Vraag

Ik wil een konijn

  • 30 July 2019
  • 6 reacties
  • 136 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey! Ik ben 13 jaar en zeur al een maand bij mijn ouders voor een konijn. We hebben al twee katten maar die zijn niet zo vaak thuis. Ik ruim mijn kamer op en probeer de katten steeds eten te geven en kammen etc. om te laten zien dat ik verantwoordelijk ben. Het konijn zou binnen in mijn kamer kunnen staan en buiten in een groot buitenhok buiten. Ik ga ook alles zelf betalen, op marktplaats kan ik een goedkoop hok krijgen en bij de dierenwinkel kan ik eten/speeltjes halen en ik werk al (oppassen en krantenwijk) dus ik kan het zelf betalen. Ik heb mijn ouders al een brief geschreven met hoe graag ik het wil dat is een maand geleden. Ze zeggen niet dat het ECHT niet mag maar ook niet dat het mag. Dus heeft iemand tips zodat ik mijn ouders kan overtuigen dat ik echt een konijn aankan en ze me er super blij mee maken? Xx Juul

6 reacties

Hoi

Je zou graag een konijn in huis halen, maar moet hier eerst je ouders in overtuigen. Je neemt verantwoordelijkheid door zelf in te staan voor het geld en de verzorging, en hebt je ouders zelfs al een brief geschreven.

Voortdurend zeuren heeft vaak een averechts effect op ouders. Het is doeltreffender om nu en dan op een gepast moment je ouders te herinneren aan de eventuele komst van een konijn. Als je bijvoorbeeld thuiskomt van het oppassen en je ouders in een goede bui aantreft, kan je vertellen over hoe graag je voor anderen zorgt, en dat je er de zorg voor een konijntje met plezier bij zou nemen.

In het asiel zitten een hoop lieve konijntjes die hopen op een nieuwe thuis. Deze konijntjes zijn vaak achtergelaten door families die zonder veel nadenken een dier in huis haalden. Moest je nog geen konijn op het oog hebben, is een asiel zeker een mooie mogelijkheid om langs te gaan voor een huisdier.

Groetjes
Kenshin
Hai

ik heb zelf ook konijnen.
er zijn wel een paar dingen die je moet weten.
konijnen zijn groepsdieren je kan er altijd eentje kopen maar er is kans dat deze van eenzaamheid dood gaat. Als ik jou was zou ik er dus wel 2 nemen. Ook heerst er wen konijnen ziekte dus je konijn moet zeker ieder jaar gevaccineerd worden (en deze vaccinaties zijn best duur). Het is maar even dat je het weet.

verder zou ik niet bij je ouders gaan zeuren want als je heel erg zeurt gaat het je denk ik niet lukken. Ik zou het doen zoals je het nu doet goed aan je ouders laten zien hoe je de katten verzorgt. En dan kan je misschien nog een keer zeggen dat je graag een konijn wilt en er zelf helemaal voor wilt zorgen. Ik zou het vooral vertellen als je ziet dat je ouders vrolijk zijn. Als ze een slechte dag hebben gehad of boos zijn zullen ze sneller nee zeggen.

groetjes
XanoniemX
Leuk dat je een eigen konijn wil! Zoals hierboven al vertelt komt er wel een aantal extra kosten bij kijken bij het aanschaffen van een konijn. Zoals de inentingen, maar ook hooi en zaagsel, en voeding. Je moet daar wel rekening mee houden.

Ik heb zelf twee leopard Gecko's super cute. Maar had me wel vergist in de kosten. Met een bijbaantje van 4 uur p/w kon ik de twee kleine vreetzakjes niet onderhouden, zelfs met 8 uur lukte het me haast niet. Het kon wel, maar kon verder niet is een keer zeggen van ik koop is wat voor mezelf.

Dus dat moet je wel onthouden. Dat een groot maandelijks bedrag naar je konijn gaat. En dat je dan niet veel overhoud voor je zelf.

Wat andere zeggen over telkens vragen of je konijn mag, dat werkt niet. Ga eerst voldoende sparen voor je konijn, dan zoveel mogelijk positieve argumenten vinden om je ouders te overtuigen, antwoordden vinden op de tegenargumenten van je ouders waarom niet, dan als laatst een goed moment vinden.

Als jij laat zien dat je goed voor de dieren kan zorgen, dat je het leuk vindt, maar ook weet dat er soms minder leuke dingen gedaan moeten worden zoals de kattenbak verschonen of de haarbal, en verder spaart voor je konijn. Dan zien je ouders dat je echt bereid bent voor het verzorgen van een huisdier.

See ya!
Spookyzx

Hoihoi,

Er zijn even een paar dingen die je moet weten voordat je konijntjes neemt. Konijnen zijn groepsdieren, en daarom mag je ze nooit alleen houden. Ook is een hok enzo niet zo goedkoop als je denkt. Ook heb je de kans dat de katten de konijnen pijn kunnen doen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je konijnen ziek worden, hoe wil je de dierenarts betalen? De prijzen van één consult kunnen al snel oplopen tot 100 euro als je ook nog iets van medicijnen erbij moet aanschaffen. Ook heb je meestal niet maar één consult. 

Konijnen onderhouden is zeker niet goedkoop, en vergt veel tijd. Denk jij dat jij elke dag je konijnen kan borstelen? de drinkfles verschonen? voer geven? gezondheidscheck doen? elke week het hok verschonen? om de 2 dagen vers hooi in de hooiruif doen? Je konijnen wassen en knippen als het nodig is?

Reputatie 3
Badge +2

Ik begrijp precies je probleem, ik had hetzelfde maar toen wilde ik een paard. Ik begrijp natuurlijk dat je graag een konijn wilt, maar als je de vorige reacties bekijkt zie je dat er wel veel bij komt kijken. Ga eens bij jezelf nadenken, maak een duidelijk lijstje met wat je moet doen, wat je moet kopen en denk er over na of je dat echt wilt.  Dat is wel heel belangrijk, want je moet niet hebben dat je een konijn hebt, het konijn een week leuk vindt en dan geen plezier meer hebben er in.

Ik begrijp precies je probleem, ik had hetzelfde maar toen wilde ik een paard. Ik begrijp natuurlijk dat je graag een konijn wilt, maar als je de vorige reacties bekijkt zie je dat er wel veel bij komt kijken. Ga eens bij jezelf nadenken, maak een duidelijk lijstje met wat je moet doen, wat je moet kopen en denk er over na of je dat echt wilt.  Dat is wel heel belangrijk, want je moet niet hebben dat je een konijn hebt, het konijn een week leuk vindt en dan geen plezier meer hebben er in.

Ja, precies wat @Kaasje  zegt! In het begin lijkt het heel leuk, maar dat gevoel zwakt al heel snel af. Konijnen leven ook echt heel lang. Je bent nu 13, en een konijn kan makkelijk 10 jaar oud worden, ik denk niet dat je op je 23ste nogsteeds voor een konijn wilt zorgen.

Reageer