Vraag

Leiding geven

  • 5 February 2022
  • 75 reacties
  • 547 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi lieve mensen

ik ben bij mijn club nu sinds een tijdje de subgroepleider van een groepje van 8 kids. Dat word je als je de oudste bent en als je wat testjes en opdrachten hebt gedaan en het is heel leuk. En iedereen kan dat worden als je 13/ 14 bent. Maar mijn vraag is : ik zit nu dus in dat groepje en mn vriendje ook, die is 2e achter mij. Vind ie prima hoor das geen probleem 🙂. maar hoe geef ik goed leiding zeg maar stel, stel dat hij een keer melig is of vervelend of eigenwijs en ik wil toch dat iets zo en zo gebeurt. en dat dat dan de groep verstoort wat hij doet.  Als we bijv op hike zijn ( lange wandelroute) en er is geen volwassen leiding bij.  Ik heb al es gehad dat ik 1 van de jongens gewoon moest inhouden zovan: nu even meedoen en we doen het echt even op deze manier !  Maar die was  echt vervelend en dan heb ik  daar geen moeite mee. maar als het mn vriendje  is,  dan moet ik dus ook zo doen….

Hij  zegt zelf  “pak me maar gewoon aan hoor “ hij weet dat wel dat ik dat moet maar toch lijkt het me moeiijk. Hebben jullie tips voor goeie woorden of iets te doen om iemand te “corrigeren”mooi woord of als het moet ook een beetje op de kop te geven ?  Ik heb al wel bedacht als iemand echt heel vervelend doet dan mag ie knopen gaan sorteren :blush:  hele bak met witte en zwarte knopen op kleur sorteren en daarna veeg ik ze zo weer in de doos :smiling_imp:  ( of is dat te gemeen?)want ik vind het niet zo fijn om meteen de leiding er bij te halen, wil het graag zelf doen zolang dat kan.  Doe ik alleen maar als iemand echt dwars is.  maar wat denken jullie ? Kan ik dat gewoon ook bij hem doen? Het lijkt mij heel raar om soort van  mn vriendje te straffen min of meer. Maarja soms kan het moeten en daarom wil ik graag tips ! :kissing_heart:

bedankt vast ! en

Lieve groetjes Ellen -xxx-


75 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey Ellen

zit je heel toevallig op scouting? Als jullie alles volgens de regeltjes doen dan ben je ook de enige van je patrouille die eigenlijk met de leiding mag overleggen op bijvoorbeeld kamp of de regionale scoutingwedstrijden dus over contact met hun moet je je geen zorgen maken. 
Die straf met knopen is goed bedacht, maar ga je die dan meteen geven of is je eerste straf afwassen en daarna als ze nog steeds vervelend zijn sorteren? 
Als het goed is ben jij dan PL en je vriendje APL, die functie heb je niet voor niks gekregen dus als hij te vervelend is zal het niet het lastig zijn om hem er op te wijzen dat hij serieus moet doen. 
Wil je hierna eigenlijk ook nog leiding worden?

Ik moest trouwens van binnen heel erg lachen om je bericht omdat een van mn favoriete leiding ook Ellen heet en ik weer moest denken aan alle mooie ervaringen met haar dus bedankt voor dit kleine gelukje
Groetjes De Dichtende Puber 

Reputatie 7
Badge +17

Hey Ellen. Als jij die taak hebt verdiend is dat vast omdat jij dat goed kunt. En als ik dan hij was zou ik denken nu moet ik niet verder gaan anders word ze echt boos, zoiets . En hij zegt al pak me maar gewoon aan. Das wel tof van hem. Zou ik dan ook gewoon doen. Maar ik denk als hij je lief is zal ie nooit te ver tegen je gaan. En de knopenstraf haha heel vet bedacht. Niet te gemeen vind ik.  Als je dan eerst hebt gewaarschuwt of een kleine straf zoals De Dichtende Puber zegt dan is dit helemaal goed toch, best vervelend om t doen en nutteloos omdat je ze weer door mekaar gooit haha sterk hoor 👍😎 ik denk dat je een hele goeie leider bent van je bak/patrouille. Ik heb zelf 3 meisjes boven me in mijn bak 13 en 14 en mijn bl is 15 en daar luister ik ook wel naar hoor. Dus niks geks aan !

Go 4 it !

Grtz en liefs Julian XXX

Dankjullie ! Ik hoop dat er stiekem nog meer mensjes een tip komen geven haha :)maar jullie helpen me al flink hoor !

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Hey Ellen

zit je heel toevallig op scouting? Als jullie alles volgens de regeltjes doen dan ben je ook de enige van je patrouille die eigenlijk met de leiding mag overleggen op bijvoorbeeld kamp of de regionale scoutingwedstrijden dus over contact met hun moet je je geen zorgen maken. 
Die straf met knopen is goed bedacht, maar ga je die dan meteen geven of is je eerste straf afwassen en daarna als ze nog steeds vervelend zijn sorteren? 
Als het goed is ben jij dan PL en je vriendje APL, die functie heb je niet voor niks gekregen dus als hij te vervelend is zal het niet het lastig zijn om hem er op te wijzen dat hij serieus moet doen. 
Wil je hierna eigenlijk ook nog leiding worden?

Ik moest trouwens van binnen heel erg lachen om je bericht omdat een van mn favoriete leiding ook Ellen heet en ik weer moest denken aan alle mooie ervaringen met haar dus bedankt voor dit kleine gelukje
Groetjes De Dichtende Puber 

Yes i do and i am PL ! haha wat cooldat je dat wist ! ja ik wil zeker later leiding worden ! En idd, ik heb die taken ook die je noemt, ben ook het contact enzo. En ik mag ook de patr.  opdrachten geven en ook op de plek zetten bijv.  Je tip is zeker goed, de knopen straf doe ik pas na iets anders ik heb die ene jongen bijv gezegd als ie niet mee wil doen mag hij 10 meter achter ons gaan lopen. dat hielp al heel goed.   En ik ga mijn vriendje ook zeker weten niet voortrekken en hij krijgt ook gewoon straf als het moet :sunglasses:  😉 . Het enige is ik zie dat liever niet voor mij haha 😉 hoop dat het niet hoeft.. Wat grappig dat je zo'n leuke  herinnering hebt met de naam ! Nouja wat zeg ik dan?  Graag gedaan haha :)

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Ellen. Hoe gaat dit nu voor je? Ben wel benieuwd of je al een keer hebt moeten optreden bijv.  En hoe vind je vriend het na een tijd dat jij zijn leider bent ? Tis trouwens wel jammer dat niet zoveel mensen reageren want dit is best boeiend. Ik wil ook bootleider worden en ik heb nog steeds 2 meisjes als baas en dat gaat heel goed. Maar dat had ik al gezegd in de andere reactie 😊 hou je ons op de hoogte ? 

Grtz liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +7

hoi ik vind dat je vriend niet te ver zou gaan omdat het je vriend is😉 maar als hij vervelend is en niet meedoet dan moet je de knopen straf doen😊 maak hem gwn duidelijk dat hij moet luisteren. Maar je kan hem eerst een lichte waarschuwing geven en een kleine straf voordat je de knopen straf gaat geven☺️. Ik weet dat jij een hele goede leider bent en dat alles goed gaat komen❤️ Ellen je bent een hele goede leider of leidster😘 hartstikke cute😉

 

X MCES ❤️❤️

Hoi Hoi @Julian12  en @MCES  nou, ik heb het er ook met Nico over gehad en hij zei we gaan het gewoon een keer doen, hij bedoelt dan gaat hij een keer met opzet vervelend doen en dan geef ik een straf. Zodat iedereen meteen ziet dat ik hem niet voortrek want dat denken sommigen natuurlijk. Dus dat gaan we volgende keer deon. aahw ik vind het nu al zielig voor 'm :disappointed_relieved: maarja dan weet iedereen wel dat ik neutraal ben ;)  ik vind het wel superlief dat ie dat over heeft voor mij het is zn eigen idee. dus Nico mag volgende week even etteren en dan moet ie een boel touwen oprollen en flosjes er af knippen :smiling_imp:  ( hij weet nog niet dat dat zn straf word) echt een rot klusje ,arme knul haha  ;)

Lieve groetjes Ellen -xxx-

hoi ik vind dat je vriend niet te ver zou gaan omdat het je vriend is😉 maar als hij vervelend is en niet meedoet dan moet je de knopen straf doen😊 maak hem gwn duidelijk dat hij moet luisteren. Maar je kan hem eerst een lichte waarschuwing geven en een kleine straf voordat je de knopen straf gaat geven☺️. Ik weet dat jij een hele goede leider bent en dat alles goed gaat komen❤️ Ellen je bent een hele goede leider of leidster😘 hartstikke cute😉

 

X MCES ❤️❤️

Thank you sir :blush:  X Ellen

Reputatie 7
Badge +17

@Ellen   je kan hem ook bladeren laten vegen  ook zo nutteloos want die vliegen zo weer alle kanten op, of kuil graven en weer dicht laten gooien  😉 

Grtz liefs Julian

Reputatie 7
Badge +7

Wat een topper!! 

@Julian12@MCES  ik zal er eens over nadenken ;)  het moet niet meteen de zwaarste zijn  daarom doe ik de knopen nog niet. Thanks jullie !

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Trouwens ik hoor naast Julian en MCES  zeker ook  nog heel graag wat anderen vinden !!  Feel free :):)

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Reputatie 7
Badge +7

@Julian12@MCES  ik zal er eens over nadenken ;)  het moet niet meteen de zwaarste zijn  daarom doe ik de knopen nog niet. Thanks jullie !

Lieve groetjes Ellen -xxx-

 

Natuurlijk☺️

Reputatie 7
Badge +17

Hij houd echt van je dat ie vrijwillig straf neemt 😍echt lief. Zou ik ook doen trouwens maar toch…

Grtz liefs Julian X 

Reputatie 7
Badge +7

 

Ja hij gaat speciaal voor jou expres straf nemen

Zo schattig echt waar❤️, het is gwn te cute voor woorden. Jullie zijn echt cute. 😉

Cutie❤️

 

MCES 😉

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Ellen vraag van mij, ik wil zeker weten ook subgr leider worden en heb jij nog een training gehad van buiten je groep ?  Mijn Bootleidster (de assistente van 14 nu ook) van 15 die heeft bij een andere groep meegevaren en ze heeft ook een soort cursus gedaan. Is dat bij jou ook zo ? En was dat moeilijk?
En qua straf mijn BL heeft een vast lijstje van licht naar zwaar en dat is een waarschuwing, hardop antwoorden op 2 vragen van haar ( wie is de bootleidster en wat betekent dat? vraagt ze dan) ,  iets vies schoonmaken, buiten de subgroep gezet worden, en als laatste naar de leiding melden,  Ik ben alleen nog maar een x gewaarschuwd gelukkig haha. Kan wel goed met hun over weg. Maar jij doet het ongeveer net zo zo te lezen :relaxed:  je bent zeker weten een goeie leidster !

Grtz en liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +7

Dat is ze zeker❤️, ze is volgens mij heel geliefd bij iedereen. Ze is een heel geliefd leidster❤️

Cutie😚

 

MCES 

Hoi antwoord op Julian: ja ik heb ook 2 keer meegelopen bij een subgroep/patrouille van een groep naast ons, best spannend. En daarnaast veel getraind op alle vaardigheden uit het handboek samen met de leiding.  Alle spelgebieden afgetekend en toen was ik dus gekwalificeerd ( lekker woord ). Was eerlijk gezegd best trots want je moet er wel wat voor doen. Maar het is leuk en de moeite waard. En ja idd ik doe ook van licht naar zwaar dus ook waarschuwen en afwas bijvoorbeeld en daarna uit de groep zetten en een vervelende klus. Naar de leiding sturen doe ik niet zo gauw dat is nog niet gebeurd.  Ik heb eigenlijk wel een hele leuke patrouille van 4 jongens en 4  meisjes en we zijn best hecht. Echt leuk ik mag ze graag.  1 jongen ( net zo oud als jij  :wink: )  is soms wat eigenwijs maar die heb ik een keer aangepakt en nu gaat het goed :)

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Reputatie 7
Badge +7

Toppie😚

Update on topic Hoi jullie ! Nou morgen dus het gebeuren haha ik ben trouwens zenuwachtiger dan mn vriendje die zegt heel nuchter nou ik doe gewoon melig en jij zet me er uit. Haha hij weet alleen nog niet wat ik ga geven. Toch blijf ik er bij dat het goed is om te doen. We zorgen er zo voor, dat we niet kunnen worden aangezien voor " dat koppeltje" en als ik hem straf geef is meteen duidelijk dat dat soort verhalen niet hoeft. Ik voel me alleen wel een beetje schuldig want hij is altjjd zo lief en fijn om bij te zijn en dan ga ik hem straffen waar iedereen bij is. Ik zie er toch wel wat tegen op  maarja hij vind het goed en doet dat voor mij. Zo lief.

Lieve groetjes Ellen -xxx- 

Reputatie 7
Badge +7

Hartstikke liefff💞

@wilhelmavemela @Eenmeisje004 @Zelle  en other girls wat ik boven zeg: dit is dus wel Girlpower hè 😎 haha grapje hoor 😉 loves Ellen -xxx-

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Ellen ja ik vind het super lief van hem en stoer van jou ! Ik snap heel goed dat julliedit doen want mensen begrijpen dingen heel gauw verkeerd en gaan roddelen enzo. Dus wel heel slim om te doen ! ik zou het ook doen hoor voor mijn lief als ze de baas was. Hij zal zich toch wel even lullig voelen als iedereen er bij is maar het is toch goed dat jullie het doen. Ik ebn heel benieuwd naar het verslag hier over :D

Grtz liefs Julian X

PS Girlpower vind ik ook cool hoor :)

Reputatie 7
Badge +7

@Ellen wat prachtig zeg💞

Verslag komt vanavond of morgen ! Ik heb een druk weekend dus even kijken maar jullie komen het te weten !

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Reageer