Word vaak gecatcalled door oudere mannen.

  • 9 September 2018
  • 5 reacties
  • 323 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik woon dicht bij Rotterdam en ben daar dus ook regelmatig.
Gewoon winkelen, uitgaan, normale zaken. whatever. Dingen die bijna iedereen wel doet.

Maar sinds een tijdje word ik steeds als 14 jarige bijna 15 gecatcalled of hoe je het ook wilt noemen in het Nederlands, door mannen soms wel dubbel mijn leeftijd.
De eerste keer dat ik het meemaakte was gewoon iemand die me na fluitte, ik reageerde niet en liet het gaan. Maar nu bijna elke keer dat ik in Rotterdam of maakt eigenlijk niet uit welke stad ben, gebeurt het bijna elke keer. Vanaf onschuldig na gefloten worden, of echt aangeraakt worden (Dit is echt al meerdere keren gebeurd).

Ik denk niet dat dit normaal is, want toen ik het er een keer met vriendinnen over had gebeurde het eigenlijk nooit bij hun.
Misschien komt dat door mijn meer volwassene uiterlijk wat bijna iedereen die ik kent ook vind, dat ik er ouder uit zie.
Maar alsnog, soms zijn het van wat ik dan kan zien mannen van boven de 30. best ranzig vind ik.
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier tegen kan doen, het geeft me namelijk geen fijn gevoel maar ik kan er niks aan doen.

Ik hoop hier hulp te krijgen.
Alvast bedankt!

x Marit

5 reacties

Hi,

Ik weet niet precies wat ik hier van moet vinden of wat ik er van op moet schrijven.
Ten eerste ben ik enorm tegen mensen die catcallen of het nou bij een vrouw/meisje of bij wie dan ook is.
Ik bedoel je behandeld een persoon toch niet als een soort voorwerp die je 'hot' vind?
Welke leeftijd/uiterlijk/etc je dan ook hebt dit hoort gewoon niet te kunnen. (Het doet me ook denken aan het #m2 gebeuren maar ik laat dat er wel even buiten. )

Ik zou er als ik jou was proberen wat van te zeggen.
Niet perse als je na gefloten word maar als je aangeraakt wordt of iets anders gewoon van mijn part 'NEE!' schreeuwen.
Laat die eikel weten dat dat niet zijn lichaam is van dat van jouw.
( misschien ben ik een beetje te fel maar je begrijpt het denk ik wel )

Waarom zou je elke x weer als je gewoon op straat loopt of even boodschappen moet doen meteen weer geobjectificeert worden?
En dan het probleem maar negeren en het maar weg slikken?! komt er bij mij echt niet in.

In Rotterdam gebeurd het blijkbaar vaker, aangezien ik nu al meerdere klachten/ bekentenissen van slachtoffers heb gelezen hierover. Geen idee waar het aan ligt dat het vooral in rotterdam is maar ja.
Het gebeurd zoveel dat de gemeente of iemand in die kring een app heeft gelanceerd om cat calling tegen te gaan..
De app heet de :StopApp, en daarmee kunnen vrouwen anoniem melding maken van straatintimidatie. De gemeente kan hiermee de daders lokaliseren, actief aanspreken en een boeten uitreiken. En blijkbaar in rotterdam heeft 85% van de vrouwen van 18-45 er last van.. ( best wel jammer dat er zulke mensen zijn..) Ik neem ook aan dat die mensen die het doen dan in een bepaald systeem staan dus waarschijnlijk een dikkere boete krijgen of zoiets. ( volgens mij is de kleinste boete 190 euro )

En anders gewoon een keertje naar een andere stad gaan.
Het probleem is overal en dat weet ik ook wel,
maar misschien is er meer toezicht op sommige plekken dan andere etc.
Probeer en ontdek.

Het is inderdaad ranzig.
Goed van je dat je het hier gemeld hebt!
Hier zijn nog wat wellicht handige links: https://www.wikihow.com/Stop-Sexually-Harassing-Women
https://weekend.knack.be/lifestyle/maatschappij/hoe-kan-je-reageren-op-catcalling/article-normal-842663.html
( op youtube staan er ook nog heel veel goeie video's erover.. misschien helpen die wellicht )

Nouja,
Meer heb ik niet echt.
Hopelijk ga je er nu niet zoveel last meer van krijgen!
"succes?''

Een hele grote knuffel van Maii. :$

En sterkte.

:D;)

,
Hoi !

Dit is inderdaad iets wat niet kan . Gelijk hoe oud je bent (of eruitziet ) is dit erg onrespectvol .
Veel kan je er inderdaad niet aan doen als ze je nafluiten denk ik , vooral negeren .

Als ze je aanraken echter plegen ze echter wel een strafbaar feit en kan je hen aangeven . Wel moet je daarvoor natuurlijk hun gegevens kennen . Anders is het klacht tegen onbekende , maar daar schiet jij denk ik niet al te veel mee op .


Ik denk dus dat je ze momenteel het beste negeert en je er vooral niet te veel van aantrekt . Als ze aan je komen mag je best wel assertief zijn en hen wegduwen .
Zorg er vooral voor dat jij je er niets van aantrekt en het voor je gevoel laat passeren en er niet te veel over piekert .

Sorry , heb momenteel geen betere tips .

Succes ermee !
Groetjes , Lot
Hee!

Ik denk dat je het beste is om niet alleen te lopen, als je naar de stad gaat neem ik aan dat je met vrienden of vriendinnen gaat. Probeer altijd met z'n alle te lopen. Als er meer mensen zijn zullen die rare mannen minder snel iets durven te doen. Mocht er wel iets gebeuren kun je dit altijd aangeven bij de politie of andere mensen waar je je veilig bij voelt. Volwassenen weten er vaak wel meer over, dus als je je ouders of een ander vertrouwingspersoon binnenschool misschien kunt vertellen kunnen zij je vaak ook wel een beetje op weg helpen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt 😉
@ xLotx

Ik denk niet dat wegduwen een goed idee is, zeker niet als ik alleen ben en het zegmaar bijvoorbeeld een kleine straat is een er staat een groepje mannen. Aangifte doen zou misschien mogelijk zijn, maar als je door een massa mensen loopt op een drukke dag is het meestal onmogelijk om diegene te identificeren

Bedankt voor de tips anwyay
@ Randomgebruikster

Meeste van mijn viendinnen mogen niet/niet zo vaak/kunnen niet zo vaak naar de stad. Meestal ben ik alleen om nieuwe vrienden te zoeken of misschien ben ik met 2, maar dat maakt niet zo'n groot verschil.

Reageer