Recepten


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal!

In dit topic mag iedereen die een lekker recept kent, het delen. Zorg wel dat je alleen recepten deelt en dus geen andere berichten stuurt. Als je iemand’s recept goed vind kan je het een klavertje 🍀 geven.

 

Tips voor als je een recept wil maken met iemand anders en diegene mag niet zien dat je op het forum zit:

  • Kopieer en plak het recept in notities
  • Schrijf het recept over
  • Maak een screenshot en snijd de stukken waaraan je het forum kan herkennen weg

Ik hoop dat dit topic op deze manier mag en niet gesloten wordt.


47 reacties

In dit eerste bericht ga ik een recept geven voor gebakken kip, aardappeltjes en groenten met tzatziki. Dit recept is avondeten voor ongeveer 4 personen.


Benodigdheden:
• 300gr kipfilet
• 600gr aardappeltjes
• 1 courgette 
• 1 aubergine
• 1 komkommer
• 100gr yoghurt
• 10gr peterselie
• 1 teentje knoflook
• Oregano
• Olijfolie
• Peper
• Zout


Het recept:

Verwarm de oven voor op 200graden.

Mix in een ovenschaal de helft van de knoflook (fijn gesneden), 1.5 eetlepel olijfolie, 3 theelepels oregano en een beetje zout. Als het goed door elkaar zit, doe je de kip erbij en zorg je dat je deze goed bedekt met het mengsel. Dit laat je dan even staan zodat het in kan trekken.

Bedek een bakplaat met bakpapier. Snijd de aardappels in stukjes en meng deze op de bakplaat met 1.5 eetlepel olijfolie, peper en zout. Zet de aardappels voor ongeveer 20 minuten in de oven. Na 20 minuten zet je de kip bij de aardappeltjes in de oven en laat je dat nog ongeveer 15 minuten bakken. (Let goed op of het gaar is).

Snijd de courgette en de aubergine in blokjes van ongeveer 1 cm. Verhit 1.5 eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak de courgette en aubergine ongeveer 10 minuten.

Rasp de komkommer en snijd de peterselie fijn. Doe de komkommer met de peterselie, de yoghurt, de 2e helft van de knoflook (fijn gesneden) en een beetje peper en zout in een kom en mix goed. Het mengsel wat je nu gemaakt hebt, heet tzatziki en is een bijgerecht bij de kip, aardappels en groente.

Eetsmakelijk!

BENODIGDHEDEN:

  • Bloem
  • (basterd/bruine) suiker
  • Banaan
  • Ei
  • Kaneel
  • Pan
  • Kom voor het mixen
  • Een staafmixer ofzo
  • En andere basic dingen

RECEPT:

Dit worden lekkere bananen pannenkoekjes! Bedenk hoeveel personen er zijn. Schat in hoeveel ze eten. Hou er rekening mee dat het formaat van de pannenkoeken wordt als american pancakes. Laten we zeggen we doen voor 2 personen. Om te beginnen kijk hoe groot je eiren zijn en je bananen stel je hebt kleine bananen dan doe je misschien 3. Als eerste haal je de schil van de bananen af en doe je de banaan in kleine stukjes in de kom. Doe de bloem erin. Ik zou zeggen voor 2 personen doe een klein bakje vol. Doe een beetje kaneel erover heen. Doe de suiker erbij (niet te veel). Doe ook de ei erbij ik zou er 2 doen. Lekker mixen nu zorg dat alles goed mengt. Er kunnen geen stukjes meer over blijven. Je hebt als het goed is een gele mix met wat luchtbellen. Nu lekker bakken in een pan. Doe het vuur een beetje gematigd aan. Blijf kijken en zie wanneer je moet omdraaien. Tip: Doe er boter bij in de pan dat helpt voor het bakken. Tip: Eet het met kaneel of suiker!

Parfait is een fijne ijssoort, waarbij de naam in het Frans 'perfect' betekent. Het is ontstaan in 1894 in Frankrijk. Het is een ijssoort die niet in een ijsmachine wordt gedraaid. Het wordt in een diepvrieskast of conservator, met een temperatuur tussen de -12 en -18°C, stilstaand bevrorena

Basis recept Parfait

Nagerecht, 4 personen, Hollands.

Ingrediënten

  • 2 dl suikersiroop ( 100gr water+100 gr suiker )

Bereiden

2 dl suikersiroop ( 100gr water+100 gr suiker )

6 eidooiers *

4 dl slagroom

snufje zout

Smaakstof ( vanille of likeur, chocolade gesmolten )

 

Bereidingswijze:

Klop de room op tot yoghurt dikte, en plaats deze afgedekt in de koeling.

Breng de suikersiroop aan de kook, en haal deze van het vuur

Doe de eidooiers in een bekken samen met het snufje zout

Klop de eidooiers los au ban marie ( bekken plaatsen in een pan met warm water 60-70 graden ) en voeg al kloppend het suikersiroop toe

Klop dit net zolang tot het een vaste massa geworden is

Haal het bekken uit de pan en klop de parfait tot deze op kamertemperatuur is.

Voeg in twee delen de geslagen room toe en de smaakstof.

Tip! Parfait met fijngesneden citroengras ( Sereh ) is een frisse combinatie. Of met een beetje limoncello.

Stort de compositie in vormpjes , dek deze af en plaats ze in de vriezer ( +/- 3 a 4 uur ) * dit is ook gepasteuriseerd verkrijgbaar

Gevulde tomaten met ei

Ingrediënten

4 stuks

  • 4 eieren

  • 3 grote tomaten

  • verse peterselie

  • 5 eetlepels room (slagroom of kookroom)

  • Snuf peper en zout

  • 1 handje geraspte kaas

  • boter of margarine

 

Bereiding

Verwarm de oven op 200° graden.

Snijd het bovenste deel (het kapje) van de tomaten. Snijd en schep het vocht en pitjes eruit. Zet de tomaten op de kop en laat even uitlekken.

Bestrooi de binnenzijde van de tomaten met een snuf peper en zout.

Zet de uitgeholde tomaten in een ovenschaal of op een bakplaat en zet de kapjes ernaast. Bak de tomaten alvast 5 minuten in de oven.

Breek de eieren boven een kom en klop ze met een garde door elkaar. Voeg de room, peper en zout toe en roer erdoor.

Verhit een koekenpan en smelt een beetje margarine of boter hierin. Giet het eiermengsel in de pan en roer met een houten spatel van buiten naar binnen tot de eieren beginnen te stollen.

gevulde-tomaten-ei-01.jpggevulde-tomaten-ei-02.jpggevulde-tomaten-ei-03.jpg

Voeg de helft van de kaas toe, snuf peper en zout en wat fijngehakte peterselie en schep erdoor.

De eieren hoeven maar kort gebakken te worden. Na circa 4 minuten moet het mengsel smeuïg zijn.

Haal de tomaten uit de oven en schep het roerei erin. Bestrooi de bovenzijde met wat kaas en zet de tomaten nog 10 minuten in de oven. Zet eventueel de grill een paar minuutjes aan.

Haal de gevulde tomaten met roerei uit de oven en bestrooi met wat extra peterselie.

Tip: Maak dit gerecht gemakkelijk plantaardig door het ei te vervangen voor vegan eivervanger, de room door plantaardige room en de kaas voor vegan geraspte kaas. Easy!

 

Bron: Leuke recepten.nl

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi het is te veel tekst om zo te plakken mag het even via een link ? 

http://scoutingkookboek.nl/recept/broodjes-bakken-met-een-stok/

@J8j8 had je vast wel van me verwacht ;) haha. Maar is echt leuk om te doen en lekker allemaal !

Groetjes en liefs Julian X

 

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @J8j8

Wat een leuk (en lekker) topic is dit! Ik zal een recept voor ijs delen: 

 

sorbet ijs zonder toegevoegde suikers, met 2 ingrediënten: 

Ingrediënten

  • banaan 
  • bevroren fruit naar keuze
  • Blender of staafmixer 

Bereidingswijze

Doe het bevroren fruit en de banaan in een blender of gebruik een staafmixer. pureer/ blend het mengsel totdat je een gladde en smeuïge substantie hebt. Schep het ijs in een kom of beker en klaar is kees. 

tip: Je kan ook chocolade ijs maken, daarvoor heb je bevroren banaan en cacao poeder nodig. De bereiding gaat verder exact hetzelfde als met het bevroren fruit. 

nog een tip: als je wat meer proteïne in het ijs wilt kan je er noten aan toevoegen. 

Eet smakelijk :). 

 

xx Eenmeisje004

Reputatie 7
Badge +14

Heyy allemaal, 

Dit is een recept  van de vrouw van een vriend van mijn vader. Door dit recept lust ik weer bloemkool haha. Er komt nog een recept aan, maar die moet nog gecheckt worden door de moderatie. 

Masala       

                     (Surinaams)

Wat heb je nodig:

Een uitje (hoeft niet)

 Teentje knoflook of  knoflook poeder

Masala ( kerrie)

Bouillon blokjes

Kippen dijtjes (je kan het ook met ander vlees doen)

Rijst

Groenten (maakt niet uit wat)

 

Pak een wok en doe daar een scheutje olie in. Als je uitjes en knoflook hebt doe dat er dan eerst in, anders moet je even wachten. Snij de kippen dijtjes klein met bot en al. Doe die dan in de pan en doe er een beetje knoflook poeder in als je geen knoflook hebt. Twee bouillon blokjes er in en dan een schepje masala erin. Doe er water in en  breng op smaak met een beetje peper en zout.  Roer het door en doe de deksel erop, laat het pruttelen. doe de rijst in een soeppan en zet de waterkoker aan en doe het hete water in de rijst dan gaart het sneller. Doe er water in tot dat je de rijst niet zichtbaar meer is.(ongeveer tot je duim nagel) Kook de rijst met de deksel er op en snij de groenten in stukjes. (Tip: Als je witlof hebt snij dan schuin want dat bittere wil je niet hebben) Kijk of de rijst en de kip al klaar zijn proef een stukje als je twijfelt. Heeft de rijst al het water opgezogen? Dan is die klaar! Is de kip wit van binnen? Dan is die klaar! Dek de tafel en klaar is je Masala!!!      

Eetsmakelijk!

 

xx Eenmeisje004

Reputatie 7
Badge +14

Dit is een recept van een cinnamon roll mugcake. Ik heb heb hem meerdere keren gemaakt en het is echt heel lekker. 

Maak een Snelle Cinnamon Roll Mug Cake Zonder Ei | Mug Cakes (mug-cakes.nl)

(dit is niet het recept dat  gecheckt moet worden door de moderatie, dat recept komt er hopelijk snel aan) 

xx Eenmeisje004

Superleuk dat jullie ook allemaal recepten delen! Het volgende recept wat ik hieronder ga typen is voor meringues en het is eigenlijk heel makkelijk  te maken.

 

Ingrediënten:

  • 3 eiwitten
  • zout
  • 100gr suiker
  • 90gr poedersuiker

 

Het recept:

Verwarm de oven voor op 100graden. 

Pak een kom om in te mixen en spoel deze goed af met water en droog hem daarna goed, zo zorg je ervoor dat er geen vet in zit en zullen je meringues beter lukken.

Doe de eiwitten met een klein beetje zout in de kom en mix dit met een mixer tot het schuimig is. 

Voeg beetje bij beetje de suiker toe terwijl je blijft mixen. Als alle suiker erin zit blijf je mixen tot het mengel stijf is. Je moet de kom op z’n kop kunnen houden zonder dat het eruit valt. Dit kan lang duren (7 minuten bij mij).

Als laatste voeg je nu de poedersuiker toe aan de kom, deze roer je er voorzichtig doorheen met een spatel (niet mixen dus!).

Als alles goed door elkaar zit schep je het beslag op een bakplaat met bakpapier. Voor het eten is het het handigst als je kleine hoopjes maakt met 2 lepels.

Nu moeten de merengues ongeveer 2 uur in de oven. Als het goed is worden ze dan hard een misschien een heel klein beetje licht bruin. Als ze te snel bruin worden kan je de oven het beste wat lager zetten.

Als de merengues klaar zijn laat je ze afkoelen. Ze zijn daarna erg lekker met fruit, bijvoorbeeld frambozen of aardbeien en slagroom.

 

Reputatie 7
Badge +17

@J8j8  eiwitten is dan dat je het geel uit de eieren haalt toch ? En dan dat wit gebruiken...

Ja klopt @Julian12, voor mijn recept mag er ook absoluut geen geel in zitten dus je moet erg voorzichtig zijn.

Gevulde eieren

Ingrediënten

8 stuks

  • 4 eieren

  • 1 eetlepel mayonaise

  • 1 eetlepel yoghurt

  • 1 theelepel mosterd

  • Snufje paprikapoeder

  • Snufje kerriepoeder

  • Verse bieslook

 

Bereiding

1. Kook de eieren in ca. 10 minuten hard.

2. Spoel ze daarna af onder koud water zodat ze schrikken. Pel de eieren en snijd ze doormidden.a

3. Haal het eigeel met een vorkje of mesje eruit en doe dit in een kommetje. Prak dit met een vork zo fijn mogelijk. 

gevulde_eieren_01.jpggevulde_eieren_03.jpggevulde_eieren_04.jpg

4. Voeg de mayonaise, yoghurt, mosterd, paprikapoeder en kerriepoeder toe en meng goed door elkaar. Doe het mengsel in een spuitzak en maak mooie toefjes in de eiwitten. Als je geen spuitzak heb kun je ook een lepeltje eigeel (vulling) in de eiwitten doen. Bestrooi met wat bieslook. 
 

Bron: Leuke recepten.nl

Reputatie 7
Badge +17

Engeltjes te  paard

Het echte scoutinghapje van kaas en spek boven het kampvuur kunnen jullie nu ook thuis maken. Heel makkelijk !: Wat heb je nodig

 + 1 plakje ontbijtspek +1 blokje kaas + Een prikstok. een fondueprikker is hiervoor heel geschikt, maar je kunt ook bijvoorbeeld een vleesvork gebruiken. +Waxinelichtje Tip: zet het waxinelichtje op een schaaltje of bordje, zodat eventueel gedrupte kaas of vet van het spek niet op tafel komt.

Stappenplan

Stap 1 Pak een blokje kaas en wikkel deze in het spek, zodat je het kaasje niet meer ziet.

Stap 2 Prik het spek-kaas pakketje op de prikstok.

Stap 3 Steek voorzichtig het waxinelichtje aan..

Stap 4 Hou je spek-kaaspakketje zo kort mogelijk bij de vlam, maar niet in de vlam. In de vlam verbrand het namelijk. Wanneer de kaas zacht is geworden, is je Engeltje klaar om op te eten.

Op een vuurtje kan het natuurlijk ook, en dan op langere stokjes die je  eerst “schilt”en even boven dat vuur houdt om ze te drogen en dan worden het prima prikstokjes ! Uiteraard alleen vuur als dat kan.

Groetjes liefs Julian X  ( met dank aan scouting)

Honeycomb 

Dit is een recept voor honeycomb. Dat is heel zoet en smaakt, zoals de naam al zegt, naar honing. Ik vind het heel lekker om bijvoorbeeld met ijs te eten.

 

Ingrediënten:

- 100gr suiker

- 4 eetlepels honing 

- 1.5 theelepel baking soda

 

Het recept:

Als eerste doe je bakpapier in een grote bak, bijvoorbeeld een ovenschaal.

Dan smelt je de suiker met de honing in een pannetje. 

Als alles gesmolten is zet je het wat warmer en laat je het borrelen zodat er karamel ontstaat. Het mag best wel een beetje verkleuren maar niet verbranden.

Daarna haal je de pan van het vuur. Je pakt een garde en legt een spatel klaar. Dan gooi je in een keer alle bakings soda in de pan en klop je heel hard met de garde. Het mengsel wordt dan opeens veel meer. Schenk het meteen op het bakpapier, gebruik de spatel om het goed uit de pan te krijgen.

Daarna moet je wachten tot de honeycomb goed hard geworden is en dan kan je hem eten :)

Reputatie 4
Badge +2

Hallo,

Wat een heerlijke recepten komen er voorbij!

Willen jullie er op letten dat als jullie  receptteksten overnemen, ook de bron vermelden in verband met forumregel 11:

11. Bij gebruik van teksten vanuit een andere bron, is een bronvermelding verplicht.

De Kindertelefoon is tegen plagiaat, dus vermeld de bron wanneer je een tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.

Veel bakplezier!

Groetjes,

Karin, De Kindertelefoon

Hoi @Karin_ ,

Ik snap wat u zegt over plagiaat maar ik heb daarbij nog wel een vraag. Van mijn recepten heb ik de meeste geleerd uit bijvoorbeeld kookboeken en het internet maar ik type ze allemaal zelf. Ook heb ik de recepten zelf gemaakt en aangepast naar hoe ze naar mijn mening beter zijn. Is dit dan nogsteeds plagiaat? Want het originele recept is dan alleen nog maar een inspiratie bron voor mij.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @J8j8  ik denk dat het mw @Karin_  ( als ik u goed begrepen heb ) gaat om knippen plakken. Niet zoals jij doet jij typt zelf, of ik als ik de bron tussen haakjes vermeld.  Het is denk een algemene opmerking en disclaimer voor deze site. Begrijpelijk wel  :)  hopelijk zeg ik het goed. 

Ik ben benieuwd naar nog meer lekkers !  Ik heb nog een heel korte.

Tosti vind iedereen lekker, maar doe er aan 1 kant aardbeienjam op of ananas er bij tussen . Heerlijk ! Kop chocomelk erbij met slagroom met mini marshmallows die je er nèt voor het opdrinken doorheen doet. Gezien in Zeewolde in een cafeetje.  Ideale snelle lekkernij 🙂 wel ervoor of erna een goed stuk lopen 😉

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 4
Badge +2

Hoi J8j8 en Julian12,

Bedankt voor jullie reactie. Als je de recepten zelf hebt gemaakt of aangepast is dat inderdaad zeker geen plagiaat.

Precies zoals Julian12 uitlegt: alleen bij knippen en plakken de bron vermelden.

Veel plezier op het forum!

Karin, De Kindertelefoon

 

Reputatie 7
Badge +19

Chocolade moes.

Benodigd heden:

Voor 3 personen.

1 pakje slagroom

1 chocoladereep smaak naar keuze.

 

Bereiding: klop de slagroom stijf let op: NIET helemaal. Smelt de chocola au bai Marie. Meng het in een kom en zet het in de koelkast. En klaar is wilhelmavemela.

Bron: wegens privacy kan ik deze niet vermelden.

Wilhelmavemela.

Het volgende recept is een toetje en het heet eton mess. Het is echt heel lekker en heel makkelijk te maken. Je hebt er wel meringues voor nodig, die iets meer tijd kosten om te maken. Je kan ze kopen of zelf maken. Er staat in een van mijn vorige reacties al een recept voor meringues, als je dit recept gebruikt moet je ongeveer de helft van de meringues gebruiken. Met dit recept maak je best veel eton mess, voor ongeveer 6 personen wel denk ik. Dus als je met 4 of minder ben zou ik het halve recept maken.

 

Ingrediënten:

- meringues 

- 0.5kg fruit (bijvoorbeeld aardbeien, frambozen of bosbessen)

- 350ml slagroom (zo'n bakje die je zelf nog moet kloppen)

- 2 lepels suiker

 

Het recept:

Klop de slagroom met de suiker met een mixer tot het zo dik is als normale slagmroom. Als je geen mixer hebt kan je dit ook met een garde doen maar dan moet je heel hard kloppen en het duurt dan best lang.

Verbrokkel de meringues in een grote kom. Het moeten kleine stukjes worden die in een keer in je mond passen, geen stof.

Daarna menig je de meringues met de slagroom en het grootste deel van het fruit in de grote kom. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn zodat je niet alles plat maakt dus je kan het beste een grote lepel of spatel gebruiken.

Dan verdeel je de eton mess over de schaaltjes en leg je het overgebleven fruit mooi bovenop. 

Eetsmakelijk

Reputatie 7
Badge +14

Gooooood morning allemaaal,

vandaag wil ik jullie verrassen met een heel simpel gerecht.

Ik kan het maken, dus dat zegt al genoeg, denk ik 😂

ik liep er al een tijdje mee rond, maar het was er nog niet van gekomen om het te posten.

 

Wat een heerlijke recepten komen er voorbij!

Thnx @Karin_ , maar das misschien een beetje voorbarig, ik moet nog beginnen hè.

Ik hoop wel dat het je zal smaken

 

Ik heb het geleerd van mijn buurjongen toen ik 10 was en hij 14.

….. Als je de recepten zelf hebt gemaakt of aangepast is dat inderdaad zeker geen plagiaat.

Ok, cool, thnx again Karin, dan kan ik er met een gerust hart aan beginnen ……ik heb een beetje zenuwen, maar het komt wel goed. Je kunt het bijna niet fout doen, dus... (peptalk voor mezelf)

 

Nu ben ik zelf bijna 14 en ga ik het aan jullie uitleggen:

 

Wat heb je nodig:

  • minimaal 1 werkende arm incl. hand
  • iets om mee te kloppen, een garde of een vork, 2 vorken of vork met lepel, alles kan, mixer is overdreven, dan ben je echt lui
  • een kom/schaal om de ingrediënten in te mixen

de ingrediënten voor de mix/mengsel zijn:

  • melk
  • ei(eren)
  • snufje zout
  • kaneel kun je toevoegen aan het mengsel, ik vind dat lekker, maar jij misschien niet, dus kijk maar wat je doet

Pak een flink glas melk, doe het in een kom (alleen de melk) en tik een eitje kapot en voeg het (zonder schaal) toe aan de melk, snufje (=heel klein beetje) zout erbij en kaneel moet je zelf weten. Dit alles even goed doorroeren met een garde, vork, lepel you know. Niet gek opkijken als de kaneel bovenop blijft drijven, dat is nu eenmaal zo en het kan geen kwaad.

Wat heb je verder nodig:

  • oud brood, boterhammen (ik heb het liefste wit brood, maar bruin kan ook als je dat lekkerder lijkt/vindt
  • liefst een ondiepe schaal om de mix in te doen, maar het kan ook gelijk in de kom waarin je gemixt hebt, zolang er maar een hele boterham in past
  • een fornuis, maakt niet uit wat voor één, zolang je er maar een koekenpan op kunt zetten en deze warm kunt maken
  • boter voor in de pan
  • een bord om het eindresultaat op te leggen
  • bestek, tenzij je met je handen wilt eten
  • witte basterd suiker, vind ik het lekkerste, maar probeer vooral uit wat jou lekker lijkt en geef mij niet de schuld als het niet lekker is

Bovenstaand recept is iig genoeg om een paar wentelteefjes te kunnen maken, oh haha ik had nog helemaal niet gezegd dat we wentelteefjes gingen maken.

Beter met weinig beginnen en dan proeven en als je het lekker vindt heb je zo weer meer gemaakt.

Zet de mix/mengsel klaar en leg er 1 of 2 boterhammen in, afhankelijk van de grootte van de kom/schaal en van hoeveel trek je hebt. Laat het mengsel in de boterham(men) trekken. Zelf vind ik een lekkere soppige boterham (met veel melk) het lekkerst, maar je kunt de boterham er ook (iets) eerder uit halen. Kwestie van proberen en ervaring. Om de boterham uit het mengsel te halen heb je zo’n soort frietschep of iets anders nodig, want een soppige boterham valt makkelijk uit elkaar…. met alle gevolgen…een rommeltje op het aanrecht enz

Ondertussen hoop ik dat je de koekenpan op je warmte bron hebt gezet, klein beetje boter erin en leg dan de boterham(men) in de koekenpan. Bakken als een pannenkoek. Aan beide kanten een beetje bruin bakken en dan uit de pan op je bord. Beetje witte basterd suiker (of jouw keuze) erover strooien en smullen maar. Nou ja, dat hoop ik dan 😉

 

Succes ermee.

 

Ik ben benieuwd naar het volgende recept.

Ondertussen hebben we al zoveel verschillende recepten dat we al een gezellig(e) lunch/brunch/diner/borrelhap kunnen bereiden, maar meer lekkere dingen zijn altijd welkom

 

Gr. MickeyMouse

 

  •  
Reputatie 7
Badge +17

Hoi wat lekker allemaal !!  Ik doe even makkelijk want ik moet zo weg dus even een link maar niet minder lekker ;)

http://scoutingkookboek.nl/uncategorized/chocoladepudding/

sorry dat het even zo gaat maar het is wel lekker na alle mooie recepten hierboven :)

Groetjes liefs Julian X

PS ik ga op vakantie dus weet niet hoe vaak ik er kan zijn.  XxXxX

Reputatie 5
Badge +1

Hoi! Hier een recept, hij is héél lekker, ik hem zelf ook meerdere malen gemaakt en is favoriet bij mijn vader en mijn broertje!

Succes met maken:) 

Vandaag krijgen jullie van mij een lekker kort receptje. Dit is namelijk een recept voor tosti’s! Jaja voordat je begint te lachen, ik doe mijn tosti’s niet gewoon in een tosti-apparaat of brood rooster, dit is namelijk veeeeel lekkerder. Probeer het maar eens.

 

Ingrediënten:

  • 2 boterhammen
  • boter
  • kaas
  • ham/kipfilet
  • tomaat
  • mosterd

Als je niet alles hierboven lust kan je ook iets weglaten. Alleen brood en boter zijn verplicht. 
 

Het recept:

Snijdt de tomaat in plakjes.

Smeer de boterhammen met boter en/of mosterd (hier is boter nog niet verplicht, en mosterd ook niet)

Leg de kaas, ham/kipfilet en tomaat op één van de boterhammen en leg de andere boterham erbovenop. Besmeer de bovenste boterham met boter zodat de boter (ook) bovenop zit.

Maak een koekenpan heet en leg de tosti erin met de kant waar de boter op zit naar beneden.

Smeer voorzichtig boter op de kant die nu naar boven ligt in de pan.

Als de onderkant van je tosti een beetje bruin wordt, draai je hem om en laat je de andere kant ook bruin worden.

 

Ik hoop dat jullie het lekker vinden!

P.S. Als je het handiger vind om de boter gewoon in de pan te doen in plaats van op je broodje kan dat natuurlijk ook maar ik vind dat je dan snel teveel boter krijgt.

Reputatie 7
Badge +14

hoi allemaal,

 

weer een makkelijk recept, slechts 2 ingrediënten (event. 3) èn weinig afwas, wat wil je nog meer

 

Dit keer gaan we havermout maken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wentelteefjes (ik zag dat recept hierboven al ergens staan 😂) wat vooral 'snelle koolhydraten’ bevat, zitten er in havermout vooral 'langzame/trage koolhydraten’.

Van havermout heb je eerder een vol gevoel en kun je uren vooruit. De 'suikers’ worden langzaam afgegeven en het hongergevoel is veel minder dan na snelle koolhydraten, zoals snoep en koekjes.

Ideaal dus als je iets makkelijks wilt eten en een lange reis naar je vakantieadres voor de boeg hebt 😉 en het is een leuke afwisseling met chocoladepudding of yoghurt ofzo.

Het is ook wel eens leuk om op internet op te zoeken hoe dat nou zit met snelle en langzame/trage koolhydraten. Dit geef ik jullie mee als tip. Gezond eten is belangrijk, maar af en toe een hamburger of een tosti sla ik zeker niet af 😄😋 Het gaat om de balans.

Snel verder met het recept.

Hoewel het maken heel simpel is, is het bepalen van hoeveel je nodig hebt de eerste keer even een beetje ‘uitzoekwerk’. Voor mij dan. Jullie kunnen mijn trucje (zie hieronder) natuurlijk gewoon gebruiken.  

In principe kun je natuurlijk een maatbeker pakken, alleen heb ik een soort trucje bedacht voor mezelf, om voor alle volgende keren dat ik dit maak sneller aan de slag te kunnen.

Eerst maar even de ingrediënten:

  • Havermout vlokken, neem de fijne vlokken en niet de grove
  • Melk
  • (Bruine basterdsuiker om erover te strooien, als je dat lekker vindt)

Hoeveelheden bepalen:

De verhouding in volume is 1 volumedeel havermout en 2,5 volumedelen melk. Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. In die verhouding is de pap niet te dun en ook niet te dik (voor mij). Je kunt het aanpassen naar hoe jij het liefste je eigen pap wilt hebben. Dunner: dan iets meer melk, dikker: dan iets minder melk

Om de hoeveelheden melk en havermout te bepalen ben ik begonnen met een diep bord uit te zoeken. Toen ik dat bord had, heb ik het gevuld met water zover als ik ongeveer dacht dat ik wel op zou kunnen. Daarna het bord leeg gekiept in een maatbeker. Dat is dus de hoeveelheid havermoutpap die in mijn bord past en weet ik zeker dat ik niet teveel maak….slim hè. Dan even een beetje wiskunde en toen kwam ik op 120 ml havermout vlokken en 300 ml melk.

Toen heb ik ff in de keukenkast gezocht naar iets waar die hoeveelheden precies in passen. Die 120 ml is een kinderlimonadeglas gevuld tot 1 cm onder de rand en voor de 300 ml heb ik een grote bierpul gevonden, ook gevuld tot 1 cm onder de rand. Als ik nu een bordje havermoutpap ga maken pak ik de volgende dingen bij elkaar:

  • Dat kinderlimonadeglas
  • Die bierpul
  • Dat diepe bord
  • Verder een lepel om te eten
  • Een steelpan
  • Een houten lepel om te roeren

Mis en place (klaarzetten):

  • Vul het limonadeglas met havermout vlokken. Ik neem altijd de fijne havermout, das beter dan de grove havermout, want van de week kwam ik erachter dat die grove niet lekker mengt met de melk. Ik had toen een bord warme melk met hier en daar van die grove vlokken erin. De ene keer had ik dus een lepel melk en de andere keer een lepel vlokken. Dat is niet echt lekker.
  • Vul de bierpul met melk

Bereiding:

  • Giet de melk in een steelpan
  • Zet de steelpan met melk op een redelijk hoog vuur. Blijf roeren met een houten lepel om te voorkomen dat de melk aanbrandt. Let op, als de melk tegen/op het kookpunt komt, dan gelijk het vuur laag zetten. Dus, hand bij de knop of til de steelpan van het vuur, want anders kookt de melk over de pan en dat wil je niet
  • Vuur laag en de steelpan erop, het mag een klein beetje borrelen, maar niet te veel. Voeg de havermoutvlokken in één keer toe en roer met de houten lepel het mengsel gedurende 2-3 minuutjes. Roeren om te mengen en aanbranden te voorkomen. Dan kan het vuur er af en kun je de pap in het diepe bord gieten
  • Als je het lekker vindt, kun je nog bruine basterdsuiker over de pap uitstrooien. Misschien wel wat minder gezond, maar wel lekker. Doe waar je zin in hebt. Misschien vind jij het wel lekkerder zonder (bruine) suiker of je doet er iets anders over. Gewoon uitproberen.

Eet smakelijk 😄

PS Het opschrijven en lezen kost meer tijd dan het maken en opeten, dus laat dat je niet tegenhouden. Uiteindelijk is het echt heel simpel, lekker en voedzaam.

Fijne Koningsdag/vakantie en geniet van elke dag en ik kijk uit naar alles wat jullie hier posten

 

Gr. MickeyMouse

 

Reageer