Vraag

Emoties in strijd met familie

  • 9 May 2018
  • 9 reacties
  • 207 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi!

Ik zal een tijd met een aantal problemen.
Een paar jaar geleden rond mijn examens kwam in een put terecht, ik werd depressief. Ik kon heel slecht slapen omdat ik constant dacht hoe ik een eind aan mijn leven kon maken (stress speelde ook een grote rol). Ik heb één keer geprobeerd om in mijn onderarm te snijden, maar ik durfde niet diep te snijden en heb alleen krassen gemaakt. Dit laatste heb ik nooit aan iemand durven te vertellen. En nu een paar later zit ik weer in die put. Normaal ben ik een spontaan en vrolijk persoon, maar nu voel ik me zo down net of er een baksteen aan me hangt. Volgens mijn moeder stel ik mezelf aan en moet ik harder voor mezelf zijn. Mijn moeder is iemand die haar kop in het zand steekt en snel boos wordt als ik het over een lastig (moeilijk) onderwerp met haar. Ze wordt dan boos en geeft zichzelf en anderen de schuld. Ze is dan boos en wilt ook niet meer praten. Hierdoor heb ik nooit goed met haar kunnen praten. Vroeger zijn er dingen gebeurd waar ik nu nog steeds erg mee zit en niet kan uitpraten met mijn moeder.
Ik ben vroeger vaak gekwetst door goede vrienden en familie die ik vertrouwde. Hierdoor ben ik bang geworden om mij zelf open te stellen naar anderen en heb ik een muur om mij heen gebouwd. Ik durf niet zo snel met anderen te praten over mijn gevoelens en privé.
Ik weet nu niet wat ik moet doen. Hoe ik weer controle krijg over mijn emoties en gedachtes. En hoe ik het moet aanpakken met mijn moeder.

9 reacties

Is er iemand die mij kan helpen?
Ik herken het! Ik weet niet precies hoe oud je bent en of je al op het middelbaar zit, maar je zou naar je mentor kunnen of een vertrouwenspersoon op scho. Dat laatste heeft mij heel erg geholpen. Zonder haar was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest. Ook kun je online anoniem chatten met een medewerker van de kindertelefoon (Vond ik zelf erg fijn). Die kan jou ook helpen waar nodig is. Ook vrienden of famillieleden zijn erg fijn om mee te praten! Succes!
Ik weet het niet want ik ben pas 12 maar ik denk dat als je elke keer de neiging hebt je zelf te snijden je positief moet denken. en verder ook positief moet zijn.
P.S.
er is vast wel iemand anders met beter advies.
ja heb binnekort ook examens sterkte
Ik herken het! Ik weet niet precies hoe oud je bent en of je al op het middelbaar zit, maar je zou naar je mentor kunnen of een vertrouwenspersoon op scho. Dat laatste heeft mij heel erg geholpen. Zonder haar was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest. Ook kun je online anoniem chatten met een medewerker van de kindertelefoon (Vond ik zelf erg fijn). Die kan jou ook helpen waar nodig is. Ook vrienden of famillieleden zijn erg fijn om mee te praten! Succes!
Ik zit op het mbo 1e jaar. Ik heb daar ook aan gedacht, maar ik vind het moeilijk om mij gevoelens te uitten en open te stellen.
Ik heb net ook gechat met de kindertelefoon en zij hebben mij wel een aantal tips gegeven.
Ik weet het niet want ik ben pas 12 maar ik denk dat als je elke keer de neiging hebt je zelf te snijden je positief moet denken. en verder ook positief moet zijn.
P.S.
er is vast wel iemand anders met beter advies.

Ik heb niet elke keer de neiging om mezelf te snijden.
Ik denk vaak aan zelfmoord plegen, maar ik weet dat dat niet de oplossing is voor mijn probelemen.
Hoi!
Is er echt niemand van je vrienden ofzo die je kunt vertrouwen? Of je vader? Sorry, ik weet niet goed wat ik moet zeggen maar ik wil je wel helpen. Ik heb ook moeit met mensen vertrouwen, maar ik heb het toch gedaan (natuurlijk wel eerst gekeken of ik diegene echt vertrouwde) dat heeft erg geholpen dus ik wens je hier heel veel succes mee! Je komt erover heen! Ik heb er vertrouwen in!?
Hoi!

Zoals hierboven gezegd wordt, kan je mentor hierbij helpen. Als je het moeilijk vindt hierover te beginnen, kan je mailen.

Ik vind het heel sterk van je dat je een goede stap hebt gezet door te chatten met de KinderTelefoon. Dat heb je goed gedaan. Ik hoop dat je je geholpen voelt dankzij dat gesprek.

Als je vertrouwen geschonden is geweest, kan het lastig zijn iemand in vertrouwen te nemen. De huisarts en vertrouwenspersonen op school hebben beroepsgeheim, en mogen niet zomaar je ouders inlichten. Aan je mentor kan je vertellen waarom je het moeilijk vindt iemand in vertrouwen te nemen. Ik vermoed dat hij/zij dat zal begrijpen, en jullie gesprekken niet zomaar met iedereen deelt.

Groetjes
x
Hoi!

Erg vervelend dat je in deze situatie zit! Misschien helpt het om met iemand te praten die niets met jou, je familie en je vrienden te maken heeft? Bijvoorbeeld een psycholoog? Ik ga binnenkort ook naar een psycholoog.

Groetjes en succes!
Eleni

Reageer