paardrijden: ik durf niet meer galoperen! help?

  • 17 December 2014
  • 10 reacties
  • 1052 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
ik rijd al bijna 9 jaar paard! ik heb 3 lievelings paarden maar 1tje is overleden aan een ongeluk :( en 1tje is verkocht omdat hij op pensioen is ( 26 jaar ) en 1tje is verkocht 2dagen na mijn verjaardag ( opde opendeurdag stond het paardje te koop) .... voor de opendeurdag van de manege heb ik op een paardje gereden ze was super braaf ik reed er 2 weken lang op ze bokte niet meer zoals vroeger. ( een jaar geleden heeft ze me er afgegooid en had iets gebroken) maar toen we terug in de kleine piste reden bokte ze me er 5 keer na elkaar er af ! en ik  vertouw geen enkel paard meer om te galoperen... als het paard bokt slaag ik in paniek 😞 weten jullie wat ik kan doen om terug vertrouwen te krijgen in het galoperen? ik ga 26 en 30 december prive lessen rijden voor vertrouwen te krijgen maar denk niet dat het gaat helpen .....

10 reacties

Reputatie 2
Badge

Ooo hahahaha ik dacht al!!

Reputatie 5
Badge +2

@Liefkonijntjehahahahahha 
 

Gebruikers die als naam Anonymous hebben staan zijn accounts die verwijdert zijn en niet meer bestaan, deze gebruikersnamen worden door het systeem dan automatisch omgezet naar Anonymous.
Het is dus niet dat dit allemaal dezelfde persoon is. Die zich steeds anders voordoet en op zijn eigen reageert.

Liefs,

Fem, De Kindertelefoon

Reputatie 2
Badge

Warom doe jij echt super veel topics en zeg je de ene keer dat je een jongen bent en de andere keer een meisje echt eng en warom antwoord je op je eigen vraag?

Reputatie 1
Badge +1

Het blijft risco maar doe het van de grond opbouwen begin eerste eens met galopperen met iemand naast loopt dan doe rustig aan opbouwen je kan ook weet niet of je al hebt maar bodyprotector kopen dan ben je nog veiliger 

Badge

Hoi,

wat vervelend dat je niet meer durft te rijden. Ik heb paar dagen terug een heftig ongeluk met mijn paard. Ook tijdens galop. Mijn tip: Vraag aan je instructeur of misschien op een beginners paard of pony mag. Die bokken niet zomaar. En misschien kun je anders gewoon weer bij het begin beginnen alleen stappen en draven en pas als je weer helemaal vertrouwen hebt, dan weer gaan galopperen.

Hopelijk gaan deze paar tips helpen.

groetje Esra

Hey! Paarden zijn super gevoelig dus als jij op hun zit en je bent bang, dan gaan ze bokken en raar doen. Dus ga lekker ontspannen op het paard zitten en doe het gewoon😆!

groetjes
Heey ik ben vrijdag privé gaan rijden en krijg terug meer vertrouwen in een paard en in me zelf morgen ga ik nog een keer privé rijden en we gaan terug oefenen met galopperen Enzo bedankt voor je in fornatie
Heey,
ik rijd ook paard. En ik ben een keer afgevallen omdat de pony waar ik opzat ergens van schrok en keihard weggallopeerde. Ik had nog maar 1 keer eerder op hem gegallopeerd. Ik heb het toen 2 1/2 rondje volgehouden met 1 stijgbeugel... En toen viel ik ervan af. Maar ik ben meteen wel weer in het zadel gaan zitten. Ik durfde daarna eigenlijk niet meer op hem te rijden. Maar na een paar weken moest ik er weer op. En hij ging er weer vandoor. En alweer was ik eraf gevallen.
Maar iedere keer ga ik wel weer meteen in het zadel zitten, dan ziet de pony/paard ook dat jij gewonnen hebt. En dat hij je er niet zomaar af kan gooien.

Je moet er niet bang voor zijn. Paarden blijven gewoon dieren. Ze kunnen snel ergens van schrikken, want paarden zien alles heel erg groot. Maar het kan ook zijn dat het paard er gewoon geen zin in had. Die paarden heb je ook. Paarden blijven gewoon dieren en wij weten niet altijd wat er met ze is of waarom ze iets doen.
En als een paard/pony opeens wild weggallopeerd moet je NIET in paniek raken! Een paard voelt dat je in paniek raakt en daarvaan raakt het paard weer nog meer in paniek! Dus zorg gewoon dat je rustig blijft en hem een beetje kalmeert door zacht tegen hem te praten of misschien wel gewoon even een rondje galloperen als dat lukt en dan proberen hem rustig te krijgen.
Als je rijdt: niet bang zijn om te vallen.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/originals/8f/ac/6e/8fac6ec0e0a1ea95c56243e76c182eaf.jpghttp://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/a5/3d/8c/a53d8ce76fb70a7dc8771246e73218b7.jpghttp://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/5c/fe/8c/5cfe8ca5cb4d50ae2dacdaf89f5b63ef.jpg

Greetz xxx
ik hoop dat het je gaat lukken
-onnodige quote verwijderd-

dank je voor je snelle reactie! :D

ik rijd in een manege en heb ook een verzorg paard maar daar durf ik ook niet meer op rijden :/ 
en het probleem is dat ik niet op gemakelijke paarden mag rijdne van mijn ouders omdat ik al 9 jaar rijd .... en heb al is met mijn lesgeefster gepraat maar mijn ouders vinden dat het onzin is dat ik daarom niet meer durf galoperen 
heey,

wat zonde !
Rijd je alleen op de manege of je ook een eigen paard/verzorgpony ?

Als je een eigen paard/verzorgpony hebt kun je les nemen met die pony, en kijken of mensen je kunnen helpen om meer vertrouwen in je paard te krijgen. Je kunt het dan rustig opbouwen en elke dag steeds een stapje verder gaan. Je kunt dan bijvoorbeeld elke keer als je gereden hebt iets verzinnen wat je de keer daarna gaat doen, en dit moet je dan ook echt proberen te doen. Zorg wel dat het kleine stapjes zijn, want kleine stapjes zijn makkelijker te bereiken, en elke keer als je weer je doel bereikt heb, krijg je motivatie om door te gaan ! 

Als je alleen op de manege rijd; tja, dan word het natuurlijk moeilijk om elke keer heel rustig aan te doen, omdat mensen wel dingen van je verwachten. Maar heb je al met de eigenaar/degene die jou lesgeeft besproken wat er aan de hand is? Want dan kunnen ze rekening met jou houden, door middel van bv jou op een hele brave pony te zetten, of jou gewoon heel rusig laten rijden zonder dat je te veel moet doen. Je kunt bv vragen of jullie een les zonder beugels mogen rijden zodat je zit beter word, en dan gallopeer je gewoon niet, maar als je zit beter is blijf je ook beter zitten, en misschien is het ook wel een boost voor je zelfvertrouwen als het je lukt om zonder beugels te rijden.

En over dat vallen; het is natuurlijk supersneu voor je, maar je kunt ook denken; joh, ik ben al eerder gevallen, en toen ben ik er ook weer opgestapt. Ik ga iedereen laten zien dat ik het kan, en echt goed wil worden! Want geloof me, zonder vallen zul je nooit een goede ruiter worden! Wat ik een hele mooie quote vind is; 'fall seven times, stand up eight' wat in deze situatie heel toepasselijk is. Ik ben ook al vaak gevallen, en ook al kan het ervoor zorgen dat je er bang voor word, je zal toch een keer weer gewoon op moeten stappen. En ja, natuurlijk is er zeker een kans dat je nog een keer valt, maar hé, als je voor alle risico's in je leven aan de kant gaat kun je gewoon de hele dag op de bank blijven liggen. Je moet gewoon proberen hoe ver je kan gaan, en wie weet spring jij dadelijk in galop aan (je moet gewoon echt je verstand op nul zetten! En ja, ik weet dat dat makkelijk gezegd dan gedaan is), en denk je, wow ik zit gewoon in galop, alles gaat goed, en ik kan dit! Je hebt al zo vaak gegallopeerd zonder er af te vallen, en het zou zonde zijn als allemaal die keren voor niets zijn geweest omdat je nu na het vallen niet meer durft.. Want kom op, paardrijden is nu eenmaal gewoon een super sport ;p. 

En over de privelessen die je gaat nemen; niet van tevoren denken van 'ohh het gaat toch niets worden..' want misschien gaat alles wel supergoed, en leer je ook nog eens heel veel! Denk aan alle dingen die je met paardrijden al bereikt hebt, ik weet zeker dat dat er meer zijn dan je zelf zou denken!

ik hoop dat je snel weer wat meer vertrouwen krijgt, en wat aan mijn reactie hebt! 

succes,
x

Reageer