Vraag

Kiezen tussen ouders

  • 9 September 2021
  • 5 reacties
  • 97 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

-Tekst aangepast door De Kindertelefoon-

 

Hoi allemaal. Ik ben een meisje van 16 jaar. Mijn ouders zijn al 9 jaar gescheiden (best lang). Opzich is alles nu prima. Ik woon bij mijn moeder en ik ga vaak langs bij mijn vader. Bij beiden heb ik een gezin met broers en zussen. Binnenkort geef ik een concert voor mijn muziek examen en dit is voor mij best een belangrijk moment. Hiervoor wil ik beide gezinnen uitnodigen, ik heb het aan mijn moeder gevraagd, maar die verbiedt het niet, maar vindt dat ik het niet moet doen en dat het nooit echt zou kunnen, vanwege de spanning vindt ze. Ik had gehoopt dat mijn ouders in dezelfde ruimte konden zitten. Maar volgens mijn moeder niet dus. Nu wil ze dat ik ga kiezen tussen de 2 gezinnen wie ik uit ga nodigen en dit wil ik niet. Wat moet ik doen?


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @jongen999,

Ik wil even wat dingen zeggen over je reactie. Heel aardig dat je ook een reactie gepost en elke reactie word gewaardeerd. Helaas moet ik je vertellen dat ouders elkaar soms heel erg haten. Zo erg dat de haat groter is dan liefde voor het kind. Zoals ik al zei in mijn reactie

Mijn ouders zijn ook gescheiden, maar kunnen elkaar gelukkig nog gewoon zien. Bij mijn stiefzussen is dat helaas niet het geval… Daar loopt zelfs een rechtszaak.

Dingen gezegd en gedaan in die rechtzaak zijn echt verschrikkelijk. Volledig proberen om m’n stiefvader zwart te maken. Dus een concert…

Kijk als je niks regelt dan zal inderdaad 1 partij niet komen. Ik denk niet dat dat het doel is van TS. En ja helemaal eens een volwassenen zou het makkelijk moeten kunnen.

Tja je hebt wel gelijk alles kan verkeerd worden opgevat door je ouders. Dus ook dat 1tje eerder mag. Je zult moeten kijken wat beter werkt voor je ouders een schema of jouw manier.

Groetjes NV

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Anoniem0906,

Wat verschrikkelijk voor je! Ik herken je situatie helemaal mijn ouders zijn ook gescheiden, maar kunnen elkaar gelukkig nog gewoon zien. Bij mijn stiefzussen is dat helaas niet het geval… Daar loopt zelfs een rechtszaak. Genoeg over mijn situatie ik begrijp je in ieder geval.

Eerlijk gezegd zou ik ze allebei uitnodigen. Want je ouders vinder elkaar misschien niet meer leuk, maar jou wel! Dus als ze jou niet in de steek willen laten moeten ze zoiets speciaals ook niet voor je verpesten.

Wat je waarschijnlijk het beste kan doen is het even bespreken met je mentor / school dat ze plekken kunnen krijgen die ver uit elkaar zijn. Wat je nog eens extra zou kunnen doen is dat je afspreekt om welke tijd ze de zaal in en uit gaan dat ze elkaar niet eens tegen komen. Misschien ook handig om vooraf te bespreken met wie je wanneer gaat kletsen aangezien het redelijk erg is tussen je ouders.

Bespreek het gewoon goed met ze en dat je geen kant gaat kiezen. En bedenk dat het niet jouw schuld is, maar die van je ouders!

Veel succes!

Groetjes NV

Reputatie 6
Badge +7

Hey @Anoniem0906,

Eerlijk gezegd zou ik ze allebei uitnodigen. Want je ouders vinder elkaar misschien niet meer leuk, maar jou wel! Dus als ze jou niet in de steek willen laten moeten ze zoiets speciaals ook niet voor je verpesten.

Mee eens dus!!

 

Wat je waarschijnlijk het beste kan doen is het even bespreken met je mentor / school dat ze plekken kunnen krijgen die ver uit elkaar zijn. Wat je nog eens extra zou kunnen doen is dat je afspreekt om welke tijd ze de zaal in en uit gaan dat ze elkaar niet eens tegen komen.

 

Niet mee eens!

Jij hoeft niet te regelen dat ze elkaar niet zien of tegenkomen. Dat doen ze maar lekker zelf, als ze dat zo belangrijk vinden. 

Let op: Al jouw inmenging wordt tegen je gebruikt, door de ene of door de andere partij.  Niet doen.

Misschien ook handig om vooraf te bespreken met wie je wanneer gaat kletsen aangezien het redelijk erg is tussen je ouders.

 

Nog een keer niet mee eens; ook dit wordt tegen je gebruikt. Als de één eerst ‘mag’ wordt de ander boos op jou. 
Ik zeg altijd: Wie zich gedraagt als een kleuter, moet als een kleuter behandeld worden: Jij bent beschikbaar, en zij regelen lekker zelf of ze de ander willen zien.

 

Bespreek het gewoon goed met ze en dat je geen kant gaat kiezen. En bedenk dat het niet jouw schuld is, maar die van je ouders!

Veel succes!

Groetjes NV

Goed gezegd. Laat je niet dwingen om te kiezen.

Reputatie 6
Badge +7

Hey @jongen999,

Ik wil even wat dingen zeggen over je reactie. Heel aardig dat je ook een reactie gepost en elke reactie word gewaardeerd. Helaas moet ik je vertellen dat ouders elkaar soms heel erg haten. Zo erg dat de haat groter is dan liefde voor het kind. 

Kijk als je niks regelt dan zal inderdaad 1 partij niet komen. Ik denk niet dat dat het doel is van TS. En ja helemaal eens een volwassenen zou het makkelijk moeten kunnen.

 

Dat kan zo zijn (bij jou is dat zo).  Misschien is dat bij de TO hier minder erg.   Maar …

Je moet niet proberen te regelen wat je niet kunt regelen. Ook al is je doel dat ze allebei bij het concert zijn. Als je zoiets niet kunt regelen, kun je jezelf er alleen aan branden.

Een concert is ook niet iets waar je naar toe moet maar waar je naar toe wilt. Je wilt dat iemand er naar toe gaat omdat hij het zelf leuk vindt.  En je kunt niet regelen dat iemand iets graag wil - dat moet uit diegene zelf komen.  

 

Tja je hebt wel gelijk alles kan verkeerd worden opgevat door je ouders. Dus ook dat 1tje eerder mag. Je zult moeten kijken wat beter werkt voor je ouders een schema of jouw manier.

Groetjes NV

 

Ik denk dat we het hier over eens zijn: als één van beiden zin heeft om het verkeerd op te vatten, dan kan alles wat je doet worden opgevat alsof je de ene ouder voortrekt boven de ander.  Als je iets regelt voor de de één, en de ander heeft zin om daar kwaad over te worden, dan kan dat. 

De enige mogelijkheid die je hebt is om ze allebei gelijk te behandelen en dezelfde mogelijkheden te geven.   
Daarom zeg ik, zet de deur open en ze kiezen zelf om er doorheen te lopen. Maar je kunt ze niet op een wagentje door die deur heenrijden, want dan zal de één klagen dat de ander eerst mag, of dat zij achterop het wagentje moet zitten, of wat dan ook…

 

Reputatie 6
Badge +7

Nee, niet kiezen.

Jij nodigt ze vooral allebei uit.

Als jij er één niet uitnodigt, moet jij kiezen en dan wordt jij partij in deze strijd.

Als zij niet als volwassen mensen samen in één ruimte kunnen zijn;  als zij hun eigen problemen niet een paar uurtjes op pauze kunnen zetten voor hun eigen dochter:  Dan is dat hun probleem en hun keuze.

Ze hoeven elkaar niet te omhelzen. Maar een volwassen persoon kan prima heel eventjes tijdelijk zijn ego opzij zetten.  Wat hier gebeurt is dat ze de ander willen kwetsen doordat die geen uitnodiging krijgt. Doe daar niet aan mee.

Nodig ze vooral allebei uit en blijf onthouden: Als er eentje niet komt is dat zijn of haar eigen volwassen (ahum, kuch, niet echt) keuze. Niet de jouwe. Jij bent geen onderdeel van deze kinderachtige strijd.

Reageer