Vraag

Ik wordt gek van stereo types en hokjes

  • 11 May 2018
  • 3 reacties
  • 290 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal

Het is al weer even geleden maar ik ben weer terug, ik weer niet of dit het goede onderwerp is om het in te plaatsen maar volgens mij komt het het meest in de buurt.
Ik weet niet of andere mensen hier dit ook herkennen maar ik begin me de laatste tijd erg te frustreren over stereo types en hokjes. Bijvoorbeeld ook omdat ik gay ben. Ik word er gewoon gek van dat je je moet verantwoorden voor alles wat je doet. Bijvoorbeeld wat van je wordt verwacht voor het geslacht dat je hebt. Jongens houden van meisjes en moeten altijd een beetje macho-achtig overkomen.

Herkennen jullie je hier ook in?

Groetjes, 360popescope

3 reacties

"Bijvoorbeeld wat van je wordt verwacht voor het geslacht dat je hebt."
Je wilt die discussie niet starten....

Nouja, bepaald gedrag is redelijk vanzelfsprekend als gevolg van de manier waarop onze hersenen functioneren.
Een ander deel wordt ook door jouw omgeving bepaald, maar daar kom je het makkelijkst achter door terug te kijken in de geschiedenis.
De rollen verschilden per "periode" .

"Ik word er gewoon gek van dat je je moet verantwoorden voor alles wat je doet."
Dan doe je dat niet.


"Jongens houden van meisjes "
Dat geldt voor de meerderheid, dus op zich is dat niet fout.
Het is een eigenschap die gedeeld wordt met (bijna) alle soorten die twee verschillende seksen kennen.

"en moeten altijd een beetje macho-achtig overkomen. "
Dat vindt ik op zich een beetje discutabel, omdat dit sterk aan de cultuur ligt.
Testosteron helpt daarbij natuurlijk niet.
Jij zult waarschijnlijk iets anders meemaken, maar persoonlijk merk ik daar niet zo veel van, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring daarmee.


"Herkennen jullie je hier ook in?"
Op zich val ik minstends binnen een deel van het Nederlandse stereotiep, omdat mijn lichaam redelijk vaak ongewenst kennismaakt met alles dat te laag hangt....

Bij sommige dingen zijn de percentages zo hoog dat het niet zozeer iemands fout is om een verkeerde aaname te hebben.
Zeker als het geen fysiek zichtbare dingen zijn.
(Ik kom bij dit stukje niet helemaal uit mijn woorden..)
Hoi!

Sommige mensen krijgen stereotypen mee van thuis, anderen van op school, etc. Dat is jammer, en dat sommige mensen het nodig vinden voor anderen te bepalen hoe ze zich moeten gedragen, is belachelijk.

Naar mijn gevoel komt er nu steeds meer acceptatie. Er is altijd een groep die het nodig vindt negatieve commentaar te geven op mensen die niet in hun "ideaalbeeld" vallen, maar het is vooral jammer voor hen dat zij daar hun energie in steken.

Groetjes
x
Hey,

Ik wou reageren omdat ikzelf stereotypes heel belangrijk vind, en mijzelf niet in jouw verhaal kan vinden. Ik ben zelf ook homoseksueel en heb niet het gevoel dat er stereotypes zijn waar ik me aan moet houden, ik vind juist dat er te veel mensen zijn die vinden dat stereotypes slecht zijn en daarom willen dat ze niet gebruikt worden.

Ik vind stereotypes en vooroordelen belangrijk omdat het de normen van onze cultuur aangeven, en als we deze proberen te verwijderen of vermijden, onze cultuur er ook mee wordt verpest. Stereotypes zijn niet bedoeld om iemands leven te bepalen, maar ze zijn er om aan te geven wat de normen (en waarden) van onze cultuur zijn. Als stereotypes waren bedoeld om verwachtingen op te zetten en iemands leven te bepalen, kan je dan wel zeggen dat we vrijheid hier in Nederland hebben? Ik weet wel zeker van niet.

Gooi daar bij op, dat vele stereotypes zijn gebaseerd op de waarheid, met exceptie van de meisjes houden van roze en jongens houden van blauw stereotype. In jou geval, zeg je dat je de stereotypes ''Jongens houden van meisjes en moeten altijd een beetje macho-achtig overkomen.''' gekmakend vindt. Deze stereotypes zijn gebaseerd op de waarheid, 7,1 procent van alle mannen in Nederland is homoseksueel, dit betekent natuurlijk niet dat alle jongens van meisjes houden maar dat zegt dit stereotype ook niet. Het wil jou laten weten, dat als je een man ziet, er een grote kans is dat hij op vrouwen valt.

En voor het stereotype dat jongens macho-achtig over moeten komen is ook op de waarheid gebaseerd, uit onderzoek blijkt dat vrouwen mannen die gespierd zijn mooier vinden dan mannen die dat niet zijn. Dit is een instinct dat is blijven hangen uit de tijd van de jagers en verzamelaars. We zeggen niet dat jij je er aan moet houden of dat het van je verwacht wordt. Het is alleen een standaard of een vooroordeel die je kan helpen bij het ontmoeten van nieuwe mensen.

Ik hoop dat dit je helpt! Fijne dag nog verder!

-Appelmoes

Bronnen:
https://www.independent.co.uk/life-style/love-sex/women-stronger-men-attraction-looks-muscles-weak-study-dating-a8105976.html
https://verscheurd.nl/homoseksualiteit/

Reageer