Biseksualiteit?

• 8 juli 2014
  • 7 reacties
  • 561 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo Iedereen!
Ik ben een meisje van 13 jaar oud,
en ik zit met een probleem.
Ik heb vriendjes gehad, maar ik heb nooit wat speciaals gevoeld of ben nooit verdrietig geweest als het uitging.
Ik heb nooit gedacht of gevoeld dat ik lesbisch was,
en zelfs als ik over homoseksualiteit hoorde heb ik het nooit echt een label gevonden waar ik me in kon plaatsen.
Ik kon mezelf altijd wel goed vinden met 'straight but refuse to hate'.
Todat ik laatst verliefd werd op een meisje.
Ik raakte hier erg van in de war, zeker omdat ik nog nooit zoiets had gevoeld voor een jongen of meisje.
Toen ik na ging denken bedacht ik me dat ik op de basisschool wel een keer veliefd ben geweest op een vriendin,
mar dat telt niet echt vind ik.
Ik zie mezelf veel sneller in een relatie met een meisje dan met een jongen,
maar kan mezelf ook met een jongen zien.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik jongens wil 'opgeven'.
Ik denk dat ik biseksueel ben, maar ik weet het niet zeker en ik zit elke dag met deze vraag ik mijn hoofd.
Ik zit een accepterende omgeving, en ik denk niet dat iemand er problemen mee zal hebben,
maar toch wil ik niet biseksueel zijn.
Dit is omdat ik het gevoel heb dat deze oriëntatie van beide 'kanten' minder wordt geaccepteerd en begrepen.
Biseksualiteit wordt meestal niet als een echte oriëntatie gezien, maar meer als onbeluitbaarheid/gierigheid of als een periode.
Ik heb echt heel vaak gewenst dat ik gewoon hetero of lesbisch ben, en ik hoop ook dat ik hier in de toekomst duidelijkheid in krijg.
Wat kan ik het beste doen?
Ik weet in ieder geval zeker dat ik (ook) op meisjes val.
Moet ik gewoon wachten tot ik een van de twee ben?
Moet ik uit de kast komen als bi?
Of moet ik gewoon niks zeggen en hopen dat ik met een jongen eindig?
Ik wil gewoon van deze onzekerheid af.
xxx Me

7 reacties

Hee Hannah,

Gewoon jezelf even wat tijd geven, zou ik zeggen. Ik had daar heel veel moeite mee, merkte ik, want ik herken mezelf heel erg in wat jij hebt geschreven. Biseksualiteit (en pansexualiteit overigens ook) zijn inderdaad wat minder bekend bij beide 'kanten' en worden ook af en toe minder geaccepteerd. Misschien dat dat verandert in de loop der tijd, misschien ook niet.

Ik kwam niet meteen uit de kast toen ik realiseerde dat ik op meisjes viel. Ik had verkering met mijn beste vriend toendestijds en ik zat zelf te stressen over wat andere mensen zouden vinden, en of hij 't überhaupt oké zou vinden. Na 't een klein jaar voor mezelf te hebben gehouden kwam ik eerst tegenover m'n ouders en zusje uit de kast, en zij vonden 't allemaal best. Ik wist ook wel dat ze me 100% zouden accepteren, maar er zit toch een gevoel van spanning achter. Vind ik dan. Toen dus mijn vriendinnen en vriendje, en ze vonden 't allemaal best. Ik denk dat ik toen ook pas echt realiseerde dat ik gewoon meer op meiden val dan op jongens, en toen mijn vriend vertelde dat 'ie eigenlijk op jongens valt, was 't uit. Nog steeds best friends. :P

Verhaaltjes even achterlatend.

Biseksualiteit kun je niet echt wegwensen, denk ik. Ik heb 't zelf niet echt geprobeerd, moet ik zeggen, hoewel ik er wel mee zat te stoeien in 't begin. Seksualiteit is niet altijd vast. Er zijn mensen die zullen hun hele leven vinden dat ze alleen op mannen of vrouwen vallen, op beide, op meerdere geslachten, of gewoon helemaal geen seksuele aantrekking tot personen voelen. Het kan ook veranderen. Er zijn misschien periodes waarin mensen denken dat ze op mannen én vrouwen vallen, en dan een week/maand/jaar later op één van de twee. Veel mensen vinden dit nogal moeilijk te begrijpen, vooral omdat onze maatschappij gewoon houdt van stickertjes opplakken op alles/alles labelen (die is homo, die is lesbisch, die is hetero, etcetera). Over het algemeen vinden mensen het fijn als ze alles een naam kunnen geven. Sommige dingen kun je gewoon niet echt labelen, en seksualiteit is af en toe één van die dingen. Mocht je nu uit de kast willen komen als bi, dan zou ik dit erbij vertellen. Mensen die dan toch van labels 'switchen' krijgen hier af en toe problemen mee. ("Maar je was toch bi?! Hoe kan je nou dan ineens alleen op vrouwen vallen??") Hou er wel rekening mee dat sommigen dit sneller zullen begrijpen dan anderen. Da's moeilijk, maar dat hoort er ook bij, jammer genoeg. :(

Ik zou wachten met uit de kast komen, maar ik weet van mezelf hoe irritant het is. Ik liep zelf na mijn coming out tegenover familie en goeie vrienden ook weer tegen een muurtje op, want, tja, klasgenoten, overige vriendinnen, en school in 't algemeen. 't Heeft me toen heel erg geholpen om met een docente te praten waar ik goed mee op kan schieten. Ze heeft me overigens ook met meerdere dingen geholpen dan alleen maar coming out (religieuze familie + seksualiteit) en ze was er gewoon voor me toen ik 't even moeilijk had. Als je niet echt zo'n docent hebt, kun je ook eventueel naar een vertrouwenspersoon gaan; die heeft geheimhoudingsplicht en mag niemand vertellen over wat jij hem/haar hebt verteld, tenzij je hem/haar daar toestemming voor geeft.

Het kan ook zijn dat je je seksueel aangetrokken voelt tot één geslacht, maar dat dat romantisch gezien helemaal niet zo is. Sommige mensen voelen zich bijvoorbeeld romantisch gezien aangetrokken tot zowel mannen als vrouwen, maar sexueel alleen mannen. Verschilt per persoon, en er zijn ook heel veel mensen die dit niet weten.

Het beste advies, naar mijn mening, dat ik je kan geven is dat je je niet zo'n zorgen moet maken, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. Wel kan ik je zeggen dat alles uiteindelijk op z'n plaats valt. Soms duurt dat even, soms niet. Komt allemaal wel goed. 🙂 Zelf zou ik nog wel even wachten met uit de kast komen, maar wat je wel kan doen is dus met een vertrouwd iemand praten, of misschien al je gevoelens in een boekje opschrijven. Heeft mij geholpen.

Succes!

- Xela
Dankje 🙂
ik zou wacht je bent nog zo jong en het kan allemaal weer over gaan.
en als je het echt heel heel zeker weet zou ik het aan een betrouwbaar pesoon zeggen of tegen je ouders zeggen die weten wel raad maar ik denk dat het vanzelf wel overgaat denk er niet aan en maak lol:D

succes
ilikefrance
Wat is pansexualiteit?
-onnodige quote verwijderd-
Mensen die panseksueel zijn, kunnen verliefd worden op iedereen ongeacht geslacht, geaardheid en genderidentiteit.
-onnodige quote verwijderd-

oke thnx 🙂
Ik herken dit heel erg. Alleen weet ik wel zeker dat ik sowieso ook op jongens val. Aangezien ik ook al een aantal keer verliefd ben geweest op een meisje zou ik mezelf wel bi kunnen noemen, maar ik haat die hokjes en dus zeg ik gewoon dat ik ook op meisjes val. Allebei dus. In elk geval, ik heb ook heel lang liggen nadenken of ik nou bi was of niet. Er is een aantal mensen dat het weet bij mij, en daar heb ik bewust voor gekozen. Je moet er helemaal zelf voor kiezen of je het wil vertellen. Het kan wel heel veel steun opleveren (ik spreek uit ervaring), maar je moet niks natuurlijk. Wat je zegt over afwachten tot je een van de twee bent, dat zou ik niet doen. Je kan natuurlijk ook net als ik zeggen dat het geslacht je niet uitmaakt of dat je ook op meisjes valt. Of je zegt dat je alleen op meisjes valt, ligt eraan wat voor jou klopt. Ik wens je veel succes met het allemaal uitvogelen, want ik weet dat dat lastig kan zijn.

xIBWIBx
(leuke profielfoto trouwens :))

Reageer