ik doe alles fout

  • 28 March 2020
  • 3 reacties
  • 51 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb de laatste tijd steeds meer het gevoeg dat ik alles fout doe, of dat alles wat ik doe mislukt. Ik heb altijd al weinig zelfvertrouwen gehad, en dat gaat ook steeds beter. Ten minste, al ik bij vrienden ben, daar durf ik wel mezelf te zijn. Thuis voel ik me vaak te veel, ik heb er ook al een aantal keer over nagedacht om gewoon weg te gaan, maar dan vindt ik dat ik me aanstel of ik weet niet hoe ik dat überhaupt zou moeten doen. 

Mijn moeder lijkt ook vaak boos of geërgerd, we hebben afgesproken dat we het moeten vragen als we denken dat ze boos is. Maar als ik het dan vraag wordt ze juist boos want "nee ik ben niet boos! maar als je zo doorgaat wordt ik dat wel!”. En ik begrijp gewoon niet wat ik fout doe.

Ik probeer haar ook veel te helpen met bijvoorbeeld koken of de was doen als ze chagrijnig is, maar dat doe ik dan ook altijd fout. Volgens haar moet alles op haar manier en anders niet. 

Mijn moeder ziet niet dat ik alleen probeer te helpen, ze haalt er altijd bij dat zij een moeilijke jeugd heeft gehad (zij en haar zussen hebben niet zo'n goede relatie) en dat wij haar niet mogen bekritiseren of met/over haar lachen en grapjes maken, want dan komt al dat weer terug. Terwijl ik dat alleen doe om de spanningen in huis een beetje te luchten. En vaak lacht ze zelf mee, dus hoe moet ik dan weten dat ik iets fout doe??

 

Ik weet gewoon niet meer hoe ik verder moet, en nu met dat hele corona-gedoe zitten we ook nog de hele dag bij elkaar. Heeft iemand tips?


3 reacties

Hey, 

Wat vervelend!

Is het een idee om aan je moeder te vragen wat ze wel wil? Dus hoe ze wil dat je kookt enzo? Ik lees in je verhaal dat je heel erg je best doet voor der, dat kum je haar ook zeggen.

Over dat je denkt dat je alles fout doet, dat zal vast wel meevallen.

Ik denk dat je je teveel focust op het negative, kan dat kloppen?

Denk je dat het je zal lukken om je wat meer te focusen op al het goede wat je doet en wat er gebeurd?

Je zal ook alles wat je goed doet kunnem opschrijven. Dan kan je aan het eind van de dag zien wat er allemaal goed is gegaan. Probeer dan niet te streng voor jezelf te zijn, maar schrijf er ook bijv. op dat je heel erg je best heb gedaan op het koken, ookal was het misschien niet helemaal naar je moeders' zin.

K hoop dat je hier wat aan hebt,

Xx🍀

Denk je dat het je zal lukken om je wat meer te focusen op al het goede wat je doet en wat er gebeurd?

Je zal ook alles wat je goed doet kunnem opschrijven. Dan kan je aan het eind van de dag zien wat er allemaal goed is gegaan.

ik zal het proberen… thnx voor de tips

 

Hey,

Probeer eens met je moeder te praten, en vraag haar wat zij graag wil dat je voor haar doet. Maak ook een betere afspraak, bijvoorbeeld dat ze ook niet boos mag worden als jij vraagt of ze boos is. Je moeder heeft wel gelijk over dat je geen grapjes mag maken over slechte thuissituaties. Maar of jij dat ook echt doet, ik denk het niet. Zeg tegen haar dat jij niks kunt doen aan het feit dat zij een slechte relatie heeft met haar zussen, maar dat ze er wel voor kan zorgen dat jullie geen slechte relatie krijgen met haar. Blijf rustig en kalm, en as zij boos wordt, gewoon kalm blijven. Als je kalm blijft terwijl een ander schreeuwt kalmeert de ander daarna makkelijker dan als jijzelf ook gaat schreeuwen. Probeer te vragen of jullie met zijn tweetjes iets leuks kunnen doen, zodat jullie band beter wordt. Kijk of ze dat ook wil met de andere leden van je gezin. Spreek met z'n allen (niet perse met je moeder erbij) af dat jullie proberen rustig te blijven als je moeder weer boos wordt en dat jullie proberen je best te doen om de dingen in huis meer te doen zoals je moeder heeft aangegeven dat ze het graag heeft. 

Onthoudt: meer dan je best kunt je niet doen. Blijf proberen!

Spreek met je moeder af dat zij probeert rustig te blijven.

Succes!

xxAlice

Reageer