Vraag

Wat doen jullie om klimaatverandering tegen te gaan?

  • 7 January 2023
  • 39 reacties
  • 298 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Hoi allemaal, 

ik vraag me af wat jullie doen om klimaat verandering tegen te gaan/te verminderen ? 
 

daar kunnen we allemaal wat van leren, want het wordt tenslotte ook ONZE taak om klimaatverandering tegen te gaan, de 2 genaraties voor ons heebben heel wat problemen naar ons geschoven, 😂

 

dus dit vroeg ik mij af! 
 

 

liefs, Mij_Niet_Gezien 


39 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Klopt ook, zeker, maar als we de aarde nu dus alleen maar mee gaan vervuilen heeft het alsnog niet zoveel nut…. Ook is het zo dat de ozonlaag maar 0.4/0.3 graden zal verminderen bij de opwarming… tja, heel fij die ozonlaag

 

Wij ( de inwoners van NL)  zijn relatief gezien heel goed bezig qua uitstoot, grote bedrijven zoals Tata Steel niet. Wij moeten opdraaien voor de enorme uitstoot die zij geven. Alleen maar omdat Tata Steel een beetje geld heeft moeten wij als collectief meer gaan betalen voor gas en energietransities van huizen.  Dat is niet eerlijk! 

Ook China is ontzettend slecht bezig met uitstoot, ik zou zeggen laat China maar eerst minderen met uitstoot voordat de rest van de wereld zich gaat verminderen. Niet alleen China, maar ook VS.

 

Echt, maar als heel antartica 1 en al water word , er overal overstromingen komen, de zeedieren verstrikt raken in afval; 

Dit is niet per se waar. Als je 10 ijklontjes in een beker water neerzet en het ijs laat ontdooien, dan zal het water niet significant veel stijgen. Dit is idd maar op kleine schaal, maar het bewijst wel dat gesmolten ijs niet veel veranderd aan de zeespieglestijging. 

tja, we hebben het hier “ nog best goed” maar als jeje erin verdiept, weet je gwn hoe slecht het gaat met onze planeet, en we hebben dr maar 1!

 

Dan maar exoplaneten😅

 

 

Reputatie 7
Badge +15

​​

 

 

Dit is niet per se waar. Als je 10 ijklontjes in een beker water neerzet en het ijs laat ontdooien, dan zal het water niet significant veel stijgen. Dit is idd maar op kleine schaal, maar het bewijst wel dat gesmolten ijs niet veel veranderd aan de zeespieglestijging

 

Dan maar exoplaneten😅

 

 

Dan maar explaneteren… ok weetje wat?! We verhuizen morgen wel ff naag een andere planeet, ook met geloeg licht, warmte water enzo, vinden we zodadelijkwel…… uhmmm

 

en aldat ijs, kijk, in een kleijne hoeveelheid wordt het idd biet perse heel veel meer, maar stel je voor je heb 100ml water, met ijstklontjes, heb je daarna miss 120ml?! 
 

en als je dan een zee hebt, me t ( bijvoorbeeld) 100 liter water, dan komt daar dus 20 bij, dan is dat op grote schaal weldegelijk meer……

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 2
Badge +3

@Mij_niet_gezien 

ik weet ook niet meer precies hoe het werkt maar het kan zomaar zijn dat jij gelijk hebt!

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Mij_niet_gezien , @ForumJoker69420  en verder iedereen die hier  actief is of gewoon mee leest,

 

ik heb net die hele discussie over de ozonlaag gelezen en ook dat er landen zijn die nog best veel uitstoten. Zoals @tim16  al een linkje stuurde over het gat in de ozonlaag:

  

@Mij_niet_gezienHet klopt wel dat de ozonlaag aan het herstellen is. Als het zo doorgaat als nu is zijn de gaten rond 2066 helemaal dicht.

https://www.ad.nl/buitenland/herstel-ozonlaag-ligt-op-schema-helpt-opwarming-aarde-voorkomen~a41cbbc0/

is die informatie ook op andere bronnen te lezen:

https://nos.nl/artikel/2459273-ozonlaag-naar-verwachting-binnen-enkele-decennia-hersteld-vn-roemt-aanpak

en

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/10/de-ozonlaag-herstelt-zich-dankzij-het-verbod-op-cfks-a4153791

om maar een paar voorbeelden te noemen.

Het herstel van de ozonlaag is goed nieuws, maar het wil niet zeggen dat we dan kunnen stoppen met al die maatregelen die we sinds de jaren 80 gestart zijn om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. In 2018 (zie linkjes) was de uitstoot in cfk's wereldwijd omhoog gegaan en dat kwam voornamelijk door China die het niet zo nauw nam met de afspraken. Het kost wsch sws een jaar extra om het gat te dichten door hun verhoogde uitstoot.

Met andere woorden, we zullen ons best moeten blijven doen om de uitstoot, ook die van broeikasgassen te verminderen door met fossiele brandstoffen te minderen.

Natuurlijk zou het het mooiste zijn als grote vervuilers hun verantwoordelijkheid zouden nemen, omdat die voor het grootste effect kunnen zorgen, maar ik vind dat geen excuus om zelf dan maar niks extra's te doen omdat ik in Nederland woon en 'we’ al zoveel doen. Alle beetjes helpen en alles wat we nu doen heeft eerder effect dan dingen die we uitstellen. Ook zorgt het ervoor dat iedereen bewuster wordt en als we rekening houden welke grondstoffen we allemaal gebruiken voor bijvoorbeeld de bouw van nieuwe gebouwen, dan zijn die alvast volgens de laatste normen gebouwd en hoeven die niet of minder ingrijpend aangepast te worden in de toekomst.

Zelf ga ik op de fiets naar school, neem ik altijd zelf een tas mee naar de winkel, probeer ik iig rekening te houden om niet zo lang te douchen als dat ik een paar jaar terug deed, scheid ik afval, breng ik batterijen en inktcartridges naar een recyclepunt en van die dingen. Waar ik woon hebben we zonnepanelen, regenwateropvang voor de tuin te sproeien en toiletten door te spoelen,  het huis is goed geïsoleerd, hybride auto en zo. Misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar als iedereen iets doet is het met z'n allen toch best de moeite.

 

 Ik zag net dat @ForumJoker69420  nog iets had gepost. Ik heb het bericht een beetje ingekort tot alleen de discussie over smeltend ijs:

 

 

Dit is niet per se waar. Als je 10 ijklontjes in een beker water neerzet en het ijs laat ontdooien, dan zal het water niet significant veel stijgen. Dit is idd maar op kleine schaal, maar het bewijst wel dat gesmolten ijs niet veel veranderd aan de zeespieglestijging

 

en aldat ijs, kijk, in een kleijne hoeveelheid wordt het idd biet perse heel veel meer, maar stel je voor je heb 100ml water, met ijstklontjes, heb je daarna miss 120ml?! 
 

en als je dan een zee hebt, me t ( bijvoorbeeld) 100 liter water, dan komt daar dus 20 bij, dan is dat op grote schaal weldegelijk meer……

 

Mij_Niet_Gezien 

ik weet ook niet meer precies hoe het werkt maar het kan zomaar zijn dat jij gelijk hebt!

 

Tot zover de quote.

Ik vroeg me ook af hoe het nu precies zit met dat smeltende ijs.

Simpel gezegd:

al het ijs dat al in het water drijft (vergelijk het met het ijsblokje wat je in je glas drinken hebt) zal niet zorgen voor een verhoging van de zeespiegel als het ijs smelt; je glas met limonade gaat niet over de rand stromen als de ijsblokjes smelten. Dat is de wet van Archimedes.

Hoe kan het dan dat de zeespiegel wel kan stijgen door smeltend ijs?

Nou dat gaat dan om de ijskappen op land, die te vergelijken zijn met de voorraad ijsblokjes die je in de diepvries bewaard. Als de ijskappen op de bergen smelten, dan loopt het smeltwater van de bergen, naar de rivieren en uiteindelijk naar de zee/oceanen en dan stijgt de zeespiegel. Heel simpel gezegd dan.

Dat is te vergelijken met dat je tienallen ijsblokjes uit de diepvries haalt en die laat smelten in een kom en de inhoud van die kom (het smeltwater) dan vervolgens bij je drankje gooit. Dan overstroomt je glas ook. Dat komt door het ijs dat nog niet in je drankje zat, maar ergens anders vandaan komt.

Verder speelt bodembeweging, draaiing van de aarde, wind, zwaartekracht en het soortelijk gewicht van ijs allemaal nog een rol.

 

Dat is de simpele uitleg en als je me niet gelooft kijk dan ff naar de uitleg via de link:

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/zeespiegelstijging

misschien is het hele geschreven verhaal iets lastiger te begrijpen dan het youtube filmpje van 2 minuten waarin de belangrijkste dingen heel kort en duidelijk uitgelegd worden:

 

Ik ben er iig iets wijzer door geworden en dat wilde ik hier dus delen,. Mijn conclusie is dat de verschillen tussen jullie in de discussie minder groot zijn dan ze lijken. Alleen kun je natuurlijk verschillen van mening of grote vervuilers eerst actie moeten ondernemen voordat je zelf aan de slag moet met dingen die procentueel minder bijdragen. Ook een interessante discussie.

 

Ik lees het allemaal wel weer en het is sws goed dat er over gepraat wordt. We kunnen allemaal leren van hoe anderen erover denken. Misschien hebben ze (die anderen) wel gelijk (op onderdelen) en moeten we onze standpunten misschien hier en daar allemaal wel wat aanpassen, maar dat kan alleen als we weten waar we precies over praten.

Ik houd wel van een beetje discussie en dingen uitzoeken.

 

Tot later.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi allemaal,

 

nog een kleine aanvulling. Lees wat het smelten van de ijskappen van Groenland en Antarctica tot gevolg kunnen hebben:

https://magazines.rijksoverheid.nl/knmi/knmispecials/2019/03/de-rol-van-oceanen-sneeuw-en-ijs-in-het-klimaat

 

voor iedereen die nog een goed onderwerp zoekt voor een profielwerkstuk ofzo. Ik heb het voorwerk al gedaan haha

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @MickeyMouse , goede info, maar ( volgens mijn docent dan) is een stuk bevroren water toch écht wat meer dan gen “vloeibaar water” miss is dat niet de “ grootste reden maarja…” 

idd, die bergen ijs liggen natuurlijk wel heel hoog. Dus nu is dat nog geen oceaan/zee……. Maarja als het smelt dan dus wel en gaat het allemaal naar beneden…..

 

interessante discussie idd, moeten WIJ nou al die maatregelen nemen?! Of de grote vervuilers…?

want ja, NL hoort niet bij de gemiddeld 6 grootste vervuilers ; De zes grootste uitstoters zijn: China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan………


De daaropvolgende acht landen met de grootste broeikasgasuitstoot zijn Brazilië, Indonesië, Iran, Canada, Saoedi-Arabië, Australië, Mexico en Zuid-Korea. Samen zijn deze landen verantwoordelijk voor ongeveer driekwart van alle broeikasgasuitstoot wereldwijd.

 

maarja… dan helemaal niks of bijna niks doen…

 

weetje?! Ik denk zovan… dan maar die stomme regels omdat wij “ niet vervuilend zijn” of “ minder vervuilend zijn” 

maar geloof me , Nederland, maar ook de rest van west europa is misschien niet indirect vervuilend, maar ook echt heel vervuilen

 

bijvoorbeeld; al onze kleding; 

 

In het productieproces van 1 t-shirt wordt gemiddeld gebruik gemaakt van 2500 liter water en voor de productie van 1 jeans wordt gemiddeld gebruik gemaakt van 7000 liter water

 

 

en ja.. al die kleding wordt niet in NL gemaakt… maar WIJ dragen het wel, is het dan ook niet een beetje onze vervuiling….. en de hoeveelheid vlees een gemiddelde nederlander eet; 

 

De gemiddelde Nederlander eet zo'n 76 kilo vlees per jaar

 

tja…. En dan al die vrachtschepen met onze goederen ( luxe goederen ) telefoons computers playstations, schoenen , mandarijnen worden dus écht niet in NL gemaakt…. Het zou al heel erg helpen als we  gewoon lokaal groente en fruit eten, dus wat HIER in NL wordt gemaakt/gepland…..

 

en als we niet allemaal elk jaar gaan vliegen…. Weten jullie nog ?! De corona lockdown?! Die winter waren er wel 2 weken heel veel sneeuw en ijs, gen omdat iedereen dat jaar niet/veel minder vloog & reed……..

 

 

Mij_Niet_Gezien 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Ik ben door mijn ouders geleerd om mijn afval niet op straat of in de natuur te gooien. 

Zelf ben ik flexitarisch en koop ik soms organische producten, ook veel tweede hands.

Hiermee verminder je de winst van industrieën die grijze energie gebruiken, en daardoor ook de productie. Dat lijd dan tot minder uitstoot en meer bedrijven zullen overstappen tot biologisch en duurzaam.

Reputatie 7
Badge +15

Hey allemaal, Hier heb ik een test, voor de mensen die zouden willen weten hoe goed ze met stroom omgaan, en wat vior voetafdruk ze hebben… ….

en Dit is een link, om te weten wat een water voet afdruk is, en gaat over water besparen… je kan hier dus ook je watervoet fadruk berekenen….

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +14

hoi iedereen,

 

Hoi @MickeyMouse , goede info, maar ( volgens mijn docent dan) is een stuk bevroren water toch écht wat meer dan gen “vloeibaar water” ……

 

misschien is dat zo, maar in principe maakt dat niks uit voor de uitleg die ik in 2 reacties hierboven (4 en 5 reacties terug) heb gegeven over het verschil tussen zee-ijs en land-ijs. Het principe blijft hetzelfde.

Kort gezegd als zee-ijs smelt heeft dat geen invloed op de stijging van de zeespiegel en het smelten van land-ijs (ijskappen op de bergen) zorgt wel voor een stijging van de zeespiegel.

Voor wie meer uitleg en linkjes wil, kijk ff 4-5 reacties terug hierboven. Daar staat ook een yt filmpje van ongeveer 2 minuten met een simpele uitleg over zeespiegelstijging

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 4
Badge +1

Wij hebben thuis geen auto alleen (normale) fietsen, herbruike bare tassen/papieren tassen, ik eet geen vlees en vis, ik draag meer kleding ipv. Verwarming hoger zetten, niet bij winkels zoals shein en primark kleding kopen, maar 5 minuten douchen en beperkt water gebruiken, ik draag geen make-up (mainly omdat ik het haat maar toch lol) ja dat eigenlijk 

Reputatie 3
Badge

Ik eet geen vlees en ga naar demonstraties!

Met de huidige harde plannen komt Nederland in 2030 namelijk uit op een broeikasgasreductie van 47 tot 57 procent.

Ik doe zelf niet zo heel veel tegen klimaatverandering. Ik ben geen klimaatontkenner, maar ik vind dat het geen zin heeft zolang je grote bedrijven en landen hebt die niks doen.  Die dingen die ik wel doe zijn vaak niet eens bewust. Ik woon in een stad waar eigenlijk alles wel op de fiets bereikbaar is. En als ik naar een andere stad wil dan pak ik de trein. Ik ga wel voor mijn rijbewijs maar de auto blijft dan wel iets voor het geval ik ergens moet zijn wat moeilijk bereikbaar is.

Hallo @Mij_niet_gezien ,

Bij mij thuis doen we zo veel mogelijk voor het milieu. Wij hebben bijvoorbeeld to-good-to-go. Dat is een netwerk van winkels. Soms verkoopt iets niet zo goed en is het nog maar 1 dag houdbaar. Dan mogen ze het niet meer verkopen. Wij hebben ons aangemeld om dat dan te krijgen en op tijd op te eten.

We hebben ook The Good Roll, een wc-papier merk wat erg goed is voor het milieu. En in geheel natuurlijk zonder palmolie en geen plastic tasjes en zo. Heel veel kleine dingetjes, zoals de wc niet doortrekken als je alleen je neus snuit bijvoorbeeld.

Daarnaast zijn we ook allemaal vegetarisch en drink niemand koemelk (we drinken rijst- haver- amandel- en sojamelk) omdat koeien zoveel co2 uitstoten en plek inenemen.

 

Reageer