Vraag

Ik voel me kut door geaardheid


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi iedereen,

Dat is alweer een tijdje geleden dat ik hier was maar ik hoop dat ik nog welkom ben en dat mijn plek nog niet is ingenomen door een nieuw iemand.?

Ik ben dus homo maar dat weet nog niemand anders, ik vind het eng om uit de kast te komen of ik ben er nog niet klaar voor.

Nu is het probleem dat ik me hierdoor erg vaak alleen en verdrietig voel en bijvoorbeeld de hele avond in mijn uppie op mijn kamer zit en depressief te zijn. Hier door gaat school ook minder goed, ik heb namelijk erg veel huiswerk en toetsen vanwege vwo+ (boeit verder niet) ik kan mij gwn niet concentreren op andere dingen, iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?

Alvast thnx

360popescope

11 reacties

Welkom terug :P
Probeer er met je mentor/vertrouwenspersoon over te praten, zij kunnen je helpen en ondersteunen waar nodig. (vooral bij het plannen van huiswerk/toetsen) Ook zou je met de chat van de kindertelefoon erover kunnen praten
Hee, ik ben zelf bi, en ik heb hetzelfde probleem gehad. de truc was voor mij om contact te zoeken met mensen waarmee ik erover kon praten. ben je al uit de kast tegenover je ouders of broertjes of zusjes? ik kwam eerst uit de kast tegenover mijn zusje en mijn stiefmoeder, en daar kon ik heel goed mee praten. ook had ik veel internet friends die me heel goed hielpen. het klinkt heel cliché. maar jezelf in de ogen kunnen kijken en zeggen ''dit ben ik, en daaar moeten mensen het maar mee doen'' helpt.
Hoi meidkomthelpen,

Nee ik ben nog niet uit de kast dus praten wordt hem helaas niet, ik zou ook niet weten hoe ik uit de kast moet komen, ik probeer het telkens maar durf dan toch weer niet.

Maar in elk geval bedankt.
He ik weet dat het makkelijk gezegt is maar ik zou het toch proberen om het tegen 1iemand bijvoorbeeld een goede vriend of vertrouwenspersoon te zeggen ik denk dat als mensen het weten je beter gaat voelen je hoeft niet bang te zijn het is 2018 het is heel normaal om een andere geaardheid te hebben en ook al zouden ze slecht reageren wat ik me niet kan voorstellen dan zijn sowieso geen vrienden en zijn ze het jou niet waard waarschijnlijk zijn ze dan juist jaloers omdat jij dapper bent om het te zeggen en hun niet ze accepteren je wel xx mijj
Sorry dat ik even off-topic ga. Hoe ben je aan jou nicknaam geraakt? Want ik herken deze namelijk van mijn oude nickname op een spel.
Hi 360popescope,

tuurlijk ben je hier altijd welkom :)

Voor mij was het uit de kast komen soort van vanzelf gegaan. Ik en mijn twin die ook gay is speelden altijd met jongens en vonden jongens altijd leuker dan meisjes, ook al toen we klein waren. Voor we het wisten waren we officieel uit de kast gekomen, maar ik snap dat het voor anderen heel anders kan zijn.

Is er iets wat je tegenhoudt, ik bedoel heeft het met geloof te maken of is (één van je) ouder(s) bijv. altijd negatief over homo's, zodat je denkt dat ze dat ook over jou zouden zijn? Van die dingen, zijn die er of vindt je het gewoon allemaal superspannend.

Ik weet niet of ik het wel eens aan jou geschreven hebt, maar je kunt bijv. als je het zelf moeilijk vindt om het uit te spreken je ouders een filmpje laten zien uit de serie "Uit de kast" van Arie Boomsma, uitgezonden op de NPO. Ik zal verderop een linkje neerzetten.

Misschien kom je op een goed idee door één van die filmpjes en denk je "Yes, zo ga ik het doen" of misschien kun je een filmpje uitkiezen dat goed bij jou past en dan tegen je ouders zeggen "Willen jullie eens naar dit filmpje kijken". Je kunt dan zelf kiezen of je dat samen met hen wilt doen of dat je liever hebt dat zij er alleen naar kijken.

Je ouders zullen dan echt wel in de gaten hebben dat jij er met ze over wilt praten. Als ze het niet snappen, kun je zeggen dat het filmpje ook over jou zou kunnen gaan.

Je kunt de filmpjes terugkijken op:
https://www.npo.nl/uit-de-kast/POMS_S_KRO_123939

Zelf vind ik het filmpje met Niek superleuk en ik vind hem ook zo leuk, kijk hier voor Niek:
https://www.npo.nl/uit-de-kast/18-07-2012/KRO_1545483

Het kan best dat jij een heel ander filmpje leuk vindt. Maak zelf de keuze.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Voor jezelf ben je er kennelijk al wel uit, dus zou het ook wel fijn zijn als je gewoon jezelf kunt zijn. Dat voelt zoveel beter :)

Groetjes,
M&M's
@dogar

Gwn bedacht verder geen reden, is gwn lache

@m&m's

Jouw verhaal en tips ken ik natuurlijk al heel goed?
Er is verder niemand negatief over homo's en geloof ook niet, mijn ouders hebben ook lesbische vrienden. Het gene wat mij tegenhoud is gewoon dat ik het enorm eng vind en het vertellen op een bepaald moment lukt gwn niet.

Over uit de kast: ik heb alle afleveringen al gezien en die van Niek echt 5 keer, wat ik tegenwoordig kijk wat goed helpt is Isak and even (skam) wat jij al een keer zei. Heb onderhand de hele serie uit en kijk ook veel edits van hun.

Maar wat ik met uit de kast ook zie is bijvoorbeeld bij corné dat het volledig nieuw en raar is binnen zijn omgeving, denk jij dat dat vooral komt door geloof of ook gwn de mensen, bij mij op school wordt namelijk ook bizar veel met homo gescholden. Hierdoor krijg je toch het idee dat het niet geaccepteerdt is en voel ik me persoonlijk aangevallen. Hoe sta jij hier in?

Er komt trouwens binnenkort ook een nieuw seizoen uit de kast met Klaas van kruistem, ook wel leuk om te kijken denk.

Groetjes, 360popescope
Hi 360popescope,

Ik heb niet echt wat met het geloof. Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, maar ik kan sommige dingen echt niet begrijpen. Wel zeggen dat je van jongens mag houden als jongen, maar er dan vervolgens niks mee mag doen. Dat is zo mogelijk nog erger dan het houden van jongens verbieden, want dat geeft tenminste nog een “soort van duidelijkheid”.

Je zult zo’n overtuiging maar hebben en daardoor je kinderen een gelukkig leven onmogelijk maken. Ik snap wel dat de ouders van Corné eigenlijk het beste voor hem willen, maar in mijn ogen snappen ze gewoon niet hoe homo zijn werkt. Het is geen keuze. Je bent het of niet.

Ik vind niet dat het filmpje een slechte afloop heeft. Hij is uit de kast, voelt zich vrijer, heeft de steun van zijn broers en zus en thuis staat de deur altijd voor hem open, nou ja, misschien als hij een relatie krijgt even op een kiertje en misschien aan het begin ook wel eens dicht, maar ik kan me niet voorstellen dat de deur voor altijd op slot zal gaan en blijven. Ik heb hoop dat er wel een manier wordt gevonden om er mee om te gaan.

In jouw geval is er voor zover ik lees niet echt een probleem met je ouders. Ze staan er open voor lijkt mij, zeker als het om hun kind gaat.

Ik snap dat het dan nog steeds lastig is, maar wil je dan net als Corné er nog tot je 21e mee rondlopen? Waarschijnlijk niet.

Dus, probeer die hobbel toch te nemen en vertel het ze. Eenmaal dat ze het thuis weten en accepteren, zal je rust krijgen. Je hebt dan iig een veilige plek om je gevoelens hierover te delen. Vertel het dan ook aan een paar goede vrienden, zodat je op school en sport enzo ook op iemand terug kan vallen.

Mijn twin en ik hebben het ook nooit aan de hele klas verteld. Gewoon alleen aan onze beste vrienden en op een gegeven moment komen steeds meer mensen het te weten. Als anderen aan ons vroegen of we op jongens vallen, dan hebben we dat nooit ontkend.

Door het te vertellen word je niet ineens een heel ander persoon. Je blijft nog steeds die jongen die bv. graag gamet en chillt met zijn vrienden (of wat je ook doet). Je gaat ook niet ineens alle jongens uit je klas betasten enzo. Er zijn zoveel misverstanden door onwetendheid. Schelden met homo slaat ook nergens op.

Laat je niet tegen houden door dingen die mensen, die jou niet eens goed kennen, zeggen. Ga ervoor.

Als ik me alle commentaren van alle “onwetenden” en een paar “beroepsklootzakken” had moeten aantrekken, dan had ik geen leven.
Soms moet je schijt hebben aan dingen en dit is er één van.

Misschien moet je een manier kiezen om het bekend te maken aan je ouders, die eenmaal ingezet, niet meer te stoppen is.

Klinkt ingewikkeld en drastisch, maar ik bedoel gewoon dat je bv. een berichtje klaar kunt maken voor je ouders en dat versturen. Het berichtje kan lang of kort zijn, zolang er maar duidelijk door wordt dat je op jongens valt.

Eenmaal verstuurd is alles in gang gezet. De eerste stap is gezet. Daarna volgen automatisch de volgende, want je ouders zullen nieuwsgierig zijn naar hoe en wat.

Misschien is een berichtje met daarin een linkje naar het filmpje van Niek en daarbij de tekst “dit ben ik” een mooie manier om “Uit de kast” te komen.

Na het zien van het filmpje zullen ze er vast wel even over willen praten met jou. Je kunt zeggen dat je er al lang mee rond loopt en je het moeilijk vond om een goede manier te vinden en het daarom maar zo hebt gedaan. Je kunt deze uitleg natuurlijk ook in het berichtje zetten dat je wilt versturen.

Nog even over het filmpje van Corné. De eerste 14 minuten zat ik ongeveer “dood” te gaan, zo vaak dacht ik “geef die jongen een knuffel”, maar dat gebeurde dan niet en iedereen was stil, heel ongemakkelijk, maar eindelijk kwam die knuffel toch. Van mij had hij hem al na 30 seconden gekregen, want toen had ik al tranen, terwijl ik dit filmpje al verschillende keren gezien heb.

Je voelt aan alles dat het zo’n strijd is, al die jaren al. Gun hem de vrijheid en een mooi leven.

Nog even over Evak (Even en Isak). Ik zoek al een hele tijd naar waar ik afleveringen kan bekijken. Please, vertel me waar jij ze kijkt en heb je dan Engelse ondertiteling of Nederlandse, want mijn Noors is niet zo goed

Ik ken alleen de video’s van youtube en er zijn een heleboel mooie te vinden, maar deze legt het verhaal van Evak uit in een notedop. Echt mooi.
Hier is de link: https://www.youtube.com/watch?v=9zFmLE8NXow&oref=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D9zFmLE8NXow&has_verified=1

Tot zover deze reactie.

Btw ik ga sws die nieuwe "Uit de kast" serie kijken.

Groetjes,
M&M’s
Hoi M&M's

Het seizoen van Skam met Isak en Even heb ik helemaal bekeken op www.nrk.no , de Noorse NPO. Echter was dit wel in het Noors maar als je de ondertiteling er bij zet, die overigens ook Noors is zul je veel dingen herkennen uit bijvoorbeeld het het Duits. Verder staat er inderdaad alleen kortere stukjes op youtube, zoals die van Katie Edits die je waarschijnlijk al allemaal gezien hebt. Ik heb tegenwoordig wel dat ik niet kan kijken vanuit het buitenland dus dat is kut. Volgens mij ligt dat aan je wifi adres, als je geïnteresseerd bent kun je op zoeken hoe dit werkt, kan ook aan mijn browser liggen.

Andere leuke youtube filmpjes van Evak zijn: https://www.youtube.com/watch?v=VjCgXB9kzVk
https://www.youtube.com/watch?v=LlS60LVbvas
https://www.youtube.com/watch?v=xMZy5XnGaBU
https://www.youtube.com/watch?v=uRphycvuCIM
https://www.youtube.com/watch?v=vOSaCvobYLM
Deze zijn vooral mooi: https://www.youtube.com/watch?v=m5AoVFG2_k0
https://www.youtube.com/watch?v=DJEYoTXqDB0

Groetjes, 360popescope
Hi 360popescope,

Bedankt voor de linkjes. Ik ga ze als we terugkomen van het ziekenhuis eens op het gemakje bekijken. Dat wordt dus Noors leren haha, maar ik heb het er wel voor over, denk ik. Maar anders wordt het plaatjes kijken, is ook wel leuk, toch?

Als je niet meer op die Noorse site kan, is hetzelfde als dat ik, als ik in Frankrijk ben, niet op de Nederlandse uitzendinggemist kan kijken, denk ik. Ik gebruik daarom altijd een VPN en dan kun je doen alsof je in Nederland bent en dan kan ik wel uitzendinggemist kijken. Dus, ik denk dat als je een VPN hebt (er zijn gratis versies, ff google kijken) en dan bij de instellingen kiest voor Noorwegen, lijkt het alsof je in Noorwegen bent. Zoiets.

Groetjes,
M&M’s
Hoi M&M's

No problem, die VPN heb ik ook al van gehoord maar nog nooit echt gebruikt, ga ik ff een keertje rustig bekijken.

Groetjes, 360popescope

Reageer