Geesten bestaan niet

  • 1 September 2018
  • 9 reacties
  • 727 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ten eerste, als je wél gelooft in geesten, hoef je me niet wijs te maken dat ze wel bestaan; mij krijg je niet om.

Hoi,
Ik zit met een probleem. Nouja, dat vind ik. De meeste van mijn vrienden geloven in 'geesten' en zien ze ook, waaronder mijn vriendin. Ik zelf geloof echt tegen geesten in. Ik vind/weet namelijk dat er altijd een logische wetenschappelijke verklaring is waarom je die 'geesten' zou zien. En dat antwoord is nou net wat geen enkele persoon die erin gelooft wilt horen: het zit allemaal in je hoofd.

Geesten zijn slechts een illusie, of een hallucinatie van je onderbewustzijn. Je ziet ze als je nerveus bent, gestrest of in een lastige situatie. Je onderbewustzijn probeert als het ware de situatie te verzachten door je bijvoorbeeld een bekende identiteit te laten zien. Zoals een overleden dierbare. Daarnaast kan het natuurlijk ook gewoon een schaduw zijn.

"Maar ik voel de geesten echt." Dat, mijn lieve vrienden, is ook maar in je hoofd. Soortvan. Wij mensen hebben iets waarmee we een aanwezigheid voelen, bijvoorbeeld als er een persoon achter je staat. Dan voel je die aanwezigheid, toch? Nou, ook dat gevoel wordt verwerkt in je hersenen. En dus kun je daarin bedrogen worden, zoals wanneer je "geesten" voelt.

Oké. Nu ik even mijn hoofd heb geleegd, komt mijn vraag. Zullen mijn vrienden ooit stoppen met in geesten geloven? Negeren gaat lastig voor mij, als ze het er in de groepsapp over hebben wil ik liever de rest van de dag niet meer met ze praten. Groeien ze er over heen? Of is er een manier waarop ik ze het tegendeel kan bewijzen?

Alvast bedankt,
K

9 reacties

Hoi K

Iedereen mag natuurlijk zelf weten of ze wel of niet in geesten geloven. Zij hebben het recht, net zoals jij om het niet te doen, te geloven dat ze bestaan. Als ze het erover hebben zeg dan gewoon dat je het niet fijn vind het daarover te hebben. Zij hoeven er niet mee te stoppen maar ze moeten wel rekening houden met jou, Ik snap dat negeren moeilijk is, maar ik denk toch echt dat het de beste oplossing is. Misschien groeien ze er ooit nog over heen, en anders kan ik niks anders zeggen dat jij met hun moet leren leven en zij met jou. Hoe moeilijk dat ook kan zijn!

Heel veel succes

Lieve groetjes Piehelp.
- Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon -

Hoi,

Ik denk ook wel dat negeren de beste optie is, maar (pas op, dit gaat heel k*t klinken) soms is de verleiding zo groot om de feiten naar hun toe te gooien. Al hoewel weet ik dat dat alleen maar meer onheil brengt.
Ik begrijp je. Het lijkt mij ook heel vervelend. Toch zou ik nu geen betere oplossing bedenken. Misschien heb je nog andere vrienden tegen wie je de feiten kan vertellen?
:?
je kan vragen of ze erover praten in een andere groepsapp waar jij niet in zit, dan heb jij er geen last van
- Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon -

@piehelp
Ja, soms aan tafel met mijn ouders leeg ik wel even mijn hoofd erover. Wat ik eigenlijk wel graag zou willen doen is aan vrienden die wat neutraler erin zijn vragen "hè, zou je mijn argumenten willen horen?" Zo kunnen ze mij misschien ook beter begrijpen.

Ik zou wel willen zeggen "Laat mij maar geesten zien," maar waarschijnlijk komen ze dan met het argument "Je kan ze alleen zien als je ze gelooft."

Dat terzijde, ik vond net dit artikel. Eigenlijk best grappig. https://www.independent.co.uk/news/science/ghosts-brian-cox-large-hadron-collider-cern-real-truth-standard-model-physics-a7598026.html

@D89G
Is een idee. Maar die gebruik ik liever als laatste redmiddel, als je snapt wat ik bedoel. Ik ben namelijk extreem gestoord en ga me dan "buitengesloten" voelen, ook al heb ik er zelf om gevraagd...
"Of is er een manier waarop ik ze het tegendeel kan bewijzen?"
Nouja, mensen hebben de neiging om ook dingen te zien, wanneer ze dat ding willen zien.
Als voorbeeld: hoewel er iets een logische verklaring kan hebben, zullen ze toch iets toeschrijven aan een hogere macht of iets supernatuurlijks.

Ik denk dat het ook dat het verstandiger is om het te proben te negen, hoe vervelend dat ook kan zijn.
Ik neem aan dat jij ook niet zo veel aandacht besteed aan mensen die geloven in "chemtrails" e.d.




"Iedereen mag natuurlijk zelf weten of ze wel of niet in geesten geloven."
Nouja, er in geloven is vrij ongschuldig.
Ze werkelijk zien zegt wel wat over je mentale gesteldheid....
Hey K

Iedereen heeft het recht om te geloven in wat hij of zij wil. Jij kan door niemand gedwongen worden om in geesten te geloven, maar je kan je vrienden ook niet dwingen om er niet in te geloven.

Voor het geval het gespreksonderwerp bij je vrienden steeds bij geesten ligt, en je je daaraan ergert, kan het helpen om te vragen om van gespreksonderwerp te veranderen, of dit zonder jou te bespreken. Op die manier kan iedereen geloven wat hij of zij wil, zonder dat iemand er last van heeft.

Jij mag natuurlijk altijd voor je mening uitkomen en jouw standpunt verdedigen, maar doe dit niet te lang. Dat kan namelijk vervelend zijn voor je vrienden.

Groetjes
Kenshin
Hoi,

Ik denk dat je het soort van kan vergelijken met het wel/niet aanhangen van een geloof (bv Islam). De een ziet het als waarheid, terwijl de ander het als de grootste onzin ooit kan beschouwen. Allemaal mogelijk.

Natuurlijk kan het dan irritant zijn voor jou dat je het gevoel hebt dat ze de waarheid niet zien, maar dat kunnen zij andersom bij jou ook hebben. Ik denk dat het hier gewoon een kwestie is van het van elkaar accepteren dat jullie meningen verschillen.

Kijk, als zij een gesprek starten over geesten, dan vind ik dat jij gewoon het recht hebt om je met jouw mening erin te mengen. Misschien moet je ze niet proberen over te halen, maar je kan ze natuurlijk wel jouw argumenten tonen en andersom. Zo kan er in ieder geval een interessant gesprek ontstaan, los van alle meningsverschillen.

Ik zou ze niet proberen te overtuigen. Zij mogen gewoon geloven wat zij willen, ook al geloof jij dat niet. Echter als ze continu over geesten blijven praten en je erin mengen met jouw kant wordt moeilijk/vervelend/o.i.d., dan kun je natuurlijk altijd vragen het nu over wat anders te hebben. Het zijn ten slotte je vrienden.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +2

ik ben boeddhist en in mijn '’religie'’ zijn geesten echt. Een geest is een ziel die afscheid neemt van haar geliefden en soms zo veel van de aarde houd dat ze daar blijft wonen. Een geest is geen persoon maar een soort aura die er voor zorgt dat je kan nadenken, je karakter en uiterlijk. Ook zijn geesten niet zoals in films, diegene die je doden. Het enige wat ze je aankunnen doen is een trauma.

Reageer