Vraag

ik snap het niet

  • 10 November 2019
  • 4 reacties
  • 79 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

ik ben een meisje van 16 jaar. Ik heb geen moeder meer en mijn vader woont bij een nieuwe vrouw. Ik kan het soms echt goed met hun vinden , maar soms ook niet. Ik ben al tijden onzeker en ongelukkig en ik denk heel veel aan zelfmoord. sinds een tijdje heb ik steeds ruzie met mijn vader. over de domste dingen. Hij zegt dan bijvoorbeeld ruim je glas op en ik doe dat , alleen dan ligt er nog een beetje water van het glas wat ik niet heb opgeruimd. Dan word hij zo boos en doet hij alsof ik een dom persoon bent en scheld hij me uit voor dom mens. Ik wil dan iets zeggen maar als ik iets zeg krijg ik ontzettend straf. Ik had gisteren een feestje tot laat en ik kwam toen alles was afgelopen naar beneden (mijn ouders slapen in de kelder) gewoon om te vertellen wat ik had gekregen enzo. En de vriendin van mijn vader zei “was het leuk” en ik zei zo “ja was wel leuk” . gelijk daarna ging ik weer weg om te slapen. volgende ochtend moest ik werken & had ik voor iedereen thuis een ontbijt gemaakt met warme oven broodjes en vers sap en de tafel gedenkt. Ik vroeg of papa en zijn vriendin op tijd wilde komen zodat ik mee kon eten anders zou ik te laat komen voor werk. Zeiden ze zo ja is goed. Vervolgens komen ze 5 min voor ik weg moet boven en gaan ze boos worden op mij. over dat ik geen dankje heb gezegd van hey feestje en ik mij ondankbaar gedraag. en ik zei zo ik had niet eens de tijd om er uitgebreid over te praten en zei bleven maar vuren en boos doen. Toen liep ik weg en zei de vriendin van mijn vader dat ik super zielig aan het doen was. Vervolgens zei ik uit boosheid “bedankt voor het feit dat ik niet kan ontbijten tot 4 uur en bedankt dat jullie eerder kwamen , en bedankt dat ik zoon ontzettend lekker ontbijt voor jullie heb gemaakt” en toen wilde mijn vader achter mij aanlopen alleen zijn vriendin schreeuwde naar mij je zoekt het toch zelf op. Vervolgens kom ik thuis en het eerste wat ik hoor is nu alles van het feestje opruimen. vervolgens doe ik dat , ik huilde wel , maar dat zag niemand. vervolgens gaan ze uit het niets helpen en zegt die vriendin van mijn vader “wil je wel wat wij helpen of wil je het lekker alleen doen” ik reageerde normaal met “liever wat hulp” zegt ze dat ik niet zo zielig moet doen en me mond moet houden. vervolgens ga ik verder en stoot ik perongelijk mijn vader aan. Flipt hij hem helemaal op mij en schreeuwt die day ik  altijd maar zielig doe en me aanstel en het expres deed. En toen ben ik naar boven gegaan en nu zit ik boven op mijn kamer in mijn eentje terwijl niemand zich interesseert in mij. verder heb ik veel vriendinnen maar niemand is echt een veste vriendin dus ik heb niemand meer en daarom twijfel ik steeds meer aan zelfmoord en ik ben bang dat ik het echt ga doen 

sorry voor dit enorm lange bericht maar dit was een voorbeeld uit mijn leven 

ik weet niet wat ik moet doen ik voel me zo ongelukkig 


4 reacties

Hey annew

 

Wat vervelend dat het er thuis zo ongezellig aan toe kan gaan. Nog frustrerender hoe je een goed initiatief ondernam, dat ontbijt bijvoorbeeld, om dan vrijwel neergehaald te worden. Ik kan me voorstellen dat je hier diep ongelukkig van wordt. 

 

Denk je dat het zou kunnen helpen om op een kalme avond deze situatie ter sprake te brengen? Zijn er momenten waarop je vader en zijn vriendin het op kunnen brengen om aandachtig te luisteren? Zo ja, zou je kunnen aangeven dat je je eerder ongelukkig voelt bij de huidige situatie.

 

Eventueel kan je zo’n gesprekje van tevoren inplannen, zodat je er zekerder van kan zijn dat het gesprekje plaats zal vinden. Echter kan het evenwel nuttig zijn om een moment af te wachten waarop iedereen ontspannen is, aangezien de kans me dan groter lijkt dat je vader en zijn vriendin aandachtiger zullen luisteren. 

 

Als een gesprek je spannend lijkt, zou je kunnen proberen om een brief te schrijven. Dat je hier alvast je verhaal gedeeld hebt vind ik verstandig; ik hoop dat het opluchtte. Eventueel kan je daarnaast anoniem terecht bij de Kindertelefoon en de crisislijn, vooral op momenten waarop duistere gedachten komen opdagen. Zou je deze eventueel met een vertrouwenspersoon kunnen bespreken? Moest het daarbij gebeuren dat de spanning thuis hoog zou oplopen, zou je kunnen overwegen om een nachtje bij een vriend(in) te logeren. 

 

Groetjes

Kenshin

Hallo annew,

 

Ik denk dat @Kenshin wel gelijk heeft.

 

Is er een reden waarom je vader en zijn vriendin zo doen? Zijn ze misschien niet gewoon gespannen, of gebeurd dit al op veel langere termijn?

 

Liefs, Hannah

het is al heel lang zo. Als ik ook probeer iets uit te leggen wat mij dwars zit word ik gelijk tegen gesproken en word er weg gelopen. Ik kan nooit mijzelf uiten

Dat is vervelend. Denk je dat je je thuissituatie zou durven bespreken met een docent of vertrouwenspersoon op school? Deze zou je advies kunnen bieden rond dit soort situaties. 

 

Gr. Kenshin

Reageer