Vraag

Beste vriendin heeft advies nodig over thuis en schoolcijfers

  • 7 February 2018
  • 1 reactie
  • 100 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ok, dit is eigenlijk niet voor mij. Mijn beste vriendin heeft het moeilijk thuis. Haar papa en haar meme zijn overleden in 1 jaar tijd aan een soort kanker. En haar mama wil haar niet net als haar broer. Ze woont bij haar pepe die sinds de dood van haar meme enorm veel gaan drinken is. Het is moe lijk om te concentreren voor haar en ze presteerd iets minder goed op school. En haar pepe is een beetje heel boos. Hij vind een 4,5/5 niet goed genoeg. Ik wil haar graag helpen en daarom vraag ik om raad. Laat maar weten.

1 reactie

Hoi!

Je beste vriendin heeft het lastig thuis, en jij vraagt je af hoe je kunt helpen. Dat is heel lief van je. Je bent een goede vriendin voor haar.

Ze heeft haar vader en meme verloren in één jaar tijd. Als dat al niet ingrijpend genoeg is, woont ze nu bij haar pepe die hele hoge verwachtingen van haar heeft. Het is normaal dat ze op school iets minder goed presteert, aangezien de situatie en de druk op haar schouders, afkomstig van haar pepe.

Wat ze volgens mij het beste kan doen, is dit met haar mentor delen. Hierover praten zal haar vast opluchten. Als school weet wat er thuis aan de hand is, kunnen ze meer begrip opbrengen waarom haar punten nu wat minder zijn dan normaal. School kan haar steunen en de situatie opvolgen, en eventueel haar pepe eens uitnodigen voor een gesprek, om uit te leggen dat de situatie lastig is voor jouw vriendin, en dat hij zijn verwachtingen beter aanpast. Boos worden heeft geen zin, daar heeft nog nooit iemand iets positiefs mee bereikt, en dat moet haar pepe inzien.

Nogmaals, jij hebt er goed aan gedaan om samen met haar naar een oplossing te zoeken. Blijf vooral met haar praten, zodat ze zich niet alleen voelt. Ze moet beseffen dat ze er niet alleen voor staat. Ze heeft haar mentor, de leerlingenbegeleiding, en last but not least: jou!

Groetjes
x

Reageer