Mijn moeder kijkt in mn telefoon

  • 30 October 2021
  • 2 reacties
  • 155 Bekeken

Hoi! Ik ben een meisje van 14 en mijn moeder kijkt nog steeds alles in mijn telefoon na, ik mag niet op insta, niet op tiktok en niet op snapchat eigenlijk gewoon niks..Terwijl ik niks verkeerd doe waardoor ze dit moet doen? Is dit normaal? En hoe kan ik haar laten stoppen dit te doen want het is heel vervelend ze vraagt 7x per dag of er iets op me telefoon gedaan is. Ook schelden mijn ouders heel vaak, over bijvoorbeeld mij achter mijn rug om of tegen elkaar. Ik kan hierdoor me niet goed meer op school focussen. Ook krijg ik altijd te horen dat ik te weinig in het huishouden doe terwijl ik vaak stofzuig, de hond uit laat, afwas, en hun zooi op ruim. Vaak hoor ik ‘k****r kind doet niks’ terwijl ik oprecht mn best doe op school en voor hun.. wat moet ik doen?


2 reacties

Hey hey,

Het is best een lang verhaal met dingen die bij mij thuis gebeuren, sorry daarvoor, maar ik wil graag helpen, dus ik zou het waarderen als je dit leest en misschien ook reageert. Ik ben nieuw hier en ik was een beetje aan het rondkijken, en ik vond deze situatie best wel vergelijkbaar, dus ik dacht, ik reageer ff.

Ik ben ook een meisje van 14 en heb hetzelfde probleem, ik mag geen insta, tiktok, snap en dat soort dingen. Mijn moeder pakt ook zomaar mijn telefoon af terwijl ik niks doe, en dan gaat ze alles bekijken, mijn appjes op whatsapp en ze gaat mijn hele telefoon door. Ik heb een aantal keer tegen haar gezegd van: “Wat valt er te kijken op m’n telefoon, ik heb toch geen sociale media. (wel iets aardiger hoor haha)” En dan gaat ze door en zegt ze niks. Kijk, ik heb niks te verbergen, maar toch voelt het gewoon niet fijn als iemand anders je telefoon heeft. Soms snappen ouders niet dat je niet dat je niet wil dat ze in je tel kijken omdat je privacy wil, niet omdat je iets verbergt. Maar ik zou er een keer iets van zeggen, dat je het niet fijn vind dat ze je zo controleert en dat je voelt dat je geen privacy hebt. Maar ik durf dat niet echt tegen m’n moeder te zeggen, maar misschien heb jij er wat aan. :) (ze wordt vaak boos als ik zeg dat ik het niet leuk vind dat ze in m’n telefoon kijkt). Maar nu over dat insta enzo, ik weet niet of het normaal is, maar iedereen uit de klas heeft het ook, dus ik denk het niet? Maar je bent in ieder geval niet de enige! ;)

Maar in ieder geval, ik weet niet zo goed wat je moet doen tegen het schelden. Gaan je ouders scheiden of schelden ze over jou? Want als je ouders tegen elkaar schelden, dan zou ik als ik jou was op je kamer muziek gaan luisteren of een film kijken, in ieder geval iets zodat je er niets van hoort. En ik zou trouwens het zelfde doen als ze het over jou hebben, mijn moeder heeft het met mijn oudere broer ook altijd over hoe stom ik ben. Meestal luister ik ernaar, maar ik merk uit ervaring dat dat echt moeilijk is om naar te luisteren. Ik doe nu de deur dicht en negeer het gewoon en hoop dat het snel over gaat.

Oke, nu je laatste onderwerp. Ik heb zelf als taak de was, 1 of 2 keer per dag de honden uitlaten (ze gaan 3 keer per dag) en stofzuigen (eigenlijk meestal alleen mijn eigen kamer). Maar in ieder geval, de was is zoveel werk, ik heb meestal wel veel huiswerk te maken of toetsen te leren, en dan heb ik er weinig tijd voor. En dan als m’n moeder naar het washok loopt wordt ze heel boos en gooit ze alles in mijn kamer en moet ik m’n tel en laptop inleveren. En even later zegt ze dan doodleuk: “Wees blij dat ik je help!” En dan ben ik echt van excuse me? Noem jij dit helpen? Maar nu weer terug naar jouw verhaal, het is heel naar voor je. Ik zou doen, zoals Anonymous al had gezegd, vraag een keer van: “Kan ik iets voor jullie doen?” En ik hoop heel erg voor je dat het schelden stopt.

Ik heb nog een vraag voor je, heb je iemand die voor je klaarstaat altijd? Een vriendin, een leraar, je mentor, een vertrouwenspersoon of iemand van je sportclub? Want ik zou het wel met iemand bespreken, zelf heb ik een paar vriendinnen die naar me luisteren (en daar hun ben ik ook hier op deze site terecht gekomen en daar ben ik heel blij mee). Geloof me, iemand tegen wie je je verhaal kwijt kan hebben, is echt geweldig, het lucht zo erg op. Maar ik hoop dat je door mijn bericht je je iets beter voelt, en dat je niet de enige bent die dit heeft! Ik heb de regels van De Kindertelefoon een aantal keer doorgelezen, dus ik hoop niet dat ik een heb overtreden. Maar ik wens je alle geluk toe en ga met iemand in gesprek. Sorry nogmaals voor dit lange verhaal.

Ohh en, zou je me een update willen geven als er iets verandert is, of dat er juist niks verandert is? Dat zou ik fijn vinden!!! Doei doei!!

Groetjes,

 heyhallohoiikbenanoniem

 

Vraag misschien een keertje wat zij willen dat je doet. Zorg dan dat je dat zichtbaar doet en als ze dan nog steeds zeuren zeg dan gewoon dat ze dat niet hadden gezegd dat je dat moest doen.

Misschien kan je ook hulp vragen aan je vrienden of eventueel mentor.

Who.am.I.

Reageer