Vraag

Heb ik een SOA?

  • 12 July 2018
  • 3 reacties
  • 505 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoii ik ben een jongen van 13,

Ik heb lang last van jeuk rond mijn penis,
Door het krabben komen er wondjes
Maar is dit een SOA?

Groetjes,
Jongen van 13 met problemen

3 reacties

Het zou natuurlijk ook gewoon een circel kunnen zijn.
Je hebt jeuk, je krapt je, je krijgt wonden, die jeuken en etcetera.

Je zou altijd nog naar de huisarts kunnen gaan, als je je daar zorgen over maakt.
Die zou daar naar kunnen kijken.
Als je seks hebt gehad met iemand anders, of een bloedtransfusie hebt gehad , of heroïne gebruikt of beddegoed deelt met iemand anders (schaamluis e.d.), dan zou het een SOA kunnen zijn.
Echter kunnen wij die conclusie niet trekken.
Hoi!!

Het kan in principe alleen een soa zijn als je de laatste tijd seks hebt gehad. Vandaar:

S-eksueel
O-verdraagbare
A-andoening

Als jij de laatste tijd geen seks hebt gehad, kun je dus ook geen soa hebben. Als die jeuk nog lang blijft kun je even naar je huisarts gaan. Hij/zij heeft vast wel eens hetzelfde meegemaakt, dus je hoeft je niet te schamen ofzo
Hi Onbekend12233,

de kans op een SOA is misschien niet zo groot, maar belangrijkste is dat er sws een oplossing komt voor jouw jeukprobleem.

Heb je er last van gekregen sinds het warmer weer is geworden of daarvoor ook al. Het zou irritatie kunnen zijn als gevolg van meer zweten ofzo.

Hoe vaak was je je piemel en hoe vaak doe je een schone onderbroek aan? Is dat een strakke onderbroek? Van wat voor stof is die onderbroek gemaakt?

Ik stel die vragen omdat er een verband zou kunnen zijn tussen jouw klachten en die dingen. Je kunt er iets over lezen op de volgende sites. Linkjes verderop.

Vanzelfsprekend zijn niet alle kwaaltjes die daar genoemd worden op jou van toepassing. Ik zou het in eerste instantie zoeken in de hygiëne, de (te strakke?) onderbroek en meer van die dingen. Lees dus vooral de stukjes op onderstaande sites die daar over gaan.

Misschien is het simpel op te lossen en kan je huisarts je daar eventueel bij helpen met zo nodig een zalfje of een talkpoedertje ofzo.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/175610-jeuk-aan-de-penis-oorzaken-van-een-jeukende-penis.html

- begin quote

Jeuk aan de penis of jeukende penis kan verschillende oorzaken hebben, van relatief onschuldig tot ernstig. Een jeukende penis kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door huidirritatie, (contact)allergieën of een seksueel overdraagbare aandoening (soa). In veel gevallen wordt jeuk aan de penis veroorzaakt door irritatie en door de oorzaak weg te nemen, zal de jeuk verdwijnen. Andere oorzaken van jeuk aan de penis hebben vaak intensievere behandeling nodig. Als je je zorgen maakt over genitale jeuk die niet weggaat, maak dan een afspraak met je huisarts. Er zijn veel natuurlijke manieren om jeuk aan de penis te behandelen. Heel vaak is een betere persoonlijke hygiëne de eerste stap om een jeukende penis tegen te gaan. Als de jeuk aan de penis echter wordt veroorzaakt door schimmels, schimmelinfecties of een inflammatoire huidaandoening, dan kan de huisarts ter behandeling een zalf of ander geneesmiddel voorschrijven. Het is verstandig om tijdig je huisarts te raadplegen.

- einde quote

en

- begin quote

Irritatie aan de penis
Irritatie en ontsteking rond de penis en testikels kunnen worden veroorzaakt doordat de gevoelige huid in deze gebieden in contact komt met:

• latex condooms
• smeermiddelen en spermiciden
• zepen, douchegels en shampoos
• deodorants of sprays voor vrouwelijke hygiëne
• ontsmettingsmiddelen, antisceptica en zalven
• waspoeders of wasverzachters, als ondergoed niet goed wordt gespoeld
• nieuw ondergoed (vooral als het niet van katoen is gemaakt).
• Irritatie kan ook te wijten zijn aan een opeenhoping van zweet en urine door niet goed te wassen onder je voorhuid, of door schrobben of overmatig wassen van de penis.

- einde quote

Verder is er nog info te vinden op onderstaande site:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/175190-jeuk-aan-balzak-of-scrotum-oorzaak-van-jeukende-ballen.html

- begin quote

Jeuk aan de ballen of jeuk aan de balzak (scrotum) komt vaak voor. Jeukende ballen zijn vaak goed te verhelpen door even te krabben. Iedere man heeft wel eens jeuk aan zijn balzak of scrotum. Af en toe even krabben aan de balzak vanwege jeuk, kriebel of een branderig gevoel is heel normaal, zolang het niet je dagelijkse leven negatief beïnvloedt. Soms kan de balzak dusdanig jeuken, dat het interfereert met je dagelijkse bezigheden. Veel jeuk aan de balzak of jeuk onder de ballen kan verschillende oorzaken hebben, waaronder veel zweten en te weinig ventilatie door bijvoorbeeld te strak ondergoed, verkeerd gebruik van zeep en/of wasmiddel of een huidaandoening als schimmel, eczeem of psoriasis. Liesschimmel is de meest voorkomende oorzaak van aanhoudende jeuk bij de balzak.

- einde quote

en

- begin quote

Oorzaak van jeukende ballen: slechte hygiëne of aandoening?
Jeuk op of rondom je testikels of je scrotum of balzak, is niet ongewoon. Zweten in je liesstreek na een dag werken, kan ervoor zorgen dat je ballen meer dan normaal jeuken. Ook als je een paar dagen je ballen niet hebt gewassen, kun je last krijgen van jeuk. Maar andere fysieke en medische omstandigheden kunnen er ook voor zorgen dat je ballen jeuken. Bij sommige klachten is het verstandig je huisarts te raadplegen, zodat uitgezocht kan worden wat de oorzaak van de jeuk is en welke behandeling gepast is.

- einde quote

Lees even de stukjes (bij het 2e linkje) over:
- Veel jeuk aan balzak door schimmel
- Jeuk door wrijving of irritatie

Ook andere dingen die ik niet genoemd heb op de sites zijn het lezen waard, maar ik zou eerst even de voor de hand liggende dingen (hygiëne, irritatie en schimmel) uitsluiten. Wat @MensPersoon ook al gezegd heeft is dat het een soort vicieuze cirkel kan zijn, je hebt jeuk, je krabt, je huid gaat kapot, dat jeukt, dus je krabt etc.

Groetjes,
M&M’s

Reageer