Vraag

hardlopen

  • 30 January 2018
  • 3 reacties
  • 217 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi,
ik wil proberen hard te lopen amar ik weet echt niet hoe ik moet beginnen van ik heb echt geen conditie en mn ouders vinden het denk ik een beetje raar, iemand tips?

groetjes

3 reacties

Hey,
Je kunt op internet heel veel schema's vinden van hoe je het kunt opbouwen (langzaam en kort beginnen en elke week een beetje langer en harder zodat je je conditie kunt opbouwen). Ook heb je een aantal apps die je kunnen helpen met beginnen met hardlopen.
Als je wil beginnen, zorg dan wel dat je goede sport- / hardloopschoenen hebt. Dat kan ook al heel veel schelen.
Hoe je ouders erover denken weet ik natuurlijk niet, maar mijn ouders zouden heel enthousiast zijn als ik dit zou doen. Ik zou het gewoon een keer zeggen en wie weet zijn zij ook wel enthousiast. Ik zou het zeker doen!
Jonah
hey dit had ik ook , ik wou al maanden hardlopen maar ik wist ook niet hoe ik moest beginnen ,waar en hoe .
mijn familie vond dit in de eerste instantie een beetje raar en geloofden niiet dat ik het ook echt zou doen . nu zijn ze zelfs een beetje trots op me 🙂.
1. regel goede hardloopschoenen , speciale sport shirten (dubbel, voor in de winter.)dan kan je zweet eruit gaan ofz en handig ook dit een hardloopjas.
2. ren alleen. ja i know mensen zeggen het is beter samen eerst rennen maar het is namelijk zo dat je dan niet op je eigen tempo gaat en dan hou je het echt slecht vol . later kun je dit wel doen . ook is het handiger want zelf wil ik graag gewoon op random momenten rennen zoals in de ochtend weekend , of na school gewoon meteen.
3. donload een app , ik gebruik zelf runtastic . daar kun je zien hoeveel km je gerend hebt , je gemiddelde , de tijd enzovoort .
4. begin kort . bijv . eerst 1 minuut rennen , 1 minuut lopen en dit dan beide 10 keer en na een paar keer 2 m rennen half m lopen.
5. zoek een goede plaats om te hardlopen, liefst zo min mogelijk druk verkeer en stad want dat houd je tegen en zelf vind ik het niet fijjn.
6. zorg voor een goede dehydratie en ren niet op een leeg maag . maar eet jezelf niet te veel of zwaar , eet een banaan een halfuur oor het rennen en drink een half liter water.
7. muziek werkt bij mij wel best goed , zorg iets met een snelle bas.
8. kijk hoe je moet gaan rennen ( je postuur enzo ) op internet . niet iedereen rent helemaal goed en worden sneller moe .
9. begin rustig. eerst stukje stevig hardlopen (ALTIJD OOKAL REN JE VOOR 10 JAAR ) en ren dan rustig, neem een pauze en ren dan een klein stukje sneller . sommige mensen proberen op het laatste stuk zo snel mogelijk te rennen .
10. eet langzame koolhydraten en volkoren en eiwitten . dus speltbrood , havermout etc. op de dag dat je rent dan want dat is goed om je spieren te herstellen . ( let wel op dat je er ook niet teveel van eet want ik ben er juist een klein beetje van aangekomen.
bij eiwitten , eieren , kip bonen en noten etc.
11. probeer miimaal 2 x per week te hardlopen en maximaal 6 x. je moet ALTIJD om de wee 1 dag je speiren laten rusten en rustig aan doen .
12. kijk rond in de buurt want als je goed opmerkt , dan zie plaatsen waar mensen ook gaan hardlopen dus daar kan je ook heen gaan.
. zelfs als je amper een stuk rent , het helpt echt ! ik moet normaal alleen een stuk lange steigende weg op fietsen en eerst was ik buiten adem heel snel en na gewoon 3 x kleine rondje hardlopen kon ik dit stuk gewoon znder moeite op fietsen.
ik hoop dat dit je gaat lukken, als je nog vragen hebt vraag het maar gewoon 🙂
Hey,

Dat je ouders het raar vinden is een kwestie van wennen. Als je vaker gaat hardlopen, komt dat vanzelf wel! Verder, als je geen conditie hebt, kan je dit heel gemakkelijk opbouwen. Zelf hield ik het in het begin niet eens vol tot het eind van de straat en nu kan ik al 10 km hardlopen. (ik ben op weg naar de halve marathon in Zwolle:P) Je moet wel een doorzettingsvermogen hebben, maar als je echt iets wil, lukt alles! Zorg vooral voor goede schoenen en lekker zittende kleren. Ook vind ik zelf muziek heel belangrijk. Mijn hardloopmuziek is een album van Placebo, Battle for the sun. Tja je moet er maar van houden haha. Als je beginnende hardloper bent, kun je het beste beginnen met 1 min hardlopen, 1 min wandelen. Hier zijn veel apps voor.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
liefs

Reageer