Vraag

appelmoes = appeljam?

  • 17 November 2021
  • 9 reacties
  • 170 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Heyy iedereen!

Ik had een hele random en gekke vraag. Als je appeljam maakt is dat dan appelmoes? En zou het dan ook betekenen dat appelmoes appeljam is? Of niet? Hier zat ik nml in mijn vrije tijd over na te denken. 

Ik ben erg benieuwd wat jullie denken!

Alvast bedankt voor de reactie!

 

Groetjes,

-SeaTurtle


9 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Prima vraag.

Jam is anders. Aan jam wordt veel geleisuiker toegevoegd. Die speciale suiker zorgt dat de jam veel dikker wordt. De grote hoeveelheid suiker werkt als conservering. Daarom bederft jam niet snel.

Appelmoes krijgt veel minder suiker. Daar is de suiker net genoeg tegen het zure van de appel. Het helpt niet tegen bederven en appelmoes kan ook snel bederven.

Maar … ik weet niet wat er gebeurt als je appelmoes maakt met geleisuiker.  Ik denk eigenlijk dat de kleur of smaak van appels niet sterk genoeg is voor jam en dat we er daarom geen jam van maken.

 

Reputatie 4
Badge +2

@jongen999 

Dus je zegt eigenlijk dat appelmoes en appeljam 2 verschillende dingen zijn? Haha

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik denk ook dat dat anders is. Leuke vraag trouwens :)  ben er meteen naar gaan zoeken xd. 

Groetjes Julian X 

Voorbeeldje ( deze is voor de kleintjes bedoeld maar je ziet wel het verschil ) 

https://activiteitenbank.scouting.nl/component/k2/item/6228-appelmoes-en-appeljam-maken

Reputatie 7
Badge +17

En om het verhaal af te maken er is dus ook nog appelstroop ;)

letterlijk vorige week hadden mensen bij mij in de klas het hierover. maar dan dat appelmoes eigenlijk appelsaus zou moeten heten. in het engels is het immers ook applesauce. 

we hebben hier oprecht 15 minuten over gediscussieerd lmao

Ik weet het echt niet . Ik denk dat het verschillend is ????

Reputatie 4
Badge +2

Haahha leuke discussie he? 

Ja , over appeldinges ;) haha echt een raare onderwerp om over te discussiëren  

Reputatie 4
Badge +2

Haha ja verveelde me dus moest toch wat hahaha

Reageer