Beantwoord

mijn oppaskindjes

Badge +2
Hallo, ik ben sanne en 16 jaar.
Ik heb 2 kinderen waar ik al lange tijd in het weekend voor oppas.
1 is nu 4 jaar, de andere is 12 (die heeft niet echt oppas meer nodig maar kan nog niet op zijn broertje oppassen.)
Nu gaat mij vraag wel over de oudste. Het me al paar keer opgevallen dat hij als we beetje stoeie of iets dan een stijve krijgt. Ook is hij erg nieuwsschiering en vraagt soms ongemakkelijke vragen.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Wil liever niet stoppen met oppassen want zijn nogal rijke mensen dus is leuk om daar te zijn met alle dingen die ik thuis niet heb en verdiend ook goed.
icon

Beste antwoord door West-VlamingBoy 16 juli 2019, 23:24

@sannn-1
Eerst en vooral wil ik mij verontschuldigen voor mijn hardheid. Door dit te lezen weet ik al heel wat meer!
Ik dacht dat jij die jongen stimuleerde om dit te doen, blijkbaar niet.

Ook begrijp ik nu dat je zich schuldig voelt.
Nogmaals sorry ervoor en sorry dat ik jou gekwetst heeft.
Bekijk origineel

200 reacties

Badge
op die jongen denk ik dat je gewoon niet moet antwoorden zodat hij het gevoel krijgt dat hij alles met jou kan doen.
Hey Sanne

Je gaat regelmatig oppassen. Bij één van de kinderen waar je bij oppast, lijkt de puberteit te beginnen.

Tijdens het stoeien krijgt de oudste weleens een erectie. Dit zou een reactie kunnen zijn op het fysieke contact, waar hij op zich weinig controle over heeft. Ik kan me echter voorstellen dat je het niet zo fijn vindt als dat gebeurt. Misschien kan je in het vervolg proberen om een kussen bij je middel te houden, zodat je dat, als je je ongemakkelijk voelt, discreet tussen jullie in kan schuiven.

Dat hij je intieme vragen stelt, kan een teken zijn dat hij jou erg vertrouwt. Misschien vindt hij het moeilijk om hier met zijn ouders over te praten, of zijn zijn leeftijdsgenootjes hier nog niet zo mee bezig. Als hij een vraag stelt, zou je die correct en op een respectvolle manier kunnen beantwoorden. Verder zou je hem kunnen inlichten over het bestaan van de site Sense.info. Op die site kan hij vast een hoop antwoorden vinden op de vragen waar hij mee zit.

Groetjes
Kenshin
Reputatie 7
Badge +17
Het zou dan misschien ook een optie zijn om niet meer te stoeien of wat het ook was, zodat je die situatie niet meer hebt.

Je zou ook aan kunnen geven dat jij die vragen ongemakkelijk vindt en dan zou je kunnen vragen of hij dat misschien aan een ander moet vragen. Ik ben het dan ook met Kenshin eens dat je hem er op kunt wijzen dat hij zijn antwoorden ook op het internet kan vinden.
Badge +2
Bedankt voor jullie antwoorden.

Het stoeien probeer ik al zo veel mogelijk te voorkomen allleen soms gebeurt het en vind het dan lastig om te zeggen dat hij moet stoppen want hij gaat zich dat ook afvragen waarom ik zo reageer en wil ook niet dat hij zich rot gaat voelen.

Over die vragen, voor sommige dingen kan ik hem naar ineternet wijzen hoewel als je op dat soort dingen gaat google kan je ook op raare sites terecht komen.
Maar de meeste vragen zijn ook meer persoonlijk naar mij gericht
Badge +1
Hoi,

Als hij je een persoonlijke vraag stelt, zou je kunnen zeggen dat je die liever niet beantwoordt omdat het te persoonlijk is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Groetjes
Rekening houden met het feit dat hij in de war zou kunnen raken als jij plots vraagt om te stoppen met stoeien, lijkt me inderdaad een goede methode. Over het internet zou je hem kunnen vertellen dat er betrouwbare sites zijn als die van de KinderTelefoon en Sense, maar dat er online ook een hoop dingen staan waar je erg van kan schrikken.

Gr. Kenshin
Badge +2
Als die een vraag stel die ik niet wil beantwoorden en hij merkt dat ik dan beetje ongemakkelijk word gaat hij me juist beetje plagen wat vaak weer stoeie word.
natuurlijk probeer ik het te voorkomen maar gaat nou eenmaal niet altijd, wil niet boos gaat worden op hem ofzo.

maar behalven het uit te weg gaan en het proberen te verkomen is er nog iets wat ik kan doen?
moet ik het met hem er over hebben? want is nu paar keer gebeurt en ik doe dan net of ik niks door heb
Boos worden lijkt me inderdaad de gepaste methode niet, maar kordaat aangeven dat je een vraag niet wilt beantwoorden of dat je hoofd niet staat naar het stoeien, mag gerust. Je zou bij hem, voordat het tot een ongemakkelijke vraag of stoeien komt, kunnen aangeven dat je hem gerust wilt helpen, maar bepaalde, te persoonlijke vragen liever niet beantwoord.

Dat hij je ongemakkelijke vragen stelt, zou op onzekerheid kunnen wijzen. Het kan helpen om hem gerust te stellen, en hem te laten weten dat je er voor hem bent. Als hij zich daar bewust van is, voelt hij misschien minder de behoefte om ongemakkelijke vragen te stellen.

Gr. Kenshin
Badge +3
Het is niet gek dat een jongen van 12 weleens een stijve krijgt, en dat hij nieuwsgierig is naar bepaalde dingen. En het is niet gek dat een meid van 16 niet goed weet hoe ze daar mee om moet gaan. Je lijkt me in ieder geval een goede oppas door je vraag hier te stellen.

Ik zou zeggen : Zorg dat als je stoeit, dat dat in ieder geval geen grotere kans op een erectie teweeg brengt bij hem. Als je merkt dat hij toch een erectie heeft, besteedt daar verder geen aandacht aan, en verzin dan een andere manier van stoeien om de aandacht af te leiden . (kietel hem desnoods onder zijn voeten ofzo).

En als hij bepaalde intieme dingen aan jou vraagt, wees dan resoluut en zeg dat je hem best wilt helpen, maar niet alle vragen gaat beantwoorden. Geef aan dat hij bepaalde dingen beter aan zijn ouders kan vragen of aan iemand anders. Wat belangrijk is, is dat je duidelijk je grenzen aangeeft, en dat daar verder geen onderhandelingsruimte is. Want kinderen zijn vaak meesters in het opzoeken van grenzen, en als ze merken dat jij je opgelaten wordt van bepaalde onderwerpen voelen ze dat haarfijn aan en is dat juist aanleiding om door te gaan. Daarom moet je echt duidelijk zijn, en dat hoeft geeneens op een strenge manier.
Badge +2
Ik probeer er idd op te letten dat de kans zo klein mogelijk is dat het gebeurt, ik let bijvoorbeeld al op me kleding die ik aan heb.
Ook probeer ik er voor de rest geen aandacht aan te geven alleen is het best wel ongemakkelijk als je merkt dat het weer gebeurt. Vaak wil ik het stoeie dan stoppen zonder er drama van te maken want wil hem ook geen rot gevoel geven, dat die straks onzeker word ofzo. Kietelen onder zijn voet is geen slecht idee, dat smeekt hij zelf wel om te stoppen :)

Die vragen durft hij niet aan zijn ouders te vragen zei die een keer.
En sommige vragen kan hij ook niet aan zijn ouders vragen want dat zijn dan dingen die hij van mij wilt weten.
Vaak als die er over begingt probeer ik zijn aandacht ergens ander heen te brengen. Maar zal gaan proberen om wat duidelijk aan te geven wat kan en niet.

Moet vanmiddag ook even oppassen dus kan het gelijk proberen.
Dat je kleding draagt waar je je goed in voelt, lijkt me verstandig. Het lijkt me echter dat hij eerder opgewonden wordt van het fysieke contact, dan dat hij jou op een erotische manier bekijkt. Uiteraard ben ik niet aanwezig op de momenten dat jij gaat babysitten, dus zeker weet ik dit niet.

Algemene vragen zou je klaar en duidelijk kunnen beantwoorden, maar bij persoonlijke vragen is dat helemaal geen verplichting. Geef gerust aan bij welke vragen je je comfortabel voelt, en bij welke niet.

Ik wens je een gezellige middag toe 🙂

Gr. Kenshin
Badge +2
Nou hij vind als ik een rokje aan heb toch wel heel interesant en echt prakties is het ook niet met oppassen dus dat doe ik niet meer aan.

maar oppassen ging goed, kwa vragen die hij stelde ben ik duidelijk geweest.
Het werd onverwachts wat later dan verwacht dus hebben we een pyjama feestje gehouden 🙂 was erg gezellig.
Natuurlijk moest er dan ook kussen gevecht / gestoeit worden maar dan zonder al teveel gekken dingen.
Goed dat je kleding draagt waar je je goed in voelt. Ook fijn dat het oppassen goed verlopen is, en dat je duidelijk bent geweest over de vragen die hij stelde.

Gr. Kenshin
Badge +2
Is even geleden dat ik heb gereageerd want is een hele tijd goed gegaan, alleen recent is er wel weer wat gebeurt.
De mensen waarvoor ik oppas hebben een zwembad in de tuin waar we lekker gebruik van mogen maken.
In eerste instantie wilde ik niet in me bikini omdat ik bang was dat die jongen er op zou reageren, maar werd zo warm en wil ook beetje bruin worden dat ik dat later toch gedaan heb.
En zoals verwacht reageerde de oudste er idd op, zag dat hij weer een stijve kreeg. Ook zocht hij veel lichamelijk contact en deed een paar keer voor de "grap"me bikinitopje aan de achterkan los maken. (hij heeft niks gezien voor de rest)

Ben nu wel in gesprek geweest met zijn ouders, die zeiden dat ze met hem gingen praten maar voor de rest niet heel veel aan konden doen.
Ze wilde me ook niet kwijt als oppas dus kreeg wel een dikke salaris verhoging als vergoeding voor de extra moeite.

Ik wil ook zeker nogsteeds niet weg maar vind het wel lastig.
Moet ik zijn nieuwschierigheid nou beantwoorden en dan hopen dat het dan over is of moet ik blijve volhouden en gaat het vanzelf bij hem weg?
De nieuwsgierigheid van deze jongen nam toe, waarna je met zijn ouders gaan praten bent. Ondanks dat je je vast ongemakkelijk voelde, was het praten met zijn ouders een verstandige stap. Hopelijk weten hun woorden tot hem door te dringen, en zal hij zich in de toekomst beter gedragen.

Als je met ‘ingaan op zijn nieuwsgierigheid’ dingen bedoeld als het losmaken van je bikinitopje of knuffelen waar je je niet goed bij voelt bedoelt, raad ik je dat af. Je hoort geen dingen te doen waar je je oncomfortabel bij voelt, en ook dat zal deze jongen moeten leren.

Gr. Kenshin
Badge +2
Gaat er mij vooral om dat het mijn taak niet lijkt om met hem dit soort dingen te bespreken of tedoen.
Nu weet ik wel dat hij niet heel veel aandacht krijgt van zijn ouders dus zullen ze het ook niet snel over dit soort dingen praten, maar lijkt me dan niet dat ik als oppas dat ga doen.
Vind ook best wel lastig kwa leeftijd, hij is zeg maar te jong voor mij en het spannend te vinden maar vind me zelf ook nog niet oud genoeg om hem dingen te leren of vertellen.
Aan de andere kant heeft hij denk ik ook weer niet veel andere die hij vertouwt voor dit soort dingen.
Dus zit ook beetje in een strijd met me zelf dat ik hem ergens wel wil helpen maar eigelijk vind ik het mij taak niet.
Het voeren van persoonlijke gesprekken hoort inderdaad niet tot het standaard takenpakket van een oppas. Sommigen zullen geen probleem hebben met het uitleggen van persoonlijke zaken aan hun oppaskindjes, maar dit uitleggen is geen vereiste.

Geef bij de ouders gerust aan dat je je niet comfortabel voelt in de huidige situatie. Wie weet beseffen ze dat het tijd wordt om hun zoon meer aandacht te schenken, en hem tot het inzicht te brengen dat hij rekening hoort te houden met jouw gevoelens.

Denk je dat hij terecht kan bij leeftijdsgenoten?

Gr. Kenshin
Badge +2
nee volgens mij heeft hij dat niet echt. Zie hem nooit met vriendjes, hij beetje het verwende kind van de klas zegmaar.

Zal nog een keer me zijn ouders over praten maar heb het gevoel dat ze het niet helemaal snappen, lijkt wel of ze het grappig vinden ofzo. En vaak als er iets is of er is iets gebeurt dan krijg ik een "bonus" en daarmee is het dan voor hun klaar.

Het is echt een lief ventje en wat hij doet is niet kwaad bedoelt maar maakt het voor mij niet makkerlijker.
Jammer dat hij niet bij leeftijdsgenootjes terecht lijkt te kunnen. Het is vervelend dat zijn ouders de ernst van jouw verhaal niet lijken in te zien, en dat ze denken dit met een bonus op te kunnen lossen.

Misschien helpt het om ze per mail of via een berichtje, nogmaals grondig uit te leggen dat waar jij mee zit, niet opgelost kan worden met een bonus.

Je kan deze jongen doorverwijzen naar de site sense.info of naar de infopagina’s van de KinderTelefoon. Daar kan hij op zijn eigen tempo lezen over de dingen waar hij mee zit. Ook kan hij chatten of bellen met een vrijwilliger, waar hij al zijn vragen aan kan stellen.

Gr. Kenshin
Badge +2
Net even kort met zijn vader gesproken maar hij moest snel wel. Hij zegt dat ik juist de persoon ben om dit soort dingen met hem te besreken omdat hij mij vertrouwt. Hij zegt ook dat als ik gewoon met hem mee doe de spanning er afgaat en het voor hem minder interesant word.

Zal vanmmiddag is samen met hem op die site kijken, kijken of ik hem op die manier dan kan helpen.
Je hebt met de vader gesproken, die van mening was dat het praten en spelen tot je takenpakket behoorde. Het is goed dat je dit met hem besproken hebt, dat bespreken was een dappere stap. Jammer genoeg zag de vader echter niet in hoe de situatie soms lastig voor je wordt.

Samen met de jongen de sites bekijken, lijkt me een goed plan. Wie weet zal hij in de toekomst zelfstandig antwoorden zoeken op de vragen waar hij mee zit.

Gr. Kenshin
Badge +2
Samen die site bekijken was echt super ongemakkelijk. Had zelf nog niet gekeken wat er op te vinden was dus was voor mij ook een verrassing.
Hij heeft wel veel dingen bekeken, verder heb ik ook wel beetje met hem kunnen praten.
Hij bekende (wat ik al wist) dat hij vaak een stijve krijgt en vooral als ik bijvoorbeeld een bikini aan heb of als ik buk en dan inkijk heb.
Ook zei hij dat hij dan een aanraking een lekker gevoel vind. Ik vertelde dat dat logies is maar dat hij dat niet meer moet doen doormidel van stoeien.
Blijkbaar wist hij niet wat rukken was en heb doormiddel van de site hem geleerd dat hij dat zelf kan doen en dat daarna ook vaak een stijve over gaat. Hoop dat het gestoei daarmee nu over is.
Ben benieuwt hoe het nu verder gaat, straks is het vakantie en dan zal ik wel veel moeten oppassen.
Hoewel het ongemakkelijk aanvoelde, denk ik dat hij aan het bekijken van de site veel gehad heeft. Hij wist kennelijk een hoop dingen nog niet, en nu hij wat meer context heeft rond de begrippen puberteit en seksualiteit, zou het kunnen dat hij nauwer zal toezien op zijn gedrag.

Hopelijk gaat het oppassen in de toekomst goed, en beleven jullie samen een gezellige tijd.

Gr. Kenshin
Badge +2
kreeg vandaag een berichtje van hem dat hij het helemaal zelf had gedaan. Hij vond het wel minder lekker als toen we samen waren maar hij had nu niet de heletijd last van een stijve. Dus zie het positief in dat het oppassen staks stuk makkelijker gaat
Hij lijkt inderdaad seksualiteit op zichzelf te beginnen ontdekken. Hopelijk wordt het oppassen gezellig, en overkomen je geen ongemakkelijke momenten.

Je hebt de situatie goed aangepakt, en hoe het er momenteel uitziet, zijn jullie tot het gewenste resultaat gekomen. Goed gedaan :)

Gr. Kenshin

Reageer