Ouders niet eens met seks

  • 16 August 2019
  • 5 reacties
  • 486 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik wil graag een keer seks alleen me ouders willen dat ik geen seks heb voor ik getrouwd ben. Nou ben ik zelf gelovig en gelovig opgevoed. Alleen ik vind het soms wel lastig. Geen seks voor het huwelijk. Dus in dat opzicht hebben me ouders en ik wel andere beelden ervan. Ik snap het ook wel. Mijn ex heeft een x seks met mij gehad (bijna) ik had nog maar net wat met m en toen wilden ik het niet. Dat heb ik ze eerlijk verteld (want zo ben ik). En nu beschermen ze me. Dus heb eigenlijk niet echt een vraag maar wil gewoon weten hoe andere hier in staan.

5 reacties

Ik ben het helemaal met Cajongen eens. Na dit gelezen te hebben is het het beste om het stiekem te doen. Dat is de meest rechtvaardige oplossing, en volgens Calvijn, die een belangrijk persoon voor de opkomst van het protestantisme is geweest, moet je jezelf soms niet aan het gezag houden, als het gezag niet rechtvaardig is, of zich niet aan de bijbel houdt, maar dat laatste laat ik liever terzijde.

Het liefst zou ik zeggen dat je er uit moet komen met je ouders en erover moet praten, het argument dat je het toch stiekem zou kunnen doen, is van best veel waarde, maar je kan het dan net zo goed misschien in Ć©Ć©n keer doen.

Groetjes,

Geen_Naam
In Nederland vinden we persoonlijke opvattingen erg belangrijk. Volgens die manier van denken hoef je geen verantwoording af te leggen of toestemming te vragen voor sex. Volgens die zienswijze is dat 100% je eigen keuzen.

In andere culturen is een individu eerst lid van een familie en een groep, en daarna pas belangrijk als individu. In zo'n opvatting is het belangrijk dat een individu altijd de normen van de groep volgt. De groep is erg veroordelend naar iemand die de normen overtreedt; tegelijk zijn de ouders vaak banger dan nodig is.

In veel culturen die zoiets aanhangen (en dat geldt zeker ook voor Christelijk Nederland) werkt het ook nog eens zo: Wat niet weet, wat niet deert. Zo kun je in sommige kringen prima een vriend hebben, als je maar niet samenwoont. Het beeld naar buiten is belangrijker dan wat er echt gebeurt. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen wat er gebeurt, als het er maar niet ingewreven wordt.

In Christelijk Amerika is er een trend geweest waarbij meisjes van 12/13 een maagdelijkheids-ring van hun vader kregen, in een ceremonie die je met een huwelijk zou kunnen vergelijken. Ze beloofden dan aan hun vader dat ze zichzelf zouden bewaren (niet woord 'sex' gebruiken, dat is vies) voor hun echtgenoot.
De meisjes zijn dus eigenlijk 'eigendom' van hun vader, tot het moment dat hij ze aan hun echtgenoot 'geeft'. Ze zijn dus hun hele leven 'eigendom' van een man. Je mag zelf bedenken wat je daarvan vindt.

Lang verhaal; Je moet zelf uitmaken hoe belangrijk je het vindt om aan andermans normen te voldoen. Het is duidelijk dat je niet om toestemming hoeft te vragen, want die krijg je niet. En een hoop mensen zullen ook van mening zijn dat je geen toestemming hoeft te vragen aan iets dat volledig jouw eigen zaak is.
Hey,

Ik zie inderdaad dat ik een link heb gebruikt die wel erg godsdienstig getint is, dat was niet de bedoeling, maar ik bedoelde met die link te zeggen dat je op internet misschien meer informatie kunt zoeken over interpretatie van dat stukje tekst, en je er dus met je ouders over kunt praten, maar je ouders verbieden seks niet alleen omdat je godsdienstig bent, maar omdat je met je ex onveilig bent geweest.
hii

@Geen_Naam de link die je stuurde klopt, alleen is jw.org een site van Jehovah's getuigen. ik weet dus niet of de leerstellingen/redeneringen van andere geloven hetzelfde zijn als onze.
wel leuk dat je hem heb gebruikt <3

@Annefleur als jij het hiermee moeilijk heb, wat niet iets verkeers is, praat er dan over met je ouders.
je bent zelf gelovig zeg je, dus kan je in een gesprek met je ouders gaan kijken Waarom het nou niet goed is, je kan de link gebruiken of de Bijbel zelf.

je ouders beschermen je inderdaad, echter moeten ze jou ook zelf keuzes laten maken en die respecteren, wat je ook doet. ik denk dat het het beste is om een gesprek met je ouders aan te gaan, dit hoeft geen boos gesprek zijn maar kan gewoon lekker rustig
Hey,

Je ouders doen iets wat een gevolg is van je eigen fouten, en misschien is het ook wel terecht. Ze beschermen je niet uitsluitend om de godsdienstige reden: https://www.jw.org/nl/publicaties/tijdschriften/g201309/is-seks-voor-huwelijk-verkeerd/

Ze beschermen je ook, omdat je laatst bijna seks had gehad en dat was een fout.

Je hebt echter ook zelf recht op eigen beslissingen. Misschien is het een goed idee om er heel duidelijk over te praten. Zelf heb je keuze aan welke religie je hecht en over dat stukje in de bijbel valt nog te discussiƫren, want wanneer twee verliefde mensen seks hebben, is dat geen hoererij: een te brede term, waar de bijbel er nog meer van bevat. Dat komt ook omdat je niet te smalle begrippen kunt gebruiken in zo een boek, naders was het boek nog vele malen dikker. Interpreteer hem op je eigen manier, daar is hij voor, maar maak er geen ruzie over. Iedereen heeft recht op zijn eigen manier van denken.

Groetjes,

Geen_Naam

Reageer