wordt.

Groetjess
Je ouders mogen je zeker geen hobbies ontnemen, en je ook niet zo erg controleren en je op deze manier mishandelen. Als het kan, aangezien je dit bericht ook hebt geplaatst, zou ik proberen te bellen of anders chatten met de kindertelefoon, want het gaat echt te ver vind ik. Zij kunnen je dan helpen. Als het niet kan, probeer het dan iemand op school zoals je mentor te vertellen, die kan dan misschien ook wat voor je doen.
Laat het alsjeblieft iemand weten, want wie weet gaat het zelfs nog verder en wou je dat je eerder actie ondernomen had.
Probeer je in ieder geval zoveel mogelijk te beheersen als je boos of zoiets wordt, en te voorkomen dat het erger wordt.

Groetjess

Dankjewel! Ik ga zeker actie ondernemen, maar in hoeverre mogen ze gaan met strafgeven?
Thxx
Dankjewel! Ik ga zeker actie ondernemen, maar in hoeverre mogen ze gaan met strafgeven?
Thxx

Sorry voor mijn erg late reactie! Ik had het mailtje niet gezien. Wat fijn dat je actie gaat ondernemen. Ik vind dat als je iets hebt gedaan zoals spijbelen ofzo of gewoon iets hebt gedaan dat niet echt goed is, mogen ze best een dag je telefoon afpakken. Maar dingen als slaan of je bijvoorbeeld hobby's helemaal afnemen gaat veel te ver. als ze je stoppen met het doen van een hobby moet je wel iets heel ergs gedaan hebben om dat begrijpelijk te maken. En dan mag dat al helemaal niet op zon manier dat ze je van voetbal afhalen, hoogstens een wedstrijd missen misschien. Maar dan zijn het niet van die kleine dingetjes als een keer een onvoldoende halen.
Ouders mogen je best een keer straf geven als er een reden voor is, maar niet zo erg dat ze je werkelijk ongelukkig maken.
Hoe gaat het nu? Heb je al iemand gevonden om mee te praten?
Nee, veilig thuis komt binnenkort langs... Moet ik dan alles vertellen?
Nee, veilig thuis komt binnenkort langs... Moet ik dan alles vertellen?
Ja dat is het beste, ook al zie je er tegen op. Wil je het niet vertellen waar je ouders bij zijn dan kun je ook vragen alleen met veilig thuis te praten, of als je het moeilijk vindt op dat moment de woorden te vinden kan je een brief schrijven en die geven of voorlezen. Meestal zijn zulke mensen erop getraind om symptomen van een onplezierige situatie te zien. Stel er wordt niks ondernomen door veilig thuis dan kan je altijd nog de Kindertelefoon, jeugdzorg of zelfs de politie inschakelen. Al hoop ik natuurlijk voor je dat het niet zover hoeft te komen.
Heel goed dat je de veilig thuis hebt ingeschakeld! Ik zou inderdaad wel alles vertellen, daar schiet je zelf ook het meest mee op. Zo kunnen zij de ernst van de situatie ook beter inschatten. En mochten je ouders je tegenspreken, veilig thuis staat aan jouw kant. Ze zijn hier bekend mee dus je hoeft niet bang te zijn dat ze je ouders gelijk geven. En eigenlijk wat Pislink allemaal zei, zijn inderdaad goede dingen om te doen als het toch niet zo goed gaat als je waarschijnlijk hoopt. Heel veel geluk!

Reageer