Vraag

mijn vriendin heeft overgewicht

  • 1 August 2020
  • 4 reacties
  • 92 Bekeken

Badge

Hallo ik ben een meisje van 14 en ik heb een probleem,

Ik heb een beste vriendin en ze woont zo een 45 min van mij vandaan en we zien elkaar dus niet heel vaak.  Eerst woonde ze wel dichtbij maar haar moeder is overleden en daardoor zijn ze verhuisd. Hoe dan ook ik merk laatste tijd dat ze erg aankomt mijn moeder vertelde dit aan me en toen dacht ik erover na en het is waar. Ze heeft overgewicht want we lieten haar ook op de weegschaal staan en ze was 75 kg en ze is bijna 14. Ik wil haar zo graag helpen want ik hou van haar, maar haar alleen helpen als ze bij mij is gaat niet helpen. Bij haar thuis zou het dan ook anders moeten en haar vader zou het dan ook moeten weten. Alsjeblieft kan iemand advies geven want ik weet niet wat ik moet doen en ik wil haar echt graag helpen :(( !!


4 reacties

Je kan misschien samen op dezelfde sport gaan of vragen wat voor sport haar andere  vriend(inn)en doen en vragen waarom ze niet mee doet.

Als je sport verbrand je veel vet en zout dat erg slecht voor je is.

Wat goed dat je haar wilt helpen. Maar besef ook dat ze misschien even helemaal niet bezig zijn met gezond leven als hun moeder/vrouw is overleden. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat een (niet zo'n kookvaardige) vader dan voor makkelijke (,ongezonde) maaltijden kiest en dat je vriendin op het moment niet echt zin heeft om te sporten. Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, ik weet natuurlijk ook niet hoe lang dat al geleden is.

Het is jammer dat jullie zo ver uit elkaar wonen, samen sporten is namelijk veel leuker en zorgt voor extra motivatie. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk dat jullie ergens tussen jullie woonplaatsen in, bijvoorbeeld naar de sportschool/-club gaan. Dan fietsen jullie bijv beide 20 min en kunnen jullie toch met elkaar sporten.

Als dat niet mogelijk is kun je haar inderdaad aanmoedigen om in haar eigen woonomgeving te gaan sporten. Maar pas op dat je niet pushend of belerend overkomt. Het lijkt me nou niet echt fijn als je beste vriendin tegen je zegt "Zeg, je bent best wel dik, ga eens op zoek naar een sportclub/-school". Je snapt me wel, let er dus een beetje op hoe je zoiets zegt.

Wat misschien ook nog werkt om haar aan het sporten te helpen is een competitie-element toevoegen. Voorbeeld; Wie heeft de meeste kilometers hardgelopen deze week/maand (in de meeste hardloop-apps kun je zulke dingen heel simpel doen met toegevoegde vrienden)

 

Jij kent je vriendin het beste dus jij zal zelf moeten inschatten hoe je dit aan kan pakken, maar ik hoop dat je wat hebt aan de ideeën.

 

Groetjess

Maar gaat het verder goed met haar? Als ze er zelf geen last van heeft is het niet heel erg vind ik. Ik vind het innerlijk veel belangrijker dan het uiterlijk. Maar ik begrijp dat je je zorgen maakt. Mischien kun je voorzichtig een gesprek beginnen met haar vader of moeder? En dan kun je miss zeggen dat je je zorgen maakt. Of je gaat samen een leuke sport voor haar uitzoeken. 

K hoop dat het je lukt. Veel succes ermee

Een paar dingen om te onthouden/die je bent vergeten:

75 kilo kan een heel gezond gewicht zijn. Afhankelijk van hoe lang ze bijvoorbeeld is. 

Gewicht aankomen gebeurt sws al in de puberteit, en de coronacrisis versterkt dat alleen maar. Het kan dus natuurlijk zijn, niet dat er echt iets mis is. 

Zelfs als er iets mis is waardoor ze veel, te veel, aankomt, het is haar lichaam en haar leven. Als zij er geen enkel probleem mee hebt, zou jij er ook geen probleem mee moeten hebben. 

Verder is het, denk ik, goed bedoelt dat je haar wilt helpen. Haar aanmoedigen om te sporten kan nooit kwaad, dus probeer dat is

Reageer