Vraag

Wat doet cafeïne?

  • 5 December 2018
  • 3 reacties
  • 91 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo, waarschijnlijk hebben jullie het al in ander topics gezien maar ik ben een danser en train veel. Ik slaap genoeg maar toch ben ik onder de training moe. Het is natuurlijk lochisch dat je moe word door sporten maar het werkt niet bepaald motiverend.

VVan cafeïne word je minder snel moe ofzo. Dus dat wil ik drinken. Maar is dit schadelijk voor je spieren of voor je gezondheid(als danser)?

Thx

3 reacties

Cafeïne naarbinnen werken lijkt mij niet per se het beste idee.
Hoewel je je tijdelijk wel wat energieker voelt denk ik dat het beter is om naar andere opties te kijken.
Zoals @ Ronald2001 al schreef zou het eventueel kunnen zijn dat het slechts te maken heeft met je conditie.

In veel energie- en sportdranken zit erg veel suiker , dus dan gaat dat ten koste van de positieve dingen die sporten meebrengt.
Overigens moet je wel opletten met hoeveel cafeïne je binnenkrijgt.
Een drankje is op zich geen probleem, maar er zijn wel enkele risico's
Bij inspanning gaat je hartslag natuurlijk omhoog, maar als je die verder omhoog krikt met cafeïne dan kun je dat gaan merken......
Oftewel: hou rekening met je hart.
heyyyy....

wel als eerst zal ik eff zeggen... dont tell ma secret... ik ben kompleet koffie verslaaft. in de vorm van; hoofdpijn als ik een poosje geen koffie drink. als je sporter ben zou ik geen koffie drinken om jezelf in beweging te krijgen. je lichaam raakt er dan aan gewend en kan niet meer fatsoenlijk je choreografie uitvoeren zonder de caffaïne. niet bepaalt handig. en je krijgt er wel beetje last van. maar dat valt eigenlijk niet fatsoenlijk uit te leggen. hoop dat dit en het hier boven geholpen heeft

groetjes,

Jonathan
hi,

met dank aan google(Wikipedia):

Cafeïne is ook de opwekkende stof in een aantal frisdranken zoals cola en in de tegenwoordig populaire energiedrankjes. Soms wordt cafeïne toegevoegd aan pijnstillers zoals paracetamol om een mogelijke versterking van het analgetische effect en een verlengde werkingsduur te verkrijgen.
Cafeïne heeft ook enige invloed op de stofwisseling. Daarom is cafeïne een veel gebruikt ingrediënt in populaire vetverbranders (fatburners). Cafeïne heeft adrenerge effecten: het stimuleert het orthosympathische zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Vaak gaat het overmatig consumeren van cafeïnehoudende dranken gepaard met een iets vlottere stoelgang dan normaal.
Het opwekkende effect van cafeïne begint meestal binnen een uur na inname en is na ongeveer vijf uren uitgewerkt.
Cafeïne kan in bepaalde situaties prestatiebevorderend werken

Gewenning

Bij regelmatig gebruik neemt het effect per hoeveelheid af. Er is dan meer cafeïne nodig om hetzelfde effect te bereiken. Er kan verslaving optreden en plotseling stoppen met de inname kan dan zorgen voor hoofdpijn, een sterke afname van de bloeddruk en andere ontwenningsverschijnselen. Dit komt regelmatig voor bij mensen die op het werk veel koffie drinken en dan in het weekeinde hoofdpijn hebben. In zeldzame gevallen kunnen ernstige ontwenningsverschijnselen ontstaan die enkele weken tot maanden kunnen aanhouden. In de meeste gevallen duren de ontwenningsverschijnselen zo'n 10 dagen waarvan de eerste 5 dagen als het zwaarst worden ervaren.
Tevens kunnen er bijwerkingen ontstaan: slapeloosheid, rusteloosheid en risico van aantasting van hart- en bloedvaten.

dat laatste zou ik dan wel even mee oppassen

hoop dat je hier iets aan heb, daarnaast kan het toch zijn dat je onder de training moe bent door conditie? en zou je dat kunne proberen te verhogen

Reageer