Tips voor gebruik van drones, editen, storyboard, stop motion enz. Ik wil een coole film maken, dus


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi allemaal,

Ik heb een goede vriend en die moet een film maken voor school en we hebben er al over nagedacht hoe dat moet, maar tips zijn altijd welkom.

Hij kan een drone gebruiken om te filmen en we zijn al bezig met een storyboard. We bedenken een beetje de volgorde en plekken waar we kunnen filmen en daar maken we een soort draaiboek van met plaatjes/foto’s en omschrijvingen.

Maar we hebben zoiets nog nooit gedaan, dus alle tips zijn welkom.

In het kort gaat de film over “the circle of life”, dus zoiets als: je wordt geboren, groeit op en krijgt zelf kinderen en die groeien ook op en op die manier herhaalt de geschiedenis zich. Simpel gezegd.

Omdat hij (die vriend van mij/ons) op “moderne dans” zit en het zijn schoolopdracht is, speelt hij de hoofdrol en misschien dat mijn twin en ik er ook wel een rolletje in spelen. Wij zijn niet echt goed in moderne dans, maar kunnen wel een beetje hip-hop, breaken, streetdance, van die dingen.

We hebben ook de muziek al die onder de film moet komen, dat staat vast. Daar kunnen we niks aan veranderen, nou ja, misschien een beetje er iets doorheen mixen ofzo, idk. De film duurt in principe dus net zo lang als de muziek.

De muziek is van The Cinematic Orchestra en die spelen eigenlijk 2 nummers die in elkaar overlopen.

Kijk (niet zo veel te zien in die clip, maar ok) en luister naar:
The Arrival of the birds & Transformation
https://www.youtube.com/watch?v=n88MReEC27k

Ik ga hieronder bij de reacties nog wel meer info posten over de locatie enzo. Waarschijnlijk in een natuurgebied.

Maar graag dus tips voor mooie shots met een drone, waar je op moet letten enz.
Hoe kun je het beste editen, welke programma’s zijn hier handig voor en hoe synchroniseer je de dans met de muziek. Gewoon alles willen we weten.

Vraag maar raak voor meer info, want ik snap dat dit erg beknopt is (maar ik val om van de slaap maar wil het topic alvast posten)

Alvast bedankt voor alle hulp en tips.

M&M’s 🙂

39 reacties

Hoi!

Ik heb geen ervaring met editen, camera's, drones of andere vliegdingen. Het enige dat ik weet is dat je voor sommige gebieden toestemming nodig hebt om te filmen. Een drone maakt lawaai, en boven sommige natuurgebieden is dat niet toegestaan.

Ik wil niet zeuren, maar het zou jammer zijn dat een boswachter jullie een bekeuring geeft, en dat jullie moeten vertrekken.

Die muziek vind ik heel mooi. Past ook bij het thema.

Jullie gaan iets doen met verschillende leeftijden. Een voorbeeld van iets dat je kan doen is dat twee personen van een verschillende leeftijd dansen, en dat je dat na elkaar monteert. Dat de dansbeweging overgaat van de ene leeftijd naar de andere. Hoe leg ik dit uit. In deze vindeo doen ze het. Niet met verschillende leeftijden, maar met een andere outfit. Bij 2:00 tot 2:05 zie je het:
https://www.youtube.com/watch?v=_oqvSIrU_4I
Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen. Er is vast een term voor.

Het weer in de gaten houden kan een goed idee zijn. Ik weet niet of zo'n drone bestand is tegen water. Wind kan de beelden doen trillen. Dat hangt ook van de drone af denk ik.

Dat kan een mooi project worden. Ik hoop dat er nog reacties komen van personen die ervaring hebben.

Omvallen van de slaap tijdens een opname is niet praktisch. Ook al zijn jullie hiermee bezig, je slaap verwaarlozen is geen goed idee.

Succes!

Groetjes
x
Hi,

Bedankt voor je reactie. Je hoeft niet per sé verstand van alle techniek te hebben om tips te kunnen geven. Die technische info kunnen we misschien van iemand anders krijgen, die daar weer meer verstand van heeft.

Dus zowel info over het gevoel met eventueel voorbeelden zoals de video die je meestuurde is welkom als meer technische info. Ik snap dat de kans ook niet zo groot is dat iedereen van al die onderdelen tegelijk verstand heeft.

De video past wel in de sfeer zoals in die in de film ook zou moeten komen.

De muziek die mijn vriend (die oudste Duitse jongen voor de insiders) heeft gekozen geeft het gevoel van beweging en doorgaan. Het ene shot zou dan ook op dezelfde manier, dus soort van “rimpelloos” (ik kan geen betere term bedenken nu, maar er is een andere, beter woord voor) over moeten gaan in het volgende.

Ik zal in een volgende reactie, als ik wat meer tijd heb, meer over de choreo (das de choreografie, dus welke bewegingen bij welke muziek gepland zijn) vertellen.

We gaan zo eerst naar de locatie op de mountainbike. We hebben eten en veel drinken mee en gps etc., want we willen daar niet verdwalen. Het is een uurtje fietsen van waar we nu op vakantie zijn. Ik ga niet de precieze locatie zeggen ivm anonimiteit, want dat mag ook niet van de regels volgens mij. Wat is wel kan zeggen is dat het in en rond het Esterel gebergte is. Dat is volgens mij iets van 400 km2 groot gebied, dus anoniem genoeg, denk ik.

Het laatste stuk moeten we natuurlijk lopen, omdat fietsen niet overal mogelijk is. De bedoeling is dat we een aantal redelijk vlakke stukjes vinden, waar we kunnen filmen, zowel vanaf de grond met bv. één of meer vaste camera’s en de drone, die luchtshots maakt.

Natuurlijk moeten we de beelden daarna monteren door shots met verschillende camerastandpunten af te wisselen in de film, terwijl de muziek wel doorloopt en zo.

We zoeken dus ook, welk soort beelden bij welk stukje muziek past. Dus bv. dat de drone komt aanvliegen in een duikvlucht en dichterbij de danser(s) komt en dan weer er vandaan vliegt of er om heen cirkelt ofzo.

Dat zijn dus niet per sé hele technische dingen, iedereen met een gevoel daarvoor zou daar input over kunnen geven door het te beschrijven of door bv. een linkje naar een video te posten met dronebeelden, als voorbeeld. Dan snappen we vast wel wat jullie bedoelen.

Het is wel een redelijk professionele drone die we kunnen gebruiken, hij is niet van ons. Maar onder de drone zitten 2 camera’s en eentje kun je “locken” op je onderwerp. Dus de drone blijft het ingestelde object volgen terwijl hij er bv. overheen vliegt of er een rondje omheen maakt.

Omgekeerd als het object beweegt kan de drone het bewegende object volgen op een min of meer vaste afstand.

Ik heb nog best veel andere dingen die ik wil vertellen, maar we gaan nu eerst op “excursie” met zijn 4-en, twin en ik en die 2 Duitse jongens. Ik ga nog wel even een naam voor ze verzinnen, dat praat makkelijker. Laat ik wel weten in de volgende reactie, want de namen moeten wel bij ze passen, dus moet ik even over nadenken ipv nu snel zomaar 2 verzonnen namen te noemen.

We hebben ook wel “green screen” of “blue screen” (Chromakey noemen ze dat ook wel) en dan kunnen we daarvoor opnames maken en die over onze shots heen plakken, maar ik weet niet of dat er dan heel echt uitziet met natuurgebied en bergen en afgronden en zee op de achtergrond.

Oké, we gaan nu eerst weg. Ik geef vanavond ofzo als het lukt wel een update.

Dus, allerlei info is welkom, ook bv. welke kleine stukjes choreo bij een bepaald stukje muziek zou kunnen passen. Welke beweging van de drone bij een bepaald stukje muziek past etc. etc.

Bedankt alvast voor het lezen en misschien heb je wel een tip voor ons, zou leuk zijn.

@100Divergent11,
Idd wel slim om ff te checken waar je wel en niet mag vliegen met die drone. Deze maakt trouwens niet zo heel veel lawaai gelukkig, maar ok. Verder alvast bedankt voor alle tips en het mee denken.

Groetjes 🙂,
M&M’s
Ik heb dat gebergte opgezocht, en wauw, het is daar prachtig. Jullie zouden die green- en blue screens kunnen gebruiken, maar met zo'n locatie kan het een mooi effect geven alles "natuurlijk" te houden.

Voor het geval jullie een hele dag weg zijn, is het handig eerst het weer te checken, om er zeker van te zijn dat er geen storm aankomt.

Ik weet niet veel van dans, maar hier halen jullie misschien inspiratie uit:
https://www.youtube.com/watch?v=7MvLqFGszMs
https://www.youtube.com/watch?v=3oEqbopz6cc (vanaf 0:50)
https://www.youtube.com/watch?v=BQ8DmJE1Km8 (vanaf 0:20)
Dit zijn fragmenten uit een serie, vandaar dat er soms overheen gepraat wordt.
Hi,

Oh ja, hoe heb ik die serie kunnen vergeten. Dance Academy. Die keken we vroeger altijd. Met Christian, met zijn cute moedervlekje, ik was verliefd op hem. Ik wilde dan Tara zijn en alles met hem doen wat zij deed.
Check 2.13 en 4.10, dan snap je wel waarom Christian...
https://www.youtube.com/watch?v=uOV1dzml1-4

En ook deze van Justin is wel cool, hij is echt goed:
https://www.youtube.com/watch?v=sEBAnSUrfvM

Oh ja, dan heb ik gelijk ook de nepnamen voor onze Duitse vrienden, de oudste noem ik vanaf nu Justin en de jongste Christian. Andersom zou niet bij ze passen. Soms heb je dat wel eens met namen. Ik heb dat iig wel.

Even over de ”bergen”. We zijn niet echt op de top geweest, meer een beetje waar ze de zee in gaan, dus das best wel laag. Het zijn idd van die mooie rode rotsen. Google op “esterel gebergte rode rotsen” en je vindt er daar wel plaatjes van.

We hebben wel een paar mooie plekjes gevonden die wel geschikt zijn.

Eentje was echt ver van de bewoonde wereld, dachten we en we hebben daar even een paar stukjes dans geprobeerd te doen. Muziek aan en gaan met die banaan.

Justin was solo begonnen en even later samen met Christian aan het dansen. Twin en ik deden wat hip-hop moves en toen kwamen er mensen naar ons kijken. In totaal iets van 10 ofzo. Die kwamen op de muziek af, denk ik.

We schrokken er eerst wel van, maar ze moedigden ons aan om het hele stukje (was maar 1-2 minuutjes) nog een keertje te doen en toen gingen ze het filmen en klapten ze voor ons aan het einde. Het was natuurlijk nog niet echt heel goed. Maar dat ze keken en voor ons klapten was zo cool, ik kreeg er bijna tranen van. We gingen high-fiven en huggen. Echt top.

De helft van die groep was een gezin met twee jongens en één meisje (allemaal beetje onze leeftijd) en die anderen waren een echtpaar (denk ik) en nog een paar jongens en meisjes van in de twintig ofzo.

Eén van die jongens van dat gezin had het gefilmd en het filmpje naar ons gestuurd. Dat vond ik wel aardig en ook wel cool, want we hadden zelf nog geen camera aan staan toen. Hebben we toch al vast wat op beeld. Verder gelijk wat selfies gemaakt met hem en toen gingen ze weer weg. Ze hadden gevraagd wat we deden en waarom en dat was wel gezellig.

Toen kwamen we er ook achter dat we niet in de middle of nowhere waren, maar misschien 100 of 200 meter van een parkeerplaats. Wij hadden dus de ingewikkelde weg genomen.

Nog even iets over de choreo. We hebben al een opzetje.

1. Het begint met Justin solo, liggend op de grond en dan kijkt hij op en in het rond. Hij is op zoek naar een partner.
2. Even later komt hij Christian tegen en ze tasten elkaar af. Nou, dan leren ze elkaar kennen en hebben een relatie.
3. Dan gaan ze zorgen voor nageslacht. Ja, we zijn alleen met jongens, maar dat kan ook gewoon tussen jongens, zeker in een dansuitvoering.
4. Dus dan worden er kinderen geboren, dat zijn mijn twin en ik.
5. We worden opgevoed door onze ouders Justin en Christian, ze leren ons alles met vallen en opstaan.
6. Op een gegeven moment leren wij onze eigen dingen en komt ook het moment dat we op eigen benen staan dichterbij.
7. Uiteindelijk vliegen wij (twin en ik) uit en gaan op onszelf.
8. Onze ouders blijven alleen achter.

Dat is in grote lijnen de choreo en nu zijn we benieuwd hoe dit bij de muziek past. Zelf hebben we al wel een ideetje, maar als jullie bij de cijfertjes 1 t/m 8 een tijd kunnen zetten, dan zou ons dat heel erg helpen om te kijken of we op de goede weg zitten.

Bij nummer 1 zou dus 0.00 komen te staan, das gelijk het begin van de videoclip (linkje staat in een vorige reactie hierboven, die van Arrival of the birds). Welke begintijden van de muziek passen het beste bij de nummers 2 t/m 8.

Als je goed naar de muziek luistert, kun je verschillende stukjes (een soort hoofdstukjes) in de muziek ontdekken en die horen bij de verschillende delen van de choreo. Je kunt het niet fout doen, je doet het gewoon op je eigen manier, dus no worries. Enige wat je hoeft te doen is de video in 8 stukjes hakken, dat zal wel lukken toch?

Alvast bedankt als jullie willen helpen.

Later meer. Nu eerst maar slapen.
Het was echt een superdag :)
Ik ben superblij en het gaat ook weer beter/goed met mijn twin ;)

Groetjes,
M&M’s
Dance Academy was mijn favoriete serie vroeger. Christian, zo knap, en Sammy, voor eeuwig in mijn hart.

Hebben jullie de dag van een paar toeristen er nog beter op gemaakt. Goed gedaan :)

Jullie doorzettingsvermogen en conditie zullen versterkt zijn door de moeilijke weg te nemen i.p.v. de simpelere.

Eventueel dansinspiratie:
https://www.youtube.com/watch?v=8PZbOcLasbI
https://www.youtube.com/watch?v=KVGqcL_c474
Bij 'Clumsy' zouden jullie de bewegingen kunnen doen die uitdrukken hoe de kinderen loskomen van hun ouders. Bij 'Cameo' zijn er een paar 'liefdesscènes', bv. 1:15 tot 1:40. Het moment dat Sam de hand van die jongen zijn gezicht weghaalt en dat ze elkaar aankijken vind ik wel mooi. Ze vinden elkaar op dat moment.


1. Het begint met Justin solo, liggend op de grond en dan kijkt hij op en in het rond. Hij is op zoek naar een partner. 00:00 - 00:40 (Christian komt in beeld)

2. Even later komt hij Christian tegen en ze tasten elkaar af. Nou, dan leren ze elkaar kennen en hebben een relatie. 00:41 - 03:16 (Naast dansen kunnen Christian en Justin samen rondrennen over bv. een veld, jeweetwel, van die romantische dingen. Samen neervallen in het gras, met hun gezicht naar boven, van bovenaan gefilmd, en dat ze elkaar liefdevol aankijken.)

3. Dan gaan ze zorgen voor nageslacht. Ja, we zijn alleen met jongens, maar dat kan ook gewoon tussen jongens, zeker in een dansuitvoering.
4. Dus dan worden er kinderen geboren, dat zijn mijn twin en ik. (eventueel met beelden van bloesems tussenin, om het nieuw leven te benadrukken) Puntje 3 en 4 kunnen jullie samennemen: 03:17 - 3:59

5. We worden opgevoed door onze ouders Justin en Christian, ze leren ons alles met vallen en opstaan. (misschien een scène dat je twin en jij ruzie hebben en dat jullie de ruzie oplossen en een hand en knuffel geven) 04:00 - 04:21

6. Op een gegeven moment leren wij onze eigen dingen en komt ook het moment dat we op eigen benen staan dichterbij. (er zou iets kunnen zijn dat jullie altijd met Justin en Christian doen, en dat jullie in deze scène voor de eerste keer zonder ze doen. Jullie kunnen ook Christian en Justin een dansbeweging laten voordoen, die jullie niet lukt, en in deze scène lukt die jullie voor de eerste keer.) 04:22 - 06:08

7. Uiteindelijk vliegen wij (twin en ik) uit en gaan op onszelf. (samen met een rugzak uitkijken over de zee of ander prachtig landschap)
8. Onze ouders blijven alleen achter. (eventueel over hun schouders een shot waar ze jullie aankijken die weglopen. Nog mooier bij zonsondergang) Puntje 7 en 8 neem ik weer even samen. Jullie zouden kunnen filmen hoe jullie allemaal dingen doen, zoals mooie dansbewegingen, en hoe jullie ouders van op een afstandje met bewondering naar jullie kijken. Iets ontroerends. Nog wat mooie dronebeelden tussenin. 06:08 - 07:42

Ik heb hier geen verstand of ervaring mee. Jullie indeling is vast doordachter, dus laat jullie alsjeblieft niet te veel afleiden door mijn voorstellen.

Dit is ook mooie muziek, maar de muziek die jullie hebben past beter denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=PMvGfGdVFNw

Het gaat beter met je twin en jij wordt er vrolijk van. Dat is super om te horen 😃

Veel succes!
Echt een top reactie van jou @100Divergent11 !!

Ik heb het snel even gelezen, ga het vanavond echt bestuderen haha, maar heel erg bedankt voor je input :)

Goede herinneringen aan Dance Academy :D

Het gaat bij muziek en dans ook heel erg over gevoel, dus jouw gevoel is net zo goed als het onze. Het is ook de bedoeling dat het publiek begrijpt waar de dans over gaat en dan helpt het heel erg als we alvast wat reacties van “ons publiek” krijgen. Je hoeft er niet echt verstand van danstechniek voor te hebben. Dit is gewoon een brainstormsessie. Iedereen roept van alles en dan gooien we het figuurlijk in een trechter met een filtertje en zien wel wat er uitkomt.

Daar kunnen we zeker wat mee. Misschien zitten wij wel op een ander spoor, maar is het jouwe beter of een combi van beiden.

Ik zie wel dat je er zelf nog leuke ideeën aan hebt toegevoegd. Gaan we zeker over denken :)

Ik laat je later wel in een uitgebreidere reactie meer details weten.

Ik ga die Sam Tsui video’s zeker laten zien aan Justin en Christian. Ik ga ze alles laten lezen. Zelf vind ik er wel mooie bruikbare stukjes in zitten. Sommige van vooral die eerste video zijn meer voor in een kleine ruimte, maar misschien wel bruikbaar in een overlay ofzo. Wij hebben natuurlijk buiten veel ruimte en we moeten het in sommige shots een beetje van grote gebaren hebben. Maar echt tof dat je zo lekker met ons meedenkt. Dat vind ik echt heel erg leuk. Zo wordt het een beetje een gezamenlijk projectje en straks moeten we (schuil)naam nog op de aftiteling zetten

Je weet me wel te raken met jouw muziekkeuze ;)

Die pianomuziek van Sad Cliff is echt super mooi en ik voel de emotie. Als er geen muziek zou bestaan, zou ik het niet meer weten, denk ik. Het is zo’n mooie uitlaatklep. Dat kun je in woorden niet vertellen.

Met die toeristen was wel een overval, maar ook super leuk.
Die jongen heeft me alweer geappt en gevraagd of we al wat verder zijn gekomen. Leuk contact :P

Idd mij twin voelt zich ook weer happy. Komt allemaal door waar we nu mee bezig zijn en Justin en Christian. Best Friends Forever.

Bedankt zover.

Andere tips en opmerkingen zijn altijd welkom. Je hoeft niet overal heel veel verstand van te hebben, maar met je gevoel kun je ons ook al goed helpen, dus post jullie reacties.

Technische tips zijn vanzelfsprekend ook van harte welkom. Dus tips om te editen, met de drone te vliegen, welk soort shots etc. etc.

Groetjes,
M&M’s
Ik kwam dit tegen: https://www.youtube.com/watch?v=m8SianjiVR8
De jongen is Yamada Ryosuke. Als jullie nog geen fan waren van Japan en Japanners, worden jullie dat misschien dankzij de blik in zijn ogen, hoe hij lacht, zijn haar, alles gewoon. Ok, naar de essentie. (mijn excuses, die jongen is echt mijn droomtype)
Hoe hij voor de eerste keer naar dat meisje kijkt, met meteen die verliefde blik en die verbazing, is misschien hoe Justin en Christian elkaar voor het eerst kunnen aankijken. Ik vind dat onhandige iets schattigs hebben.
Bij 00:28 kijkt hij naar de sterren. Dat is misschien ook een mooi shot voor jullie?
Bij 01:14 is hij buiten, en daarna komt er een beeld van sterren. Dat kan een manier zijn voor het afwisselen van natuurbeelden met beelden van de personages.
02:29: mooie hoek om een persoon te filmen met een landschap
03:46: nog een mooie hoek voor het filmen van een persoon en een landschap
Dat zijn wat camerastandpuntideeën.

Verder weet ik niet veel van Yamada Ryosuke. Ik vind dat wel leuk, zo kan ik een beeld van hem houden zoals hij in deze video is. Zo knap en schattig :$
(sorry, sorry, mijn verhaal over Yamada hoort hier niet thuis, maar ik moest het even kwijt)
Hi,

daar ben ik weer.

Yamada Ryosuke hoort hier wel thuis, al was het alleen maar omdat jij hem wel heel erg leuk vindt en dat vinden we dan weer leuk. Fijn dat je zo lekker weg kan dromen bij Ryosuke. Dus, niks sorry.

Ook wel leuk om te weten hoe jouw dreamboy eruit ziet.

Ik vind hem te oud haha, hij is 18+, maar hij heeft wel mooie ogen en tanden en een lieve lach. Ik vind oude foto’s van toen hij jonger was wel nice en hij heeft een bolletjes-navel zag ik op foto's toen ie iets van 16 was ofzo.

We nemen jouw tips mee voor hoe we shots kunnen maken.
Er komt best wel wat bij kijken, bij zo’n filmpje maken.
Maar is wel heel leuk.

We hebben nog iets van 10 dagen om de opnames te maken en dan kunnen vooral Justin en ook wel Christian ze bewerken thuis. Misschien gaan we wel een weekendje naar ze toe of kunnen we in deze vakantie al wat doen. Moet kunnen, toch?

Nog even over je vorige reactie met die nummers 1-8.

Het spookt nu nog een beetje door onze hoofden, maar we zitten wel al een beetje op één lijn. Voor sommige dingen hadden we misschien te moeilijke dingen bedacht en daar komen jouw tips wel heel erg goed van pas.

We moeten immers wat we willen laten zien ook op film krijgen, dus het moet uitvoerbaar zijn. Je hebt ons echt aan het denken gezet.

De jongens zijn er ook heel blij mee en door jou ideeën krijgen we er ook weer meer, dus deze opzet werkt wel.

Nu is het de kunst om het te “vertalen” naar een lijstje dat we kunnen volgen.

Wat we waar gaan filmen en hoe.

Als eerste gaan we nu de tijdlijn op papier proberen te zetten.
Wat doen we wanneer, dus welk stukje van het verhaal.
Sommige stukjes zijn echt wel duidelijk voor ons, alleen de stukjes ertussen nog niet helemaal. Door de muziek kunnen we niet anders dan bepaalde gebeurtenissen koppelen aan bepaalde stukjes muziek.

Wow, dit klinkt allemaal als abracadabra, maar zodra we een goede tijdlijn hebben, posten we die hier.

Dus, nog even geduld.

Ondertussen mag iedereen ideeën posten en tips want we zijn geen pro’s, maar het moet wel een pro-video worden. Dus, help needed.

Groetjes 🙂,
M&M’s
Zitten Justin en Christian in een school voor filmdingen? Hebben zij misschien een cursus met een werkwijze, of staan er tips op het opdrachtenblad?

Misschien helpt dit:
https://www.wikihow.com/Make-a-Short-Film
Jullie hebben al de muziek, en gaan daarrond beeldmateriaal maken. Het is belangrijk genoeg beeldmateriaal te hebben, zodat je thuis niet tot de realisatie komt dat er muziekfragmenten zijn waar je geen beeld voor hebt. Voor de zekerheid extra natuurshots maken kan nooit kwaad. Checken of de lens schoon is kan ook een hoop frustratie voorkomen.

Jullie kunnen na de vakantie zeker nog eens een weekendje naar ze toe om te helpen met de afwerking. Het zou fijn zijn als jullie het eindresultaat is zijn geheel kunnen zien. De eerste keer de volledige film samen bekijken kan spannend en gezellig zijn. Met popcorn enzo. Of chips. Jullie weten hoe die te openen.

Als jullie beelden hebben, en een voorlopige montage hebben gemaakt, kunnen jullie aan een onafhankelijk publiek vragen die eens te bekijken en hun visie te geven waarover zij denken dat het gaat. Zo weten jullie hoe het overkomt. Dat kan bv. jullie zus zijn, of Mr. Miyagi.

Yamada is een stuk ouder dan ik, maar de foto's van toen hij jonger was vind ik ook zo mooi. Ik schat hem vaak jonger.
Wauw, jij merkt details op. Dat van die bolletjes-navel was mij nog nooit opgevallen.
Hi,

Justin en Christian zitten op een school vergelijkbaar met wat wij VWO noemen en daarnaast hebben ze dan nog extra vakken in dans en muziek. Ze kunnen met dat diploma gewoon naar de universiteit, maar ook doorstromen naar dansopleidingen. Ze hebben niet iets van film en techniek ofzo.

Wel een goed linkje met goede info. Sommige dingen (script, storyboard) hebben we al best wel aardig gedaan. Andere dingen (techniek, tijd, uitvoerbaarheid) hebben we misschien een beetje te makkelijk ingeschat.

Er moet dus nog wel het één en ander gebeuren.

Belangrijkste nu is dat we een tijdlijn hebben en weten welke dansen we dan doen. De muziek hebben we en dan kunnen we zsm gaan filmen.

Bedankt voor de tips, ook al lijken sommige zo voor de hand te liggen, als je er pas op de montagetafel achter komt dat de lens vuil is, ben je te laat 😞, dus goeie tips

Dus, we maken gewoon een checklist voor we beginnen met filmen en controleren die puntjes allemaal en dan pas starten we de opnames.

Extra shots en extra scenes en varianten kunnen we maar beter gelijk maken en extra takes. Dan hebben we iig genoeg materiaalkeuze voor de montage.
Dit is echt leuk, als je er mee bezig bent.

We hebben een (voorlopige) tijdlijn gemaakt. We zijn wel iets afgeweken van die 8 nummers, maar niet zo gek veel.

Beste luister je de muziek met je oortjes voor goede concentratie en dan kun je de onderstaande tijdlijn volgen. Commentaar is altijd welkom, zodat het nog beter kan worden.

Voor de volledigheid hier nog een linkje naar de muziek:

De muziek is van The Cinematic Orchestra en die spelen eigenlijk 2 nummers die in elkaar overlopen.

Kijk (niet zo veel te zien in die clip, maar ok) en luister naar:
The Arrival of the birds & Transformation
https://www.youtube.com/watch?v=n88MReEC27k

Tijdlijn:

- 0.00-0.21
Justin ligt op de grond en ontwaakt. Hij kijkt in het rond, op zoek naar een partner

- 0.21-0.40
Hij danst alleen

- 0.40-0.53
Hij ziet in de verte een mogelijke partner

- 0.53-1.21
Ze draaien om elkaar heen om elkaar beter te leren kennen

- 1.21-1.47
Er lijkt een klik te zijn en ze dansen samen

- 1.47-2.06
Ze houden duidelijk van elkaar

- 2.06-2.28
De liefde smelt hen samen (seks dus, maar wel netjes)

- 2.28-2.43
Het product van hun liefde is een ei

- 2.43-3.10
Ze broeden samen het ei uit. De spanning stijgt en het ei kan elk moment uitkomen

- 3.10-3.16
De eerste scheurtjes komen in het ei. Het ei komt uit, er is nieuw leven

- 3.16-3.36
De jonkies (twin en ik) ontwaken uit het ei, maar kunnen nog niet veel

- 3.36-3.59
Justin en Christian doen hun best om hun kinderen van alles te leren (we dansen met zijn 4-en)

- 3.59-4.22
Langzaam wordt duidelijk dat de kinderen anders zijn als de ouders.
Ze laten dit zien door hun verschillende manieren van dansen.
Justin en Christian zijn trots op hun kinderen

- 4.22-4.52
De kinderen proberen voorzichtig hun eigen leven op te bouwen, goed in de gaten gehouden door hun ouders

- 4.52-5.11
Het moment is aangebroken dat de kinderen hun eigen weg kiezen

- 5.11-6.08
Vol trots kijken Justin en Christian hoe hun kinderen uitvliegen

- 6.08-6.58
Met een laatste groet nemen de kinderen afscheid van Justin en Christian

- 6.58-7.29
Justin en Christian blijven alleen achter

- 7.29-7.42
Langzaam vallen ze in een soort slaap


Het is dus een “open einde” verhaal. Daarna kan het verhaal nog alle kanten op gaan, dat is aan de kijker. Iedereen kan dus zijn eigen vervolg bedenken.

Wat vinden jullie van deze opzet?

Daar waar de tijden staan, denken we wel zeker te weten dat die goed met de muziek samenvallen, maar laat het weten als jullie andere ideeën hebben.

Graag jullie commentaar en tips.

Alvast dank jullie wel voor alle hulp :D

Die chips wordt een running gag. Mr. Myagi gaat ons zeker steunen en bolletjes-navels zijn cool 😛 en ja, ik zie dat soort dingen dan ook weer gelijk. Hij was toen denk ik een jaar of 16 op die foto :)

Groetjes,
M&M’s en crew haha
Hi,

we zitten natuurlijk niet stil, dus even een update.

Ok, we wilden eigenlijk een film maken die er soort van uit ziet alsof die in één take is gemaakt. De muziek is steeds in beweging en bestaat soort van uit continu in elkaar overvloeiende stukjes. Dat willen we graag ook met de beelden.

We willen op verschillende locaties filmen in hetzelfde natuurgebied en we hopen dat we de verschillende locaties door drone beelden met elkaar kunnen verbinden. Maar das niet makkelijk.

Waarschijnlijk is het beter uitvoerbaar als we losse stukjes opnemen en dan door beeldwisselingen de overgangen tot stand brengen.

Maar we willen zo graag de beweging en continuïteit van de muziek terug zien in de beelden. Hoe krijg je dat voor elkaar? Iemands tips of ervaring hiermee?

In de uiteindelijke montage start op 0.00 de muziek en het hele stuk muziek wordt in de originele vorm afgespeeld en de beelden worden erbij gemonteerd. Er wordt in de muziek dus sws niet geknipt.

De beelden moeten dus aangepast worden aan de bestaande muziek.

We gaan sws proberen heel veel op te nemen. Verschillende takes per scene sws en ook stills, dus zeg maar foto’s van mooie views.

We gaan daar zeker de tips van 100Divergent11 voor gebruiken. Dus shots van starende jongens in de oneindigheid en weet ik wat we nog allemaal gaan doen.

We wilden dus eerst vooral beweging, maar misschien ontkomen we er niet aan om stills te gebruiken, idk. Wie helpt ons verder?

Plan is om 2 of 3 camera’s te gebruiken. Twee vaste camera’s om de scenes vanuit verschillende hoeken te filmen, waarbij we met de ene camera een wide-shot nemen, dus een soort overzicht en met die andere meer inzoomen.

Als derde willen we airshots maken met de drone. Die kunnen vanuit een stilstaande positie gemaakt worden, dus de drone hangt stil en we doen alleen in- of uitzoomen of vast focus, maar we willen ook een soort van fly-by maken, dat de drone dus vanuit de verte aan komt vliegen en passeert en in de oneindigheid verdwijnt of naar een volgende locatie vliegt waar we dan ook scenes op gaan nemen.

Later moet in de montage dan die scene er soort van naadloos ingeplakt worden. Hiervoor moeten we dus meerdere keren met de drone vliegen. Dus de ene keer terwijl we dansen op locatie A en dat ie dan aan komt vliegen en voorbij vliegt naar de nieuwe locatie B en daar beelden van maakt. Alleen zijn we daar op B dan nog niet aan het dansen. Dus moeten we ook dronebeelden maken van dat de drone vanaf locatie A, waar we dan niet meer aan het dansen zijn, naar locatie B vliegt waar we dan wel aan het dansen zijn. En daarna de drone beelden in elkaar over laten vloeien.

Dat kan volgens ons wel met fades. Dat het ene beeld overgaat in het andere. Maar dan moeten we wel een stukje min of meer dezelfde beelden van de drone hebben tussen locatie A en B. De locaties liggen hemelsbreed niet ver van elkaar.

Is het verstandig om rechtstreeks van A naar B te vliegen of kunnen we beter een soort omweg maken via een neutraal gebied om de fade makkelijker te maken?

Het liefst zouden we een moment in de film hebben dat je ons op beide locaties tegelijk ziet en zelfs dezelfde bewegingen ziet maken.
Dan moeten we dus op locatie A behalve die ene belangrijke scene ook een stukje van de volgende scene (die we geheel op locatie B dansen) op A opnemen en omgekeerd moeten we op locatie B, behalve de belangrijke scene van die locatie, dus ook een stukje van de voorgaande scene opnemen.

Dus in het kort nemen we als voorbeeld:
- op A heel scene 1 en een begin stukje van scene 2 op
- op B het laatste stukje van scene 1 en heel scene 2 op

Nou zou je denken waarom nemen jullie niet alle scenes op alle locaties op, want dat is ook een mogelijkheid.

Tsja, das misschien ook wel een goed idee, want dan kunnen we via harde beeldwisselingen of fades ook overgangen maken, maar als we dronebeelden voor de overgang willen gebruiken moeten we met de drone ongeveer op de overgang tussen scene 1 en scene 2 soort van tussen locatie A en B vliegen. Anders hebben we niks aan de dronebeelden, toch?

Maar misschien om strakjes genoeg beelden te hebben is het wel verstandig om alle scenes op de verschillende locaties op te nemen.

Kost wel extra tijd enzo om overal alle scenes zonder fouten op te nemen, maar uiteindelijk meer kans om er op de montagetafel iets moois van te maken.

Het biedt wel nieuwe mogelijkheden om te spelen in de montage. We kunnen het doen lijken alsof er meerdere groepen, tegelijkertijd op verschillende locaties aan het dansen zijn.

Zouden jullie het dan aanraden om bijvoorbeeld op locatie A en B dezelfde kleren te dragen of juist verschillende. Dus op A en B allebei wit (bijvoorbeeld) of op A wit en op B zwart (of een andere kleur natuurlijk).

Ik ben nu dit hele stuk aan het typen, terwijl de jongens allemaal input en ideeën geven en we dus soort van hardop de mogelijkheden allemaal opnoemen. Beetje brainstormen, dus.

Dat was dus een stukje over dat we met de drone van A naar B vliegen en een beetje extra ideeën bedachten.

Verder willen we ook dat de drone bijvoorbeeld om ons heen cirkelt tijdens het dansen van een scene.

De camera van de drone kunnen we “locken” op objecten, dus vanuit de verte neemt de camera ons in focus (wij zijn dan gelockt) en tijdens het voorbij vliegen draait de camera, zodat wij steeds in focus zijn.

Oh ja, er zit ook nog een tweede camera op die gewoon in een vaste richting kan filmen, bijvoorbeeld in de vliegrichting.

Aan het begin zullen beide camera’s ongeveer hetzelfde beeld geven, alleen de ene camera blijft ons volgen en die andere blijft in de vliegrichting filmen. We kunnen wel verschillende zoom kiezen, dus de volgcamera meer ingezoomd op ons en die andere verder uitgezoomd.

Hiervoor zullen we waarschijnlijk heel veel takes moeten maken, want pas bij de montage zie je wat er niet helemaal klopt in de shots. Misschien hebben we haarscherpe beelden, maar zijn onze dansmoves niet synchroon of netjes uitgevoerd. We hebben dus heel veel beeldmateriaal nodig.

Ook moeten we een trucje hebben om de beelden te kunnen synchroniseren. Dus dat de muziek gelijk loopt met de dansbewegingen.

Voor de vaste camera’s lijkt ons dat minder moeilijk dan voor de drone.

We laten de vaste camera’s altijd geluid opnemen. Het geluidsspoor gaan we alleen gebruiken bij de montage om de beelden te synchroniseren. Het geluid komt niet in de uiteindelijke montage. We zetten de originele muziek op een ander spoor van begin tot einde film.

We gebruiken dan in de montage verschillende beeldsporen die we eerst synchroniseren door de bijbehorende geluidssporen en dan kunnen we daarna kiezen van welke camera we beelden gebruiken. Dus ene keer een wideshot, andere een close-up.

Voor de drone lijkt het ons niet echt mogelijk om de muziek te gebruiken als synchronisatie. Er zit wel een microfoon op de drone, maar door het geluid van de drone zelf is het lastig de muziek te horen. Zijn er andere trucjes voor om een synchronisatiepunt te maken voor alle camera’s?

We kunnen later thuis ook nog wel beelden opnemen voor een green of blue screen (chromakey) en die invoegen bij de in de natuur gemaakte beelden, maar we zijn bang dat dit er al snel nep uitziet.

We dachten eraan om in sketchup in 3d bijvoorbeeld een levensgroot ei te tekenen dat dan langzaam openbreekt en waar we dan uitkomen, maar misschien leidt dat weer teveel af van de natuur- en dansbewegingen.

Misschien alleen dat ei monteren op de achtergrond in de lucht ofzo, maar daar zijn we nog niet zo zeker van, dat dit gaat werken. Bovendien kost het me best wel even tijd om dat in 3d te tekenen, want dat zal ik wel alleen moeten doen, want die anderen kunnen niet zo goed met sketchup werken.

Dus hooguit kunnen we die beelden als een soort overlay gebruiken.

Het is best lastig om iets wat heel simpel lijkt ook simpel voor elkaar te krijgen.

Liefst niet te veel poespas erin doen en de beelden van de natuur en dans voor zich laten spreken.

Toch blijf ik steeds wel denken aan de tips van 100Divergent11 en korte stukjes van ons lopend of springend, dus niet direct scenes dansend toe te voegen, alsof die dingen in gedachten gebeuren door ze vaag te projecteren in de lucht of op de achtergrond ofzo.

Het liefst hebben we zo min mogelijk harde beeldwisselingen, liever meer vloeiende zoals de muziek zelf ook is.

Nog een hoop werk te doen.

Alle suggesties zijn welkom. Ook al ben je geen pro (zijn wij ook niet), je kunt altijd een goed idee hebben. Ook al weet je niet hoe we dat technisch voor elkaar zouden moeten krijgen, misschien bedenken wij die technische oplossing dan zelf wel aan de hand van de opmerkingen en ideeën die jullie posten.

Wees vooral niet bang dat we jouw idee stom of zoiets vinden, want er zijn geen stomme ideeën in een brainstormsessie.

Misschien dat we niet alles overnemen of uitvoeren, maar je moet altijd van alles bedenken en door al die ideeën kom je weer op andere dingen en uiteindelijk tot iets wat bruikbaar en uitvoerbaar is.

Alvast bedankt voor iedereen die er over na wil denken en leuk als je hier iets post.

Als je niet echt iets weet, kun je ons altijd nog succes wensen :P

Groetjes,
M&M’s en crew
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Wat ontzettend leuk dat jullie dit gaan doen en hopelijk word de film net zo als jullie hem in gedachten hebben. Ik ben alles behalve creatief, dus ik ga me er niet zoveel mee bemoeien.

Ik denk dat ik wel een oplossing heb voor je ‘drone synchronisatie’ probleem. Je zegt dat hij wel een microfoon heeft. Zorg dat al het apparatuur al opneemt en klap dan hard in je hand zodat ze allemaal dat geluid oppikken (dus voordat je de drone naar boven stuurt). Je kunt dan later als je aan het monteren bent, die videosporen gemakkelijk synchroniseren aan de hand van dat klapje (spike in audio). Je hoort de muziek niet op de dronebeelden, maar de dronebeelden staan nu gelijk aan je camera’s op de grond.

Het is sowieso handig om met het klapje (of iets soortgelijks) te werken omdat dat net wat betere synchronisatie oplevert (uit mijn ervaring). Ik weet niet op welke FPS jullie camera’s opnemen, maar het kan heel erg nauw luisteren. Met die ene spike in audio is dat net wat gemakkelijker. Als we het toch over frame rate hebben, zorg ervoor dat alle camera’s op dezelfde frame rate opnemen. Mochten jullie dit niet doen kun je het altijd nog bij het monteren gelijk stellen. Dit is niet heel belangrijk, omdat de meeste het niet zal opvallen. Maar er is een verschil als je switcht van camera’s en aangezien jullie een vloeiende film willen kun je het maar beter doen. Het is namelijk zo gedaan, je hoeft enkel FPS aanpassen bij al je beelden naar 1 getal. Mocht al je apparatuur 60 aankunnen vooral doen, naar anders is 30 prima.

Dit kan echter alleen met Première Pro (Adobe) en soortgelijke programma’s. Als ik lees wat jullie allemaal willen is het verstandig een soortgelijk programma aan te schaffen. Een goed montage programma helpt enorm bij het vormen van je film. Door het programma zul je in ieder geval niet achter worden gehouden, je hebt alles tot je beschikking.

Ik kan vast nog meer tips geven, maar ik hou het even hierbij voor nu. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Ik heb redelijk wat ervaring met Première Pro, dus mochten jullie dat gaan gebruiken vraag maar raak.
Alle scènes op alle locaties opnemen lijkt me het beste. Dat is veel werk, maar biedt een hoop mogelijkheden op de montagetafel. Wie weet komen er nog wat geniale ideeën jullie geest binnenstromen, die alleen uitvoerbaar zijn met zoveel beeldmateriaal, en die mogelijkheid hebben jullie dan.

Dat ei lijkt me moeilijk. Jullie zouden i.p.v. een ei een bloem kunnen nemen waaruit jullie geboren worden, en die bloem uitbeelden doordat jullie met een groot doek of laken dansen. Dat kan een cool effect geven.
https://www.youtube.com/watch?v=48BEHwzz4ZU
https://www.youtube.com/watch?v=zHbmG-5afJQ
Maar dan met een heel groot doek. Dat kan natuurlijker overkomen dan een ei, en kunnen jullie zo opnemen op locatie. Voor de liefdesscène tussen Justin en Christian kunnen jullie ook een doek gebruiken. Ze kunnen erin dansen, eindigen met dicht bij elkaar in het doek gewikkeld te zijn, en de volgende scène is twin en jou die uit dat doek komen.
(kom ik last minute mee)

Ik blijf die muziek prachtig vinden. Beelden die zacht in elkaar overgaan lijken me inderdaad beter passen. Dat van die beelden die "wazig" op de achtergrond ertussendoor (hoe zeg ik dit) spelen lijkt me ook goed. Dat dansen in gedachten kan ook een mooi effect geven. Jullie kunnen naast dansscènes ook natuurlijke scènes, zoals rondrennen en in het gras liggen, opnemen, en bij de montage kijken of jullie daar wat mee gaan doen.

Het lijkt me mooi als jullie sobere, simpele kleding aanhebben. Een wit hemd met een witte broek ofzo. Justin en Christian kunnen dezelfde outfit aanhebben, en jullie iets wat erop lijkt, maar net een beetje anders, om jullie eigen karakter en wil uit te drukken, maar ook met kenmerken van Christians en Justins outfit, om de invloed van de ouders uit te beelden.

De tip van @Daan. met het klappen en monteren zijn geniaal. Daar zijn jullie vast heel erg mee geholpen. Verder zitten er veel technische termen in, die voor mij te moeilijk zijn, maar waar jullie veel aan zullen hebben.
Dit kwam net bij me op, maar ik kan het niet meer bij mijn vorige reactie voegen, dus schrijf ik het in een nieuwe.

https://www.youtube.com/watch?v=_oqvSIrU_4I
Deze video had ik al eerder gelinkt. In het begin zie je hoe ze op de achtergrond, nu ja, niet echt de achtergrond, meer door het beeld door, een landschap tonen. Dat kan ook een mooi effect geven, gezien het landschap dat jullie ter beschikking hebben.

Bij 1:58 plaatsen ze hetzelfde personage er wazig naast. Misschien dat jullie daar iets mee kunnen. Wanneer Justin en Christian jullie dingen leren, kunnen ze die bewegingen doen, en daarna loopt het beeld over naar jullie die die bewegingen doen. Ofzoiets.
Na die scène mixen ze in de video weer beelden door elkaar, ook met een mooi effect.

Wat jullie zeiden van dans op de achtergrond als gedachten en andere beelden op de voorgrond lijkt me ook heel mooi.
Wat ik trouwens heel mooi vind aan de verhaallijn, is dat het begint met iemand die ontwaakt, en eindigt met twee iemanden die inslapen. Maakt de cirkel van het leven af.
Hi,

we zijn net terug thuis en gaan zo eerst ff douchen en wat eten. Alvast even een korte reactie aan iedereen. Vanavond later / vannacht probeer ik wel iets uitgebreider te reageren.

@Daan,

Echt tof dat je ons zo goed wilt helpen met de technische dingen :)
Dat van dat klappen of iig een kort hard geluid is echt een top-idee :D

We hadden je reactie voordat we gingen filmen nog net even gelezen en hebben het gelijk in de praktijk gebracht. De rest gaan we strakjes wel beantwoorden, maar voor nu, ECHT, heel erg bedankt.
Het was echt een superdag.


@100Divergent11,

Super bedankt weer voor je bijdrage.
Jouw ideeën brengen ons altijd ook weer op ideeën en we hebben jouw advies over dat lakenachtige ding uitgeprobeerd. Ik ga je er later meer over vertellen.

Je hebt gelijk dat die muziek echt prachtig is. Wij draaien hem natuurlijk superveel en dromen er echt bij weg. We zien in onze gedachten al precies hoe de dans erbij past. Justin heeft bijna helemaal alleen de choreo gemaakt en wij hebben wel input gegeven en laten zien wat we wel en niet kunnen.

Het was echt een super dag, morgen weer.

Later de uitgebreidere reactie van ons avontuur.

Btw heeft iemand nog een goed idee hoe we in beeld kunnen brengen dat we vliegen.

We dachten er zelf aan om, als eentje fiets, dat de ander dan op het stuur zit ofzo en dan bijv. met de go-pro degene die vliegt zijn hoofd of een stukje daarvan filmen en dan verder beelden maken in de kijkrichting van die persoon. Gaat dat werken?

We hadden vandaag geen fietsen bij ons, want we waren met de auto gebracht. Morgen kunnen we wel een fiets of 2 meenemen.

Of kunnen we het beter later voor green of blue screen opnemen. Weet jij hier iets over @Daan of iemand anders?

Bedankt alvast aan iedereen die dit leest en ons support 🙂 😃 🆒

Groetjes,
M&M’s
'Vanavond later / vannacht probeer ik wel iets uitgebreider te reageren.'
Leuk dat je reageert, maar dat je acht uur slaap per nacht krijgt vind ik belangrijker.

Iemand fietst en iemand anders zit op het stuur van die fiets? Dat zou mooie beelden kunnen opleveren, maar het klinkt nogal gevaarlijk. Safety First. Als het vliegen opnemen moeilijk is, kan het green of blue screen hier van toepassing zijn.
@100Divergent11,

Oh ja, dat einde hadden we ook expres zo bedacht. Aan het begin wakker worden uit slaap en dan aan het einde weer in slaap vallen is idd “circle of life”. Maar tegelijkertijd is het niet duidelijk of Justin en Christian daarna wel of niet meer wakker worden. Dat is aan de fantasie van de kijkers. Misschien leggen ze volgend jaar wel weer een ei of …. Idk

Slapen doen we wel een andere keer, want daar hebben we nu te weinig tijd voor. Tuurlijk gaan we strakjes wel slapen, maar morgen moeten de buiten opnames wel allemaal gemaakt zijn. Zondag zijn we een hele dag vrij, nou ja, ’s avonds moeten we naar Italië voor die andere shoot, maar ok. Dan kunnen we wel even uitrusten :)

Veiligheid is altijd wel belangrijk, dus goed dat je ons daar op wijst. Het is niet de bedoeling dat we een ravijn inrijden. We zullen wel voorzichtig doen, want sinds we het verhaal van Tommy-Boy hebben gehoord zijn we wel voorzichtiger geworden op de fiets.

Vroeger reden we ook altijd met muziek op 2 oortjes op de fiets, maar tegenwoordig bijna nooit meer. We hebben wel een headset zodat we met elkaar kunnen praten als we gaan mountainbiken of op de racefiets weg gaan. Dan kunnen we elkaar ook waarschuwen.

Hier kun je iets over Tommy-Boy lezen en als je op die naam googlet vind je natuurlijk nog meer info:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/stoplicht-speelt-muziek-overleden-tommy-boy-zodat-je-blijft-wachten
Wij zijn afgelopen zomer bij dat verkeerslicht geweest en het was heel indrukwekkend, omdat we al over Tommy-Boy gelezen hadden (we waren ongeveer even oud) en toen zijn we een keertje met papa daar geweest. Dus ja, een goede boodschap aan iedereen om voorzichtig te zijn.

Die (fiets)headsets gebruiken we nu bij de shoot, is wel handig voor onze “helpers”. Dan kunnen ze met elkaar praten over grotere afstand en hoeven ze niet te schreeuwen. Laurent is één van onze helpers.

Even uitleggen wie Laurent is, das die jongen die aan het begin van de week ons had zien oefenen in dat natuurgebied. Hij had ons gefilmd toen hij daar met zijn familie was en hij heeft steeds contact met ons gehouden en gevraagd hoe het ging met de film.

Donderdag was hij bij ons, we hadden hem uitgenodigd. Hij woont iets van 20 km bij ons vandaan, het is dus een Franse jongen en hij is 16. Hij was met zijn familie even gekomen om naar onze dansvoorbereidingen te kijken.

We hadden toen verteld dat we vrijdag (gisteren) gingen filmen en omdat hij wel aardig is en ook nog ons steeds goede tips heeft gegeven en ook nog eens best wel ok kan dansen en hij graag mee wilde, hebben we hem vrijdagmorgen thuis opgehaald en nu is ie ook nog bij ons. Hij gaat morgen ook weer de hele dag mee.

Misschien geven we hem wel een cameo in de film. Dan mag hij dus even in beeld. Ik denk op de achtergrond dat hij dan wat dansmoves doet.

Hij is vanavond ook blijven eten en douchen en volgens mij heeft iedereen (hij en Claude ook al) nu wel kleren van ons aan, want ze hadden zelf niks meegenomen, omdat ze dachten dat ze weer naar huis zouden gaan, maar ok. Hij blijft slapen en Claude ook. Dat scheelt morgen weer tijd als we niemand op moeten halen.

Claude en mijn twin liggen al in bed. Laurent en ik gaan na dit berichtje ook naar bed.

Nog bedankt voor de linkjes en die voorbeelden van dansen met een stuk stof.

Wel weer een superidee om dat te gebruiken. Je bent echt goed hierin :D

Justin en Christian dansen en rollen als ze samen zijn uiteindelijk in die stof. We hebben een stuk tule, das een soort stof die ook gebruikt wordt voor tutu’s (die dansrokjes bij ballet voor meisjes zeg maar). Die stof is met kleine gaatjes en dus soort van doorzichtig en is heel licht van gewicht. Soms bijna te licht om alles wat we willen mee te doen, maar ok. Het werkt wel.

Nou heeft Justin de choreo erop aangepast en J&C rollen dus verliefd in de tule en daarna komen twin en ik uit de tule. Het is dus net zoals bij rupsen (lees Jusitin en Christian) die een cocon maken en dan komen er vlinders (twin en ik) uit.

Voor de opnames van vandaag hebben we ook een stuk zijde doek, zal wel geen echte zijn, denk ik. Het is iets zwaarder als tule. Gaan we ook even proberen.

Wat vind je daarvan?

De andere dingen over de shoot van vandaag kun je hieronder lezen.

PS
Deze en onderstaande reacties had ik al getypt, maar we waren in slaap gevallen om een uur of half twee, dus kon ik ze toen niet meer plaatsen. Nu zijn Laurent en ik even wakker, want hij was net uit bed gevallen, idk hoe dat kan. Gelukkig is het geen stapelbed, maar een gewoon bed. Hij zegt dat ik hem eruit heb geduwd, maar waarom zou ik dat doen. Nou ja, als ik dan toch wakker ben, kan ik mooi die reacties nog even plaatsen en dan weer verder slapen. Dus ik kom wel aan mijn slaap hoor, no worries :)

Groetjes,
M&M’s
@Daan,

Leuk dat je zo enthousiast reageert. Dat doet ons goed. Je bent dan misschien niet creatief, zoals je zelf zegt, maar je hebt wel goede tips.

Super bedankt voor die tip van dat geluid. We hebben het zo gedaan en idd één korte klap, dat je zo’n spike krijgt is natuurlijk wel beter dan gewoon het begin van een muziekstuk. We hebben dan doordat je alle camera’s al aan moet zetten, voordat je echt begint, met het filmen van de scenes wel meer schijfruimte nodig, maar we hebben een laptop en extra harde schijf om de geheugenkaartjes weg te schrijven bij ons tijdens het filmen, dus das niet zo’n probleem.

Bovendien kunnen we de data dan gelijk chronologisch en met naam van de camera en scene enzo in mapjes wegschrijven. Maakt het ook wel overzichtelijker voor de montage.

Camera’s staan op 30 fps, we hebben wel één camera die 60 fps aankan, maar die andere niet en verder filmen we soms ook extra beelden met telefoons en die filmen op 30 fps, dus volgen we je advies maar op en filmen alles op 30 fps.

60 fps is wel beter natuurlijk, maar weet niet of je dat verschil ziet. Het is een video voor een schoolproject en niet voor een bioscoopfilm, dus…

We hebben nog geen Adobe Première Pro, maar ik zag gratis downloads, maar weet niet of dat dan zonder watermerk is. Moeten we nog naar kijken. Justin moet wel vaker video’s gaan maken en zijn jongere broer Christian ook, dus misschien kunnen ze programma kopen. Dan ben je gelijk klaar voor de toekomst.

We hebben nu alleen een gratis progje dat bij de laptop zat. Je kunt er ook wel leuke dingen mee doen, maar het is niet zo uitgebreid als die van jou.

Bedankt zover :)

Hieronder schrijf ik nog een reactie met wat we vrijdag (gisteren) hebben gedaan. Misschien staat er ook nog wel een vraagje in waar jij iets mee kunt. Als je tijd en zin hebt en een goed idee, dan lezen we het graag.

Groetjes,
M&M’s
Hi,

Even een update over wat we vrijdag (gisteren) hebben gedaan en gefilmd.

In het kort hebben we op verschillende locaties toch maar de hele dans opgenomen. Weliswaar niet alles in één take, want dat is veel te ingewikkeld. Dus in stukjes.

Ook hebben we sommige scenes in verschillende varianten opgenomen, dus soms andere moves of gewoon een heel andere aanpak.

Bijvoorbeeld de scene die we met het ei gepland hadden, hebben we op verschillende manieren uitgevoerd:

1. Twin en ik beginnen soort van verstrengeld in elkaar en dan spelen we alsof er een ei is waar we uit komen. We zijn gekleed in alleen een kort “dansbroekje”
2. Twin en ik beginnen soort van verstrengeld in elkaar onder een wit doek, wat dus een ei moet voorstellen. Het doek hebben we met een soort visdraad in het midden vastgemaakt aan de drone en als de drone dan steeds hoger gaat, gaat het doek omhoog en dat is alsof we uit een ei komen. We zijn gekleed in alleen een kort “dansbroekje”

Er was dus discussie over of 1 en 2 wel het beste was wat we konden bedenken. Justin zei dat als je geboren wordt dat je dan geen kleding aan hebt en vroeg of we die scene zonder kleren konden doen.
Dat leek ons wel een goed idee om het iig te proberen en dus hebben we scene 1 en 2 ook zonder kleren gedaan.

Het was op een afgelegen locatie en omdat we er met zijn 8-en waren, konden we goed in de gaten houden of er iemand aan kwam, dus het was wel veilig daar. Wij houden wel van verrassingen, maar niet van toeristen als we bloot aan het dansen zijn in een openbaar natuurgebied.

Uiteindelijk in de montage ga je toch geen geslachtsdelen zien, misschien wel een paar billen, maar we hebben nog de tijd om te kijken hoe en wat. Op de originele opnames zijn we in sommige camerastandpunten dus wel bloot te zien, maar we hebben het materiaal allemaal zelf.

3. is hetzelfde als 1, maar dan zonder kleren
4. is hetzelfde als 2, maar dan zonder kleren

Het kost dus best wel veel tijd, omdat we alles meerdere keren op moesten nemen, met alle vaste camera’s. Er zitten vast wel goede opnames bij.

Dit is ook het enige stukje bloot en we weten ook nog niet of het erin komt. Als het erin komt sws zonder geslachtsdelen.

We hebben dus ondertussen al een heleboel materiaal.

Morgen, nou ja, strakjes gaan we eigenlijk alles nog een keer doen, alleen wat sneller waarschijnlijk en ook moeten we nog uit zien te vinden hoe we onszelf kunnen laten vliegen in de film.

We hadden al dat idee van die fiets en dan op het stuur zitten, maar weet niet of dat werkt.

Laurent had het erover om voor òf een blue òf een green screen te filmen en dan op een bankje liggen, dat je dus soort van met je bovenlichaam boven de vloer zweeft. Dan met een ventilator wind in je gezicht blazen en dan krijg je het idee van beweging doordat je ons haar ziet bewegen. Alles filmen over ons rug heen richting green screen en dan later dronebeelden op green screen afspelen. Eventueel kunnen we dan ook vliegbewegingen maken met onze armen.

Dan lijkt het alsof we vliegen waar de drone gevlogen heeft, tenminste dat is de bedoeling.

Zou dat kunnen werken of heeft iemand nog een beter idee?

We weten nog niet zeker of dat uiteindelijk allemaal in de video terecht komt, want we willen eigenlijk zo min mogelijk poespas, maar ja, beter hebben we een hoop keus en kunnen we die beslissing later maken of verschillende versies maken.

Dit hangt ook een beetje veel van Justin af, want het is zijn schoolopdracht.

Oh ja, we hebben op verschillende locaties meerdere outfits gebruikt. Overal tenminste in de kleding van de eerste scene en daarnaast kleding in andere kleuren of ander soort kleding.

Justin en Christian dragen sws overal alleen een soort van balletbroek.

Wij beginnen met niks, dus bloot en hebben daarna korte “dansbroekjes” aan, maar als we hiphoppen ook wel casual kleding.

Justin en Christian doen de hele video moderne dans. Twin en ik worden eerst door J&C geleerd modern te dansen, maar we kiezen voor een andere dansstijl. J&C lijken eerst een beetje teleurgesteld, maar zijn uiteindelijk trots op wie we zijn geworden (dit gaat dus over de video). Wij kiezen dus voor hiphop en doen ook wat breakdance moves. Dan weten jullie een beetje meer van hoe het verhaal verder in elkaar steekt.

Ik denk dat we ook een aantal scenes op gaan nemen met ons 4-en en misschien laten we Laurent en Claude ook wel even meedoen, maar dat moeten we even zien, hoe we dat gaan doen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat de basis goed is en dat Justin goed in beeld is.

Ik zei al dat we er met zijn 8-en waren, dat zijn behalve Justin, Christian, twin en ik, onze zus (onze chauffeur en ja, we zijn met een busje, anders lukt het niet met 8 in een auto, ze heeft pas haar rijbewijs), Claude, Laurent en ons jongste broertje. Claude kennen we al best lang, hij woont in de buurt en we zien hem zo goed als elke vakantie wel. Laurent kennen we sinds begin van de week, toen hij ons zag oefenen in het natuurgebied.

Nou weet ik verder niks meer.

We (Laurent en ik) begonnen deze reactie te typen aan tafel, toen gingen we onderuit op de bank zitten, toen samen zittend in bed en nu liggen we al een tijdje in bed. Typen gaat niet echt makkelijk met een laptop op je buik haha, zeker niet als Laurent steeds het dekbed naar zich toetrekt. Laurent begint ook steeds harder te gapen, dus we gaan maar slapen :S

Tot later en tips zijn altijd welkom.

Groetjes 🙂,
M&M’s en Laurent, de rest slaapt al een tijdje
Open eindes. Ik vind ze supermooi, maar kan er heel lang over blijven piekeren. Zou leuk zijn als het zo lang blijft hangen in het hoofd van de leraar, zodat Justin en Christian een mooi cijfer krijgen.
Los van dat cijfer denk ik dat jullie heel veel plezier hebben in het maken van die film, dat is het belangrijkst.

Dat verhaal van Tommy-Boy is heftig. Jullie hebben er de juiste boodschap uitgehaald, en zijn voorzichtig.

Jullie zijn heel gastvrij en maken veel nieuwe vrienden. Dat zijn mooie eigenschappen.

Jullie hebben dat met dat doek goed uitgewerkt. Dat wordt vast heel mooi.

Jij zou Laurent uit bed geduwd hebben? Je kan in mijn naam aan Laurent zeggen dat ik vermoed dat dat niet expres ging, en dat ik hoop dat hij niet te veel pijn heeft. Gelukkig geen stapelbed.

Als jullie een stuk zonder kleren dansen, kunnen jullie dat doek eroverheen gebruiken. Op die manier zie je geen geslachtsdelen, doordat die onder het doek zitten. Het is inderdaad realistischer zonder kleren. Met het dansen het doek op de juiste plaats houden kan lastig zijn, maar met montage lukt dat vast.

Is het vliegen voor het moment dat twin en jij uitvliegen, dus weggaan van de ouders?
Het lijkt me lastig om het vliegen er natuurlijk te laten uitzien. Jullie zouden een shot van een cliff kunnen maken, en dan een scène waar jullie zo'n coole danssprong maken, die door elkaar gooien, zodat het lijkt dat jullie van die cliff springen, om zo aan te tonen dat jullie vliegen, door dan over jullie schouder de dronebeelden te tonen.
Met dat bankje en de ventilator lijken me een goed idee. Als het bankje zo is dat het verkeerd op beeld staat, kunnen twee personen de "vliegende" persoon in de lucht houden.
Als het vliegen er niet natuurlijk uitziet, kunnen twin en jij op een berg staan, en zo een shot over jullie schouder. Eventueel met een ventilator die wind door jullie haren blaast. Dat is misschien minder spectaculair dan het vliegen, maar het zou jammer zijn als het vliegen onnatuurlijk overkomt.
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Ik ben inderdaad niet creatief, dus dat laat ik lekker aan 100DIVERGENT11 over 😉. Als ik lees hoe serieus jullie dit aanpakken en hoe jullie alles afgaat kan ik daar gewoon erg blij/enthousiast van worden. Ik ben zelfs bijna een beetje jaloers dat ik niet aan zoiets kan deelnemen.

Wat betreft het verschil in FPS; Er zal wel degelijk een verschil zijn (want het zijn 2 verschillende waardes), maar het is maar net of het opvalt. Als bijna alles max 30 aankan, kun je net zo goed die laatste ook op 30 zetten. Dus ik denk dat jullie er verstandig aan hebben gedaan. Hoef je daar niet meer aan te denken bij het monteren.

Het is trouwens niet zo dat alleen Premiere Pro voor dit geschikt is. Er zijn meerder soortgelijke programma’s zoals Vegas pro. Ik heb geen ervaring met andere (minder uitgebreide) programma naast Windows Movie maker en daarmee kun je echt helemaal niks. Vandaar dat ik gelijk zo’n uitgebreid programma erbij haalde, maar als jullie programmatje voldoende is moet je dat vooral gebruiken. Ik weet dat iMovie van Apple ook een redelijk uitgebreid programma is, maar ik weet niet of je een Macbook bedoelt met die laptop. Zoniet, kun je aangeven welk programma erop staat? (leer ik ook weer wat)

Je kunt Premiere Pro inderdaad (helemaal) gratis 7 dagen gebruiken, dit is ook nog eens de volledige versie. Dus dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar het is een best ingewikkeld programma. Je moet je afvragen of je dat in 7 dagen onder de knie kan krijgen en ook nog eens de film in die tijd af kan maken. Je wilt niet midden in het bewerken van de film van programma moeten wisselen. Als die 7 dagen verstrijken moet je namelijk zo’n keycode invoeren en werkt hij voor geen meter meer. Er zijn hier wel ‘omleidingen’ voor, maar dan ben je illegaal bezig en dan heb je vaak een net iets oudere versie. Mocht je dit doen moet je heel erg oppassen, want er zijn veel mensen die verkeerde bedoelingen hebben met hun ‘manier’. Toevallig weet ik één die uitstekend werkt, tenminste die heb ik enkele jaren terug gebruikt (oops) voordat ik het aanschafte. Je beschikt dan over de volledige Premiere Pro cs5, dat is de voorloper van de voorloper die jij nu kan downloaden. Ik mag echter niks linken en jullie al helemaal niet op illegale praktijken zetten, dus dit doe ik ook niet. Wil het enkel benoemen...

Je kunt die scène met de rijdende fiets ook voor een green screen opnemen, maar vaak zie je bij 'amateuristische' films wel heel duidelijk dat het nep is. Het is maar net wat je liever hebt. Daarnaast ben ik het met 100DIVERGENT11 eens dat het niet verstandig is om op het stuur te gaan zitten. Dat is best gevaarlijk en ook onnodig. Als je het toch ‘in het echt’ wilt filmen kun je gewoon 2 fietsen gebruiken. Beide fietsen gaan dicht achter elkaar fietsen (of wat verder van elkaar vandaan en je zoomt in), op de voorste zit iemand omgekeerd achterop. Dus beide benen aan een kant alleen met het hoofd naar het achterspatbord gericht. Dan kun je uitstekende beelden maken van degene op de fiets die dicht achter je fietst. Dit is ook weer niet het veiligst, want je moet wel blijven zitten en een beetje gevoel voor evenwicht hebben. Je coureur, waarbij je achterop zit, moet ook geen gekke bewegingen maken. Maar als je het op deze manier wil filmen lijkt mij dit veiliger dan op het stuur zitten.

Heb in ieder geval plezier en maak het jezelf ook weer niet te moeilijk. Jullie zijn geen productiemaatschappij, dus wees niet te streng voor jezelf. Het zal waarschijnlijk toch niet zo mooi worden als je in gedachten had, maar dit is niet erg. Steek alles wat je hebt erin en kritisch mag je zijn op jezelf, maar wees uiteindelijk dan tevreden met het eindresultaat.

Ik zou zo graag het eindresultaat willen zien. Maar dit mag je zeker niet delen van de KT, of jullie willen het liever niet (wat ook heel begrijpelijk is). Maar zover zijn jullie nog niet.

Heel veel succes nog in ieder geval!
Hi,

Even alvast een korte update.

Het filmen zit erop. Het moet zo maar. Vanavond uitgebreidere reactie.
We hebben wel een goede dag gehad met een aantal onverwachte gebeurtenissen.

Eéntje ga ik alvast verklappen. Op de terugweg liepen Laurent en ik elkaar een beetje te klieren en hij duwde me in het water. Alleen kon ik zijn arm nog beetpakken en trok ik hem er ook nog in. Allebei doorweekt en het water was superkoud.

Gelukkig hadden we onze (twin en ik) badjassen bij ons en hebben we onze natte kleren allemaal uit kunnen doen en daarom mochten wij net als eerste douchen toen we thuis kwamen. We zijn nu weer lekker opgewarmd. De rest in nog aan het douchen.

De jongens blijven zo nog eten en strakjes na het eten gaan we Laurent naar huis brengen en rijden wij met Claude door naar de salon waar we een spray-tan hebben voor een shoot waar we wel voor betaald worden, maar das een ander topic.

Laurent heeft dus ondertussen een hele outfit van mij aan. Zo houden we geen kleren over. Gisteren ook al ondergoed en t-shirt en Claude ook en vandaag weer. Laurent heeft de apenkoppen onderbroek aan. Ik had het niet gezien dat hij die pakte, maar ok, ik wil m natuurlijk wel weer terug. Ik was m natuurlijk laatst al een tijdje kwijt geweest in het ziekenhuis. Maar ja, zal wel goed komen. Ik houd gewoon zijn kleren als onderpand haha.

Nou ja, de shoot vandaag ging wel goed. Het was een beetje hetzelfde weer als gisteren, dus kunnen we de beelden mixen met die van gisteren, als het nodig is. Dus, iig veel keus.

We hebben nog niet veel terug gekeken, zeker niet van vandaag. Misschien vanavond als we weer terug thuis zijn. Dan kunnen we iets meer vertellen.

De andere jongens komen nu ook net de onder douche vandaan en we gaan zo eten. Gewoon macaroni met salade, lekker makkelijk, maar wel lekker, toch? Over een uurtje moeten we weer weg, dus weinig tijd voor een uitgebreide reactie.

Tot later.

@Daan,

We hebben alles windows en android. De rest ga ik later beantwoorden.


@100Divergent11,

Op de fiets zijn we voorzichtig na Tommy-Boy, maar Laurent en ik zijn wel in het water gevallen toen we aan het wandelen waren, dus ergens gaat het toch niet goed.

Groetjes 🙂,
M&M’s
Revenge van Laurent. Jij duwt hem uit bed, hij jou in het water. Jij wel meteen hem meegesleurd, dat vind ik wel een goeie.
(Kan wel gevaarlijk zijn. Sommige rotsen zie je niet vanboven het wateroppervlak. Hier komt mijn overbezorgdheid weer boven, maar ik zou het fijner vinden als jullie voorzichtiger zijn, zodat jullie geen pijn hebben.)
Weet je nog wat ik ooit verteld had over de Samurai, die bij het aflopen van de winter een ijsdouche gingen nemen? Dat hebben jullie nogmaals gedaan, op een heel spontane manier.

Als Laurent niet voorzichtig is met de apenkoppen, stuur ik een kudde schapen op hem af, die selfies met hem willen. Dat zal hij niet snel vergeten.
Je hebt een onderpand, dus dat komt vast goed.

Smakelijk!
Makkelijk eten kan zeker lekker zijn.
Hi Daan,

Super tof dat je ons helpt.

Je hebt gelijk, als we ergens voor gaan dan is het meestal “to the max”. We zijn nieuwsgierig en willen altijd leren en zijn ook niet bang om op ons “bek” te gaan.

Misschien zijn we soms wel een beetje te fanatiek, maar hé we doen het ook vooral voor Justin, hij is alles voor ons en is er altijd voor ons geweest wanneer we hem nodig hadden. We zijn hem dit gewoon schuldig en we vinden het superleuk. Beter dan de hele dag beetje rondhangen. We krijgen van alle kanten support en dat helpt ook.

We komen steeds ook weer nieuwe mensen tegen en dat kunnen heel verschillende mensen zijn. Als we een goede eerste indruk hebben, dan gaan we ervoor en geven ons ook helemaal. Ook hier op het forum komen we steeds weer nieuwe en leuke jongens en meisjes tegen.

Ik vind dingen delen ook leuk en jij helpt ons goed met je technische tips. In het echt hadden we je er best bij willen hebben, want dan kun je lekker sparren en ervaringen delen en er iets moois van maken. Nu doen we dat ook wel een beetje, maar je mag hier natuurlijk niet echt afspreken, dus is het wel een beetje anders.

Daarom kunnen we ook niks sturen van de video. We hebben trouwens geen yt kanaal en Justin ook niet, dus een linkje gaat ook niet, maar ja, dat mag sws ook niet omdat we er allemaal herkenbaar op staan natuurlijk.

Het zal sws nog wel een aantal weken duren, voordat we alles gemonteerd hebben. Dat komt vooral op Justin zijn bordje, maar we gaan hem denk ik wel nog een keertje binnenkort een weekendje helpen. Eind mei/begin juni moet ie het inleveren op school.

Het belangrijkste is de choreo en hoe het uitgevoerd wordt. Hoe het gemonteerd is, is van minder belang voor school, maar het verhaal er omheen is wel belangrijk en een mooie montage kan hem natuurlijk wel extra punten opleveren.

Eerst ons maar eens verdiepen in dat programma wat jij ook hebt. Het lijkt me wel een mooi programma, waar je veel mee kunt. Kun je het als je het gekocht hebt op één device zetten of op meerdere voor dezelfde licentie, zeg maar. Het zou mooi zijn als Justin en Christian dan op hun laptop hebben en twin en ik ook, maar zo zal het wel niet werken.

We gwn sws allemaal 25 euro ofzo geven, zodat Justin het kan kopen. Zal nog wel wat bij moeten, misschien wil papa en mama nog wat geven en anders betalen we nog wel een beetje extra, want van de week verdienen we toch wat met een shoot (das modellenwerk dat we doen). Het programma kost toch iets van 200-250 ofzo?

We willen wel legale software, want anders krijg je straks gezeur of virussen als je een gekraakte versie hebt en daar hebben geen zin in.

Ik kon eerst niet op die naam van “ons” programma komen, maar het is die Windows Movie Maker (WMM), maar ik keek er zopas even naar en het ziet er anders uit dan ik verwachtte, dus nou twijfel ik weer. Het was met verschillende sporen voor geluid en beeld en foto’s die je toe kon voegen en beeldwisselingen enzo, dus anders dan ik net gezien heb in WMM. Misschien was het toch een andere dan. Ik ga thuis in Nederland nog wel eens kijken op mijn eigen laptop, want we hebben hier alleen de laptop van mijn twin.

Trouwens, we doen niet zo veel met montage en hebben er ook nog niet zoveel ervaring mee. Ik ga eerst wel tutorials zoeken op yt ofzo en die kijken. Zo heb ik mezelf ook sketchup (3D tekenen) geleerd en wel meer dingen. Qua montage hebben we alleen een paar jaar geleden een paar stop motion filmpjes gemaakt. Iets van 750-1000 foto’s voor een paar minuten film. Was wel leuk om te doen.

Groetjes 🙂,
M&M’s

Reageer