Vraag

ik voel me onveilig in mijn eigen huis

  • 8 April 2020
  • 9 reacties
  • 115 Bekeken

Badge +1

Hey! Ik ben Cathie en ik ben paranoide. Niet overal! Maar eigenlijk het meest bij mijn eigen familie. Ik durf niets te zeggen tegen hun omdat ik dan altijd kritiek krijg. Dus zeg ik bijna nooit iets. Alles wat ik doe of zeg is slecht en brengt lange stiltes op. Het is vooral mijn broer dat me kapot maakt. Hij is zowat mijn 2e vader. Hij zegt overal iets op:'Elleboog van tafel!''Het moet wel in uw mond geraken he!'' Ja laat het vallen!'. 

 

Ik heb het al tegen mijn ouders gezecht maar ze zeggen dat hij dat doet omdat hij van me houd. Ik weet dat hij van me houd maar het verlaagt mijn zelfvertrouwen en maakt me paranoide. En hij weet echt niet wat zijn kritiek 

 

 

En als ik iets terug zeg wanneer hij een fout maakt dan haalt hij mijn andere broer er ook bij en blaffen ze me samen af. En als mijn moeder er aan komt dan zegt ze:'waarom doen jullie altijd zo gemeen tegen Cathie?' En dan zeggen zei:'Ja ze is echt irritant en zegt dingen die ze zelf ook fout doet!' En dan is het weer stil. 

 

Ik ben letterlijk en figuurlijk het zwarte schaap in de familie. 

 

Ik voel me ook onveilig. Als mijn moeder me naar een verrassing brengt, dan ben ik bang dat ze serieus mijn leven gaan nemen. 

 

Iemand tips? P.s.: ik praat moeilijk over mijn gevoelens met andere mensen waardoor de relatie tussen mij en die persoon kan veranderen.


9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo Cathie,

 

wat naar om te horen dat je je onveilig voelt thuis. Wel heel goed dat je er over wilt praten!

Fijn dat je al eens met de Kindertelefoon hebt gechat, je bent van harte welkom om nog eens te komen chatten hoor. Wie weet kom je samen met de medewerker wel tot nieuwe inzichten. 

 

Veel sterkte en succes,

groetjes van Marieke

De Kindertelefoon

Hey Cathie,

Misschien krijg je deze keer een ander persoon om mee te praten. Zeg maar dat wij het ook niet weten, het is wel zo en ze kunnen het zelf nakijken. Ik weet ook niet wat je verder nog kunt doen. Als ik jou was zou ik gewoon nog eens proberen te chatten.

xxAlice

Badge +1

 

Hoi,

 

Ik heb al met iemand gebabbelt van de kindertelefoon maar ik kreeg het antwoord dat ik beter met de forum moet praten. Met Julie dus.

 

Groetjes

Cathie

Hey,

Als je daar echt bang voor bent kun je misschien beter met iemand van de kindertelefoon chatten. Zij weten waarschijnlijk wel een oplossing waar je meer aan hebt. Als je dat nog even af wilt wachten kun je ook een aantal voorwaarden stellen voordat je in gesprek gaat met je moeder, bijvoorbeeld dat ze niet van een mug een olifant maakt, en eerst nadenkt voordat ze iets zegt zodat ze jou niet kwetst. Ik ga er nu wel vanuit dat je moeder hier gewoon mee akkoord gaat, maar ik ken jullie niet, dus mocht het niet werken is mijn laatste goede oplossing voor jou een gesprek met iemand van de kindertelefoon. Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed!

xxAlice

Badge +1

Mijn moeder overdrijft een beetje met zaken. En ik ben bang dat da de relatie tussen mij en mijn moeder dan verandert

 

Hey Cathie,

Kun je er alleen met je moeder eens over praten? Misschien als je vader en broers niet thuis zijn. Of ga samen wandelen en praat er dan over. Ik lees uit je topic dat je moeder het weleens voor je probeert op te nemen, maar snel afhaakt. Als je haar dit topic laat lezen begrijpt ze je misschien beter zonder dat je veel hoeft te zeggen. Dan kan zij daarna met je vader praten of tussen jullie tweeën een oplossing zoeken.  Als je moeder beter begrijpt hoe jij je voelt als je broers en vader zo tegen je doen, kan ze misschien ook volhouden en tegen je broers zeggen dat "irritant zijn'’ en '’dingen fout doen'’ menselijk is, en helemaal geen reden is om jou zo te vernederen. Je kunt haar ook vertellen of laten zien hoe onzeker je ervan wordt. Omdat vertellen voor jou blijkbaar lastiger is, zou ik je moeder apart nemen en haar dit topic (en misschien ook de reacties) laten lezen. Waarschijnlijk begrijpt ze dan beter wat je doormaakt en zal ze er voor je zijn.

Ik hoop dat dit je helpt!

Succes!

xxAlice

Badge +1

Heyy Cathie,

 

Dat is een vervelende situatie voor je.

 

Ik persoonlijk denk dat je iemand moet zoeken die je kan helpen en er met je over kan praten zonder dat iemand je oordeelt. En het is zeker niet fijn als je je onveilig voelt in je eigen huis. Probeer als het te veel voor je word je eigen ding te gaan doen en je afleiding gaat zoeken. Voorbeelden zijn: Netflixen, tekenen, je gevoelens opschrijven. Probeer iets te zoeken wat je goed kan helpen.

 

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee heb geholpen!

 

 

Ik kan mijn eigen ding niet doen

 

Badge +1

Nou dat is het hem juist, ik kan mijn eigen ding niet doen omdat mijn vader dan boos wordt dat ik te weinig doe.

Badge

Heyy Cathie,

 

Dat is een vervelende situatie voor je.

 

Ik persoonlijk denk dat je iemand moet zoeken die je kan helpen en er met je over kan praten zonder dat iemand je oordeelt. En het is zeker niet fijn als je je onveilig voelt in je eigen huis. Probeer als het te veel voor je word je eigen ding te gaan doen en je afleiding gaat zoeken. Voorbeelden zijn: Netflixen, tekenen, je gevoelens opschrijven. Probeer iets te zoeken wat je goed kan helpen.

 

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee heb geholpen!

 

 

Reageer