Vraag

Xirl?

  • 17 January 2019
  • 3 reacties
  • 233 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey allemaal,

Ik ben N, 14 jaar oud. Laat ik bij het begin beginnen haha. In mijn vriendengroep zit iemand, die non-binair is. Ik heb altijd bewondering gehad voor mensen die hun gender wisten te ontdekken. Ik heb daarzelf veel moeite mee gehad.

Laatst ben ik online gaan kijken in zo'n lijst met alle genders bij elkaar. Ik werd erg aangesproken door Xirl. Dat is als het ware, net geen meisje zijn. Simpel gezegd.

Ik wist direct, ja dit wil ik, ik ben een xirl en wil dat zijn.
Ik begon steeds meer na te denken over wat dat zou veranderen in mijn leven (groot gezegd). Bijvoorbeeld dat mijn vader mij geen 'klein meisje' zou noemen, en dat ik niet automatisch zal worden ingedeeld bij meisjes als we op school jongens vs meisjes doen.

Toch zit ik ergens mee (Ja duh, anders zou ik dit niet vragen). Ik ben bang het mijn omgeving te vertellen. Bij iedereen om een andere reden. Ik zal proberen het overzichtelijk te maken:
Moeder: zal als een van de weinigen mij snappen en blij zijn voor me.
Vader: zal het vervelend vinden, omdat hij dat soort dingen aanstellerig vindt.
Zus: zal het lastig vinden, omdat ze autisme heeft en er dus niet aan gewend is. Zij moet dan een grote verandering verwerken, wat ik haar niet wil aandoen.
Bff: zal me blijven steunen, maar het ook lastig vinden omdat zij ook worstelt met veel problemen.
Vriend uit vriendengroep: Idk..... die zal vooral mij wel willen steunen, maar ik ben bang dat die mij dan vind na-apen. Ik heb het idee om mijn gender te ontdekken ook van die persoon.

Van de rest van mijn vriendengroep ben ik bang dat ze wel zullen zeggen: sure, maar dat ze denken: okay, raar, snap het niet, k ga der negeren vanaf nu omdat ze zich aanstelt.

Daar ben ik gwn kapot bang voor. Heeft iemand tips? Ik wil het gwn aan iemand vertellen, maar ik ben bang dat ze ook zullen denken dat het een soort fase is. Mijn moeder zou dat prima kunnen denken bijvoorbeeld. Pls iemand, ik raak echt in de knoop van mezelf...

3 reacties

Ik raad je aan nog even jongen/meisje te blijven.. Je bent pas 14. Je hebt een heel leven voor je om een gender te kiezen (als je dit uberhaupt wil).

(Ik heb eigenlijk nog een vraag voor je):
Hoe kom je erbij om een geslacht te kiezen? Is dit een nieuw soort hype onder leeftijdsgenoten waarvan ik nog niet gehoord heb? (Ik ben zelf 17.)
Het is niet echt een hype ofzo, tis niet alsof je iets hebt gemist. Maar ik zit op een school waar iedereen heel open is over dit soort dingen. Veel kinderen in de eerste, tweede of derde willen hun gender/geaardheid kiezen. Ik zit nu in de derde klas, dus aan het moment ligt het voor mij niet.

Trouwens, niet om gemeen of irritant te doen, maar gender is iets anders dan geslacht. Geslacht is meer je lichaam, dus man of vrouw of transgender, en gender is wat je zelf voelt en/of wilt zijn
Hi @N.q.b. en @Anoniem.GHB,

hebben jullie wel eens gekeken naar Hij is een Zij op NPO, dat gaat over transjongens en transmeisjes.

Er is vorige week een nieuwe serie begonnen. Deze week waren Luna van 16 en Ivan van 18 op tv. Ze zijn allebei trans en hebben verkering met elkaar, zo cute.

Neem de tijd om te ontdekken wat je zelf bent en je hoeft natuurlijk nog niet een definitieve keuze gemaakt te hebben voordat je er met je ouders over gaat praten.

Je kunt ook gwn zeggen dat je over dingen nadenk en dat je miss wel Xirl bent op dit moment. Maar dan weten ze dat iig en kun je er makkelijker over praten.

In de uitzending zit ook een transjongen van 11. Ik vind het wel een mooie serie. Je kunt die van voorgaande jaren ook nog terugkijken geloof ik.

Zelf ben ik gay en ik heb alle uitzendingen van "Uit de kast" gekeken. Daarin zie je hoe jongens en meisjes uit de kast komen thuis en voor hun vrienden. Ook te zien op NPO.
https://www.npo3.nl/uit-de-kast/POMS_S_KRO_123939

Mijn favo aflevering is die met Niek, hij is echt leuk:
https://www.npo3.nl/uit-de-kast/31-07-2015/KN_1672101

Groetjes,
M&M's

Reageer