Hervormingsdag

  • 31 October 2019
  • 17 reacties
  • 203 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hej allemaal,

 

Ik wil jullie even wat vertellen:

Veel van jullie denken bij 31 oktober aan halloween, heel veel ben ik bang. Ja lees even verder. Jongens echt ik wil jullie waarschuwen, halloween is een feest van de duisternis! een feest van de demonen! 

Levensgevaarlijk dus! hou je er alsjeblieft ver bij vandaan


Maar er zijn ook mensen die bij 31 oktober denken aan Hervormingsdag. 502 jaar geleden op 31 oktober sloeg Maarten Luther de 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg. WAT EEN ZEGEN WAT EEN VOORRECHT DAT GOD NOG MET MENSEN WILDE OMGAAN EN HET DUS HERVORMINGSDAG LIET WORDEN!

Het is niet zomaar wat! 

Daarom zingen vele vele christenen nu en altijd:

Een vaste Burcht is onze God

een Toevlucht voor de Zijnen

Al drukt het leed, al dreigt het lot

Hij doet Zijn hulp verschijnen

de vijand rukt vast aan

met opgestoken vaarn

hij draagt zijn rusting nog

van gruwel en bedrog

maar zal als het kaf verdwijnen (de vijand)

 

 

 

 

 


17 reacties

Interessant. Het fascineert toch hoe verschillende partijen over verschillende dingen denken.

Ik vier geen Halloween, maar anderen wel. Ik zou in ieder geval respectvol blijven omgaan met anderen, ook met hen die wel Halloween vieren. De meesten vieren nog Sint Maarten, toch? Waar komt dat eigenlijk vandaan?

Je kunt nog meer leren over de geschiedenis van het protestantisme, volgens mij is dat best interessant.

 

@Geen_Naam even snel gegoogled en kwam op dit:

 

Sint maarten is een heidense viering zijn, het ronddragen van het vuur zou een voorchristelijk vruchtbaarheidsrituel zijn geweest.

het Heidense rituel is overgenomen door de kerk om meer vertrouwen te krijgen van de kerkleden.

 

andere onderzoekers zeggen dat het feest is gebasseerd op Lukas 11:33 ;niemand steekt een lamp aan en zet die in de kelder of onder de korenmaat, maar op de standaard, opdat wie binnentreden het licht zien

 

 

hierdoor zou je kunnen afvragen wat nou echt de oorsprong is, maar gezien deze bijbeltekst zou ik kunnen zeggen dat het een Heidense aachtergrond heeft gehad en niks met de Bijbel te maken hoort te hebben

@ronald2001 Wel is het zo dat de bijbel veel dingen van heidenen hebben overgenomen.

@Geen_Naam de Bijbel of de kerk?

 

Interessant, wist ik niet. Ik dacht tot voor kort alleen aan helloween. Nu weet ik al wat meer. 

Maar de kerk leeft naar de bijbel, dus is dat dan niet hetzelfde?

@Beginneling ligt eraan, ik leef ook naar de Bijbel maar toch doe ik andere dingen, Joden leven ook naar de Bijbel maar doen ook bepaalde dingen wel/niet

 

enige manier om erachter te komen wie er echt naar leeft is door het te vergelijken met andere en wat de Bijbel erover zegt

@ronald2001 De kerk, met name in de middeleeuwen toen de Germaanse stammen tot het christendom werden bekeerd. Op die manier zijn veel Germaanse verhalen christelijk herschreven en zijn feestdagen overgenomen.

 

@Beginneling, de kerk is wel anders dan de bijbel. In de bijbel staan dingen soms best vaag, terwijl verschillende kerken ze concreet proberen te maken.

 

Interessant. Het fascineert toch hoe verschillende partijen over verschillende dingen denken.

Ik vier geen Halloween, maar anderen wel. Ik zou in ieder geval respectvol blijven omgaan met anderen, ook met hen die wel Halloween vieren. De meesten vieren nog Sint Maarten, toch? Waar komt dat eigenlijk vandaan?

Je kunt nog meer leren over de geschiedenis van het protestantisme, volgens mij is dat best interessant.

 

Ha, Sint-Maarten ga ik ook niet mee akkoord. 

Ik weet dat heel veel christenen hier wel aan meedoen. Maar eigenlijk is het zo heidens als het maar kan..  het is namelijk een herdenkings feest van de overleden Sint Tours uit de Roomse kerk. (Volgens mij Sint Tours)

Natuurlijk is het allemaal feestelijk! Die kinderen met lampionnen. Maar doe het dan niet op 11 november…

 

Dit is mijn mening

 

Ik vind het trouwens heel mooi dat je hier op gereageerd hebt! 

@ronald2001Wel is het zo dat de bijbel veel dingen van heidenen hebben overgenomen.

De Bijbel heeft heidense gebruiken niet overgenomen! Deze is namelijk door de Heilige Geest geïnspireerd. En God neemt geen heidense gebruiken over

De kerk heeft ze overgenomen! De kerk, heeft allerlei andere wetten gemaakt

@Geen_Naam even snel gegoogled en kwam op dit:

 

Sint maarten is een heidense viering zijn, het ronddragen van het vuur zou een voorchristelijk vruchtbaarheidsrituel zijn geweest.

het Heidense rituel is overgenomen door de kerk om meer vertrouwen te krijgen van de kerkleden.

 

andere onderzoekers zeggen dat het feest is gebasseerd op Lukas 11:33 ;niemand steekt een lamp aan en zet die in de kelder of onder de korenmaat, maar op de standaard, opdat wie binnentreden het licht zien

 

 

hierdoor zou je kunnen afvragen wat nou echt de oorsprong is, maar gezien deze bijbeltekst zou ik kunnen zeggen dat het een Heidense aachtergrond heeft gehad en niks met de Bijbel te maken hoort te hebben

Ja ik las het ook, 

Heel erg dat de kerk dit gebruikt heeft om meer vertrouwen te krijgen, en het dus overgenomen had van de germanen die dit feest gebruikte om de oppergod Wodan tevreden te stellen. 

Ik denk persoonlijk dat God dit niet wil, dat de Heere hierover ook verdriet heeft.

Natuurlijk mogen wij blij en vrolijk zijn. Maar we mogen niet heidense feesten overnemen

 

Zo kan een christen ook denken aan Kerst. Kerst is voor christenen belangrijk, niet zozeer de datum. Maar wel de betekenis van Kerst. (namelijk dat Jezus geboren is) nu kunnen we ons afvragen waarom is dit op 25 en 26 december. Nou dit hebben we ook overgenomen van de heidenen. DIe hadden het feest van het licht op die datum. 

 

Waarom wij dit allemaal zo hebben? Omdat de keizer volgens mij Karel de Grote?? dat heidense feest af wilde schaffen maar toch nog wel iets wilde herdenken. (omdat hij bij de christenen werd gerekend) heeft hij er Kerst van gemaakt. 

EIgenlijk best vreemd want als je de Bijbel goed leest, kun je opmerken dat Jezus helemaal niet in de winter geboren is maar in de zomer of lente. 

Niet dat het uitmaakt wanneer we dat herdenken. want echte christenen zullen dit elke dag herdenken. Maar het is wel erg dat we dan zulke grote herdenkingsdagen op heidense traditie zetten

@A. Wezelman haha oke sorry ik had een klein vooroordeel over je, ik had verwacht dat je me af zou branden nadat ik zei dat de kerk dingen "verdraaide” en heidense dingen overnam

 

toch erg nieuwsgierig, welke religie heb jij? als ik het zo een beetje lees ben je niet van de kerk

@ronald2001 Protestants natuurlijk. Dat kun je lezen uit de context: ‘Hervormingsdag...'

Hallo Wezelman :)

Best wel fascinerend inderdaad dat veel partijen er anders over denken. Voor mij is 31 oktober een gewone dag waarop niet zoveel speciaals gebeurd, hoogstens dat ik mijn kleine broertje laat schrikken door uit een kast te springen maar verder niks.

-Dr8gon99

Hallo Wezelman :)

Best wel fascinerend inderdaad dat veel partijen er anders over denken. Voor mij is 31 oktober een gewone dag waarop niet zoveel speciaals gebeurd, hoogstens dat ik mijn kleine broertje laat schrikken door uit een kast te springen maar verder niks.

-Dr8gon99

@Dr8gon99 Ha,

Mooi dat je mijn topic gelezen hebt! Dankjewel dat je daarvoor de moeite hebt genomen!

Het is ook heel vreemd eigenlijk dat iedereen anders denkt.

En daarom wil ik iedereen de boodschap meebrengen die 31 oktober dan echt heeft! 

En nee ik wil niemand dwingen ofs. Maar 31 oktober heeft voor mij toch zoveel bijzonders. 

Het werd Hervormingsdag! En dat mogen we herdenken. op 31 oktober.

 

Nogmaals heel erg bedankt ook voor je reactie :) Ook voor wat je vertelt hebt wat jij doet! vind ik leuk om te horen !

@A. Wezelman haha oke sorry ik had een klein vooroordeel over je, ik had verwacht dat je me af zou branden nadat ik zei dat de kerk dingen "verdraaide” en heidense dingen overnam

 

toch erg nieuwsgierig, welke religie heb jij? als ik het zo een beetje lees ben je niet van de kerk


De  Romeinse Kerk heeft heidense feesten overgenomen  .

We kennen Kerstmis vooral als een christelijk feest ter ere van de geboorte van Jezus Christus. Maar wist je dat het feest oorspronkelijk van de Germanen afkomstig is? Zij vierden lang geleden rond midwinter (21 december) midwinterfeesten , ook wel ‘Joel’ genaamd. Het was een belangrijk feest, want met de winterzonnewende waren de donkere dagen voorbij en kwam het zonlicht terug. Dat was vroeger, toen donker ook echt donker was, natuurlijk van grote betekenis. Hoe fijn zal het toen geweest zijn te vieren dat de dagen weer gingen lengen en de zon weer aan kracht won?

 

 

Hej allemaal,

 

Ik wil jullie even wat vertellen:

Veel van jullie denken bij 31 oktober aan halloween, heel veel ben ik bang. Ja lees even verder. Jongens echt ik wil jullie waarschuwen, halloween is een feest van de duisternis! een feest van de demonen! 

Levensgevaarlijk dus! hou je er alsjeblieft ver bij vandaan


Maar er zijn ook mensen die bij 31 oktober denken aan Hervormingsdag. 502 jaar geleden op 31 oktober sloeg Maarten Luther de 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg. WAT EEN ZEGEN WAT EEN VOORRECHT DAT GOD NOG MET MENSEN WILDE OMGAAN EN HET DUS HERVORMINGSDAG LIET WORDEN!

Het is niet zomaar wat! 

Daarom zingen vele vele christenen nu en altijd:

Een vaste Burcht is onze God

een Toevlucht voor de Zijnen

Al drukt het leed, al dreigt het lot

Hij doet Zijn hulp verschijnen

de vijand rukt vast aan

met opgestoken vaarn

hij draagt zijn rusting nog

van gruwel en bedrog

maar zal als het kaf verdwijnen (de vijand)

 

 De naam werd  zo’n 400 jaar geleden voor het eerst gebruikt, in Schotland. Maar Halloween is  van het begin van de christelijke jaartelling.Halloween wordt elk jaar op 31 oktober gevierd, aan de vooravond van de christelijke feestdag Allerheiligen. Hoewel de feestdag tegenwoordig vooral een seculiere aangelegenheid is, kent Halloween Keltische en christelijke invloeden, die eeuwen teruggaan.

 

 

 

 

Reageer