Tips voor gebruik van drones, editen, storyboard, stop motion enz. Ik wil een coole film maken, dus


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi allemaal,

Ik heb een goede vriend en die moet een film maken voor school en we hebben er al over nagedacht hoe dat moet, maar tips zijn altijd welkom.

Hij kan een drone gebruiken om te filmen en we zijn al bezig met een storyboard. We bedenken een beetje de volgorde en plekken waar we kunnen filmen en daar maken we een soort draaiboek van met plaatjes/foto’s en omschrijvingen.

Maar we hebben zoiets nog nooit gedaan, dus alle tips zijn welkom.

In het kort gaat de film over “the circle of life”, dus zoiets als: je wordt geboren, groeit op en krijgt zelf kinderen en die groeien ook op en op die manier herhaalt de geschiedenis zich. Simpel gezegd.

Omdat hij (die vriend van mij/ons) op “moderne dans” zit en het zijn schoolopdracht is, speelt hij de hoofdrol en misschien dat mijn twin en ik er ook wel een rolletje in spelen. Wij zijn niet echt goed in moderne dans, maar kunnen wel een beetje hip-hop, breaken, streetdance, van die dingen.

We hebben ook de muziek al die onder de film moet komen, dat staat vast. Daar kunnen we niks aan veranderen, nou ja, misschien een beetje er iets doorheen mixen ofzo, idk. De film duurt in principe dus net zo lang als de muziek.

De muziek is van The Cinematic Orchestra en die spelen eigenlijk 2 nummers die in elkaar overlopen.

Kijk (niet zo veel te zien in die clip, maar ok) en luister naar:
The Arrival of the birds & Transformation
https://www.youtube.com/watch?v=n88MReEC27k

Ik ga hieronder bij de reacties nog wel meer info posten over de locatie enzo. Waarschijnlijk in een natuurgebied.

Maar graag dus tips voor mooie shots met een drone, waar je op moet letten enz.
Hoe kun je het beste editen, welke programma’s zijn hier handig voor en hoe synchroniseer je de dans met de muziek. Gewoon alles willen we weten.

Vraag maar raak voor meer info, want ik snap dat dit erg beknopt is (maar ik val om van de slaap maar wil het topic alvast posten)

Alvast bedankt voor alle hulp en tips.

M&M’s 🙂

39 reacties

Hi,

we hebben vandaag (dat was toen ik het typte, inmiddels is het dus al gisteren, wan ik was in slaap gevallen voordat ik het af kon maken en posten) nog geprobeerd wat vliegsimulaties op te nemen met de fietsdingen en green screen. We gaan later wel beslissen of we dat er wel of niet in gaan doen. We hebben iig overal wel beelden van.

We willen het misschien toch maar zo simpel mogelijk houden. Niet omdat we de techniek te ingewikkeld vinden, maar omdat de dans het belangrijkste is en er niet teveel afleiding mag zijn daarvan.

De beelden moeten soort van in sync vallen met de muziek, dus niet alleen letterlijk dat het moet kloppen, maar ook het “gevoel” (lekker vaag :)) moet erbij aan sluiten. De cameravoering moet hetzelfde ritme hebben als de dans (nog vager :P).

We hebben ook veel beelden gemaakt van de voorbereidingen en het lijkt ons leuk om er een soort van “behind the scenes” film van te maken, naast de dansvideo, zeg maar.

We gaan zeker wel dronebeelden gebruiken en wat andere shots, maar het moet niet “too much” worden, als je begrijpt wat ik bedoel.

Die vliegsimulaties lijken me beter op zijn plaats in de “behind the scenes” film, maar dat is hoe we er nu over denken. Kan straks ineens weer heel anders zijn 🙂. Dat hoort ook bij ons. We hebben eerst altijd duizend ideeën. Maar strakjes als we een definitieve keuze hebben gemaakt gaan we er ook voor.

Vandaag, oh nee, dat was alweer gisteren hebben we een beetje hetzelfde gedaan als eergisteren, alleen ging het wat sneller. We zaten op een gegeven moment een beetje vast en dat hadden we ook een beetje laten blijken aan papa.

“Guess what”, papa kwam met onverwachte hulp. We wisten dat ie om ons te supporteren langs zo komen op locatie, maar hij had een vriend van hem en die zijn zoon ook meegenomen.

Die vriend van papa is de eigenaar van de drone en van één van de camera’s die we mochten lenen. Wij hadden wel een paar lesjes dronevliegen van hem gekregen en konden wel een beetje overweg met die drone, maar die vriend doet bij wijze spreken met zijn ogen dicht allerlei stunts met die drone. Het is een beetje zijn werk en zijn zoon (hij is 18-19 ofzo) is ook goed met die dingen en films maken.

Net toen we er een beetje doorheen zaten en we niet echt wisten wat en hoe verder kwamen ze langs. Ze hadden ook een plan, want ja, zij zijn professionals en goeie gasten. We hadden hem de afgelopen dagen al een beetje op de hoogte gehouden van hoe
en wat we van plan waren en zo.

Ze hadden ook nog extra camera’s en dingen om uit te lichten enzo meegenomen, want we hadden soms door schaduwen beetje donkere vlekken in onze shots.

Ze hebben eigenlijk niks aan de choreo veranderd, want dat was Justin zijn ding, maar hebben super geholpen met alles opnemen. We hebben dus nu 2 versies tot onze beschikking. Nou ja, die van hun hebben we nog niet en die van ons is er ook nog niet, maar we hebben iig veel materiaal.

We hebben in een paar uur meer gedaan, dan wij in een hele week ofzo. Zo voelt het iig. Ze hadden op 2 verschillende locaties (die wij ook gebruikten, maar wij gebruikten die locaties één voor één en zij tegelijk) camera’s opgesteld en dat was erg belangrijk voor de drone-overgang tussen die locaties. Justin en Christian stonden dan bijvoorbeeld op locatie A en deden hun scenes en wij stonden op dat zelfde moment al op locatie B klaar om de volgende scenes te doen.

Overal was de muziek gelijk gestart en alle camera’s liepen zeg maar synchroon, ook die van de drone. Wij hoefden ons helemaal niet meer druk te maken over het filmen en konden ons concentreren op de dans. Dat is zoveel makkelijker voor ons. Het dansen werd er beter en strakker door en de beelden dus ook, denk ik, maar we hebben van hun opnamen de beelden nog niet gezien, afgezien van een paar stukjes, die we mee konden kijken toen ze gefilmd werden. Die beelden krijgen we later van de week, want die vriend en zijn zoon gaan ook nog een montage voor ons maken.Dat doen ze even tussendoor, tsja, als je het hele dagen doet, kan dat misschien. Wel super vet dat ze dat willen doen 😃 🆒

Justin weet nog niet of hij die montage in gaat leveren en of dat zou mogen, maar we zijn er wel super blij mee dat we die montage krijgen. Dan hebben we sws een goede registratie.

Terug naar die opnames, er werd dus op beide locaties gefilmd en op het juiste moment maakte die drone opnames van eerst locatie A, met cirkelen om de dansers heen en andere coole bewegingen en op het juiste moment maakten ze een shot dat beide locaties in beeld waren en wij deden dus ook al extra moves voordat onze scene begon en toen de drone op een gegeven moment alleen ons in beeld had konden Justin en Christian op hun locatie stoppen. Dat was dus in één take genomen met die drone, onvoorstelbaar.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg. Kortom die overgang is gewoon in één keer gefilmd en met knippen en plakken in de film te gebruiken naast de andere camerabeelden, waarin we andere camerastandpunten tonen en verder ook close-ups.

Zo hebben ze nog andere shots gemaakt, waarbij je echt al denkt dat je vliegt, zonder dat er behalve de drone iemand aan te pas komt. Het is de suggestie die al voldoende is. “Less is more” zeggen ze ook tegen ons, dus das wel een les. Het ziet er zo simpel uit als die gasten het doen. Ze hebben ons super geholpen en we zijn benieuwd naar hun eindresultaat.

Wow, wat een verhaal. Wat een dag. Het was echt super leuk en leerzaam, maar we zijn ook wel een beetje leeg nu ;)

Strakjes nog een dagje om bij te komen, nou ja, ik was hier vannacht aan begonnen te schrijven, maar in slaap gevallen en nu is de morgen al half voorbij haha. Vanavond naar Italië voor 2 dagen voor modellenwerk (ander topic).

Ik hoop dat ik het allemaal een beetje begrijpelijk heb verteld :)

Vragen, opmerkingen en tips zijn altijd welkom.

Groetjes,
M&M’s
Dat komt daar helemaal goed. Ik ken hem niet, maar vind jullie vader geweldig. Zo behulpzaam, met de juiste kennissen, op het juiste moment.

Als het vooral om de dans gaat, kan het ok zijn om de montage in te leveren die die vriend en zoon maken.

Veel geleerd, dat is altijd mooi meegenomen. Vanavond vertrekken jullie op een nieuw avontuur.

De Samurai hadden een soort erecode, genaamd Bushido. Een van de dingen die daarin voorkomt is 'Life in every breath'. Dat hebben jullie wel door denk ik. Vanaf het moment dat de Samurai wakker worden, streven ze naar perfectie in alles wat ze doen. Ook dat doen jullie. Als jullie ergens op toegewijd zijn, gaan jullie ervoor. Nu is het tijd om jullie zelf te belonen met rust, zodat jullie lichaam en geest klaar zijn voor een nieuwe uitdaging.
Hi 100Divergent11,

Dat vliegen is voor dat we voor het eerst uitvliegen (vanaf 4.52) en daarna nog voor als we soort van definitief uitvliegen (vanaf 6.08) en afscheid nemen van J&C.

Nog even iets over Laurent, ik had er echt niet aan gedacht dat het een soort van “revanche” was voor het uit bed duwen, maar het zou best kunnen. Is alleen wel anders uitgepakt dan ie gedacht had :)
We zullen voorzichtiger doen in het vervolg, maar ja, we zijn stoeiende jongens en dan heb je dat.

Hij lag eigenlijk aan mijn kant van het bed, misschien dat ik hem daarom wel soort van weggeduwd heb, idk. Hij was niet hard gevallen, want er lagen nog wat kussens naast het bed, maar ik werd er wel wakker van. Hij was wel een beetje aan het shaken en voelde klam aan, dus hij was wel geschrokken en ik had hem maar even beet gehouden en een knuffel gegeven en hij was daarna een beetje tegen me aan gekropen alsof hij bescherming zocht (twin en ik doen dat ook wel bij elkaar) en toen is ie weer in slaap gevallen. Het voelde niet raar om dat te doen. Ik bedenk nu net dat hij misschien wel een enge droom of zo heeft gehad. Ik ga nog wel een keertje vragen. Als ik eraan denk vanmiddag, want we gaan nog iets leuks doen met zijn allen, denk ik. Weet nog niet precies wat, maar komt wel goed.

Sws wel even wat beelden terug kijken van de shoot van gisteren en eergisteren.

Ik zag pas dat ie de apenkoppen-onderbroek had gepakt toen ie zijn voeten er al in had en het broekje omhoog trok. Ik vond het zielig om op dat moment tegen hem te zeggen dat hij die niet aan mocht. Hij had hem duidelijk echt uitgezocht en niet zomaar eentje gepakt, want ik had m al een beetje apart gelegd in de kast. Die apenkoppen zijn wel speciaal voor mij en nu misschien nog wel specialer omdat hij ze ook gedragen heeft, idk. Ze staan hem wel goed.

Hij gaat er vast goed op passen, want ik heb hem gevraagd de apenkoppen-boxer met zijn leven te bewaken (garde mon caleçon avec les têtes de singes avec ta vie) en verder heb ik gezegd dat hij de enige gast, behalve ik, is die mijn favoriete boxer mag dragen (tu es le seul gars, sauf pour moi, qui est autorisé à porter mon caleçon préféré)
Hij knikte en zei “compris, avec toute ma vie, pour toi, mon ami” :)

Het is een heel speciale jongen, weet niet precies waarom. Ik ken hem nog geen week en het voelt alsof hij al altijd bij me geweest is. Dat is gek. Er is iets wat me fascineert in hem en omgekeerd ook, volgens mij. Hij kuste en bedankte me voor de mooiste dagen van zijn leven (merci pour les plus beaux jours de ma vie) toen we hem gisteravond thuis brachten. Heel erg aandoenlijk. Er is iets met hem, maar ik weet niet wat. Alsof hij mij al langer kent en ik hem, maar dan niet uit dit leven iig, want dat kan niet. Ik moet steeds aan hem denken en het mysterie om hem heen. Wat kan dat zijn?

Dat van die ijsdouche herinner ik me nog, dat we dachten dat we echt koud moesten douchen met die jeuk een tijdje terug :P

Die andere tips en trucs van jou voor in de clip hebben we zo’n beetje allemaal geprobeerd en later kijken we wel wat wel of niet in de video komt en anders komt het misschien wel in de “behind the scenes”

Wat zou jij doen als je Justin was? Eigen montage of die van die vriend van papa.
Onze ziel ligt wel in die film, met al die voorbereidingen, maar misschien is die andere wel veel beter?

We gaan sws onze eigen versie proberen af te maken, want we zouden er eeuwig spijt van hebben als we dat niet zouden doen.

Bovendien willen we elke keer iets nieuws leren en dus ook leren monteren.
Dan kunnen we misschien later een keertje zelfstandig een hele film bedenken, schrijven en regisseren en produceren.

We gaan, zoals @Daan al ergens schreef wel tevreden zijn met wat we kunnen bereiken met onze kennis van nu. Soms dromen we misschien wel te veel en te mooi, maar aan de andere kant als je geen dromen meer hebt, wat heb je dan nog.

Dat laatste doet me denken aan het liedje "De koffer" van Sjors van der Panne. Hier een klein stukje van de lyrics: "Er was een jongen lang geleden. Hij woonde ergens in de stad. Zijn koffer altijd bij zich met dromen die hij nooit vergat". Etc., echt een mooi liedje met een mooie tekst en muziek.

Oordeel zelf https://www.youtube.com/watch?v=-f_oz9DOYas
Misschien gaat het wel over Laurent of ben ik nu een beetje wacko :?

We willen altijd verder groeien, maar snappen wel dat we op een gegeven moment tevreden moeten zijn met wat we hebben. Dat gaan we ook doen.

Het werk zit er nog niet op nu, alleen de voorbereidingen zijn gedaan. Nu moet er nog hard gewerkt worden aan een eindproduct.

Sws super bedankt voor al die tips bij het bedenken en voor het maken van de video :)

We gaan vast nog wel vragen hoe we dingen die we strakjes tegen komen het beste kunnen oplossen. Dus je/jullie bent/zijn nog niet van ons af 🆒

Groetjes,
M&M’s
Goed dat je Laurent een veilig gevoel gegeven hebt. Jullie lijken een klik te hebben, dus kunnen hierover praten.

Hij reageerde heel lief, en ik heb er vertrouwen in dat hij goed voor de apenkoppen zal zorgen. Hij heeft de waarde ervan vast begrepen.

Sommige personen hebben een klik. Die klik kan onverklaarbaar zijn. Daar kan een mooie vriendschap uit voortkomen.

Eigen montage, met meer persoonlijke betekenis, zou ik kiezen boven een montage waar minder 'jullie' inzit. Het is jullie project, dus hoe meer het eigenschappen van jullie bevat, hoe beter. Jullie kunnen eventueel inspiratie halen uit de montage van die vriend en zijn zoon. Betekenis vind ik belangrijker dan perfectie.

Sjors van der Panne maakt mooie, betekenisvolle muziek. De muziek van een clip die je eens had gegeven van het Ereveld is ook van hem geloof ik.

Als jij in dat liedje het verhaal over Laurent en jou herkent, mag je het interpreteren alsof het over jullie gaat. Als het jouw gevoel uitdrukt, mag je je eigen verhaal erbij plaatsen.
@100Divergent11,

Ik post net een reactie voor jou en zie je dat jij ook weer aan ons gedacht hebt door een nieuwe reactie te plaatsen.

Je bent zo lief in de dingen die je zegt. Dat raakt ons.

We houden heel veel van papa en mama ook natuurlijk. Ze zijn echt geweldig en ik wens iedereen dat toe. Steun kan in verschillende vormen voorkomen. Soms heel duidelijk en soms begrijp je achteraf pas wat iemand voor je gedaan heeft.

Het is de kunst dat te zien en er ook van te genieten. Het kan zijn dat er momenten zijn, waarin je die hulp en steun zou willen en dan niet krijgt, maar we weten altijd dat ze er voor ons zullen zijn.

Ik begin er een beetje emotioneel bij te worden en dat is goed.

Tsja, Bushido, weer zoiets moois en betekenisvols.
We hebben er nog nooit van gehoord, maar jij leert ons ook steeds weer nieuwe dingen.

Laten we afspreken dat we allemaal “Life in every breath” proberen te stoppen en elkaar daarbij op afstand steunen. Weet dat er iemand is die aan je denkt, ook al zie je hem of haar niet.

Bedankt voor al het moois. We hebben mooie mensen ontmoet en weer veel geleerd deze week. Morgen weer nieuwe uitdagingen…. en nieuwe mensen. Het leven is mooi. We hebben ook wel regen gekend, maar nu is er weer zonneschijn en die willen we graag delen met iedereen.

Liefs :)

Groetjes,
(M&M’s)2, Justin, Christian, Claude, Laurent en iedereen die jou het beste wenst hier, dus de hele familie
Tsja, een klik is er wel. Ik wil hem beter leren kennen, want soms is hij best afwezig en triestig in gedachten en dan ineens heeft hij weer die mooie lach en blik in zijn ogen. Het voelt goed om bij hem te zijn.

Eind van de week staan we op het Ereveld en dat liedje heet “Laat gaan”, ook supermooi, zeker met de beelden van het ereveld er doorheen gemixt. Kun je zo terug vinden op yt.

Het wordt emotioneel nog een zware week, denk ik.

Maar in dit topic gaan we ons maar verder bezighouden met hoe we de montage gaan doen.

Lijkt me een goed plan om goede ideeën te “pikken” uit de professionele montage (daar zijn we wel goed in) en die te gebruiken voor onze eigen montage.

Dat voelt ook wel goed of misschien wel beter.

Idd is die misschien kwalitatief minder goed, dat gevoel is toch anders.

Wat niet wil zeggen dat we superblij zijn met alles wat ze voor ons doen en gedaan hebben.

En nu gaan we bijkomen van alles en lekker luieren en genieten van alle mensen om ons heen, dus ook die in gedachten bij ons zijn en omgekeerd. Vanmiddag bbq met iedereen, dus incl. Laurent en Claude. Jammer dat Luca er niet bij kan zijn, maar that’s life.

“It’s a wrap” en dus vieren we vanmiddag een “wrap party”, :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Wrap_(filmmaking)

Ik weet niet of we ook "echte" wraps hebben om te eten, misschien tovert mama die nog ergens vandaan.

Groetjes,
M&M’s
Ik doe mijn best lieve dingen te zeggen, omdat jullie zo lief zijn voor anderen en mij. Jullie verdienen vriendelijkheid en lieve woorden terug.

'Steun kan in verschillende vormen voorkomen. Soms heel duidelijk en soms begrijp je achteraf pas wat iemand voor je gedaan heeft.'
Doet me hieraan denken: Remember that not getting what you want is sometimes a wonderful stroke of luck

Everyone you meet has something to teach you
Ik heb ook al veel dingen van jou geleerd.

Het leven bestaat uit toppen en dalen. Als je in een dal zit, kan je je optrekken aan de gedachte dat er goede tijden aankomen.

Iedereen heeft dingen meegemaakt die ze niet meteen laten zien. Het kan dat Laurent meer over zichzelf begint te vertellen wanneer jullie nog meer naar elkaar toegegroeid zijn, en hij er klaar voor is. Voor nu, genieten van de nieuwe vriendschap.

Emotioneel zwaar, maar wel leerrijk. Jullie worden hier vast door beïnvloed, en zullen er nog specialere personen van worden.

'Wat niet wil zeggen dat we superblij zijn met alles wat ze voor ons doen en gedaan hebben.'
Zijn er vroeger dingen gebeurd?

Gezellige bbq. Jammer dat Luca er niet is. Ik ben ervan overtuigd dat jullie dat gemis goedmaken de volgende keer dat jullie hem zien.

Veel liefs terug aan alle personen om jou heen, en natuurlijk aan jou zelf.
Smakelijk! Ik hoop dat die wraps komen opduiken.
Hallo daar,

Vakantie, heerlijk. De eerste dag dan in mijn geval. Vanaf dag 2 begin ik mezelf te vervelen. Dus ja, wat beter te doen dan op dag 3 dit topic doorlezen en nog wat posten?

Ik denk dat ik te laat ben met mijn inbreng, maar beter laat dan nooit, misschien kunnen jullie er nog iets mee.

Qua programma voor het bewerken heb ik geen nuttige tips. Als ik voor school een filmpje moet maken, pak ik goede oude Movie Maker er weer bij en dat is dan goed genoeg. Je kan er vrij weinig mee, maar zoals ik al zei, voor mijn opdrachten is het altijd genoeg. Dat programma van @Daan kunnen jullie natuurlijk gebruiken, maar jullie kunnen ook aan die vrienden van jullie vader vragen wat zij gebruiken en wat ze aanraden. Misschien hebben ze ook wel een manier om het gratis te krijgen o.i.d.

Wat ik zat te denken met die drones, is dat je iets van bovenaf kunt filmen zodat je het op een andere manier ziet. In dit filmpje moesten ze een dans doen met drones en ervoor zorgen dat er dan extra coole dingen uitkwamen. Er waren trouwens meer dance crews met diezelfde opdracht in dat programma, dus misschien vinden jullie nog wat anders voor inspiratie ofzo.

Wat is er mooier dan een zonsondergang in de bergen? Ik weet niet of er vanaf de plek waar één van jullie verblijft een mooi uitzicht is, maar dan zou je de hele avond je camera de zonsondergang kunnen laten filmen (zonsopkomst zou ook mooi zijn). Dit dan mega versnellen en tadaaa. Of je pikt iets van youtube natuurlijk. De zons- opkomst en -ondergang is ook zo'n typische cirkel in het leven die ons nooit in de steek laat.
Ook in de zonsondergang filmen is natuurlijk prachtig en dan het liefste voor een afgrond met uitzicht op de zee :8 Mooi toch?

Volgens mij hebben jullie dit wel gedaan, maar als je het dansen gelijk wilt krijgen met de muziek, moet je gewoon tijdens het filmen de muziek aanzetten. Je plakt het er later gewoon onder, dus daar merk je niks van.

Jullie hebben ook op kleding gelet en zijn zelfs naakt gegaan. Nice, dat maakt het echt sterker!

Jullie hebben het over een ei, maar als het over de cirkel of life van een mens gaat, zou ik dat ei echt skippen. Sowieso, jullie zouden het ei ook symbolisch kunnen dansen. Daar heb ik verder niet zoveel ideeën over, want ik kan echt niet dansen en heb daar gewoon geen verstand van.

Sowieso kun je met een greenscreen jezelf laten vliegen. Je gaat gewoon ergens op liggen en doet of je vliegt en dan ergens erin plakken. Dit ziet er 100% nep uit. Als je kijkt naar series als Supergirl ofzo, waar onderhand iedereen ook kan vliegen, ziet het er nog steeds pittig nep uit. Dat is dus iets waar je ofwel schijt aan moet hebben, of wat je moet vermijden. Ik zou het vermijden, aangezien de rest heel erg 'puur' is.
Hè, wat willen jullie met een fiets doen? E.T. ? 😉 Vliegen is een soort illusie wat je best makkelijk kan acteren. Een beetje wind en iets wat 'vleugels' moeten voorstellen en klaar. Jullie doen al dingen met lakens, maar als je de lakens vasthoudt als een soort cape en er flink wind op zet, kun je doen alsof je vliegt. Ook kun je een soort titanic-momentje namaken bij rotsen/bergen/afgrond.

Ik denk dat jullie die montage die de vrienden van je vader gaan maken best kunnen gebruiken. Het ging ten slotte om de dans en het verhaal en die is gewoon van jullie. Al snap ik dat jullie het ook zelf willen maken en dat moeten jullie dan vooral doen!

Nou, dat was mijn input. Nog veel plezier op vakantie!

Gr. Pin
OMG, ik heb deze ook nog niet beantwoord, terwijl ik al een reactie in het klad klaar had staan. Maar ja, als je die niet verstuurd dan helpt dat niet.

Sorry, vooral aan @Pin en @100Divergent11 omdat ik dus nog helemaal niet gereageerd heb op jullie laatste posts van 29 april, das dus al bijna een maand geleden. Echt slecht van mij. Ook sorry voor anderen die gereageerd hebben.

De tekst van die reactie is ook niet echt actueel meer, dus ik ga vandaag of morgen (nou ja laat ik zeggen voor maandag, voordat ik weer iets beloof dat ik niet na kom) wel een nieuwe schrijven.

Ik snap het niet hoe dat kan, hoe kan ik dat nou vergeten. Jullie doen zo jullie best en anderen ook die geregeerd hebben op mijn topic en dan laat ik niks van me horen. Shame on me 😞 Sorry

Ik wilde nu alleen ff een update geven over welke video’s onze inspiratiebron zijn bij de montage. Het zijn o.a. een paar deelnemers van Time to Dance op RTL (vrijdagavond). Das dus nu. Ze zitten in de halve finale, maar ik weet niet of ze vanavond of volgende week in de uitzending zitten.

Hier een paar yt video’s:

https://www.youtube.com/watch?v=X1Ljq6VuK9Q
Divergent Movements - Contemporary - TIME TO DANCE

Volg die blonde jongen, hij beweegt zo mooi In het begin staat ie net links van het midden, van achteren

Let op de naam van de dance crew, speciaal voor @100Divergent11 :D

https://www.youtube.com/watch?v=aA0UtcWtX4Q
Oxygen - Hiphop - TIME TO DANCE

Die jongste/kleinste jongen die meedoet is echt leuk. Hij staat beetje links van het midden als ze op een rijtje staan

Ok, ik had nog wel meer willen schrijven, maar beter ga ik me eerst een potje schamen, terwijl ik naar Time to Dance ga kijken :P

Ik spreek jullie later :)

Groetjes,
M&M’s
Hi M&M's,

Ik zou je echt niet zo schuldig voelen hoor, iedereen vergeet wel eens iets.

Die filmpjes zijn wel echt tof. Ik dacht inderdaad ook wel van "huh die tapdans...?" Ik hoop dat jullie die er uit hebben gelaten 😉 Of juist erin maar op een passendere manier :8

Doe maar lekker rustig aan met de update, het moet je vooral geen stress opleveren!

Gr. Pin
Voel je alsjeblieft niet schuldig. Jij steekt veel tijd in je reacties, en als er eentje wat later komt, is dat ok. Je hebt zelfs de moeite genomen je reactie eerst in een kladblok te maken. Dat schuldgevoel hoeft echt niet.

Supermooie dans. Als jullie daar jullie inspiratie uit hebben gehaald, zal het vast prachtig zijn.

Geen stress. Alles komt op het juiste moment. Als er iemand is die zich moet schamen, ben ik het met mijn afwezigheid, maar momenteel heb je niet veel aan mij, in mijn emotioneel-wrak-toestand, dus misschien beter zo.
@Pin en @100Divergent11 en iedereen eigenlijk,

Echt slecht van mij om pas zo laat te reageren. Sorry. Ik schrok er een beetje van, want ik dacht dat ik sws op iedereen gereageerd had en ik alleen nog verder info zou moeten geven over de montage en de video die door die vriend van papa en zijn zoon zijn gemaakt.

Ik weet dat we die avond van jullie laatste reacties weg moesten voor die fotoshoot in Italië en die liep ook nog een dag uit en toen moesten we de volgende dag al naar huis vliegen om op dodenherdenking op het Ereveld te staan (wat ik ook nog moet vertellen). Daarna weer school en andere sh*t. Het is natuurlijk geen excuus, maar zo is het wel zo’n beetje gegaan.

Ik schrijf bijna altijd eerst een reactie in het klad. Dan begin ik met wat dingetjes die er zeker in moeten komen en dan probeer ik er een logisch verhaaltje van te maken en dan post ik het pas.

Ik had nu ook al een korte reactie geschreven kort na dodenherdenking en ik dacht dat ik die al gepost had, maar nee, dus.

Wel super lief van jullie dat jullie zeggen dat het niet erg is dat ik nog niet eerder had gereageerd, maar ik vind het superstom van mezelf :(

Jullie geven altijd zoveel tips en dan antwoord ik helemaal niet, das ook nog eens onaardig van mij :(
Ik ga proberen mijn best te doen om een uitgebreidere reactie op jullie reacties te schrijven, zodat jullie weten wat ik er van vind en wat we er mee gedaan hebben. Die reactie komt dus later nog :D

Eerst moet ik zeggen dat wat ik gisteren schreef over de video’s en die linkjes, dat ik dat ook niet goed heb opgeschreven, want we hebben het niet als inspiratie gebruikt. Ik was er niet helemaal bij met mijn hoofd, denk ik.

Ik wilde een beetje uitleggen hoe de video is geworden, want met Hemelvaart zijn Justin en Christiaan bij ons wezen logeren om aan de video te werken. We hadden toen alle scenes die we wilden gebruiken uitgezocht en een begin gemaakt met de montage.

Omdat we de video jammer genoeg niet mogen laten zien, omdat we er natuurlijk zelf in zitten, wilde ik een idee geven van hoe de video er uit ziet.

Dat jullie je er een beeld bij kunnen vormen.

Om de sfeer van de video te beschrijven en hoe het er een beetje uitziet wilde ik een paar video’s linken, maar dat ging dus ook niet helemaal goed.

Ik ga in het kort nu even opschrijven wat de bedoeling was.

We wilden een video maken samen met Justin voor zijn schoolproject.
De muziek stond vast, dus daar hebben we niks aan veranderd.

De muziek is van The Cinematic Orchestra en die spelen eigenlijk 2 nummers die in elkaar overlopen.

Kijk (niet zo veel te zien in die clip, maar ok) en luister naar:
The Arrival of the birds & Transformation
https://www.youtube.com/watch?v=n88MReEC27k

We wilden een clip maken die goed past bij de muziek.
De muziek loopt soort van vloeiend in elkaar over en dus wilden we hetzelfde bij de beelden. We wilden geen “harde” overgang, maar alsof het leek dat de hele clip in “one take” was gemaakt.

Dat kan om praktische redenen niet, bv. omdat we niet alles op één locatie hebben gefilmd. We hebben dus de film in stukjes opgenomen. Close ups en wide shots met vaste camera’s en verder ook “verbindende” shots met de drone vanuit de lucht, waarmee me van de ene locatie naar de andere vliegen.

Alles moeten we dan zo monteren dat het lijkt alsof we het in één keer gefilmd hebben, zonder onderbrekingen. Er moet een goede flow in de video zitten. De beelden moeten op het ritme van de muziek wisselen.

We hebben dus heel veel moeten filmen om later net te kunnen doen alsof het er in één keer op stond.

Om de beelden soort van makkelijk in elkaar over te kunnen laten vloeien moesten we een trucje hebben om ze mooi synchroon te krijgen. Ik geloof dat @Daan met de tip kwam om een “klik” op te nemen als herkenningspunt, zodat we de beelden op verschillende sporen over elkaar heen konden leggen.

We zijn begonnen met af en toe een klik aan het begin van de verschillende scenes, maar we bedachten dat meer kliks beter zouden zijn, zodat we later makkelijker nog andere scenes konden gebruiken dan we van te voren in ons draaiboek hadden gepland. We zouden dus meer keus en vrijheid hebben in de montage.

We hebben toen een geluidsband gemaakt met kliks in de maat van de muziek. Hiervoor hebben we het geluid van een metronoom (https://nl.wikipedia.org/wiki/Metronoom) opgenomen op de gehele geluidsband en dus hebben we heel veel synchronisatie punten. Je herkent natuurlijk sws de muziek al en dus kun je ongeveer al weten op welk punt je moet zijn, maar die kliks zorgen ervoor dat je preciezer dat punt kunt bepalen.

Een korte klik geeft een soort piek in het geluid en pieken zijn duidelijker, dan vloeiende muziek. Ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg.

Dat dus voor hoe het technisch zou moeten werken.

Nu moesten we zorgen voor een film zonder al te veel poespas. Het moest puur zijn en dus niet vol zitten met allerlei geweldige getructe beeldwisselingen, zoals ronddraaiende en in elkaar overlopende beelden of van die fades dat het ene beeld in het andere overloopt of allemaal beeld in beeld stukjes.

We hebben de video dus zo simpel mogelijk gehouden en niet te veel trucs toegepast. Het is best lastig om te omschrijven, dus misschien kan het ik het het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeldvideo die dat gevoel wat wij willen bereiken ook in zich heeft.

Pas geleden was het songfestival en eigenlijk volgen we dat nooit, alhoewel “iedereen denkt dat alle gays er fan van zijn”. Ik weet dat jullie niet van die vooroordelen hebben, maar ik zeg het meer uit de grap.

Het enige waar ik benieuwd naar was, was hoe Waylon (= de Nederlandse inzending voor het songfestival) het gedaan had, dus ik schakelde even over naar het songfestival. Twin en ik zagen het laatste stukje van zijn optreden en gelijk daarna kwam geloof ik Ierland of iig kort daarna.

We vonden dat een mooi nummer en wilden later de muziek nog eens horen en toen keken we de videoclip en die clip geeft nu precies het gevoel weer wat wij - nou ja het gaat om Justin, maar hij heeft precies hetzelfde gevoel over hoe het eruit moet zien - willen overbrengen.

Het gaat om de volgende clip:

https://www.youtube.com/watch?v=XAEjQXzW4Uc
Ryan O'Shaughnessy - Together - Ireland - Official Music Video - Eurovision 2018


Het lijkt alsof het in één take is gemaakt. Misschien is dat ook wel zo, omdat zij dat gewoon kunnen, maar idk.

Het mooie is verder hoe de camera verder gebruikt is. Gelukkig hadden wij zoveel verschillende shots gemaakt die een beetje vergelijkbaar zijn met die clip. Dat was meer een soort van toevalstreffer dan kunde, want we kenden die clip nog niet toen we gingen opnemen.

Zo hebben wij ook beelden gemaakt dat de camera rond ons en ook rond Justin en Christian draaien, vergelijkbaar met 1:21-1:30 en 1:57-2:30 in de clip van Ierland.

Ik moet wel zeggen dat de beste van die soort beelden gemaakt zijn door de zoon van de vriend van papa. Hij is bijna een pro in het filmen, dus dat ziet er echt goed uit.

Wij hebben dus ook beelden die we niet zelf gefilmd hebben gebruikt in de montage, maar we hebben wel alles zelf gedanst en bedacht qua choreografie. Justin heeft meeste bedacht natuurlijk, maar wij ook wel een beetje.

Het gevoel van die clip van Ierland is zo goed en dat hebben we na willen doen. Het straalt rust uit en alsof het vloeiend gefilmd is in één take. Er zit toch wel een beeldwisseling in op 1:49 bijvoorbeeld, maar die merk je ook niet als een “harde” beeldwisseling. Nou ja, zo hebben wij het ook geprobeerd.

Justin en Christian zijn nu nog bezig met de afmontage en ik zal in een volgend bericht nog wel wat meer details geven over hoe we bepaalde scenes hebben uitgebeeld.

De sfeer van de video is nu hopelijk wel een beetje duidelijker geworden.

Nu wil ik nog wat uitleggen over hoe wij gedanst hebben. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende dansstijlen en om dat duidelijk te maken en wat gisteren in mijn vorige reactie mislukt is, ga ik nu een paar voorbeeldvideo’s linken.

Justin en Christiaan dansen vooral modern en dat soort dans en dat gevoel kun je terug zien in de volgende clip:

https://www.youtube.com/watch?v=X1Ljq6VuK9Q
Divergent Movements - Contemporary - TIME TO DANCE

Haha die heten ook Divergent (@100Divergent11)

Het is dus niet de inspiratie voor onze clip, zoals ik gisteren schreef, maar een voorbeeld van hoe ze dansen en hoe dat er ongeveer uitziet qua bewegingen.

Ik ben gek op hoe die blonde jongen danst. Je voelt zo hoe goed dat bij de muziek past.

De muziek is trouwens ook heel mooi en die is van:

https://www.youtube.com/watch?v=goWa6EzkCh4
SYML - Where's My Love [Official Video]

https://www.youtube.com/watch?v=x7AWlXsiemo
SYML - Where's My Love (Lyric Video)

Een andere groep die meer hip hop danst, wat twin en ik meer doen, zie je hier:

https://www.youtube.com/watch?v=aA0UtcWtX4Q
Oxygen - Hiphop - TIME TO DANCE

Ik vind het echt mooi hoe die jongste blonde jongen met emotie bij dat gesprekje en tijdens het dansen is en hij danst echt vet goed.

De muziek bij het dansen is van:

https://www.youtube.com/watch?v=nfwWKCRth_A
Yann Tiersen - Summer 78

Ik zou graag nog meer posten nu, maar we gaan nog ff weg, dus later meer.
Dan heb ik iig al iets gepost om mijn belofte in te lossen.

PS
@100Divergent11, jammer dat het niet zo goed met je gaat. Het was me wel al opgevallen dat je wat minder postte, maar ja, omdat we niet rechtstreeks contact mogen/kunnen nemen met elkaar wist ik ook niet hoe ik kon vragen hoe het met je gaat.
Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat. Liefs.

@Pin, voor jou ook het allerbeste natuurlijk, hopelijk wordt het allemaal beter. Liefs.

Groetjes 🙂,
M&M’s
Met zo'n uitvoerige beschrijving heb ik in mijn hoofd een beeld gemaakt van hoe het er kan uitzien, en ik vind het heel mooi. De muziek, camerastandpunten, dans en heel het gevoel erbij zitten goed.

Die clip en het liedje van Ierland vind ik supermooi. Het is niet te wild, maar ook dynamisch, heel romantisch en schattig, echt mooi.

“iedereen denkt dat alle gays er fan van zijn”
Dat stereotype heb ik nog nooit gehoord. Kan best, ik val vaak uit de lucht van stereotypen. Hoe verzinnen sommige mensen het :D

Bedankt voor je lieve wensen.
Wat een details! Echt jammer dat we het filmpje inderdaad niet kunnen zien. Maar wat ik hoor, is dat het er super strak en professioneel uitziet. Lijkt me ook wel gaaf om te kunnen!

Het is wel zo dat je veel homoseksuele mensen (/jongens) ziet bij het songfestival, maar natuurlijk niet iedereen. Het is dan ook geen vereiste gay te zijn of als je gay bent dat je het songfestival dan leuk vindt. Beetje een raar vooroordeel, maar wel goed dat jullie die clip alsnog hebben gezien!

Bedankt! Ik wens jullie en Justin en Christian ook het beste en nog veel succes met de film!

Je hoeft je nu natuurlijk nog steeds niet rot te voelen. Het forum is geen huiswerkopdracht die je op tijd in moet leveren. Het is er om jou te helpen en andere te helpen. Daar zitten geen verplichtingen aan vast.

Gr. Pin

Reageer