Voor de eerste keer alleen vliegen, graag tips

• 1 augustus 2017
  • 27 reacties
  • 1045 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hi allemaal,

ik ga binnenkort alleen met m'n tweelingbroertje naar Zuid-Frankrijk met het vliegtuig. Daar worden we opgehaald door kennissen met 2 jongens die in ons vakantiehuis zitten. Die jongens zijn onze vrienden. Onze ouders moeten werken en daarom gaan we alleen. Wij gaan vertrekken in Zaventem (Brussel)

groetjes,
M&M's

27 reacties

Hey!

Superleuk dat je gaat vliegen! Ik heb ook al een aantal keer gevlogen, maar niet zonder ouders. Heb je al wel eens gevlogen? Want dan weet je misschien een beetje hoe het werkt.
Je hoeft niet bang te zijn dat je de weg kwijtraakt o.i.d. , er zijn namelijk genoeg mensen die je kunnen helpen.
Voor de rest zou ik even letten op de bagageregels e.d. Zoals de grootte of hoeveelheid vloeistoffen.
En bij het opstijgen kun je last van je oren krijgen, dus daarvoor kun je wel snoepjes meenemen, dan heb je er minder last van.
En voor de rest: Lekker genieten 🙂

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, veel plezier! 😉
Hoihoi!

Op wat voor tips doel je? Over de reis, de checks, het vliegen zelf?
Volgens mij moeten jullie onder begeleiding van een steward(es) vliegen, omdat jullie minderjarig zijn en zonder volwassene vliegen. Die kan je sowieso wat wegwijzer maken.

Gr. Pin
Hey tandpasta en hoihoi Pin,.

wat leuk dat jullie ons willen helpen. We hebben wel al eens gevlogen, keertje naar Bali volgens m'n broertje, maar volgens mij was het Thailand, Pukhet ofzo, maar daar ergens en een keertje naar Australië via Dubai (26 uur vliegen heen en dan ook weer 26 uur terug haha), gelukkig waren we voor 2 weken. Dus we weten wel hoe het in een vliegtuig is, maar we letten nooit op waar we allemaal langs moeten en welke kaartjes en controles je hebt. Ook hebben we nog nooit onze koffer zelf ingepakt, dus help. Wat moet je allemaal meenemen. Normaal doet mama dat altijd en sjokken wij met onze oortjes in achter de hele familie aan. Dan komen we iig allemaal op dezelfde bestemming aan. Maar mama zei dat we alles zelf uit moeten zoeken anders worden we nooit zelfstandig. Goed idee. Krijgen we nog huiswerk in de vakantie haha. Maar ik snap wel wat ze bedoelt, maar mijn broertje zegt tegen mij dat ik het maar moet uitzoeken en aangezien we best lui zijn in de vakantie, dacht ik, ik vraag het jullie
Weten jullie of je sws gel voor je haar mee mag nemen en is van alles max. 100 ml per stuk of alle vloeistoffen bij elkaar 100 ml?
We weten ook niet wat voor kleren we allemaal mee moeten nemen. We hebben samen een kast vol kleren, dus onderbroeken, shirts en broeken enzo en hebben niet echt spullen van onszelf. We dragen gwn alles samen, dus das al makkelijk toch? Maar hoeveel onderbroeken heb je nodig voor 3 weken vakantie. Thuis doen we iedere dag een schone boxer aan, maar kan er toch moeilijk 21 x 2 = 42 meenemen en dan nog shirtjes en overhemden en een sweater en een lange broek, dat past nooit in onze handbagage. Hoeveel zwembroeken is handig. Thuis gaan we meestal naar het naaktstrand maar daar moeten we een zwembroek aan op het strand en hoe lang kan je die aan? Die wordt toch eigenlijk gewassen als je aan het zwemmen bent haha of moet je die elke dag wassen. Nou ja jullie snappen ons probleem hopelijk een beetje. We zijn gewoon een beetje verwend en nu zitten we met onze handen in het haar. Ik denk dat ik maar zoveel mogelijk geld mee ga nemen kan ik daar alles kopen wat ik nodig heb.
Wat we ook niet weten is hoe we in moeten checken, want dat doen we al via internet (als iemand thuis ons wil helpen), maar dan moet je een papier met streepjescode ergens scannen ofzo.
Moet je je koffer altijd openmaken of alleen als die door de scanner is geweest?
Nou ja, dat zijn een heleboel vragen en @Pin: wij vliegen met Brussels Airlines en dan mag je onbegeleid vliegen als je 14 bent of iig onder begeleiding van een 14 jarige of ouder. Dus we zouden ons jongere broertje mee mogen nemen. Dat doen we natuurlijk niet, die laten we lekker thuis haha. Bij Easyjet moet je minimaal 15 zijn geloof ik.
Oh ja en we gaan met een taxi naar het vliegveld, die komt ons thuis ophalen en dan 150 km in de taxi, dus als we op het vliegveld aankomen moeten we Departure zoeken toch?. Als mijn broer zijn ogen ook eens open doet zou dat wel een beetje kunnen helpen.
Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is en anders hoor ik het wel
Oh ja nog bedankt @tandpasta voor goeie vakantie te wensen en we gaan je meenemen naar Frankrijk voor onze tanden en ook kauwgum voor onze oren, nou ja voor in onze mond. @Pin dankjewel alvast Iedereen ook fijne vakantie

groetjes van M&M's
Badge +3
Hey ik hed heel vaak gevlogen en ik hed wel wat handige tips...

1 zorg dat je als hed voor in je koffer maak een lijst wat je me moet nemen.

2 zorg dat je geen vloeistof in je handbagage hed want ander moet dat bij de douane weg gooien.

3 laat je koffer niet achter ook niet voor effen wat mensen denken dan dat er een bom in zit en dan komt de politie.

4 neem je koptelefoon mee voor in het vliegtuig kan je wat muziek luisteren.

5 neem kauwgom en speciale vlieg dopjes mee voor het opstijgen en landen verwegen je oren.

6 weeg je koffer voor dat je naar het vliegveld gaat.

7 controleer je koffer en hand handbagage voor dingen die er niet in mogen.

Wat mag je niet mee nemen in je handbagage.

1 vloeistof boven de 100 milliliter.

2 wapens messen of knuppels.

3 schaarden schroevendraaier .

ik hoop dat dit helpt dan wens ik je nog een heele fijne Ries en vakantie .

Gr amydekat
Hi amydekat,

bedankt voor je lijstje met handige tips. Ik zal eerst de belangrijke spullen inpakken en dan kijken wat er nog meer in past en ik zal de messenset dan maar thuis laten denk ik 🙂 Jij ook veel plezier in de vakantie op je tropische hartje eiland (pf). Ik hoop dat je nog leuke dingen gaat doen en dat het lekker weer is 🆒

Weet je toevallig of je in TOTAAL max 100 ml mag meenemen of is dat per verpakking en zou je dan bv. 2 flesjes van 100 ml mee mogen nemen? Valt tandpasta ook onder die 100 ml?, want anders hebben we misschien slecht nieuws voor je @tandpasta, dan kan je niet mee 😞 😛
Badge +3
Hey nee het is echt maar 100 ml ?
Gr amydekat (angelv) naam veranderd
Ok bedankt, maar das wel weinig, maar ja we zullen het er mee moeten doen, denk ik. Dan kan ik een paar extra onderbroeken meenemen 🙂
Hey!
Op de site van de luchthaven/vliegtuigmaatschappij staat meestal wel een soort lijst met wat je mee mag, hoeveel ml of de grootte van je koffer.
In winkels heb je meestal wel van die mini's: dus shampoo,zonnebrand, crème en volgens mij ook tandpasta 😃 En ik geloof dat dat dan ook in een doorzichtige toilettas moet, maar dat weet ik niet zeker.
Ohja, en over die 42 onderbroeken, in dat vakantiehuis is misschien ook wel een wasmachine o.i.d. 🙂
Jeetje! Wat een vragen! Ik zal eens kijken in hoe verre ik ze kan beantwoorden!

Je neemt dus alleen handbagage mee? Daar gelden andere regels voor, aangezien deze niet in het ruim gaan, maar in de cabine.
Algemene regels voor vloeistof in je handbagage:
-Alle vloeistoffen moeten in verpakkingen zitten van maximaal 100 ml (milliliter).
-Per persoon mag er maximaal in totaal 1 liter aan vloeistoffen worden meegenomen, in dus maximaal 10 verpakkingen van maximaal 100 milliliter.
-Deze verpakkingen van deze vloeistoffen moeten te vinden zijn in een hersluitbaar doorzichtig plastic zakje.
Vloeibare medicijnen welke noodzakelijkerwijs meegenomen moeten worden aan boord zijn toegestaan, mits dit aantoonbaar is.
(Bron: http://www.vloeistoffen-handbagage.nl/)

Afmetingen handbagage en info handbagage
Ik heb dit van de site van Brussels Airlines, aangezien je daarmee reist. Je handbagage mag maximaal 12 kg zijn en mag maximaal een afmeting hebben van 40cm bij 23 cm bij 55 cm. Daarnaast mag je ook nog een ''persoonlijk item'' meenemen dat is inclusief bij deze maten en gewichten. Lees het maar door op de site, staan ook fijne plaatjes bij.
(Bron: https://www.brusselsairlines.com/nl-be/praktische-informatie/reisinfo/voor-de-vlucht/bagage-info/handbagage/default.aspx)

Ik zie steeds reclames van de overheid over de ''Douane Reisapp''. Ik weet niet of dit als reclame geldt, maar ik zou die app downloaden. Veel handige en betrouwbare info. Ik raad je ook aan de volgende 2 sites door te lezen;
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_eu_land/ik_reis_binnen_de_eu
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/wat_mag_ik_niet_zomaar_invoeren_of_uitvoeren

Zwembroek
1 zwembroek is in principe genoeg, mocht deze kapot gaan, kun je altijd een nieuwe kopen. Net als in Nederland is het in Frankrijk verboden zomaar ergens naakt rond te lopen, dus moet dit op speciale plaatsen. (Denk hierbij aan naaktstrand of naturistencampings) Ik zou dus wel je zwembroek meenemen. Na gebruik gewoon even uitspoelen met kraanwater. Dan haal je de chloor eruit en dat is beter voor je zwembroek. Ook doen nadat je in zee hebt gezwommen, gewoon als je hem hebt gebruikt even uitspoelen.

Kleding
Neem iets van 4 à 5 t-shirt per persoon mee (1 van die shirt aan tijdens reis), 2 à 3 korte broeken, 1 sweater/vest (aantrekken tijdens reis), 1 of 2 lange (nettere, dus geen jogging) broek, 1 joggingbroek (zit lekker, dus zou ik aandoen met reizen), iets van 14 onderbroeken. Dit dus per persoon! Denk er ook aan dat jullie allebei een eigen koffer meenemen. Ik ga er van uit dat je daar een wasmachine hebt. Het is namelijk een normaal huis...

Securitycheck
Je reist binnen Europa, dus je komt niet langs de douane. Je gaat eerst naar een balie waar je je bagage afgeeft (jullie dus niet) en waar ze je handbagage checken (formaat en gewicht). Dan ga je naar de securitycheck. Heb je eventueel water bij je, dan moet je dat weggooien, anders gooien zij het weg. Bij zo'n check leg je je handbagage in een bak, die scannen ze snel, je moet hierbij alles uit je zakken halen en je elektrische devices apart neerleggen, houd die dus bij de hand. Zelf loop je dan door een scanner, maar dit staat duidelijk aangegeven.

Boarden
Na de check kun je shoppen (niet tax-free, je blijft in de EU), maar wees op tijd bij je gate, want als je te laat bent, vertrekt je vlucht al. Dit staat vgm op borden op de luchthaven vermeld, waar je moet zijn en wanneer. Kijk dus goed om je heen en weet welk vluchtnummer je hebt!

Dit is het denk ik wel zo'n beetje, veel plezier!

Gr. Pin
@tandpasta,

heel erg bedankt voor die extra info en ja dat van die wasmachine is wel een goed idee 🙂 had ik zelf ff niet aan gedacht 😳 dan kan ik wel iets minder onderbroeken meenemen en van die kleine flesjes is ook een goed idee
@Pin,

wow wow wow jij bent echt super!!!

Zoveel informatie en alles ook nog makkelijk te lezen met die hoofdstukjes enzo. Je kan wel als Personal Assistant gaan werken en er geld mee verdienen, echt goed zeg. Je hebt er vast veel tijd ingestoken, bedankt.

Ik was eerst van plan om net te doen of ik alles zelf had uitgezocht als ik morgen mijn "kofferexamen" krijg door mijn moeder. Ik en mijn broertje moeten dan alle spullen die we mee willen nemen klaar leggen en laten zien dat het in de koffer past. Het is een soort testje van mijn moeder om te zien of we al een beetje zelfstandig zulke dingen kunnen doen.
MAAR ik ga eerlijk zeggen dat niet ik en mijn broertje, maar jij @Pin en @tandpasta en @angelv alles hebben uitgezocht.

Nogmaals: Heel erg bedankt voor het helpen en ik laat morgen (= later vandaag, als het lukt) wel even weten wat mijn moeder er van vond. En nu ga ik eerst slapen

Groetjes,
M&M's
Haha, geen probleem hoor! Succes morgen / vandaag!
Gr. Pin
Haha Pin, ik wist niet dat meisjes zo lief waren, want ik heb niet zo veel contact met meisjes en snap ze niet altijd. Ik heb bijna getwijfeld (das natuurlijk een grapje) of ik wel gay ben omdat jij en die andere meisjes zo aardig zijn hier op het forum, maar ja ik weet toch zeker dat ik voor verliefd zijn op jongens val.

Dus strakjes krijg ik de officiële koffercontrole. Spannend. Ga het wel zeggen of het goed ging.

Toch nog een vraagje:
Mag je condooms met glijmiddel meenemen als 14 jarige in je koffer. En als het mag is dat dan niet raar dat als je zo jong bent dat je die bij je hebt. Ik heb een doosje met 25 condooms en mijn broertje ook (ik ga in een nieuw topic wel uitleggen hoe en waarom we die condooms hebben en willen meenemen, want anders is het off-topic hier). Kunnen we die het beste allebei ons eigen doosje in de koffer doen of kan ik beste alles in mijn koffer doen, zodat één van ons maar de lul is als ze vragen gaan stellen. (Sorry dat grapje over lul met die condooms moest ik gwn ff maken) Moet ik dan precies gaan vertellen wat ik met die condooms ga doen als ze gaan ondervragen? Moet ik dan ook zeggen dat ik op jongens val, want dan gaan ze me misschien raar vinden. Je mag in België en Frankrijk toch wel gewoon zeggen dat je op je jongens valt zonder boete te krijgen?
Hoi!
Haha! Meisjes zijn ook aardig hoor!
Vgm kun je condooms en glijmiddel (ik weet eigenlijk niet wat dat is) gwn kopen in een drogisterij in Frankrijk. Dan voorkom je sowieso deze moeilijkheden. Glijmiddel klinkt als vloeistof, dus ik denk niet dat je dat mee wilt nemen, terwijl je maar zo weinig vloeistoffen mee mag nemen.
Jij bent verantwoordelijk voor wat er in jouw koffer zit. Stel jouw broer is een drugsmokkelaar (niet echt dus) en jouw broer geeft de drugs aan jou, vermomt als een ander object. Als de security dat ontdekt, ben jij het lul (:P) Ook al is het van je broer. Dusss, gewoon je eigen spullen in je eigen koffer stoppen.
Gr. Pin
Hi Pin,

Ja ik weet dat je niks van iemand anders in je koffer moet doen omdat het ook wel eens slechte dingen in kunnen zitten en dan ben jij de schuldige en moet je de straf daarvoor krijgen. Maar in dit geval is het mijn tweelingbroertje en die vertrouw ik met mijn leven en ik snap ook wel dat jij niet zegt dat hij slecht is. Maar ok, ik denk dat we allebei wel eigen condooms meenemen dan.
Je kunt ze daar ook kopen natuurlijk, maar dat zien we niet zo zitten en weet ook niet of we ze echt nodig hebben, maar mijn ouders hebben ze gegeven (lang verhaal, ga ik wel uitleggen in ander topic).
Glijmiddel is een glibberig stofje (lijkt een beetje op dikke doorzichtige zeep uit een pompflesje) dat je bijv. op je piemel kunt doen en dan wordt ie glibberig en das lekker bij aftrekken en ook voor andere seksdingen kun je dat gebruiken. Ik denk dat meisjes dat ook wel kunnen gebruiken, maar weet het niet zeker. Het is een flesje van 100 ml dus dat zou wel mogen denk ik en die wil ik ook graag meenemen voor aftrekken.
Hai,
Het is natuurlijk jouw beslissing of je het wel of niet meeneemt! Het lijkt me inderdaad ook niet zo chil om in het Frans condooms te kopen, maar hé, niemand kent je dan! Je kan niemand tegenkomen die je kent!
Heb je koffercontrole al gehad?
Gr. Pin
Badge +3
Hoi
neem je je koffer als handbagage of lever je hem af.
Want in handbagage mag geen vloeistof meer dan 100 ml in een doorzichtig Vlieg tasje.
Als je je koffer niet als handbagage meenemen Dan mag je er zo veel mogelijk vloeistof meenemen.
Maar ik denk dat je de slijmiddel niet in het vliegtuig nodig hed of wel ?

Ik hoop dat ze bij de douane geen koffer controle doen.
Want ander zien ze de slijmiddel en dan ben je inderdaad Close.

Ik wens je veel succes en ik hoop dat als leukt ?
Gr angelv
@angelv,

Het is alleen handbagage, maar je mag per verpakking max 100 ml, maar totaal max 1 liter (lees maar in de reactie van Pin hierboven)
Haha, ik denk dat ik in het vliegtuig wel even zonder glijmiddel kan ja, maar als ik het nodig heb zit het binnen handbereik in de handbagage. Ja, als ze controleren kunnen ze het vinden. Ik hoop dat ze dan geen rare vragen gaan stellen omdat ik 14 ben, maar we zien wel. Komt wel goed, denk ik. Bedankt voor je hulp!
@Pin,

Ik ga de condooms en glijmiddel gewoon meenemen. Dat mag volgens mijn moeder gewoon in de handbagage. Daar kopen doe ik liever niet; weet ook niet of ze daar zelfde glijmiddel hebben en deze vind ik lekker. Kan trouwens wel bekenden tegenkomen daar, want we komen daar al jaren, eerst op camping en vorig jaar hebben we dat huis gekocht daar.

De koffercontrole ging goed, dankzij jullie hulp. Mijn moeder was al verbaasd dat we het zo goed hadden gedaan. Ze vroeg of we dat echt allemaal zelf geregeld hadden en niet onze zus of zo en toen hebben we gezegd dat we het echt allemaal zelf hadden geregeld en dat we een PA hadden ingeschakeld met helpers. Ze moest lachen en gaf jullie een compliment voor jullie werk en ze zei tegen ons “zien jullie wel, jullie denken wel dat jullie alles alleen wel met jongens kunnen, maar helemaal zonder meisjes redden jullie het niet” en toen gaf ze ook een knipoog. Dus compliment voor jullie!
Ze had nog een paar dingetjes veranderd, want ze zei dat ze de laatste keer dat ze er was (wij waren niet mee) al wat extra broeken, shirts, onderbroeken en nieuwe zwembroeken (ben benieuwd of het leuke zijn), sokken, sportbroekjes enzo voor ons had gekocht en dat ligt allemaal in onze slaapkamer daar. We hoeven ook geen shampoo en alles mee te nemen (hadden we wel al klaar gezet) want dat staat in onze badkamer daar, alleen van die pastagelspul voor ons haar en deo moet mee. Moesten verder alleen nog badslippers en extra paar schoenen meenemen en die mogen daar blijven. We doen gewoon makkelijke kleren zoals jogging met t-shirt en hoody en nog een zomerjasje aan ofzo, want zo’n hoody is best dik voor in de koffer. We waren wel bijna onze zonnebrillen vergeten, maar denk dat we alles wel hebben. Er liggen al veel spullen gewoon in huis, dus kam/borstel en nagelknippertje enzo hoeven we niet mee te nemen. Handdoeken en beddengoed is er ook allemaal, dus komt wel goed zo denken we. Ik ga wel paracetamol meenemen in m’n koffer voor als ik toevallig hoofdpijn heb en pleisters voor als je je vinger stoot en je bloedt. Nou alleen nog alle papieren en geld en bankpasjes enzo bij elkaar zoeken en dan kunnen we in de taxi als die komt. Ik heb ook navigatie op m’n telefoon; kan ik in de gaten houden of die goed rijdt. We hebben er wel zin, lekker naar de zon
Wat denken jullie, ben ik nog iets vergeten?
Badge +3
Oke dan wens ik je een fijne vakantie!!!!
En een goede rijs!!!!
Vergeet de zonnebrand niet ?

Gr angelv
@angelv,

dankjewel
we zijn al mega bruin, dus hoeven niet echt meer te smeren, maar wel een goeie tip 🆒
Haha top man!
Ik weet niet of je een lezer bent, maar ik neem boeken mee op vakantie.
Oplader van devices.
Uhm, ja dat was hem wel denk ik.
Veel plezier!
Gr. Pin
@pin,

nou ja, ben niet zo'n lezer, daar ben ik veel te ongeduldig voor, want dan kan ik niet rondkijken en ben ik bang dat ik een leuke jongen niet zie als ik zit te lezen op het strand haha, ik zoek wel graag op internet op en dan lees ik wel, maar niet een heel boek, maar bedankt voor de tips

Reis is goed gegaan. Alleen ging bij controle beetje raar/vervelend. Ik had al die doosjes condooms en glijmiddel in mijn koffer, want m'n twin wilde toch liever niet in zijn koffer hebben. Maar die man zei zo van "het zijn er nog al veel" en toen zei ik "maar das voor ons samen" en toen zei die "ja doe wat je lekker vindt" en nog zoiets van "allee tis goe" en ik wist niet meer iets te zeggen en toen zijn we maar doorgelopen. Dus hij denkt nou dat ik seks met mijn broertje heb? en vervelende was ook dat een jongen die later in ons vliegtuig zat het ook had gehoord en gezien.
Aah, dat is vervelend!
Het kan dat hij het heeft opgevat als dat jullie het samen zouden doen, maar jullie zijn een een-eïge (vgm heb ik dit fout gespeld, maar je snapt het wel) tweeling. Dus jullie lijken op elkaar. Ik denk dat je dan wel snapt dat je ook spullen van de ander in je koffer hebt en dat je het niet met elkaar doet.

Uiteindelijk vergeet iedereen het weer en ze vergeten al helemaal dat jij het was. Ik zou proberen lekker van je vakantie te genieten en je er niet te veel zorgen over te maken!

Gr. Pin
ja, ik hoop dat ze weer vergeten, voelde een beetje vervelend toen die dat zei en maak me vooral een beetje zorgen over wat die jongen er van vindt. Zal in een ander topic wel uitleggen hoe dat zit, anders wordt het off-topic hier.
Ik was best wel een beetje zenuwachtig bij die controle, maar dat kwam ook door die jongen. Mijn broer was ff boos op me toen ik het gezegd had omdat die zich schaamde en er mensen naar ons keken, maar tussen ons komt altijd alles heel snel weer goed. We hebben elkaar al snel na de eerste schrik weer een knuffel gegeven. Vakantie is leuk, lekker weer en we hebben al gezwommen in de zee (water is iets van 27 graden). Ook leuk om die jongens weer te zien. Worden vast hele leuke weken.

Groetjes,
M&M's

PS @pin, ik ben het, maar weet ook niet altijd of ik het goed schrijf 🙂

Reageer