Vraag

Bij het christendom blijven of scheiden

  • 18 January 2021
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

Dag,

 

ik ben (nog) christen, maar ik voel me er niet door aangetrokken. Ik wil een paradijs op aarde voor iedere persoonlijkheid die geen grote misdaden tegen de mens heeft gedaan. Ook wil ik de waarheid écht weten én begrijpen, zelf keuzes kunnen maken etc. etc. etc. maar hetgeen mij ervan weerhoudt is de hel. Kunnen jullie doorslaggevende argumenten geven waarom de bijbel niet waar is en de bijbelse waarheidsgebonden gebeurtenissen en feiten (formaat ark, een zondvloed, hygiene, zeestromen etc.) waar kunnen zijn zonder god. Ook verhalen die in tegenspraak zijn met de bijbel - zeer gewenst


5 reacties

...dus je wilt dat wij vertellen waarom de bijbel niet klopt?
 

Waar wil je dan beginnen?

Veel van de mensheid zou starten met Adam en Eva.
De locatie zou ergens rond het Midden-Oosten zijn, wat niet ver van de waarheid is.
Je mist dan alleen alle andere mensen en mens-achtigen, zoals de Homo neanderthalensis e.d.
Dat en de gehele agriculturele revolutie. 
Ons eerste menselijke duo gaat niet eerst een mammoet knuppelen zodra ze verbannen zijn uit dit aardse paradijs.

 

Er zijn wat gebeurtenissen waarvan we wat bewijs hebben gevonden, zoals de overstromingen in Mesopotamië , die gelinked kunnen worden aan bijbelse gebeurtenissen.
De meeste geloven zijn alleen redelijk vaag wat betreft tijdstippen en plaatsen, dus is er meestal geen concreet bewijs voor al deze dingen.
Andere geloven dan de Abrahamitische  hebben het ook over dit soort overstromingen.
Er zijn dus verhalen uit Mesopotamië zelf, maar ook mythes zoals die van Deucalion .

 

Een argument tegen god gaat over zijn welwillendheid:
Er zijn bijvoorbeeld veel mensen doodgegaan aan de gevolgen van de kernramp bij Pripyat (Припять ) en meer hebben er ondragelijk geleden.
Veel geloven stellen dat hun god welwillend is, alwetend almachtig.
Voor dit voorbeeld zijn de vragen als volgt:
Als hij welwillend is, waarom laat hij deze mensen dan lijden? 
Hij is dan of niet in staat om dit te voorkomen, of hij weet er niet van.
Als hij almachtig is, waarom voorkomt hij dit lijden dan niet?
Hij weet er dan niet van, of hij wil dit niet voorkomen.
Als hij alwetend is, waarom voorkomt hij dit lijden dan iet?
Dan kan hij het niet voorkomen, of dan wil hij het niet.

 

Dit is zeker niet volledig of goed, maar het is een begin.
Zoals je merkt is het dus niet echt makkelijk om een simpel antwoord te vinden voor een boek dat geen controleerbare informatie levert.
 

Ik heb het! God is liefde! En hij stuurt mensen voor eeuwig naar de hel! Dat gaat niet samen. En ik geloof nu in een geloof wat beter is. Ik ben er nu mee aan het werk.

Badge

Ik heb het! God is liefde! En hij stuurt mensen voor eeuwig naar de hel! Dat gaat niet samen. En ik geloof nu in een geloof wat beter is. Ik ben er nu mee aan het werk.

Ja je hebt gelijk, maar God geeft je je hele leven de tijd om te kiezen om in hem te geloven of niet, als je niet in hem gelooft, wrm zou hij je dan bij hem laten komen. (Ik struggle we btw ook over)

Lieve AnoniemeGUY123

Je hebt het verkeerd begrepen. 
God is liefde ja. Maar je draait iets om, je zegt:
God is liefde en Hij stuurt mensen voor eeuwig naar de hel, maar dat gaat niet samen. 

Lieve medereiziger, je hebt het verkeerd begrepen. 
Wij hebben gezondigd, wij dachten beter dan God te zijn. We hebben Hem ‘verworpen’ 
We hebben onszelf ‘dood’ gezondigd. 

Wij hebben onszelf de hel in gezondigd. Er was geen weg meer terug. 

 

Maar God, heeft de wereld zoo lief gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat iedereen die in Hem gelooft, niet zou verderven maar het eeuwige leven zou hebben. 

Wij die onszelf dus volledig de dood in hadden gezondigd, die eigenlijk geen hoop meer hadden. (door eigen schuld). Wij die in geen mogelijkheid meer gered konden worden, zijn weer opgezocht door God.  Hij zond Zijn Zoon naar deze wereld. Opdat een ieder, een ieder die in Hem gelooft niet verloren zou gaan!)

 

Dus: het is niet God die ons naar de hel stuurt omdat we niet goed geleefd hebben. Nee het zijn wij zelf, die door onze zonden de hel waardig zijn.  (we hebben onszelf de hel ingezondigt) MAAR er is genade in het Bloed van JEZUS. Hij wilde niet dat mensen verloren zouden gaan (ja de mens had zichzelf de hel ingewerkt, de dood ingewerkt) Maar Hij wilde hen behouden. En Hij zal ook jou behouden als je maar in Hem geloofd! 
Het is enkel en alleeen genade dat er nog een toegang is tot de hemel!

Dus het is waar: GOD IS LIEFDE! (Hij wil niet dat jij verloren gaat! Hij wil het niet! En daarom heeft Hij ZIJN ZOON GEZONDEN! Om jou te redden, het enigste wat je nog moet doen is je zonden belijden en in Hem geloven!)


Ik hoop van harte dat je terugkeert mijn vriend/vriendin!

 

 

Groeten, Jent
 

En ik ben overtuigt atheïst. Ook ben antitheïstisch geworden en dit groeit mogelijk tot probleemhoogte.

Reageer