Geloof

  • 22 February 2017
  • 31 reacties
  • 852 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey,

Ik heb een vraagje.
Geloven jullie dat God bestaat? En waarom?

Groetjes,

Never_Alone

31 reacties

Hoi,
Ikzelf geloof niet echt in god of een ander geloof, waarom precies weet ik niet maar ik vind de wetenschapelijke theorieën logischer klinken en voel me daar fijner bij.

Verder vindt ik dat iedereen moet geloof wat je wilt.
X
Moet geloven*
Nee ik geloof niet dat er een god bestaat, omdat er geen bewijs voor is en omdat de meeste dingen in de heilige boeken grotendeels onzin zijn.

Maar als je iets geloofd is het geen probleem zolang je de rest ook tollereert.
@xgwneenmeisjx,

ik denk dat iedereen iets gelooft. je gelooft in de wetenschap of je gelooft in God.
@Never_Alone,

In de wetenschap geloven?
Je neemt aan dat het waar is, omdat het bewezen is.

En ik denk dat het niet zo zwart-wit is als jij zegt:
Je kunt zeker in een god geloven of meerdere, er zijn ook mensen die geen godsdienst volgen , maar er zijn ook mensen bvb wel in een god geloven en de wetenschap voor waar aannemen.
Er zijn dus veel andere gevallen als degene die jij beschreef.
Ja, ik geloof wel in een God omdat ik geloof wat er in de Bijbel staat en ik een soort band voel met God. Ik geloof niet in de wetenschap omdat ik dit gek genoeg vaak een complottheorie vind. Ik vind een oerknal of whatever niet realistisch genoeg. Ik zeg niet dat alles in de Bijbel waar is, maar zo ervaar ik dit. Groetjes!
@menspersoon,

Je hebt gelijk. Er zijn meer dingen waar je in kunt geloven. Maar ik denk wel dat je in de wetenschap gelooft. Daar bedoel ik mee dat je aanneemt dat het waar is. Dat is bij een geloof ook een beetje zo. Je gelooft dat er een God bestaat en daardoor ga je ervan uit dat je Bijbel waar is.
Ik geloof ook dat er een God bestaat. Dit betekent inderdaad niet dat ik alles wat de wetenschap zegt onzin vindt, maar bij sommige dingen heb ik mijn twijfels. Bijvoorbeeld over evolutietheorie. Micro-evolutie gebeurt inderdaad ik geloof niet dat macro-evolutie kan. Dit is btw een oneindige discussie denk ik.

@162000NA
Ik sluit me bij je aan. Maar vind je heel de wetenschap in het algemeen een complottheorie of alleen oerknal ed?

Groetjes

Never_Alone
in principe alleen de oerknal. kijk, als ik een woordenboek op de grond gooi, wordt het ook geen roman 🙂 ik vind gewoon al die dingen zoals 65 miljard jaar geleden dit en dat gewoon echt maf. sommige dingen van de wetenschap geloof ik wel hoor! maar de oerknal en ontstaan aarde is toch wel hetgene dat ik met wetenschap niet geloof...
Nee ik geloof niet in god (geloof in de oerknal) maar bijvoorbeeld ik vraag me dan af als god de wereld heeft gemaakt wie heeft god gemaakt?
@derposaurus2

Dat is geloof. Net als dat je, als je in de oerknal gelooft, gelooft dat er al stofjes waren die tot ontploffing kwamen. Bij een geloof is dat ook zo. Je gelooft dat God er altijd al is geweest en dat Hij besloot om alles te maken.
ik geloof wel dat er iets is. misschien een god, of iets/iemand anders. de verhalen uit de bijbel enzo geloof ik niet. als ze al waar zijn zijn ze behoorlijk aangedikt. ik heb wel respect voor mensen die geloven. het lijkt me mooi om uit je geloof hoop en liefde te halen
Dan heb je mijn idee nog, ik noem het de Angovisie
Ik vind het geloof in god prachtig, mensen die leven voor iets
Maar ik zelf geloof niet dat er een god heeft bestaan/bestaat
Geloof komt van het woord geloven en dat betekent dat je iets denkt maar niet zeker weet
En als je iets niet zeker weet, zijn er geen bewijzen en zonder bewijs is dus iets niet waar (vaak niet waar)
Hetzelfde geldt trouwens voor de oerknal
Ook al klinkt het iets logischer.....er is nooit duidelijk bewijs geweest
Het wordt in beide gevallen gelooft, iets geloven is zowel prachtig als heel erg naïef
Maar waarom zou je nadenken over "wat als" of "maar wat"
Waarom zou je nadenken over of er een god bestaat of dat er een oerknal was
Je kan ook nadenken over je eigen leven en over de toekomst
Er is een wereld ontstaan; punt
Het maakt mij niet uit hoe, wat of wanneer
Ik denk na over wat ik voor de wereld ga betekenen
Als je dit hele verhaal hebt gelezen; Dankjewel
@derposaurus2

Dat is geloof. Net als dat je, als je in de oerknal gelooft, gelooft dat er al stofjes waren die tot ontploffing kwamen. Bij een geloof is dat ook zo. Je gelooft dat God er altijd al is geweest en dat Hij besloot om alles te maken.


Nou, nee.

Je gelooft niet in de oerknal, er is bewijs voor die theorie (namelijk het uitdijen van het universum, je kunt het dus terug leiden)
Men is niet helemaal zeker wat er is gebeurd , maar hopelijk komen we er een keer achter.

In het geval van een Godsdiens is er opeens een God en die maakt alles , maar daar is geen enkel bewijs voor.
Als evolutionist ga je uit van bepaalde wetten. Voor die wetten moet dus een Wetgever zijn. Ook zit het heelal zo mooi in elkaar dat het lijkt dat het echt goed ontworpen is.

Waaruit komt leven? Niet uit iets wat niet leeft. Er moet dus een keer iets geweest zijn wat ging leven. Gaat dit zo maar opeens?

Wat ook zo is, is dat dingen duizenden jaren geleden voorzegd zijn (en dus in de Bijbel opgeschreven zijn) uitgekomen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de joden vervolging.

Ik ben het met je eens dat het niet te begrijpen is dat er een God was die alles maakte, maar ja....
dat is geloven....

Trouwens,
het is echt niet mijn bedoeling om jullie te gaan overtuigen ofzo, mocht dat wel zo lijken.
"Wat ook zo is, is dat dingen duizenden jaren geleden voorzegd zijn (en dus in de Bijbel opgeschreven zijn) uitgekomen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de joden vervolging."

Dat is enkele keren gebeurd en ook in de tijd dat de Bijbel werd geschreven en later kwamen de Romeinen er ook nog even aan om Jeruzalem te vernietigen en later vervolgden ze ook de eerste Christenen , dus het was enigzins logisch dat ze weer zouden worden vervolgd door een ander volk.

"Waaruit komt leven? Niet uit iets wat niet leeft. Er moet dus een keer iets geweest zijn wat ging leven. Gaat dit zo maar opeens? "

Het bebeurt niet opeens. Je zou het een beetje kunnen zien als een kansspel (, want er is telkens kans dat bepaalde benodigheden voor leven aanwezig zijn) en wij hebben in feite ontzettend veel geluk gehad.
Het antwoord op je eerste vraag moet nog worden gevonden.

Dit is wel erg goed discussie materiaal, maar helaas is het ook een bron van ruzie.
Het blijft inderdaad een discussie en die zal ook altijd wel blijven.

Tja, juist omdat het zo'n kansspel is, vind ik het ongeloofwaardig. Ik vind het aannemelijker om te zeggen dat er een God was, die alles heeft geschapen. Dat kan ik zeggen, maar daar houdt iedereen zijn eigen mening over.

Het is inderdaad logisch dat een volk wat eens vervolgd wordt, steeds weer vervolgd gaat worden.
Er zijn echter veel meer voorspellingen uitgekomen. (Grote terugkeer van Joden naar Israel, verwoestingen van steden ed, en ook dat er bijvoorbeeld steeds meer oorlogen komen)


maar ja... het blijft een oneindige discussie en iedereen heeft gewoon zijn eigen mening
Technisch gezien is het een theorie ja
Ik snap niet dat als er een God zou zijn, waarom ik dan het verschrikkelijke leven zou hebben als ik nu heb. Ik bedoel, ik pest niemand, nog nooit iemand vermoord, ik maak geloof niet belachelijk... Mijn oma gelooft en zegt dat God je altijd hoort, luistert en sommigen zeggen ook 'terugpraten'. Ik heb het echt geprobeerd, maar ik voel gewoon niks. Waarom zou God onschuldige mensen dood laten gaan? Ziekten de wereld in werpen die mensen raken die het niet verdienen? Om ze naar Hem toe te halen? In de hemel? En de mensen die dan achterblijven?

Geloof is voor mij een manier om dingen te verklaren die niet te verklaren vallen. Daar ben ik niet zo van. Geen bewijs? Dan weten we het gewoon niet. Naar mijn idee is er nog altijd meer bewijs voor de oerknal dan voor een God. Ik snap het gewoon niet. Zijn daden zijn voor mij niet logisch. Ik heb nog nooit een teken ofzo gehad. Ik voel het niet.

Weetje, misschien scheld ik te vaak met g*dverdomme en vraag ik zelf om zo'n kut leven, maar ik let daarop, weet dat het fout is en probeer het niet te doen.

Ik ben dus zelf iemand die in de wetenschap gelooft, maar ik houd wel rekening met het bestaan van een God. Zo meteen sta ik voor de hemelpoort en mag ik der niet in. Dat wil ik ook weer niet.

Toch vind ik geloof wel iets moois. Als jij je leven eraan kan wijden, respect. Het is een mooie houvast die mensen verder kan helpen.

Ik heb gezeten en zit op een katholieke school. Niet dat daar fanatiek aan wordt vastgehouden, we hebben gewoon de kerkelijke feestdagen, that's it 😃 Ik ken dus best wel wat verhalen uit de Bijbel. Ook weer dingen die ik niet begrijp, niet logisch vind en al helemaal niet waarheidsgetrouw. Ik snap gewoon niet hoe het ooit waar kan zijn.

Lekker tegenstrijdig in mijn hele theorie, geloof ik wel in reïncarnatie en déjà vu. Ookal kunnen we dat ook verklaren door aan te nemen dat zogenaamd bekende plekken lijken op plekken die we wel kennen. Ik denk gewoon dat er nog iets is, dat het opnieuw kan. De makkelijkheid waarmee mensen leven, dat moet toch ergens wel met ervaring te maken hebben?

Maar goed, lekker lulverhaal. Ik hoop dat je het interessant vind :D

Gr. Pin
Hey Pin,

Ik kan je gedachten helemaal begrijpen. Ik vraag mezelf namelijk vaak hetzelfde af. En het antwoord wat ik op die vragen krijg zal ik je vertellen.

Volgens het scheppingsverhaal schiep God de aarde en maakte de mens, zonder zonde. De mens koos er zelf voor om niet naar God te luisteren. Daardoor kwam er zonde, sterven er onschuldige mensen, komen er vreselijke ziektes, mensen die rare dingen willen en noem maar op.
Waarom? Om de mens te straffen? Ik weet het niet. Maar wat jij zei (om ons naar Hem toe te halen) is denk ik wel een reden. Het klink misschien raar, maar juist door anderen te laten sterven roept Hij de mensen die achterblijven. (ja , dit klinkt zeer onlogisch maar heb ik zelf in omgeving meegemaakt)

Geloven is eigenlijk iets wat niet te begrijpen is. Deels wel natuurlijk, maar niet alles. Het zit gewoon in de mens dat we alles willen begrijpen en verklaren. Dit kan echter gewoon niet. Er zijn altijd dingen die niet te verklaren en te begrijpen zijn.
(Dat is wat ik juist het fijne vind aan geloven. Dat je het niet hoeft te begrijpen maar dat er Iemand voor je is die het wel begrijpt)

Tja, in reïncarnatie geloof ik niet maar mensen leven inderdaad erg makkelijk. Waarom dit is weet ik niet. Misschien omdat ze gewoon willen genieten of niet echt na willen denken over dingen. Maar als je nog een keer je leven zou doen, dan ga je (denk ik) net zo makkelijke leven.

Dit is mijn mening. Het is echt niet de bedoeling om je geloven op te dringen ofzo, mocht dit zo lijken.

Groetjes,

Never_Alone
Dus omdat er ooit iemand was die niet luisterde naar God, wordt iedereen gestraft? Dat is oneerlijk.

Ik voel me totaal niet gepushed om nu te gaan geloven hoor! 🙂 Ik vind het juist wel leuk de meningen van anderen te horen.

Gr. Pin
Hey,

ja, zo kun je het zien maar ik denk niet dat je het zo moet zien. Ik zal het proberen uit te leggen.

Mensen zijn belust op macht, eer en willen alles weten. Dat is nu zo, maar dat was vroeger ook zo. (ik ga er nu van uit dat er een schepping is geweest en een paradijs zonder zonde)
De twee mensen die in het paradijs leefden waren zonder zonde. (deze mensen wisten niet wat zonde was) De duivel komt en verteld dat als ze van een boom eten, waarvan ze verboden was om te eten, ze zullen weten wat goed is en wat zonde is. Ze zullen als God zijn. Omdat de mens altijd alles wil weten en begrijpen, eten ze ervan.
Nu was de mens zondig.

Wat zouden wij gedaan hebben? Wij willen immers ook alles weten en begrijpen? Ik denk dat wij precies hetzelfde zijn als de eerste mensen.

Groetjes,

Never_Alone
Hoi,

Ja oké, dat is wel waar. Maar dan nog vind ik het vreemd dat mensen die nog geen zonde hebben verricht, dan ook boeten. Of een snoepje pikken valt ook onder zonde ofzo. Maar goed. Ik denk dat niemand het ooit zal begrijpen.

Gr. Pin
En daarnaast als je de mensheid start met twee mensen levert dat aardig wat incest en dus handicaps op.
(Gebeurde ook weer bij noach)

Het verhaal van Noach lijkt ook op een verhaal uit de Griekse mytheologie waarin de goden de aarde laten overstromen en slechts twee mensen overleven het in een bootje. Ze bidden en de goden laten het water zakken en de twee mensen lopen over de aarde.
Alle stenen die de vrouw over haar schouder gooit veranderen in vrouwen en alle stenen die de man over zijn schouder gooit worden mannen. En dan vormt de mensheid zich weer en zo sluit je ook weer incest uit.
Trouwens het feit dat de mens alles wil weten en begrijpen is juist een van onze beste eigenschappen.
Als we niet naar nieuwe kennis streefden dan zouden we nu nog net zoals onze voorouders zeer primitief leven en dan zelfs zonder gereedschappen waarmee het jagen makkelijker ging (speren, de boog , slinger) .

En dat wordt een zonde genoemt?
Tja....
Als we nog zoals vroeger zouden leven, zouden we tenminste niet bezig zijn de wereld te vernietigen, zoals we nu doen.

Maaaarrrrrr wie zegt dat de 2 eerste mensen familie waren? Dan hoeft het eerste kind misschien dus niet gehandicapt te zijn. Als vervolgens dat kind dan weer een kind krijgt, dan heb je incest. 't Duurt ook best wel even voordat je dan de genen zover hebt aangepast dat het geen incest meer is. Maar ik wijk een beetje af van het beginonderwerp denk ik.

Gr. Pin

Reageer