Respect voor homo's in Nederland al goed genoeg?

  • 3 October 2018
  • 14 reacties
  • 556 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey mensen!! Dit is mijn eerste keer op deze site en ik dacht laat ik eens een topic starten, dat nog een beetje normaal was haha. Nou vroeg ik me af hoe jullie dit nou ervaren.
Ik zit in de vierde klas havo en op mijn school gaat het met mij best goed. Iedereen is er aan gewend dat ik homo ben en er zijn nog wel een paar andere dus dat gaat wel goed. Maar wat mij opvalt is dat niemand meer verwacht dat mensen er problemen mee hebben, terwijl dat in mijn beleving zeker nog wel zo is. het lijkt alsof het in 2018 super makkelijk is om homo te zijn, maar zo voelt dat niet. Zo word ik nog steeds als ik in de stad loop uitgescholden, en durf ik niet eens met mijn ouders naar de stad omdat ik me dan schaam etc. het is fijn dat mensen denken dat het al bijna normaal is maar eigenlijk ook weer niet, omdat dan niemand er meer op let als het dus eigenlijk weer fout gaat.

Was benieuwd naar jullie belevingen!

14 reacties

Badge +3
O heyy,
Ik ben een jongen van 13, zit ook op 2havo en ben ook homo (high five 👏).
Vandaag heb ik een verschrikkelijke middagpauze gehad.😭

Vorig jaar, zat er een heel erg stom kind ook in de brugklas, nu zit hij op het tl. Vanmiddag was ik buiten met een paar mensen, toen we terug liepen naar de deur stond daar een groepje-ook-2e klassers plus die ene jongen. De jongen zei: '3,2,1..'
Ik lette niet echt op want ik wist niet dat het over mij ging. Maar toen kwamen die 2 minuten, waarin ik door de grond wou zakken.😭
De jongen: '3,2,1... *mijn naam* IS GAY!!! *Whahaha*' Ik werd denk ik heel rood, gelukkig zei niemand anders dit. Mijn beste vriendin zei tegen mij ze weet het nog niet) haha niemand zegt iets. Dus ik zeg heel raar 'haha uhhm. Ja ahaha' En toen kwam een andere goede vriendin die erbij stond en ik had haar letterlijk wel helemaal plat willen knuffelen want ze zei: 'Nou j***s, wtf.' Kom *mijn naam* we gaan naar binnen' (terwijl we onze armen over elkaar heen hadden geslagen (ook zij weet het nog niet)) Ik: nee hoeft niet
De jongen: omg kijk hoe gay dan.
De vriendin: Ga maar, ik los dit wel even op.
Ik: Nee hoeft niet. (We hebben nog steeds armen over elkaar heen)
De jongen: Kijk die armen om elkaar heen,gayyy
Ik: Dit is toch een meisje??? *Onze wangen tegen elkaar aan*
Vriendin: Nou, kom we gaan naar binnen.
Ik: nja oké
Vriendin: Ik haat dat soort kinderen zo erg, omg.
*We lopen arm om arm naar binnen* Zij is bae.


Dat was het ongeveer, verschrikkelijk, ughhhh ik had óf die jongen willen doodmaken óf door de grond willen zakken.

Dus inderdaad, het wordt nog helemaal niet makkelijk geaccepteerd (de jongen wist het ook niet hoor) dus ajb, als iemand hier dit (voor de grap) tegen mensen zegt, stop er maar snel mee, je ziet hoe je iemand hiermee kan raken, ik zit nu half te huilen, alleen maar om het typen. Dankje

Succes jongen, k heb niet echt hulp gegeven maar hoop ik je argument versterk. (?)



Doeii😘
Heey

Ik ben een meisje van 16 en lesbisch
En ik ben letterlijk nog nooit uitgescholden voor mijn geaardheid. Zelfs niet toen ik uit de kast kwam, door niemand.

Ik vind dit nogal raar want ik hoor best vaak dat lesbisch meiden minder of niet worden uitgescholden dan homo jongens. Omdat de meeste mannen vinden lebies "sexy" En homos "vies"

Ik ben hier echt niet mee. Want hier kunnen wij niks aan doen, dit zijn wij gewoon. Net als mensen met een bepaald geloof of een zwarte huid. Iedereen is gewoon anders en dat moet je accepteren, vind ik.

Hallo jackgilinsky,


Wat jij zegt is compleet waar... Het lijkt alsof het steeds beter gaat, maar nog steeds wordt er veel te veel gescholden met Homo. Het is niet erg om homoseksueel te zijn. Als ik jou was zou ik het negeren, dan vinden zij het ook niet meer leuk om te zeggen. Bij jongens die ermee schelden gaat het meestal om de reactie van jou, dus als je niet reageert dan stoppen zij waarschijnlijk ook.

Groetjes Answers
Hey

Ik weet dat het nu nog niet makkelijk is als je homosexueel bent,
Ik heb een hele goede internet vriend en we vertellen elkaar echt alles,
Hij vertelde me vaak dat ie niet normaal over straat kan hand in hand met zn vriend want dan word ie uitgescholden of nagekeken.
ik vind het best wel erg want ook homosexueele mensen zijn mensen
En ik vind dat je je mede mensen gewoon met respect hoort en moet behandelen
maar trek je niet te veel aan van die mensen die je na roepen en uitschelden geef er geen aandacht aan dat zijn ze niet waard gewoon doorlopen en doen alsof het je niets doet
Heb ook een paar vriendinnen die bi zijn en Mn beste vriendin en haar vriendin zijn met zn 2en allebij met een regenboog vlag om over straat gelopen
echt stoer van ze

xx kip29
@nederland2005 dat is niks word vaak gezegd tegen me en die jongen die dat zeg heb ik ooit gevraagd. Maar sinds die tijd pest hij me kill hij me en noem maar op
Badge +3
@iemandindtc
Prima als jij dat niks vind, maar het raakt mij wel. Jij denkt daar misschien anders over maar dan hoef jij niet meteen te beslissen of dat erg is of niet. T wordt wekelijks tegen mij gezegd en ik kan daar echt heel verdrietig van zijn.

Je hoeft nu ook niet te gaan opscheppen over dat die jongen je pest en killt.

X
Hey,
ik ben een meisje en ben hetero. Bij mij op school wordt gedaan alsof het geaccepteerd wordt, maar eigenlijk is dat niet zo. Er wordt ontzettend veel gescholden met homo. Sinds kort is er in onze woonplaats en GSA opgericht, met daarin leden van alle middelbare scholen uit de stad. Bij ons op school hebben we echter alleen een kort mailtje gekregen erover, en er verder niks over gehoord. Niet van docenten, niet op de website, niet via anderen helemaal niks. Tegenwoordig doen mensen alsof het volledig geaccepteerd wordt, maar helaas is dat in praktijk anders. Ik hoop dat het verbeterd, want iedereen moet gewoon zichzelf kunnen zijn!!
Reputatie 3
Badge +8
Er zullen altijd mensen blijven die homoseksualiteit niet zullen accepteren. Zolang mensen zelf een mening mogen vormen zullen er verschillen zijn (overigens alleen maar goed). Vaak heb je een groep die erg pro is, een groep die erg tegen is en een enorm grote groep die het geen ene moer uitmaakt. Je kunt moeilijk een hele school neerzetten alsof deze homoseksualiteit niet geaccepteerd, terwijl het maar een select groepje is dat je oprecht aanvalt op je seksualiteit. Je zult ook altijd mensen houden die niets met allochtonen, enorm rijke blanke mensen of met zwarte piet hebben.

Jullie kunnen ook, in plaats van hopen, zelf initiatief tonen op je school. Als er op je school nog geen GSA-commissie is opgericht kun je hier zelf aan de slag mee. Ook al kun je je afvragen of de activiteiten van dit soort commissies wel helpen. Bij diegene die er al op tegen zijn werkt dit misschien alleen maar averechts en dit wil je juist vermijden lijkt mij.

Ik denk dat je die pesters aan moet pakken, maar niet activiteiten door de strot van iedereen te drukken. Het overgrote deel (misschien op de middelbare school niet) maakt het echt geen moer uit wat je seksualiteit is.
Wat erg zeg....

Okal was ik hier al wel van op de hoogte toch blijft het mij pijn doen... 😔

Een kind dat ik best goed ken is bi en hij werd gepest in zijn klas ermee.... Zo erg als ik bij hem Opschool zat toen was ik leip gegaan tegen die mensen😡.

Mensen denken idd snel dat respect voor lgtb+ vanzelf sprekend is in nl... Helaas is niks minderwaar😔

Ik wens je veel sterkte met het commentaar dat kan echt slopend zijn....

Xx
❤️❤️
Het is nogal een lastig onderwerp. Langzamerhand wordt het door steeds meer mensen geaccepteerd, maar de vraag is of je iedereen zover krijgt. Aangezien het moeilijk is om iemands mening/gedachte te veranderen. Ook denk ik dat een deel van de jeugd er op een verkeerde manier sarcastisch op reageert waardoor het voor iemand heel lastig wordt om uit de kast te komen.
Er zijn nu wel steeds meer campagnes en activiteiten hiervoor, echter vind ik dat de overheid en scholen het verkeerd uitpakken. Ik vind dat iedereen zichzelf mag zijn en ik respecteer het ook. Echter vind ik dat het allemaal te overdreven gaat waardoor je de plank helemaal mis slaat. Jongeren gaan hier grappig over doen waardoor de groepsdruk stijgt.
Neem als voorbeeld de Pride in Amsterdam, helemaal niets mis mee behalve dat ze op tv je een selectieve waarheid geven. Ze laten niet alles zien, omdat ze dat niet "vermakelijk" genoeg vinden om het uit te zenden en dat is gewoon belachelijk. Hierdoor krijgen mensen een totaal verkeerd beeld van deze groep.
Kortom er komt een verschuiving maar we voordat het volledig geaccepteerd wordt moeten we helaas nog een lange weg gaan.
(Mocht het van belang zijn: Ik ben hetro)
Hey ik ben een jongen van 15 en ben homo nou merk ik op school etc niks van haat op homos of dat ze niet gerespecteerd worden maar op bij voorbeeld instagram worden soms comments gezet waar homos volledig in worden uitgescholden en dat als je het bent dat je dan niet helemaal 100% bent dus ik denk dat er nog wel wat te verbeteren valt
Ik denk dat mensen 2 dingen door elkaar halen: acceptatie en bekendheid.

Ik denk dat we nog ver zijn van acceptatie, maar goed bezig zijn met bekendheid.

Er is meer openheid, meer informatie en meer bekendheid over homoseksualiteit. Men weet wat het is en wordt er meer mee geconfronteerd. Daarom denkt men vaak dat we het automatisch ook accepteren, maar dat is helemaal niet zo.

Er is natuurlijk nog veel haat, misschien wel minder, omdat er een aantal vooroordelen zijn verdwenen, maar er is nog steeds haat. Dit zal in mijn ogen ook helaas altijd zo blijven.

Het enige wat je kan doen denk ik, is in je directe omgeving zorgen dat je wordt omringd door mensen die je sowieso accepteren. Verder kun je je inzetten voor meer bekendheid en acceptatie in je omgeving, maar dat hoeft niet als je dat niet wil.

Gr. Pin
Denk dat bijna elk lgbt persoon weleens discriminatie mee heeft gemaakt. Volgens mij zijn de mensen die in zon geval discrimineren niet perse tegen lgbt maar denken ze dat ze grappig zijn of willen ze stoer doen. Je hebt natuurlijk nog wel een paar klootzakken die homo's in elkaar slaan omdat ze ertegen zijn om wat voor reden dan ook, maar dat valt wel mee in Nederland naar mijn idee.

Nederland is heel tolerant vergeleken met veel andere landen maar er is zeker nog ruimte voor verbetering.
Hey!

Ik ben ook homo 😄 en ik zit ook op 4 havo. Niemand weet dit behalve mijn ouders en mn beste vriendin, want ik ben bang dat als ik het nu vertel ik straks geen vrienden meer heb en iedereen me stom aan gaat kijken enzo daarom doe ik er nog niks mee. Ik heb ondertussen ook een vriendje al gehad. Maar het is net uit gegaan. Hij was wel wat ouder dan mij want hij was 26 en ik ben 16 😅. Maar we hadden een gezellige tijd. Hij woonde in Amsterdam en we spraken elke week af in het weekend en dan liepen we door Amsterdam en deden leuke dingen, lunchte samen en genoten samen. Maar ik ben nog nooit echt uitgescholden maar wel heel veel aangekeken. Sommige mensen staren echt gewoon echt heel hard en dat is toch wel vervelend soms. Maar uitschelden enzo nooit echt last van gehad naja in Amsterdam dan.

(tegen vreemden op straat) Vind het wel altijd heel vervelend om te horen als dit soort dingen gebeuren. Laat mensen lekker met rust en laat iedereen van houden waarvan hij houd. Want wat is het probleem? Enige ding waar die mensen ooit last van zullen hebben van jou is dat ze je zien. En wat is er nou niet leuker dan een gelukkig stel zien? Maar ja zo zie ik het natuurlijk.

Gr. Ciber

Reageer