Vraag

Gevoel bij feestdagen?

  • 17 April 2022
  • 5 reacties
  • 75 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal ik heb de vraag: het is nu pasen. Dan hebben we lekker vrij en doen  ( meestal ) leuke dingen. Maar vertel eens, hebben jullie een gevoel bij de betekenis van Pasen? En natuurlijk dan ook bij hemelvaart, pinksteren, kerst, suikerfeest, pesach etc.  Kortom geeft het  jullie een dieper gevoel naast dat het vrije dagen zijn ?

Sanny xxxx


5 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Sanny,

Wat een ontzettend interessante vraag. Het zette me aan het denken, daar hou ik van :)

Ik weet de betekenissen van al deze feestdagen, ik zit op een christelijke school (ben zelf niet gelovig, maar deze school was van oorsprong christelijk) hier wordt verder niet echt veel mee gedaan, behalve dat we wel leren over veel geloven en levensstijlen (dus niet alleen het Christendom, maar ook Hindoeïsme en Humanisme enzo) en dus ook de oorsprong van de feestdagen. Ik weet dus gewoon waarom alle feestdagen er zijn, waarom goede vrijdag goede vrijdag heet terwijl het juist zo sneu was dat Jezus stierf en wat Pinksteren inhoudt. 

Omdat ik op een Christelijke school zit, in een grotendeels Christelijk land heb ik natuurlijk vrij op al die feestdagen. Op Pasen eten en zoeken we eieren met de familie, met kerst avondeten we samen en versieren we de boom. Maar behalve dat ik iedereen volprop met feiten en kennis over deze dag (wat niet zo bijzonder is, ik moet altijd al mijn kennis aan iedereen doorgeven, bij alles) sta ik er niet perse bij stil. Ik heb geen speciaal gevoel, het is gewoon een gezellig moment met de familie.

Maar dit was vroeger anders, toen was het allemaal zo bijzonder, ik freakte een maand voor kerst al helemaal uit, zoveel voorpret had ik. Terwijl vorige kerst begon ik pas twee dagen van tevoren met de voorbereidingen. Ik bak heel veel (ik wil graag ook wat dingen plaatsen in dat topic "recepten”, maar moet daar nog even tijd voor vinden) en soms geef ik ook een high tea, brunch of lunch of kook ik avondeten voor de hele familie. Deze momenten voelen eigenlijk vergelijkbaar met de "echte” feestdagen en ik heb er net zo veel zin in.

Kort gezegd: ik heb geen speciaal gevoel voor de feestdagen, maar ik weet wel wat ze betekenen. Dit zegt niet dat ik er geen zin in heb, het zijn voor mij gezellige momenten met de familie en lekker eten :). 

Ik heb hier nog veel meer over te zeggen (als ik eenmaal begin ben ik nauwelijks nog te stoppen :D) maar ik zit al meer dan een jaar op het randje van een burn-out, dus ik doe een stuk rustiger aan, ook op het forum, daar was ik vroeger een stuk actiever.

Hoe kwam je eigenlijk op deze vraag?

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 7
Badge +19

Nou de extra gezelligheid doet me wel wat en de betekenis ken ik maar ik ben niet gelovig. Ik heb respect voor degene die het wel zijn maar op die manier niet. @Sanny Jij bent ook een champion!

Wilhelmavemela.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Sanny . Ja pasen zegt mij nog wat meer dan kerst en pinksteren en hemelvaart. Omdat pasen namelijk zeer waarschijnlijk echt zo gegaan is als beschreven werd. En kerst is eigenlijk een ver-christelijkte oud  germaanse winterwende en pinksteren en hemelvaart vallen volgens deskundigen als het al gebeurd is helemaal op een verkeerd tijdstip.  En lijkt me ook onwaarschijnlijk.  Maar pasen is een verhaal van iemand die liefde en eerlijkheid en sociaal zijn verkondigde. En die de rijke machtshebbers de waarheid zei. En dat moest hij bekopen met de vreselijkste straf die er toen was. Omdat hij de machtige mensen met al hun geld durfde te kritiseren kreeg hij eerst ontzettend veel zweepslagen en daarna moest hij aan het kruis.  Een lieve jonge man die een boodschap aan de mensen bracht van lief, eerlijk, geweldloos zijn en met de arme mensen delen  werd daarvoor totaal vernederd en moest zijn straf voor duizenden mensen doorstaan.  En die boodschap van liefde en nederigheid en eelijk delen die spreekt mij wel aan.  het zal misschien niet heel letterlijk zo gegaan zijn als in de bijbel staat maar het is wel gebeurd en ik vind hem wel een voorbeeld, wel bijna onmogelijk om precies zo te zijn maar zijn liefde en nederigheid die hem daarom juist zo groot maakten dat vind ik een mooi idee.  Kerst is een oude traditie die de kerk vroeger gewoon overnam van de oude godsdiensten. ga maar na, kerstboom? die was er niet in het midden oosten. dat was gewoon de oud germaanse offerboom. Ook wel een mooi principe trouwens want dat ging om respect voor de natuur en de natuurkrachten. Dus als het daar om gaat spreekt mij dat oude geloof ook ergens wel aan.  trouwens wist je dat er in de bijbel nergens iets staat over 3 wijzen uit het oosten ? En ook niet over een stal, grot of kribbe en os en een ezel enzo ?  Staat er helemaal niet in 😉 dat hebben de mensen in Europa er vroeger bij bedacht. Ik ben zelf niet gelovig in een sturende God ofzo, wel vrijzinnig en Jezus vind ik wel inspirerend.
heel verhaal haha sorry 🙂 ( bloos)

Groetjes liefs Julian X

@Paardebloem83  en @wilhelmavemela  en @Julian12  bedankt. Wat een wijze woorden !  

Sanny xxxxx

Reputatie 4
Badge +2

Hoi Sanny, 

wat een interessante topic. Ik ben zelf niet christelijk, maar ik denk soms wel bij kerst enzo aan waardoor kerst is ontstaan. Pasen , kerst en die feestdagen vind ik wel heel leuk. Met Pasen gaan we in een stad een mooie kerk bezoeken en dan ben ik meestal ook wel even stil. Gewoon om de speciale dag voor christenen.

 

groetjes Isabel. 

Reageer