Alternatieven zelfbeschadiging

  • 30 March 2019
  • 38 reacties
  • 7812 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey iedereen!

Dit is niet echt een succesverhaal, maar denk dat het hier wel gepast kan zijn aangezien dit topic tot een succes kan helpen leiden bij sommigen 🤗 .
Dit is namelijk een topic met een heleboel (331) alternatieven tegen zelfbeschadiging.
Ik heb deze zeker niet zelf uitgevonden, maar aangezien deze uit een bericht van een gesloten groep op internet komen heeft het ook geen nut het originele bericht als link mee te geven in reacties, vandaar dus dit topic.
De alternatieven in deze lijst zijn opgesteld door mensen die zelf een verleden hebben met zelfbeschadiging, en zij hebben de dingen gedeeld die hen toen (een beetje) hebben geholpen met stoppen of uitstellen van zefbeschadiging.
Iedereen gaat hier anders mee om, zeker niet alles zal jou dus kunnen helpen. Er zullen mogelijk ook dingen tussen zitten waar jij eerder door getriggerd wordt, let hier dus mee op.
Bron: https://www.zelfbeschadiging.be

Groetjes
Lot

Wegens te veel tekens gaat m’n lijst door in de eerste reactie 😉 .

Jezelf minder beschadigen of stoppen met jezelf beschadigen is vaak niet makkelijk. Je bent er niet zomaar aan begonnen en vaak is het lastig om het te verminderen of te stoppen. Wat je kan doen is een of meerdere alternatieven van deze lijst proberen en kijken wat er bij je past. Als het een niet werkt kan het best zijn dat een andere wel werkt. Het is logisch dat het even tijd kost. Niets is goed en niets is fout.
Het is normaal dat het niet in een keer lukt om te minderen of stoppen met zelfbeschadiging. Voor de meeste mensen is het een proces waarbij terugvallen voorkomt. Geef niet op en wees niet te hard voor jezelf.

1. Maak een turftabel.Schrijf ‘dagen dat ik mezelf heb beschadigd’ in de ene kolom en ‘dagen dat ik mezelf niet heb beschadigd’ in de andere kolom. Schrijf een streep op het einde van de dag in de kolom afhankelijk of je die dag jezelf hebt beschadigd of niet. Na een tijdje zullen er meer streepjes in de ‘zonder’ kolom komen en zal je je hierdoor beter voelen.
2. Probeer niet alleen te zijn. Bezoek een vriend of ga naar een openbare plaats(met veel mensen)
3. Een simpeler doel: kies 1 dag per week,en zeg: ‘ik ga NOOIT mezelf beschadigen op bv.woensdag’. Daarna kan je nog een andere dag toevoegen,bv woensdag &zondag..
4. Als je de spullen waarmee jij jezelf beschadigt niet kan weggooien, maak ze dan onbruikbaar. Plak er bv. heel veel plakband omheen zodat je het er allemaal moet af trekken voordat je het voorwerp kan gebruiken
5. Draag een armwarmer of iets anders dat rond de plaats past waar je jezelf beschadigd.
6. Maak regels: Ik zal nooit mezelf beschadigen als ik bv. Bij familie ben.
7. Schrijf een lijst met alle redenen waarom je wil stoppen met jezelf beschadigen en bewaar het bij je voorwerp.
8. Maak een lijst met vrienden die je kan bellen als je jezelf wilt beschadigen.
9. Maak een lijst met crisislijnen
10.Print nuttige lijsten uit zoals telefoonlijsten, lijsten met positieve eigenschappen van jezelf of een lijst met alternatieven die voor jou helpen.
11. Maak een contract met iemand. Neem iemand om wie je geeft & die geeft om jou. Je hoeft hem/haar niet te kennen in het echte leven – Internet vrienden etc. zijn ook goed.
12. Schrijf iets waar je goed in bent op een stuk papier. Draag dit papiertje bij je en wanneer je je slecht voelt, schrijf je nog een ander talent erbij. Als je geen talenten meer kan bedenken, denk dan aan goede karaktertrekken etc.
13. Draag een notitieboekje bij je met complimenten. Wanneer iemand je een compliment geeft of iets leuks zegt over je, schrijf het op. Herlees ze allemaal wanneer je je down voelt of slecht denkt over jezelf.
14. Neem een kalender speciaal voor zelfbeschadiging. Plak een sticker op elke dag dat je zelfbeschadiging-vrij bent. Op het einde van elke week kijk je naar de dagen dat je jezelf beschadigde. Probeer die dagen te verbeteren de volgende week. Als je een maand vol stickers hebt, koop dan voor jezelf een cadeau.
15. Verzamel iets, het maakt niet uit wat je verzamelt. Als je je erg slecht voelt, koop dan een nieuwe of bewonder je collectie of plan je volgende aankoop
16. Neem een doos en decoreer het zoals je wilt. Leg er dingen in die je blij maken, afleiding geven, speciale foto’s of brieven en een lijst of telefoonnummer & redenen om jezelf niet te beschadigen. Open het enkel in noodgevallen anders is het niet speciaal meer. Verander de inhoud minstens elke 2 of 3 maanden. Laat een persoon die dicht bij je staat iets speciaals in de nooddoos leggen terwijl je niet kijkt zodat het er verrassing is als je de doos nodig hebt & opent.
17. Maak een playlist waarnaar je kan luisteren als je je down of kwetsbaar voelt. Je kan allemaal vrolijke liedjes kiezen, of het kan nuttig zijn om droevige liedjes te kiezen die je kunnen helpen om te huilen.
18. Draag veilige dingen in je (broek)zak. Dat kan een steen zijn, kristallen, kleine boekjes en stress verminderende kneed-dingen. Alles wat je goed laat voelen.
19. H.A.L.T(Hungry, Angry, Lonely, or Tired). Vermijd dat je hongerig, boos, eenzaam of moe wordt.
20. Zoek wat het moeilijkste moment van de dag is voor jou & plan gewone(dagelijkse) activiteiten om je tijdens die tijd bezig te houden.
21. Herken riskante situaties die problematisch kunnen zijn voor jou. Hoe kan je ze vermijden of ze zo veilig mogelijk maken?
22. Maak een drang kaart. Dit is een klein kaartje dat in je portemonnee past dat je overal bij je draagt. Er staat een lijst op met gezonde alternatieven, redenen om jezelf niet te beschadigen, positieve feiten over jezelf en andere dingen die je het meest helpen.
23. Ken jezelf munten toe. Als je een mijlpaal bereikt zoals 1 dag, 1 week, 1 maand of wat dan ook, beloon jezelf een munt(of badge) die je op je website plaats, in je handtekening(op het forum) of uitprint & bij je draagt. Er zijn verschillende soort van munten(in het Engels: tokens) te vinden op het internet.
24. Maak een beloningsysteem. Maak een grote zaak van ELKE DAG dat je erin slaagde jezelf niet te beschadigen.

Leerrijke oefeningen

25. Schrijf in een dagboek waarom je jezelf wilt beschadigen, wat de oorzaak hiervan is zodat je in de toekomst kan vermijden dat het opnieuw gebeurd. Zoek uit wat de trigger(s) waren.
26. Schrijf een brief naar de persoon of het probleem dat je van streek maakt, of schrijf zelfs een brief aan je zelfbeschadiging. Je hoeft het niet te posten: bewaar het of vernietig het door het papier te verbranden of te scheuren. Of schrijf naar jezelf een ‘ik hou van je omdat’ brief.
27. Schrijf een lijst van alle positieve dingen in je leven op dit moment, ook de kleine dingen zijn belangrijk.
28. Maak 2 lijsten. Op de ene lijst schrijf je alles wat je ooit leuk vond, wat tof, avontuurlijk was. Schrap niets van de lijst. Maak vervolgens een lijst van alle dingen die je nog nooit hebt gedaan maar heel graag zou willen.
29. Schrijf op waarom je het niet verdient om pijn(fysiek) te hebben.
30. Schrijf alle redenen op waarom je wilt stoppen met zelfbeschadiging.
31. Spreek tegen jezelf in een taal die je niet goed kent. Soms helpt het om de drang te stoppen wanneer je tegen jezelf praat in een vreemde taal omdat je niet genoeg woorden kent om over de slechte dingen te praten, waardoor je verplicht bent om te concentreren op de dingen die je wel kent, die simpeler zijn.
32. Post op een forum hoe je je voelt.
33. Luister naar een liedje en probeer de tekst op te schrijven.
34. Praat hardop tegen jezelf.
35. Maak positieve geluidsopname waarop staat dat je goed, vriendelijk, aardig bent; Soms kan je dit doen door alle negatieve gedachten op te schrijven en ze dan psychisch te herschrijven als positieve berichten.
36. Vraag jezelf wat je nodig hebt, zoek wat je dwars zit.
37. Zend een bemoedigende mail naar jezelf. Voorbeeld: “als ik weet dat ik een slechte dag zal hebben en ik denk dat ik er niet door zal raken, dan e-mail ik mezelf de avond voordien & zeg iets dat je kan doen, je bent sterk en zulke dingen”
38. Brainstorm alle opties en keuzes die je nu hebt.
39. Schrijf al je gedachtes op, zodat het uit je hoofd gaat. Dan kan je –als je wilt- het verscheuren.
40. Lees boeken of artikelen over zelfbeschadiging (alleen als dit niet juist triggerend werkt).

Psychologisch

41. Schrijf woorden in het zand, die worden weggespoeld.
42. Sta jezelf toe om te huilen.
43. Visualiseer dat je problemen wegsmelten. Of visualiseer dat slechte herinneringen in verzegelde luchtdichte containers worden gestopt.
44. Maak een bestrijding doos. Dit kan je psychisch of echt doen. Je creëert een plaats waar je niet prettige herinneringen kan opbergen totdat je beter in staat bent om ermee om te gaan/aan te werken. Sommige mensen visualiseren graag die doos in hun gedachten en zien de herinnering erin gaan. Andere mensen maken liever een echte doos uit een schoendoos of iets dergelijks en schrijven hun herinneringen op een stuk papier en steken dat weg in de doos.
45. Vraag aan jezelf: zal ik me nog steeds zo voelen over een minuut? Een uur? Een dag? Een week? Een maand? Een jaar? Hoe lang zal ik me boos/verdrietig voelen hierdoor? Is het ‘t waard?
46. Schrijf een woord op dat het best beschrijft hoe je je voelt. (bv vreselijk, verdrietig, eenzaam, boos) en schrijf het constant op, steeds opnieuw en opnieuw. Soms lijkt het dan alsof het woord zijn betekenis verliest en in iets geks verandert.
47. Wees niet hard voor jezelf omdat je je zo voelt. Probeer jezelf innerlijk niet te schenden door jezelf scheldnamen te geven of van jezelf te verwachten dat je je ‘gewoon zo niet voelt’ of dat je ‘het uit jezelf scheurt, wegduwt uit jezelf’. Dit innerlijk uitschelden en zelf-verbaal misbruik zal je je enkel slechter laten voelen.
48. Maak een lijst van alle goede dingen van jezelf, bv vriendelijk, zorgzaam voor anderen, harde werker, etc.
50. Vertel jezelf rationeel, bemoedigende dingen: *dit is een slechte dag, maar ik weet uit ervaring dat het voorbij zal gaan en dat ik me weer goed kan voelen. *wanneer ik alle goede dingen optel, de redenen om te hopen, dan weet ik dat deze gevoelens irrationeel zijn en daarom zal ik ze negeren en iets doen zodat ik me niet meer zo voel. *iedereen heeft zulke stemmingen- het is een deel van mens zijn, maar ik hoeft niet een tijdelijk iets alles wat ik heb bereikt te laten vernietigen- ik zal wachten tot het voorbij is.
53. Gedraag je alsof je je goed voelt. Glimlach, doe bewust een vreugdestapje als je wandelt, zet een alerte geïnteresseerde expressie op je gezicht, praat opgewekt tegen mensen, neurie of fluit een opgewekt deuntje. Wanneer we doen alsof we ons goed voelen, beginnen we ons vaak ook goed te voelen.
54. Maak een lijst van alles wat je bereikt hebt.
55. Ben je bewust van je zwart-wit gedachtes, en doemdenken. Dit is nergens voor nodig.
56. Herken vertekende gedachten en verander ze in positieve. Bv. Als je denkt ‘ik ben een slecht persoon’, zou je tegen jezelf kunnen zeggen: “ik ben een goed persoon en ik verdien om gelukkig & geliefd te zijn.
57. Herhaal positieve gedachten tegen jezelf terwijl je naar je spiegelbeeld kijkt in de spiegel. De theorie hierachter is dat kijken in je eigen ogen helpt om je hersenen te overtuigen over de boodschap. Dit is geen snelle verandering. Het neemt tijd om de vele jaren van negativiteit ongedaan te maken die je waarschijnlijk hebt waargenomen maar met oefening en vastberadenheid kan het veel veranderen.
58. Visualiseer een rood ‘stop’ teken. Verbied symbolisch deze gedachten om verder te gaan.
59. Kies een kleur waar je je kalm of veilig bij voelt(liefst niet zwart). Herhaal de naam van dit kleur over en over. Beeld je in dat de nare beelden zijn weggewassen en vervangen door die kleur.

Zelfbeschadiging imiteren (deze alternatieven kunnen ook een trigger zijn voor sommigen!)

60. Schiet met een elastiekje die rond je pols hangt tegen je pols.
61. Teken op jezelf met een rode balpen. Laat het lijken op sneden of krassen, of schrijf woorden. Gebruik enkel niet-giftige inkt.
62. Knijp ijsblokjes in je hand. De kou veroorzaakt pijn in je handen maar het is niet gevaarlijk of schadelijk
63. Gebruik een tandenborstel op je huid i.p.v. een mes.
64. Knijp in zakdoekjes.
65. Gebruik voedselkleurmiddel. Neem een klein flesje van vloeibaar rood voedingskleurmiddel en duw de top tegen de plaats waar je wil snijden. Beweeg de fles in een snijdende beweging terwijl je zachtjes knijpt om het kleurmiddel eruit te laten druipen.
67. Gebruik henna Doe de henna op als een pasta en laat het een nachtje zitten, de volgende dag kan je het eraf halen zoals je normaal een korstje zou verwijderen en het laat een oranjerode plek achter.
68. Was en verbind de lichaamsdelen waarop je jezelf wilt beschadigen
69. Doe wat lijm (niet giftig) op je arm, laat het drogen en pluk het er dan vanaf.
70. Beschilder jezelf met rode tempera verf.
71. Gebruik plakband. “Als je bv. in je arm wilt snijden, doe dan wat plakband op de plaats waar je het wilt doen. Laat dit zitten tot de drang voorbij is en haal het er dan af. Het doet wat pijn, maar laat geen tekenen achter.”
73. Teken een hand op papier en teken er dan sneeën op.
74. Knip een arm-vormig stuk uit het karton en plak er wat zakjes ketchup op. Snij vervolgens daarin.

Vertragen en afleiden

75. Wacht vijftien minuten. Als je jezelf dan nog pijn wilt doen, mag het. Maar wacht nog eens 15 minuten voordat je het doet. Het is jouw keuze of je het doet, maar kijk een hoelang je het kan uitstellen. Jij hebt de controle.
76. Beschrijf een object. Kies een object in de kamer, bekijk het grondig en schrijf een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving ervan. Neem alles mee: grootte, gewicht, textuur, vorm, kleur, gebruiksmogelijkheden enz.
77. Zoek een willekeurig object, zoals een paperclip, en schrijf 30 dingen op die je daarmee kan doen.
78. Onderzoek een willekeurig object op internet.
79. Ga slapen
80. Maak heel veel lijstjes, zoveel mogelijk soorten drinken, enz.
81. Ontwar wol of kettingen
82. Richt je kamer opnieuw op
83. Spel je naam met plaatjes die op letters lijken. Butterfly Alphabet is een goed begin.
84. Lees een moppenboek of ga naar een site met moppen.
85. Maak een grappige kettingbrief.
86. Begin een domme forward-email. Waarschuw je vrienden over de gevaren van een BIC balpen of iets dergelijks.
87. Zet al je boeken/CD’s op alfabet
88. Zoek een willekeurig woord op in het woordenboek. Bedenk dan een woord dat begint met de laatste letter van dat woord, en ga zo door. Kijk hoelang je kan doorgaan.
89. Verscheur papier in duizenden stukjes.
90. Kleur wat papier in totdat het helemaal bedekt is.
91. Houd dingen in evenwicht. Probeer een torentje te bouwen met willekeurige objecten uit je kamer!
92. Ga met bubbeltjesplastic spelen!
93. Tel tot 100, of als dat te makkelijk is probeer dan het volgende: Kies een cijfer. Als het een even getal is, deel het dan door twee totdat je een oneven getal krijgt. Als je een oneven getal krijgt, vermenigvuldig het met 3 en tel daar 1 bij op. Begin dan weer door twee te delen. Blijf dit doen, het is interessant om te zien wat er uitkomt en je kan het proberen met verschillende beginwaarden.
94. Zeg het alfabet achterstevoren op.
95. Bouw een fort van kussens.
96. Onthoud iets. Denk aan gedichten, verzen uit een boek, of woordjes uit een vreemde taal. Of het Griekse of Hebreeuwse alfabet, het periodieke systeem der elementen, lijsten van monarchen of presidenten, enz.
97. Verzin babynamen. Je hoeft niet zwanger te zijn!
98. Maak een lijstje van al je zachte spullen.
99. Plan je bruiloft of galafeest.
100. Zoek troep op EBay of marktplaats of Wish.
101. Zoek familie en vrienden op internet
102. Zoek op makelaarssites naar je droomhuis.
103. Maak zoveel mogelijk woorden van je naam of een lang woord.
104. Maak anagrammen van de namen van mensen. “Clint Eastwood” is een anagram van “Old West Action”, bijvoorbeeld.
105. Tel dingen: Wat je maar kan zien, zoals het plafond, vloertegels, bakstenen, of patronen op behangpapier.
106. Zoek rare woorden of zinnen op internet
107. Sorteer je kleding op kleur.
108. Ga foto’s uitzoeken.
109. Plan een etentje.
110. Speel met een speeltje.
111. Ga naar buiten en glimlach naar minstens 5 mensen. Uiteindelijk zal je zelf ook lachen!
112. Kies een woord, bedenk een woord dat daaraan verwant is, enz.
113. Schrijf continue voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 5 minuten. Laat de woorden vloeien, schrijf maar op wat er in je opkomt.
114. Speel met een knuffel of pop.
115. Bedenk een onderwerp, zoals ‘dieren’ of ‘fruit’, en schrijf dan dingen op die beginnen met elke letter van het alfabet.
A = Antilope, B = Beer, enz.
116. Ga over luchtige dingen praten met vrienden of vriendinnen.
117. Doe een kruiswoordpuzzel, woordzoeker of dergelijke.
118. Speel een kaartspel zoals Patience, of bouw een kaartenhuis.
119. Zoek je naam op images.google.com. Of een woord dat je leuk vindt. Verzamel dan je favorieten en zet ze ergens neer.
120. Speel patience.
121. Plan een vakantie. Een echte, of een droomvakantie waar tijd en geld geen rol spelen!
122. Doe eens een paar minuten echt gek. Bijvoorbeeld: verzamel opwindspeeltjes en ga daarmee spelen
als het je even teveel wordt.
123. Draai muntjes rond op de tafel, en geniet van het geluid. Of sorteer je kleingeld.
124. Lees een absurd lange lijst met zelfbeschadiging alternatieven. (zoals deze )

Manieren om je woede kwijt te raken (deze alternatieven kunnen ook een trigger zijn voor sommigen, zorg ook dat je gene spullen kapot maakt waarvan het niet de bedoeling is!)

125. Sla tegen je bed of kussen. 126. Verniel een stuk hout met een schroevendraaier.
127. Schreeuw. Als je niet wil dat mensen je horen, schreeuw dan in een kussen.
128. Maak iets en verniel het daarna.
129. Breek het object dat je vroeger gebruikte voor zelfbeschadiging om te laten zien dat jij de controle hebt.
130. Schreeuw het uit! “Het helpt om te schreeuwen en tieren terwijl je andere technieken op deze lijst doet.”
131. Kras op papier. Hou de ben in je gebalde vuist. Het is een manier om alles op papier te krijgen (gebruik een paar bladen om scheuren te voorkomen)
132. Neem je zelfbeschadiging-materialen en verniel er iets mee. “Als je bijvoorbeeld een scheermesje gebruikt, verniel een handdoek. Als je soms ziet wat er gedaan kan worden door een object voorkomt dit dat je het op jezelf gebruikt. Het geeft ook het gevoel van ‘het doen’, het tastbare aspect.”. Echter dit kan ook triggerend werken.
133. Sla tegen een boksbal.
134. Knijp in een stressballetje.
135. Verniel oude plastic flessen of karton of een oud shirt of een oude sok.
136. Maak een zachte lappenpop om te laten zien waar je boos op bent. Snij en scheur het in plaats van jezelf.
137. Plet aluminium blikjes om te recyclen en kijk hoe snel je het kan.
138. Gebruik een kussen om tegen een muur te slaan.
139. Verscheur een oude krant/telefoonboek.
140. Markeer in het rood wat je jezelf wil aandoen op een foto, en verscheur deze daarna.
141. Gooi ijs in de badkuip of tegen een muur hard genoeg om het te versplinteren.
142. Breek stokken.
143. Sla op een tafel.
144. Klap hard.
145. Blaas ballonnen op en laat ze knappen. Je kan er bovenop gaan zitten, of andere creatieve manieren vinden om dit te doen.
146. Breek plastic bordjes.
147. Verscheur oude sokken of kleren.
148. Gooi sokken tegen de muur.
149. Gooi alles naar het midden van de kamer. Maar gooi niet met glas!
150. Verniel glas om te recyclen Verzamel potjes en flessen, en wanneer je boos bent neem ze dan mee naar de glasbak en gooi ze erin zo hard als je kan (breek ze thuis niet, dit kan gevaarlijk zijn!)
151. Gooi een bal: “Gooi een tennisbal zo hard mogelijk tegen de muur en vang hem weer. Het liefst buiten
of ergens waar je niets kan breken.”
152. Kras over foto’s van mensen in tijdschriften. Of kras op een foto van iemand die je niet mag!
153. Ga schieten! “Haal een oud videospelletje, het liefst zonder teveel bloed, en leef je uit op de slechteriken. Je kan ook een simulatiespel spelen, bouw een stad en verniel hem daarna!”
154. Boomstammen slaan “Wandel naar een stil bebost gebied waar je niet gestoord kan worden. Vind een dikke tak en sla er zo hard mogelijk mee tegen een steen, een boomstam, zo vaak als je kan, laat al je gevoelens eruit!”
156. Maak zoveel mogelijk herrie met potten en pannen.
157. Raas en tier terwijl je dit aan het doen bent!

Beweging

158. Zet wat muziek op en dans en zing tot je uitgeput bent.
159. Ga een stukje wandelen. Besteed aandacht aan het ritme van je voeten.
160. Ga zwemmen. 161. Ga fietsen.
162. Touwtje springen
163. Probeer te rekken. Kan je je tenen aanraken?
164. Probeer eens Tai Chi.
165. Doe dingen die je als kind graag deed, zoals radslagen en handstanden. Kijk of je nog steeds op je hoof kan staan.
166. Ga een stukje joggen, en ren zo snel je kan. Als je niet naar buiten kan, ren dan op een trap op en neer, of van de ene kant van de kamer naar de andere.
167. Schrijf je gevoelens op een stukje papier, maak er een balletje van en sla het de kamer rond alsof je aan het tennissen bent totdat je uitgeput bent.”
168. Ga skeeleren Iemand schreef: "Ik neem mijn skates overal mee naartoe. Ik doe alsof ik mezelf pijn doe terwijl ik mezelf tot het uiterste dwing."
169. Karate
170. Paardrijden (galopperen)
171. Bowlen
172. Zet wat drukke klassieke muziek of John Williams of marsmuziek op en doe alsof je een maffe conducteur bent.
173. Spring in rondjes totdat je valt (het liefst op tapijt), en blijf dan even liggen terwijl je je misselijk voelt en de wereld voor je ogen ziet ronddraaien. Of probeer te lopen, wat je altijd aan het lachen zal maken.
174. Stuiter met een bal
175. Elke soort beweging is goed. Zelfs als het gewoon push-ups of sit-ups in je kamer zijn, het brandt de energie om jezelf pijn te doen op.

Andere fysieke dingen

176. Neem een douche.
177. Marcheer rond in zware schoenen.
178. Breek een ei met je handen.
179. Ga wandelen in de regen en spring rond in de plassen.
180. Lak je nagels
181. Bijt op je nagels
182. Was je gezicht
183. Slaap naakt “Ik weet niet zeker hoe goed dit is als je de neiging hebt jezelf pijn te doen, maar ik vind het heel troostend om me op te rollen tot een balletje onder de dekens en de dekens tegen je huid te voelen. Ik kan mijn ogen sluiten en mezelf in de warmte verliezen en bijna doen alsof ik nog in mijn moeders buik zit. Het voelt heel veilig.”
184. Poets je tanden en flos.
185. Houd je handen in ijswater.
186. Spoel je mond met sterk mondwater
187. Neem een massage
188. Kleed je heel chic aan
189. Maak je op
190. Ga onder de zonnebank
191. Neem een tattoo of piercing. Denk hier wel van te voren goed over na!
192. Doe nep-nagels op
193. Scheer je benen of gezicht. (pas op voor de trigger van een scheermesje)
194. Schraap de bast van een tak af. “Zoek een dunne tak of een dikke twijg van niet meer dan 15cm lang, neem een kleine gladde steen en schraap de bast van de tak/twijg af. Stop niet tot de tak er perfect uitziet.”
195. Haal een kam met fijne tanden en borstel een knuffelbeest.
196. Teken op je lichaam met bodypaint of markers en stiften (afwasbare !). Probeer positieve dingen over jezelf te schrijven op delen waar je niet zo blij mee bent.
197. Verf je haar. Je haar rood verven helpt soms – het geweldige beeld wanneer je het wast en de rode vloeistof het putje inloopt is heel kalmerend. (dit kan ook een trigger zijn!)
198. Ga naar de kapper
199. Kam je haar, of doe er iets aparts mee.

Verzorging

200. Masseer jezelf. Probeer de plaats waar je jezelf wilt beschadigen te masseren met massageoliën of crèmes, en denk eraan dat je speciaal bent en dat je het verdient je lichaam en jezelf met liefde en respect te behandelen.
201. Neem een lang, warm bad met badolie of badschuim.
202. Drink een kop thee of warme chocolademelk.
203. Rol je op tot een balletje onder een deken.
204. Knuffel een zacht stuk speelgoed of je kussen.
205. Lees een boek.
206. Brand wierook of geurkaarsen. (pas op voor de trigger van de vlam als je jezelf brandt)
207. Eet je favoriete voedsel.
208. Ga een ijsje halen.
209. Knuffel iemand – of knuffel jezelf.
210. Eet chocolade!
211. Geef jezelf een cadeautje. “Ga naar een goedkope winkel als je blut bent, of een winkel waarin je de artikelen kan betalen en koop iets kleins voor jezelf. Nieuwe oorbellen, bellenblaas, Ben & Jerry’s, een armband, wat dan ook. Denk eraan dat je speciaal bent en dat je speciale dingen verdient.”
212. Koop verse bloemen voor jezelf.
213. Luister naar kalmerende muziek.
214. Maak een dienblad met speciale traktaties, ga lekker op bed liggen en ga TV kijken of lezen terwijl je het leeg eet.
215. Geef jezelf beloningen, zelfs als het maar stomme kleine dingetjes zijn als TV kijken of iets lekkers voor jezelf halen – en doe dit als je je slecht voelt. Dat helpt je eraan te denken dat er wel goede dingen zijn op deze wereld, hoe klein dan ook.
216. Koop een knuffel of klein cadeautje voor jezelf.
217. Was je handen met lekkere zeep die je speciaal bewaart voor zulke gelegenheden.
218. Doe je pyjama aan en ga gewoon lekker hangen!

Tot rust komen en ontspannen

219. Diep ademhalen. Ga rustig zitten, sluit je ogen en haal rustig en diep adem – concentreer je op het ademhalen terwijl je in- en uitademt en nergens anders op. Na acht of negen keer ademhalen voel je jezelf al ontspannen
220. Ontspanningstechnieken: Koop een cd/download een app met ontspanningstechnieken. Je kan ze ook uit een boek lezen.
221. Ga een stukje wandelen. Let extra goed op de bomen, planten, bloemen, de lucht, de wind, het licht, het patroon van de stoeptegels. Haal diep adem tijdens het lopen, en loop langzaam.
222. Kijk naar een zonsopgang of zonsondergang.
223. Ga op je rug liggen en kijk naar hoe de wolken voorbij zweven. Probeer er vormen in te zien.
224. Kijk naar de sterren en probeer sterrenbeelden te herkennen
225. Meditatie (zelf-hypnose) “Ga gemakkelijk zitten, sluit je ogen en herhaal een woord dat voor jou iets aangeeft dat je wilt hebben dat je niet hebt (bv. een emotie) of een staat waar je in wil zijn – zoals ‘geluk, geluk, geluk’ of ‘zelfvertrouwen, zelfvertrouwen, zelfvertrouwen’. Het idee erachter is dat je je na verloop van tijd voorstelt dat je die dingen hebt, en ze daarmee ook echt hebt omdat je die dingen alleen aan jezelf kan geven.”
226. Ga naar een bos of tuin en kijk naar de natuur.
227. Probeer je betere tijden voor de geest te halen. Breng jezelf terug naar die tijden in je hoofd. Probeer dit actief te doen, herinner je alles wat je deed zoals je het deed. Als je je bijvoorbeeld een vakantie op het strand voorstelt, concentreer je dan op hoe het zand voelde, de golven, de zon, etc.
228. Ga naar een kerk of een andere heilige plaats.
229. Draag een gedicht, gebed, of iets anders bekends en rustgevends enkele malen voor.
230. Doe aan yoga.
231. Visualiseer een kalme, veilige plaats “Creëer een veilige plaats waar je heen kan. Een tijd waarin je je veilig en geborgen voelde, en creëer een kamer, tuin, strand, berg, hutje op de hei of welk willekeurige veilige plaats waar je jezelf kan terugtrekken van uitwendige stress. Voeg zoveel mogelijk details toe die het voor jou echt maken.”
232. Kijk naar een kaarsje (pas op voor de trigger van de vlam als je jezelf brandt)
233. Gebruik je fantasie. “Heb een levendige dagdroom van een liefdesaffaire met een beroemdheid”
234. Hyper-focus op iets als een steen, een hand, enz.
235. Kijk naar vissen.
236. Kijk naar de bijtjes of vlindertjes.
237. Aai je huisdier.
238. Kijk naar een lavalamp.

38 reacties

Reputatie 2
Badge +4

nou niet heel random ik vindt het ook fijn om te kijken alleen heb ik geen netflix of dergelijke dus kan het alleen kijken als het op tv is:joy:

Hey!

 

@Pin Dat lijkt me inderdaad een goede tip, die ziekenhuisseries! Zoals je al omschreef kunnen ze voor sommige mensen eerder triggerend werken en voor anderen eerder rustgevend, het is aan jezelf om dat uit te zoeken. Ik persoonlijk vind het ook juist fijn om naar te kijken, goede tip dus! :wink:  Zo’n ziekenhuisserie geeft heel wat prikkels in één keer af waardoor je er als het ware ingezogen wordt.

@prinses in nood Sommige series kun je ook online kijken, op websites zoals vtm.be/vtmgo en dergelijke, eigenlijk in het algemeen de online versies van tv-zenders, meestal heb je daar wel een breed aanbod!

 

Nog een andere tip. Een goede vriend van me maakt playlisten (dat kan op youtube, spotify etc.), naargelang zijn gevoel, zoals één voor als hij zich naar voelt. Zoiets kan iedereen zelf ook maken!

Voor sommige mensen helpt het eerder om oppeppende liedjes te luisteren (bv. “believer” van imagine dragons), voor anderen eerder liedjes die je gevoel op dat moment weergeven (bv. “Is happiness just a word”), en zo zijn er nog een heleboel categorieën te bedenken. 

Zowel het maken van de afspeellijst kan een erg rustgevende activiteit zijn, als het beluisteren van de door jouw gekozen nummers.

 

Veel succes!

Groetjes

Lot

Reputatie 3
Badge +4

Het is inderdaad erg fijn dat jij dit deelt, tegen zelfkastijding.

Reputatie 3
Badge +1

Wat mij op een of andere manier helpt is mijn vinger volledig beplakken met plakband en dat dan doorknippen.

@JustAMathBoy Gewoon even zeggen, zelfkastijding is iets heel anders dan zelfbeschadiging :) 

Zelfkastijding is vaak vanuit een religieuze overtuiging, waar zelfbeschadiging eerder een alarmsignaal van psychische problemen is. 

@Tupurangi Dat is inderdaad een erg goede tip, bedankt daarvoor! Het helpt vaak om het gevoel van automutilatie te vervangen door iets met een gelijkaardig gevoel. Zo kan door iets heen knippen zoals bij jou helpen, je kan ook door bijvoorbeeld papier knippen. Ook in iets snijden (een wortel, een stuk karton etc.) kan helpend zijn.

Wauw Lot, geweldig dat je dit doet, you are amazing!!!


Groet
seabreezes

Reputatie 6
Badge +12

Hoi xLotx echt geweldig dat je dit topic maakt! Echt je bent geweldig! Echt gwn hoe ben je zo geweldig!

ik snij zelf niet ofzo maar gwn echt geweldig dat je dit doet echt wauw super!

 

zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik zal het hiertoe beperken

 

Ik bewonder je echt wauw ik ben wauw… (als je begrijpt wat ik bedoel)

Reputatie 6
Badge +12

Ga zo door want je bent echt geweldig maar ik zou stoppen dus ik stop maar…

 

Liefste forummers 


Ik ben xLotx en ik heb een hele tijd geleden dit topic gemaakt. Ik heb gemerkt dat het regelmatig werd gelinkt in topics rond zelfbeschadiging om anderen te helpen. Dat maakt me echt heel blij. Ik hoop oprecht dat dit mensen heeft kunnen verder helpen!

Ik ben hier de laatste tijd niet meer zo actief geweest, maar heb toch een heel aantal jaren op dit forum gezeten (sinds ik 13 was). Nu ben ik echter 18, wat wil zeggen dat ik binnenkort van het forum word verwijderd, wat ik heel jammer vind. Maar goed, er is een tijd van komen en van gaan :-).


Ik wilde eerst en vooral de tijd nemen om jullie allemaal te bedanken. Jullie, die steeds opnieuw tijd uittrekken om anderen te helpen op dit forum. Ook jullie, moderatoren, die deze ontzettend mooie job uitvoeren. Ik vond het ontzettend leerrijk en fijn om hier aanwezig te zijn.


Ik wil jullie ook iets vragen nu ik wegga van het forum. Topics verdwijnen eens ze een aantal jaar inactief zijn. Ik merk echter dat dit topic nog regelmatig gelinkt wordt in reacties. Ik wil jullie dan ook vragen of jullie dat willen blijven doen, dit topic linken om anderen te helpen. Het is zo ontzettend belangrijk om gehoord te worden en hulp aangeboden te krijgen. ♡ 

Verder zou ik ook graag willen vragen om dit topic actief te blijven houden. Post af en toe eens een extra tip, misschien kun je iemand wel enorm verder helpen, en zo verdwijnt het ook niet. 

Bedankt dat ik hier zo lang zo'n fijne tijd kon hebben. Ik hoop heel hard dat ik voor sommige mensen een verschil heb kunnen maken, en dat jullie dat met z’n allen ook zullen blijven doen. 


Heel veel liefs 

Lot

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @xLotx  ik zal meehelpen om dit te laten bestaan !  Het is idd  heel belangrijk en veel vragen gaan er over. Voor mij ( 12 jaar) begint mijn “forumcarriëre “nog maar net dus ik doe wat je vraagt  :)  het is heel goed  en wat knap dat jij zo lang hier actief was !  jammer dat je weg moet gaan maar misschien kun je wel wat gaan doen bij de kindertelefoon en ons dan op die manier helpen ?  Heel veel goeds en geluk en bedankt dat je zoveel mensen hebt geholpen en zelf ook bent geholpen hier hoop ik natuurlijk :)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @xLotx,

 

zoals @Julian12 vorig jaar dit topic in stand heeft helpen houden, zorg ik er nu voor dat het sws nog een extra jaartje langer zal blijven bestaan…

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +7

Oeh dit is handig! Het gaat de laatste weken wel heel goed dus hopelijk hen ik het niet nodig maar anders kijk ik hier even. Dat is gelijk dan ook afleiding ;)

Reputatie 1
Badge +1

Hele lange lijst, ik zag wel wat goede ideeën staan.

Reageer