Vraag

ik maak me zorgen om mn zusje

  • 18 February 2022
  • 16 reacties
  • 435 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoii, ik maak mij erge zorgen om mn pleeg zusje en ik weet niet goed hoe ik haar kan helpen. Ze is 5 jaar oud en woont nu een paar maand bij ons. Ik weet niet precies wat ze heeft mee gemaakt bij haar ouders maar het was in elk geval niet leuk daar, ze is thuis gevonden en ze had veel bloed en blauwe plekken. Ze is nu bijna altijd stil en zegt er nooit wat over, ze zegt sowieso heel weinig. Soms verstopt ze zich in een hoekje, ik denk dat ze zich dan veilig voelt. Ze trilt vaak en soms huilt ze uit het niets maar altijd zonder geluid. Ik vind het gewoon zo zielig voor haar en ik wil haar graag helpen maar ik weet niet zo goed hoe. 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Wat lief dat je je zorgen maakt om je zusje en wat erg voor haar vraag aan je ouders wat er is gebeurt en als ze weer in een hoekje gaat zitten ga dan bij haar zitten en bouw langzaam vertrouwen op dat is belangrijk en als je bij haar gaat zitten en gewoon niks zegt of vraagt kan dat erg veel voor haar betekenen

Reputatie 1
Badge

Dankjee, niemand weet eigenlijk wat er met haar precies is gebeurt. Ze is daar gevonden, maar haar ouders waren nergens te bekennen en zijn ook niet meer teruggekomen. Ze heeft er zelf niks over gezegd, tegen niemand niet dus ook niet tegen politie ofzo. Soms kruipt ze wel helemaal tegen je aan en dan zegt ze heel zachtjes dat ze bang is, maar meer ook niet

Reputatie 7
Badge +19

Als ze tegen je aankruipt dan zeg je dat ze niet bang hoeft.te zijn en dat ze veilig is en dat jullie haar nooit alleen laten en knuffel haar terug want dat voelt heel veilig

Reputatie 7
Badge +19

En zeg tegen haar dat ze het niet hoeft te vertellen maar dat ze altijd naar je toe mag komen dan komt ze vanzelf wel

Koop iets voor haar

Geef haar een knuffel 

Trakteer haar op chocola 

Laat haar zien hoeveel je van hou

Ga dan samen met haar naar een snackbar 

Praat dan in de snackbar met haar hierover

 

Zelle

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou met haar gaan praten en ik zou naar haar juf of meester gaan en vragen dat zij ook met haar gaan praten misschien moet je pleegzusje nog wennen dat het bij jullie veilig is want als ik dat verhaal lees is van het niet veilig vroeger voor dat ze bij jullie was misschien help het als ze naar de jullie huisarts gaan en moeten jij en je ouders even weg gaan en er als zei dat wil dat je huisarts het verhaal aan jou of je ouders deelt 

Reputatie 7
Badge +19

En hoe gaat het nu met haar?

Hey,

Wat vervelend dit! Ik begrijp dat ze het spannend vind. Kan je eens vragen waar ze precies v

bang voor is? En zoals hierboven al wordt gezegd: verwen haar lekker en laat zien dat ze niet bang hoeft te zijn.

Is ze 's avonds/'s nachts ook bang? Als dit het geval is kan er misschien iemand bij haar slapen.?

~Ikke13

Reputatie 7
Badge +9

Gaat het nu wat beter met je zusje???

Reputatie 7
Badge +17

Hoi aah wat zielig zeg , echt.  Wat lief dat je zo bezorgd bent en je om haar bekommert.  Hoe is het nu ?

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +19

Ja hoe is het?

Wacht ik tag je even.

@Nova2007 

@Nova2007 

Wilhelmavemela.

Reputatie 1
Badge

Hoiii, sorryy dat ik zoo lang niks heb gezegd. Het gaat nu een stukje beter met haar, ze zegt nog steeds heel weinig maar ze vind het wel heel fijn als ik bij haar ben. Ze heeft nog steeds snachts heel veel nachtmerries en dan komt ze vaak huilend naar mij toe en blijft ze bij mij slapen. Ze vind het ook heel fijn als ik snachts even met haar op het balkon ga zitten en even naar de sterren ga kijken met haar

Reputatie 2
Badge

Hey wat vervelend en naar voor jou en je zusje dat zij zo bang is en dat je niet zo goed weet wat je moet doen.

 misschien een tip voor als ze bang is en om meer contact te maken, probeer haar gedachte van het moment af te leiden ik heb zelf ook veel last van angsten  en kan mijn gedachten door dit spelletje wat afleiden het gaat als volgt: jij begint met de a en dan zeg je bijvoorbeeld aap en  gaat zij met de b dan word het bijv beer dan ga jij dan heb je de c zeg je bijvoorbeeld Citroen.
Enzovoort (je gaat het alfabet af)

Het kan ook zijn dat dit helemaal niet helpt of dat ze er te jong voor is maar probeer het uit misschien ontstaan er zelfs gesprekken. -xxx- anoniem

Heyy,

We kunnen wel merken dat je zusje geluk heeft met zo'n goede zus als jij! Echt respect hoor. 

Ik heb verder niet echt tips, maar veel succes

Dankjee, niemand weet eigenlijk wat er met haar precies is gebeurt. Ze is daar gevonden, maar haar ouders waren nergens te bekennen en zijn ook niet meer teruggekomen. Ze heeft er zelf niks over gezegd, tegen niemand niet dus ook niet tegen politie ofzo. Soms kruipt ze wel helemaal tegen je aan en dan zegt ze heel zachtjes dat ze bang is, maar meer ook niet

Als ik het zo lees denk ik dat ze mishandeld is door haar non pleeg  ouders in dit soort situaties zou ik dan ook naar je ouders gaan om dit aan te geven en te kijken voor een therapeut voor haar dat helpt waarschijnlijk het beste want ik denk dat ze namelijk een trauma heeft 

Dankjee, niemand weet eigenlijk wat er met haar precies is gebeurt. Ze is daar gevonden, maar haar ouders waren nergens te bekennen en zijn ook niet meer teruggekomen. Ze heeft er zelf niks over gezegd, tegen niemand niet dus ook niet tegen politie ofzo. Soms kruipt ze wel helemaal tegen je aan en dan zegt ze heel zachtjes dat ze bang is, maar meer ook niet

Als ik het zo lees denk ik dat ze mishandeld is door haar non pleeg  ouders in dit soort situaties zou ik dan ook naar je ouders gaan om dit aan te geven en te kijken voor een therapeut voor haar dat helpt waarschijnlijk het beste want ik denk dat ze namelijk een trauma heeft 

En wat betreft hoe jij een band kan opbouwen met haar probeer te kijken naar wat haar intereseert 

Reageer