Sport of school?

  • 8 March 2020
  • 6 reacties
  • 141 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hii,

Ik heb een vraag waar ik advies over wil :).

Ik volleybal op hoog niveau, in totaal sport ik soms wel 25 uur per week.

Ik zit nu op het havo-vwo in de 3e klas.

Mijn cijfers zijn niet de beste, ik zelf denk dat ik gewoon naar havo moet gaan.

Mijn ouders zeggen steeds dat ik meer huiswerk moet doen, maar ik sport zo ontzettend veel dat ik bijna geen huiswerk kan maken.

Mijn coach zegt altijd: volleybal gaat voor school. 

Ik weet niet of het voor mij zo is, ik zit nu in de MB1 maar mijn coach wil mij ook vast hebben bij de dames 1. 

Hierdoor ben ik pas laat thuis en kan ik al geen huiswerk meer maken.

Ik vind het erg lastig om sport en school te combineren, mijn mentor zegt altijd dat je nooit sport moet afzeggen omdat je huiswerk moet maken. (doe ik ook nooit haha)

Mijn ouders willen dus graag dat ik vwo ga doen, ik ben bang dat als ik havo doe ze teleurgesteld gaan zijn en ze geen goedkeuring geven.

Ik ben bang dat ze zeggen dat ik minder moet volleyballen.

Maar volleybal is het enige wat me echt gelukkig maakt dus daarom wil ik het niet opgeven.

Nu je dit lange verhaal hebt gelezen, wat moet ik doen?

 

Groetjessss :))

 


6 reacties

Hoi

 

Ik stel voor dat je het evenwicht school-sport eens met je mentor bespreekt. Samen zouden jullie kunnen nagaan waar je prioriteiten liggen, en of het verstandig zou zijn om een ander niveau te gaan doen. 

 

Waar jij het meeste aandacht aan biedt, is een keuze die jij hoort te maken. Geen coach of mentor zou je horen vertellen dat het een voorgaat op het ander. Jij hebt hier de keuze in. 

 

Gr. Kenshin

Heyy, je zou een planning kunnen maken wanneer je je huiswerk maakt, wanneer je naar school moet en wanneer je naar volleybal moet. Ga je elke dag naar volleybal? Misschien kan je ‘s avonds na het eten nog iets maken, dan heb ik meestal tijd over. 

Je zou het inderdaad met je mentor kunnen overleggen. Mijn opa en oma willen ook graag dat ik vwo doe, maar ik wil liever havo doen. Ik vind dat niks goed of fout is. Mijn juf zei altijd dat je met een hoog niveau meer met je hoofd doet, dus denken, en bij een laag niveau meer met je handen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes! Liefs, Naira193:heart:

Hey,

Het klinkt eigenlijk alsof jij je keuze al hebt gemaakt. Volgens mij wil je gewoon veel sporten.

HAVO is ook een super mooi diploma, net als VWO en net als VMBO. Daarbij, als je later echt iets wil doen waar je VWO voor nodig hebt, dan kun je er altijd nog via andere wegen komen! 

Het lijkt me wel goed om eerst te kijken hoe je in je huidige situatie beter kan gaan presenteren. Je zou met je mentor een planning kunnen maken waarin je overzicht krijgt wanneer je sport, wanneer je naar school gaat, wanneer je huiswerk kan doen en wanneer je rust neemt. Ook kun je informeren op school of er speciale regelingen voor jou, als topsporter, bestaan. Veel scholen laten je bepaalde uren verzuimen, zodat je huiswerk kan doen. 

Als dat niet lukt of je vindt het te stressvol, dan kun je ook altijd de optie om naar HAVO te gaan bespreken met je mentor. Als je het niet zelf tegen je ouders durft te zeggen, kan dit misschien in een mentorgesprekje samen met je mentor. Zoals hierboven al is gezegd: het is JOUW keuze en van niemand anders.

Gr. Pin

Hoii!

Als je geen VWO meer wilt/kunt doen. Dan kun je natuurlijk ook gewoon HAVO doen. Want als je een studie hebt waar je perse VWO voor nodig hebt, dan kun je er nog wel via andere wegen komen! 
 

Ook is het een goed idee om dit echt even met je mentor te bespreken, want ik heb ook kinderen op mijn school die iets soepeler hun huiswerk krijgen en heel soms iets mogen uitstellen door hun sport.

 

succes!

Ik zou je carriere kuezes niet overlaten aan vreemden op het internet.

Hallo anoniemmm538 :)

Je kunt overstappen naar een school die speciaal voor top-sporters is. Daar wordt rekening gehouden met je planning.

-TheMightySlayer <3

Reageer